Modifieringar XT660 X/R

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
XT660R -05
Kylvätska är det, fläkten gick inte igång på dagens runda heller. Man börjar fundera på hur länge den varit tyst...
Nån som har haft samma problem? Tips?

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
Hej! Undrar vad man kan få för en xt660r -05 med noname kolfiber pipor DNA filter högruta mm alla orginaldelar finns såklart kvar går bra aldrig varit några problem med den ett skivbromslås har jag också

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej! Undrar vad man kan få för en xt660r -05 med noname kolfiber pipor DNA filter högruta mm alla orginaldelar finns såklart kvar går bra aldrig varit några problem med den ett skivbromslås har jag också

30k om du har tur men förmodliogen lägre.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Jahapp, då drar det tydligen ihop sig till att köpa däck igen, kollade framdäcket igår och det är mer eller mindre sopslut. Avon Distanzia gått ungefär 1000 mil, normalt? Bakdäcket som köptes samtidigt tog slut på 350 mil och är redan bytt. Sitter ett Anakee 3 på bak som har ett 100-tal mil kvar i sig sen är det dags där också. Så frågan är vad tar man nästa gång? Satt TKC 80 på när jag köpte cykeln och dessa kommer inte tillbaka, bakdäcket försvann snabbare än en avlöning och framdäcket var sjukt ostabilt på asfalt för att inte säga livsfarligt i väta.
Har kikat en del på Heidenau K60 som verkar vara bra allround, men verkar lite tjurigt att få tag i samt att det verkar finnas olika versioner? Om jag köper K60 så vill jag ju gärna ha versionen med förstärkt slitbana "mitt på däcket". Tips på bra däck i övrigt?

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
K60 Scout UTAN MITTRIBBA (130 bredd) som bakdäck slits väldigt fort på asfalt dem också men i övrigt tycker jag att dem funkat bra. Jag tycker snarare att det är hojen som sätter den största begränsningen offroad.

K60 Scout MED MITTRIBBA (140 bredd) ska tydligen hålla betydligt bättre på asfalt men vara halare i blött underlag. Jag har ett helt nytt sånt bakdäck liggandes i garaget men planerar inte att montera på det förens mitt K60 Scout 130 är helt sopslut så än så länge kan jag inte uttala mig om hur jag personligen upplever det.

Edit: Glöm det, jag måste lära mig läsa all text innan jag svarar :)

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Fick tips här på ett par bra däck (eftersom jag kör mestadels asfalt, men funkar på grus också)

Continental Trail Attack

Jag är nöjd =)

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Vad ska du åka för underlag primärt?
Visst fan, det kunde jag ju haft vett att skriva i mitt inlägg också.
Underlaget är väl 50% asfalt (jobbpendling, enstaka långturer) och 50% grus, inte ligisttempo men inte heller gubbåkning.
Trail Attack såg ut att vara ett bra däck för asfalt men i övrigt såg de ut ungefär som mitt anakee 3, vrålspinner på grus, livsfarligt på blött gräs/lera :crash

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tycker inte det blir bra att kompromissa, men T63 fram och TKC80 bak är en ok kompromiss i mitt tycke.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Tycker inte det blir bra att kompromissa, men T63 fram och TKC80 bak är en ok kompromiss i mitt tycke.

nja, rena grusdäck i mitt tycke, tkc80 imponerade inte förra gången jag hade det på, mjuka klackar som rundades av för snabbt och för lätt, kändes som om det kunde varit tillverkat av Pirelli (suddgummi)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men vad är det typ av körning de ska användas till? Motoz tractionator desert om det finns för 17" är allround. Flickvännen kör det på sin KTM625SXC.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Men vad är det typ av körning de ska användas till? Motoz tractionator desert om det finns för 17" är allround. Flickvännen kör det på sin KTM625SXC.
Som sagts i tidigare inlägg, 50/50 grus asfalt, då vill jag inte ha ett däck som t.ex TKC80 som enligt egna tidigare erfarenheter fungerar dåligt på asfalt, de håller inte, våtgreppet är kass och framhjulet började wobbla när man närmade sig 100. Åt andra hållet är Anakee 3 (som jag har bak nu) för anpassade till asfalt vilket ger slirigt och sladdrigt uppförande på grus och är i stort sett okörbara om det är lite lerigt eller blött gräs i underlaget. Tyckte om egenskaperna på Avon Distanzia, helt ok på grus, bra våtgrepp på asfalt, acceptabelt på gräs och lera men slets ned alldeles för fort.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är svårt att hitta ett däck så ska hålla bra och vara så grusanpassat som möjligt. Avon skulle jag inte köra på grus oavsett, anakee i nödfall med stor offroad. Tycker TKC80 och T63 är bra däck som håller tillräckligt men som sagt K60 scout har jag inte provat men många gillar baksätet.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Nu var det inte så grusanpassat som möjligt jag efterlyste utan en vettig kompromiss, TKC80 (och andra däck med liknande mönster, dvs crossdäck light) är i mina ögon ett grusdäck som är mer eller mindre odugligt på asfalt, åtminstone om man tänkt köra fortare än 60. Det jag efterfrågar är något som är grövre än Anakee 3 och Conti Trail Attack som får cykeln att bete sig som en kåt snok på grus men mer finmönstrat än TKC80 eller T63 som gör detsamma på asfalt.

edit: Bara som ett litet sidospår: hur brett däck kan man ha bak på en R med original sving och fälg utan att det blir bekymmer?

Last edited:

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tänk vad olika man kan tycka :) . Grusanpassat för mig ät Mitas C02 bak och MT21 fram. Pirelli MT 90 Scorpion kanske kan vara en ok kompromiss i din värld?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Tänk vad olika man kan tycka :) . Grusanpassat för mig ät Mitas C02 bak och MT21 fram. Pirelli MT 90 Scorpion kanske kan vara en ok kompromiss i din värld?
Visst är det så, och jo Pirellidäcket ser ut att vara åt det håll jag tänkt mig ja. Hur är pirellis MC däck? Har bara erfarenhet av bildäcken och där läggs inga pengar, visserligen skitbra däck i sisådär 1000 mil sen är de sopslut runt om =/

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har kört två uppsättningar av det däcket för några år sedan. Tyckte det funkade bra då. Fast hade lika mycket förtroende på asfalten för TKC80/T63-combon när jag körde med dom. Har dock aldrig gillat TKC fram.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati