Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
K1322: Grattis till XT, det som är nog viktigast är att ha ett bra skydd på höger sida dvs där vattenpumpen sitter. Varför inte en kraftig hasplåt?

http://www.off-the-road.de/ har mkt lull lull som det lätt mkt av. Se även till att regga dig på http://www.xt660.com/index.php mkt info om både de ena & andra. Även om XT är svintung redan från början så hjälper det en hel del att byta de blytunga ljuddämparna i bak, du blir förvånad hur tunga de är. Ett par slip-on & ev KEV fuel mod ifrån XT660.com så blir det inte så blodigt men du får trevligare hoj om du inte vill lägga ner 10k.

erkanders

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Hoj
2009 Yamaha XT 660 X
Får väll ställa mig i kön för lycklig, nybliven ägare till en xtx från 2009. Hittade en sprillans ny uppe i sundsvall, med ett mycket bra pris på:) Har unde de senaste två veckorna rensat baken, ryckt snorkeln och skaffat ett par svarta Leo Vince X3 från tyskland. Tyvärr är vädret inte på min sida, så hojen har bara 3 mil på mätaren. Brukar längta efter snö vid det här laget, så man får åka två skidor med matta, men inte nu. Jag vill bara åka xt! Jag måste erkänna att det milen jag åkt, gjorde jag med det största flinet i hjälmen på länge:D
FZ6 an´ som jag bytte bort, var verkligen inte min typ av hoj.

Nu min fråga om service.
Vissa tycker att man kan göra allt själv, och visst, det tycker jag också.
Men hur blir det med garantierna då? Jag har ju 5 år att njuta av nu, och det vill man ju inte sabba.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
K1322: Grattis till XT, det som är nog viktigast är att ha ett bra skydd på höger sida dvs där vattenpumpen sitter. Varför inte en kraftig hasplåt?

http://www.off-the-road.de/ har mkt lull lull som det lätt mkt av. Se även till att regga dig på http://www.xt660.com/index.php mkt info om både de ena & andra. Även om XT är svintung redan från början så hjälper det en hel del att byta de blytunga ljuddämparna i bak, du blir förvånad hur tunga de är. Ett par slip-on & ev KEV fuel mod ifrån XT660.com så blir det inte så blodigt men du får trevligare hoj om du inte vill lägga ner 10k.

Reggad där sedan tidigare. Ljuddämparna/luftfilter redan bytta, sitter ett LeoVince X3 på nu. Hasplåten satt där vid köp. Är originalplåten så kass om den kombineras med motorbåge? Visst ser den lite tunn ut, men är det dåliga att den inte täcker vattenpumpen ordentligt?

Inköpsplanen ser ut som följande:
* OTR Motorbåge + ev ny hasplåt
* OTR Crashpads för bakre samt främre hjulaxel.
* Nytt drivpaket

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
XT660R -05
Har köpt handtagsskydd på Biltema men har problem att få bort expanderfästena till styrändarna, borde det inte gå att först knacka dom inåt och sen dra ut dom? Är lite rädd att jag bankar in dom och sen inte får ut skiten...:va

erkanders

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Hoj
2009 Yamaha XT 660 X
Har köpt handtagsskydd på Biltema men har problem att få bort expanderfästena till styrändarna, borde det inte gå att först knacka dom inåt och sen dra ut dom? Är lite rädd att jag bankar in dom och sen inte får ut skiten...:va

Skruvarna i änden på styret gängas upp några varv. Ge en smäll på skruvskallen, så ska det lossna utan problem för dig.
När de väl lossnat, skall de komma ur styret utan våld.

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
XT660R -05
Skruvarna i änden på styret gängas upp några varv. Ge en smäll på skruvskallen, så ska det lossna utan problem för dig.
När de väl lossnat, skall de komma ur styret utan våld.

Har provat det, får väl ta i lite mer...:smasha
Passar Biltemas skydd rakt av? läste nånstans att man behöver göra om fästena lite.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har provat det, får väl ta i lite mer...:smasha
Passar Biltemas skydd rakt av? läste nånstans att man behöver göra om fästena lite.

Varför inte köpa ett fatbar styre & styreshöjare adapter, dock är styret lite kort så jag har fått kapa gasrullen lite. Har ett KTM styre som är bredare som åker på när jag bytt gaffel, när jag nu har tid! :rodnar

erkanders

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Hoj
2009 Yamaha XT 660 X

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
XT660R -05
Ok, vad är skillnaden mot originalstyret?
Fösökte få loss fästena en gång till igår kväll, sitter stenhårt.
Idéer?

erkanders

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Hoj
2009 Yamaha XT 660 X
Ok, vad är skillnaden mot originalstyret?
Fösökte få loss fästena en gång till igår kväll, sitter stenhårt.
Idéer?

Tja, lättare. Du slipper "fågelpinnen" och jävligt mycket snyggare enl min åsikt. Satt på min WRF450 som jag haft, och det tålde mycket spö ute i skogarna.
Ang skydden du har problem med. Kollade nogrannare på de skydd du har. Är tyvärr inte bekand med den sortens expander i styret. Verkar som om någon dragit skruvarna på tok för hårt, så att hylsan blivit deformerad eller skadad så att den inte släpper.
Har ingen lösning på det, sorry.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tänk på att fågelpinnen är bra att ha om du vill montera en GPS...

erkanders

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Hoj
2009 Yamaha XT 660 X

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Efter första längre turen är jag smått konfunderad över frambromsen. Helvete vad trött den är, känns ju som att bromsa med en svamp. Får knippa riktigt hårt för att få den att verkligen ta. Bromsbeläggen har mycket kvar, bra med vätska i systemet. Nog för att det är enkelskiva, men nog ska den bita tillräckligt för att få framgaffeln att djupdyka?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min frambroms har också alltid varit trött, oavsett märke på belägg. Stålomspunnet kanske kan förbättra något...

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Efter första längre turen är jag smått konfunderad över frambromsen. Helvete vad trött den är, känns ju som att bromsa med en svamp. Får knippa riktigt hårt för att få den att verkligen ta. Bromsbeläggen har mycket kvar, bra med vätska i systemet. Nog för att det är enkelskiva, men nog ska den bita tillräckligt för att få framgaffeln att djupdyka?

Hur gammal är bromsvätskan då? Luft i systemet? Stålomspunna bromsslangar, som nämndes, ger definitivt viss förbättring!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Hur gammal är bromsvätskan då? Luft i systemet? Stålomspunna bromsslangar, som nämndes, ger definitivt viss förbättring!

1,5 år, så den ska bytas inför våren. Måste titta till bromsgreppet om något kan justeras där. Som det är nu så måste man knipa i som fan för att det ska ta. Kändes inte förtroendeingivande under körningen.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
1,5 år, så den ska bytas inför våren. Måste titta till bromsgreppet om något kan justeras där. Som det är nu så måste man knipa i som fan för att det ska ta. Kändes inte förtroendeingivande under körningen.

Kolla efter någon KTM Brembo broms inkl pump, tror orig skivan är 298mm & t,ex KTM690 "ej smc radial" har 300mm skiva.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring