Som vintertraditionen bjuder så har en gnutta av galenskap börjat infinna sig i mitt huvud. Jag planerar en ca 1000 mil lång resa i sommar, 10 veckor lång. Polen, Tjeckien, Österrike, Italien, båt över till Spanien, upp via Spanien, Andorra, Frankrike, Monaco, Schweiz, Tyskland, Belgien, Holland osv. Alternativt upp via Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien osv. Göra Alperna. Kanske Stella Alpina Rally i Italien. En hel del grus där möjligheten bjuds, men majoriteten blir såklart asfalt. Har gått och funderat några månader på val av hoj. Har lutat mest åt en Honda Africa Twin, en KTM 950 Adventure eller rentav en KTM 950 Super Enduro. Fast ju mer jag funderar, prövar, jämför och räknar ...ju mer funderar jag på att rentav göra det på grisen som redan står i garaget. XTn!
Jag har ju kört +1 säsong på hojen, så jag vet ju vad den går för. Långfärdskomforten lämnar ju en del att önska. Motorväg fungerar inte längre perioder. Men upp till 110 km/h så är den ju faktiskt oförskämt bekväm. Serviceintervallerna behagliga. Dessutom har jag ju alla tillbehör och prylar jag vill ha på den. Jag har inte ett dugg bråttom under dessa 10 veckor. Så varför skulle den inte duga? Åland hanterade den med bravur, med passagerare! Motorväg vill jag ju inte åka oavsett vad jag kör. Är jag fullkomligt från vettet? Vad säger ni som haft med den på längre turer? Kommer jag gråta blod på alpvägarna över att jag inte tog något snabbare och bekvämare?