Modifieringar XT660 X/R

112 blir bra. Genom att använda större spännrulle kan man minska på slacket.
Hur man kollar vilket slack det ska vara hoppas jag alla vet, annars får vi väl gå igenom detta.
Håller fullständigt med GubbLasse ang. kedjor, med ett tillägg. Kolla även på kompisens hoj vid någon pisspaus, jag har varit med om att se på tok för spända kedjor och även att låsclipset har ramlat bort.

Var köper man lämpligast större spännrulle, samt vilken diameter skall man ha då? Om man har en större rulle, behöver man då också 112 länkars kedja för 14/46 utväxling eller funkar det med 110 länkars?
Mycket frågor blir det men bra att kolla upp grejer innan man inhandlar nya prylar.
Tips på hur man kollar kedjeslack (förutom det som anges i instruktionsboken) mottages också tacksamt.
 
Var köper man lämpligast större spännrulle, samt vilken diameter skall man ha då? Om man har en större rulle, behöver man då också 112 länkars kedja för 14/46 utväxling eller funkar det med 110 länkars?
Mycket frågor blir det men bra att kolla upp grejer innan man inhandlar nya prylar.
Tips på hur man kollar kedjeslack (förutom det som anges i instruktionsboken) mottages också tacksamt.
Har du en R så rekommenderar jag 112, på X vet jag ej. Biltema 42mm, lager bytte jag året efter till andra från Momentum. Justermån finns som jag nämnt tidigare.
Alla hojar jag haft kollar jag genom att fjädra ihop baksvingen med hjälp av spännband, gärna ett på varje sida. Ta bort dämparna eller gör ett "ok" för att ej klämma in dem. Dra ihop tills bakaxel, svinglager och framdrev linjerar, då har du maxlängden där du justerar in hjulets läge med lite lagom slack på kedjan, den ska inte va som en fjolsträng.
Släpper du sen ut fjädringen så ser du vilket slack du ska ha, och det stämmer inte alltid med vad som skrivs i manualen.
Bör tilläggas att hojen inte kan stå på sidostödet, luta den mot en vägg istället.:tummenupp
 
Har du en R så rekommenderar jag 112, på X vet jag ej. Biltema 42mm, lager bytte jag året efter till andra från Momentum. Justermån finns som jag nämnt tidigare.
Alla hojar jag haft kollar jag genom att fjädra ihop baksvingen med hjälp av spännband, gärna ett på varje sida. Ta bort dämparna eller gör ett "ok" för att ej klämma in dem. Dra ihop tills bakaxel, svinglager och framdrev linjerar, då har du maxlängden där du justerar in hjulets läge med lite lagom slack på kedjan, den ska inte va som en fjolsträng.
Släpper du sen ut fjädringen så ser du vilket slack du ska ha, och det stämmer inte alltid med vad som skrivs i manualen.
Bör tilläggas att hojen inte kan stå på sidostödet, luta den mot en vägg istället.:tummenupp

Tack för info. Då får det bli Biltemas rullar och sedan kanske byta lager om de verkar dassiga. Eftersom jag har en X men just nu monterat hjul från en R så är det möjligt att det skiljer lite då jag har alu.svingen men får testa din metod för kontroll av kedjan, det verkar bra.
 
Har ett par GPR-rör liggandes som är till salu.

Pm:a vid intresse

Har suttit på en xt660x 2011. Gått ca 400 mil
 
Last edited:
Har du en R så rekommenderar jag 112, på X vet jag ej. Biltema 42mm, lager bytte jag året efter till andra från Momentum. Justermån finns som jag nämnt tidigare.
Alla hojar jag haft kollar jag genom att fjädra ihop baksvingen med hjälp av spännband, gärna ett på varje sida. Ta bort dämparna eller gör ett "ok" för att ej klämma in dem. Dra ihop tills bakaxel, svinglager och framdrev linjerar, då har du maxlängden där du justerar in hjulets läge med lite lagom slack på kedjan, den ska inte va som en fjolsträng.
Släpper du sen ut fjädringen så ser du vilket slack du ska ha, och det stämmer inte alltid med vad som skrivs i manualen.
Bör tilläggas att hojen inte kan stå på sidostödet, luta den mot en vägg istället.:tummenupp

Den stora rullen passade inte att ha som nedre kedjerulle (satte däremot en som övre), kanske att svingen är tjockare på X? Kommer nog att köra på 112 länkars kedja i alla fall eftersom det finns justermån bakåt i svingen nu med original kedja/drev men mitt slitna K60 bakdäck tar nästan i kedjeskyddet i famkant så då är det ju bra att få lite marginal mellan denna och däcket när man byter till ett fräschare med längre nabbar.
 
Hur mjuka är era framgafflar? Jag upplever min väl mjuk så jag undrar hur jag gör för att lösa detta? Får jag fylla på mer gaffelolja?
 
Du skulle ha köpt mina gafflar m wilbersfjädrar värda 139€, sålde dem för 700:- ?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Hur mjuka är era framgafflar? Jag upplever min väl mjuk så jag undrar hur jag gör för att lösa detta? Får jag fylla på mer gaffelolja?
Stoppa i distanser för att öka förspänning (har för mig någon på XT660.com säljer/sålde), eller stoppa i andra fjädrar (Off-the-road säljer).
 
Då känns det mest logiskt att stoppa i nya fjädrar va? De kanske har blivit lite ihoptryckta? Vet att förra ägaren gillade att åka på bakhjul
 
Bättre med progressiva fjädrar än att stoppa i en massa distanser. KEV på XT660.com har sålt slut på distanserna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Tack för svar!

Vill bara säga att jag precis lackat passagerarfotpinnarna och de där fotskydden svarta! Blev helnöjd! IMG_3278.JPG
 
Då känns det mest logiskt att stoppa i nya fjädrar va? De kanske har blivit lite ihoptryckta? Vet att förra ägaren gillade att åka på bakhjul

Tror inte fjädrarna blir hoptryckta av bakhjulsåka, men de är i regel för mjuka på alla.
Man kan byta till bättre som beskrivits, och man kan testa med olika oljemängder och viskositet.
Billigast och enklast är att lägga i distanser på fjädrarna, och dom kan du göra själv av ett par rörstumpar. Pröva med 20mm längd till börja med, skulle du vilja ha hårdare så öka inte mer än 5mm åt gången.
 
Tror inte fjädrarna blir hoptryckta av bakhjulsåka, men de är i regel för mjuka på alla.
Man kan byta till bättre som beskrivits, och man kan testa med olika oljemängder och viskositet.
Billigast och enklast är att lägga i distanser på fjädrarna, och dom kan du göra själv av ett par rörstumpar. Pröva med 20mm längd till börja med, skulle du vilja ha hårdare så öka inte mer än 5mm åt gången.

Kanske en dum fråga men.....var lägger man distanserna, i botten på gaffeln eller uppe i ?



Skickat från iphone med tapatalk.
 
I toppen på gaffeln dvs du tar bort topp mutter/locket och kopplar isär locket och gaffel så monterar/lägger distanser ovanpå fjädern. Montera ihop och skruva tillbaka locket.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Kan jag svarva såna distanser och bara lägga i alltså?
Tack för alla svar btw!

Edit: Hittade mått på xt660.com
30mm långa, 38mm breda och insidans diameter är 20mm!
 
Last edited:
Hej, jag kikade lite i diag läget på min xt. Där kunde man kolla efter felkoder.. http://www.yam-xt.com/diag.html

Fick upp både nummer 15,22 och 30! Någon som förstår vad det innebär? :confused:

Läser nu att det inte ens ska gå att starta hojen med ettor kod 30.. men den startar ju hur bra som helst
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top