Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Behöver en ny bakdämparet till hojen, då originaldämparen nu efter 5000 mil inte längre orkar med när det börjar gå fort på traktorvägarna. Behöver någonting mer kompetent än original. Frågan blir då om det bara är Wilbers & Öhlins som gäller, eller om det finns andra alternativ som kan vara intressanta?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Behöver en ny bakdämparet till hojen, då originaldämparen nu efter 5000 mil inte längre orkar med när det börjar gå fort på traktorvägarna. Behöver någonting mer kompetent än original. Frågan blir då om det bara är Wilbers & Öhlins som gäller, eller om det finns andra alternativ som kan vara intressanta?

http://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_nkw=YAMAHA+XT660X+XT660+X+XT+660+X+REAR+SHOCK+ABSORBER+

Alt

Dessa om jag har pengar över!

http://www.yacugar-suspension.co.uk/
http://www.twobikesrunning.co.uk/maintprep.html

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jodå, har sett Hyperpro på e-bay. Frågan är om dom är något att ha (?)...
Ställbar retur är ett minimikrav i alla fall. Yacugar är nog bra, men prismässigt i samma klass som Wilbers & Öhlins. Blir nog till att att bita i det sura äpplet och öppna plånboken ;-)...

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Slängde på ett Metzler Tourance fram i dag. Har aldrig kört hojen med släta däck förut. Har bara haft grova offroad-däck fram tidigare. Kan bara konstatera att det kändes mysko med slätt fram. Känns som om hojen blivit överstyrd och hypernervös. Är det något som är knas månde, eller är det bara jag som är ovan vid däckstypen?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tourance sitter på min fram/bak. Litar inte på det i bak för fem öre så det kommer bytas till våren på 17", dock på 18" är jag mer osäker på vad jag ska prova på då kanske en tur öster om östersjön kommer att göras till våren sen är det Til topps till sommaren på schemat.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
MT21 är det givna valet för mig i alla fall, när det gäller offroad. Har iofs haft det fram till alla underlag, och tycker det funkar bra på asfalt också. Slänger nog hellre på ett gamalt halvslitet MT21 fram igen än forsätter med det halvslitna Metzler Tourance som åkte på i dag. Vanans makt är stor...

EDIT: MT21 fram. Bak gillar jag Mefo Stonemaster.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Verkar vara många delade meningar på SOE ang Mefo däcken. Blev väldigt förtjust i Mitas däcken jag hade på min 690 kanske lite höga klackar men höll bra & bra fäste tydligen liknande som Annie körde Dakar på men klackarna kändes mjuka & inte hårda som Michelin Desert som är hårt & låga klackar. Hade ett S12 i fram på Tuareg rallyt på 690 höll fan skitbra över hela rallyt även om jag inte körde alla dagar men vassa stenar,sand,långa asfalt transporter & hemska queds inga problem.

brillfisk

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Ja
Hej!
Finns det någon här som kan ge tips på var man kan köpa plast till xt660 billigt och bra?
Är på jakt efter sidokåpor och bakskärm.

Tack på förhand!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej!
Finns det någon här som kan ge tips på var man kan köpa plast till xt660 billigt och bra?
Är på jakt efter sidokåpor och bakskärm.

Tack på förhand!

Finns ingen piratplast till XT, du får jaga på Ebay, blocket, ev skrotar som har fått in omkullagda XT annars är det stort sett samma pris vart du än vänder dig!. Samma sak gäller nästan dekaler som är svårt att hitta de som skriver ut så likt original som möjligt.

brillfisk

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Ja
Finns ingen piratplast till XT, du får jaga på Ebay, blocket, ev skrotar som har fått in omkullagda XT annars är det stort sett samma pris vart du än vänder dig!. Samma sak gäller nästan dekaler som är svårt att hitta de som skriver ut så likt original som möjligt.

Ok, tack för svar! Jag får leta vidare helt enkelt. Tycker det är märkligt att det inte finns piratplast till XTn...

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Nu har även jag införskaffat en XTR 2010års modell. Hade 690E innan och det är verkligen skillnad!
Ktmen är totalt olik xtn , ktm ÄR ready to race med allt vad det innebär med tanke på kvalite osv. Xt är ju en stabil o trygg sak som utstrålar kvalite o man känner att man kan lite på att den tar dig dit du vill.
Funderar på att beställa MMs hasplåt o 2-1system. Har beställt nytt styre o grusdäck samt pc5.
Det kommer bli mkt skruvande i vinter :tungan

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu har även jag införskaffat en XTR 2010års modell. Hade 690E innan och det är verkligen skillnad!
Ktmen är totalt olik xtn , ktm ÄR ready to race med allt vad det innebär med tanke på kvalite osv. Xt är ju en stabil o trygg sak som utstrålar kvalite o man känner att man kan lite på att den tar dig dit du vill.
Funderar på att beställa MMs hasplåt o 2-1system. Har beställt nytt styre o grusdäck samt pc5.
Det kommer bli mkt skruvande i vinter :tungan

Tänk på att MM hasplåt är gjord för orig systemet dvs går under motorn _& detta gör den väldigt stor. Kolla gärna på OTR också på www.offtheroad.de

Många har haft problem med MM passform på gott & ont, eftersom Scorpion som tillverkar MM system höll på flytta sin fabrik så blev jag trött på förseningar & beställde ifrån offtheroad. Har själv ett 2-1 OTR utan kat. Dock kommer jag plocka bort titandämparen då jag tycker den är för lång & ersätta med en annan dämpare. Om du beställer PC V så se till att beställa 02 optimizer också om du köper ifrån offtheroad. Börjar bli lite trött på att jag inte får någon tid över men kommer med en ordentlig beskrivning hur jag bytte gaffel på min XT till WP USD.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tourance sitter på min fram/bak. Litar inte på det i bak för fem öre så det kommer bytas till våren på 17", dock på 18" är jag mer osäker på vad jag ska prova på då kanske en tur öster om östersjön kommer att göras till våren sen är det Til topps till sommaren på schemat.

För grusåka så tycker jag att MT21 funkar bra, 140/80-18 finns på Dexon för 750:- Tror du blir nöjd.
http://www.dexon.se/pirelli-mt21-rallycrossbr1408018-p-377-c-147.aspx

Jag körde med Mitas C-02 en stund i somras men tyckte inte at det var något speciellt, samma utseende som Stonemaster.

Nästa gång blir det MT21 eller T-63, funkar till mycket och skaplig livslängd.

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Tänk på att MM hasplåt är gjord för orig systemet dvs går under motorn _& detta gör den väldigt stor. Kolla gärna på OTR också på www.offtheroad.de

Många har haft problem med MM passform på gott & ont, eftersom Scorpion som tillverkar MM system höll på flytta sin fabrik så blev jag trött på förseningar & beställde ifrån offtheroad. Har själv ett 2-1 OTR utan kat. Dock kommer jag plocka bort titandämparen då jag tycker den är för lång & ersätta med en annan dämpare. Om du beställer PC V så se till att beställa 02 optimizer också om du köper ifrån offtheroad. Börjar bli lite trött på att jag inte får någon tid över men kommer med en ordentlig beskrivning hur jag bytte gaffel på min XT till WP USD.

Har faktiskt beställt en o2 men jag tyckte den hette eliminator. Kan ha beställt fel ?
Egentligen behöver jag inte mms hela vägen , har egen dämpare men inte främre rören som går högre upp än originalsänket. Finns kanske att få tag på beg?
Ha fr.o.m.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har faktiskt beställt en o2 men jag tyckte den hette eliminator. Kan ha beställt fel ?
Egentligen behöver jag inte mms hela vägen , har egen dämpare men inte främre rören som går högre upp än originalsänket. Finns kanske att få tag på beg?
Ha fr.o.m.

Nja kanske går men det kryllar inte av dem! Offtheroad tar 549 euro & antar att de är den varianten med lambda då den andra är billigare.
http://www.off-the-road.de/XT-660/Exhausts/OTR-2in1-headpipe-system-XT-660.html

Tyskarna kallar den 02 optimizer för att lura signalen genom att ge en konstant värde tydligen. OTR är anpassad för fjädrar som håller dämparen på plats medan MM är bara med klammer som jag tycker är sämre! Kompisen har nyligen montera på ett MM på sin som jag har 1:a tjing ifall han ska sälja hojen till våren.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
För grusåka så tycker jag att MT21 funkar bra, 140/80-18 finns på Dexon för 750:- Tror du blir nöjd.
http://www.dexon.se/pirelli-mt21-rallycrossbr1408018-p-377-c-147.aspx

Jag körde med Mitas C-02 en stund i somras men tyckte inte at det var något speciellt, samma utseende som Stonemaster.

Nästa gång blir det MT21 eller T-63, funkar till mycket och skaplig livslängd.

MT21 slits så jäkla snabbt tycker jag iallafall i bak, hur är T-63 på vått då jag har hört att det kan vara som rejält halt på blött gräs mm?

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare

Menar du att MMs hasplåt fördärvar markfrigången som man vinner genom ett högt draget system? Fy så urbota korkat isf! :gnissla Tackar ödmjukast för den infon . Blir till att snickra en egen hasplåt då..
Ha de gött , Roffe

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Menar du att MMs hasplåt fördärvar markfrigången som man vinner genom ett högt draget system? Fy så urbota korkat isf! :gnissla Tackar ödmjukast för den infon . Blir till att snickra en egen hasplåt då..
Ha de gött , Roffe

Titta på mina bilder här!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59942-Modifieringar-XT660-X-R/page201

Så ser du att den är rätt tilltagen men kommer sätta på andra hundben i bak +35mm så kommer få upp den iallafall tillsammans med gaffeln. Se bara till att den skyddar vattenpumpen ordentligt!!

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Att hasplåten blir stor bekymmrar mig inte då kan man få ner lite verktyg osv där. Vet att TT (tror jag) hade nån sådan lösning på hasplåten till 690n .
Bör man ha system med lambdasond ? orginal sitter den ju o tigger om att bli avkörd .
Ha de gött , Roffe

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Har bara haft hojen stående i garaget någon vecka, men kliar redan i fingrarna. Del ett blir skyddsprylar.
Eftersom jag mer eller mindre är total offroad-novis så kommer den antagligen spendera en del tid liggandes. Behöver därav säkra upp inför kommande marksyningar. Vad tycker ni om följande shoppinglista?

Har redan:
Hasplåt original Yamaha. Ska bytas.
Handtagsskydd Touratech.

Hasplåt:
Har redan LeoVince X3 på, så något 2-1 är inget alternativ. OTRs hasplåt verkar ge bra skydd för front samt vattenpump. Ser även helt ok ut, inte som en stor snöskyffel som typ Touratechs. Givet köp om inte någon har bättre förslag.

Motorbåge:
Motechs garanterar kompatibilitet med OTRs hasplåt. Går ev att hitta billigare på Ebay också. Verkar ge ok skydd för motor och vattenpump, dock inget skydd för kåpor. Finns det bättre alternativ som går ihop med OTRs hasplåt?

Mindre skydd:
OTRs sortiment av småskydd är lite av smågodis. Man vill ha allt, fast behöver ju knappast allt.
"OTR Crashpads" för fram samt bakaxel åker på. "OTR Cover / Protection side stand switch" samt "OTR Cover, brake fluid " åker nog också på då de är billiga. "OTR Clutch cover protection" för kopplingskåpan känns vettig, men kanske lite överflödig om man har motorbågen på?

Några "måste-ha" saker ur skyddsperspektiv som jag missat?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring