Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Metoden utan värme men med våld fungerade också :).

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Nu är det så här, har en knäckt ODO-meter, en bättre beggad kostar 3k på ebay.

Nån som vet en bättre lösning för min situation?

*Fixat, hittade en bättre beggad :)

Last edited:

Chernobyltrip

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2011
Hoj
Yamaha XT660R -04, Yamaha XT660R -04, Yamaha XT660R -05, Yamaha XT660R -08!
Ingen som har en passagerarfotpinne höger bak (ink hela fästet) till en -04a?

Lyckades tappa min längs 73an häromveckan, satt tillfälligt med endast en skruv efter ett besök på hojbiten-skroten och vibrerade så klart ur sig på hemvägen, sjukt klantigt. Bike i Trollhättan säljer alla möjliga fotpinnar för nån hundring men just höger bak finns inte, missade Gnuttens pinnar i tråden häromdagen också.

Sen funderar jag på om inte även de nyare årsmodellernas pinne passar?
Tyckte jag såg en gammal XT på stan igår med aluminium-fotpinnar bak...

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
Kawasaki Z800
Det skrivs mycket om den där kära O2 Controllen och det finns att köpa en M18 bult som pluggar igen den helt och hållet.
Är det någon som vet om det går lika bra att bara dra isär kontakten? Alltså bara dra ut kontakten till O2 sensorn och inte göra något annat..?

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
Kawasaki Z800
Min halv/helljus knapp fungerar inte, jag kan inte sätta på helljuset utan den står alltid på halvljus. Jag kan använda helljusblinkarknappen med inte den vanliga..
Några tips?
Mvh

Edit: följde kabeln som var gul hela vägen och såg inga fel på den..

Last edited:

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Min halv/helljus knapp fungerar inte, jag kan inte sätta på helljuset utan den står alltid på halvljus. Jag kan använda helljusblinkarknappen med inte den vanliga..
Några tips?
Mvh

Edit: följde kabeln som var gul hela vägen och såg inga fel på den..

Min första tanke när jag läser, är att felet finns i ljusomkopplarn. Men det kanske du har kollat.:confused:

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Inge å skämmas över, det finns värre pinsamheter:hihi
Men halvljuset funkade väl inte heller utan att motorn gick. Eller är det min som är ovanlig?

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
Kawasaki Z800
Nej de lyser bara den lilla lampan under halv/helljuslampan. Men om jag startar och stänger av lyser halvljuset. :):D

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Jag har nyligen bytt styre på min hoj och har således ett originalstyre över ifall någon är intresserad.

Är det någon som bytt brombelägg bak och vet om det verkligen är nödvändigt att ta bort bakhjulet som det står i servicemanualen? Det står även att man bör byta ut "brake pad spring" när beläggen byts, hur gör ni?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nä det behöver du inte. Ta bort låssprinten på glidpinnen längst bak på oket. Knacka ut pinnen med en liten mejsel eller don eller nåt. Ta ut belägg pressa in kolven lite försiktigt, i med de nya beläggen. ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Hornlund

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2016
Hoj
Yamaha XT660R -05
En fundering, som garanterat tagits upp tidigare bland de trehundra sidorna i den här tråden. Men som jag inte kan finna, mitt goda tålamod tryter.

För att montera hjulen från X på en R, vad behöver bytas mer än det uppenbara, just hjulen? Fungerar det med bromsar, sving & gaffel från min R?

Alla tips eller sidohänvisning där jag kan finna svaren vore oerhört uppskattat.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En fundering, som garanterat tagits upp tidigare bland de trehundra sidorna i den här tråden. Men som jag inte kan finna, mitt goda tålamod tryter.

För att montera hjulen från X på en R, vad behöver bytas mer än det uppenbara, just hjulen? Fungerar det med bromsar, sving & gaffel från min R?

Alla tips eller sidohänvisning där jag kan finna svaren vore oerhört uppskattat.

bakhjulet passar bolt on ovasett om du har stålsvingen eller Alu svingen som sitter orig på X från 2007. Fram så använder de samma nav både R och X och teoretiskt så bord du kunna kunna köra R skivan på navet då det är samma och hjulaxeln är densamma men skiljer sig på distanserna. Kolla på MSP motorparts så ser du mkt vad som passar. Ser rent tekniskt att det borde vara lättare att montera X fälgar på en R än tvärtemot då 4 kolvsoket på en X tar i ekrarna på en 21" hjul men detta går säkert att fixa. Dock får du kolla en extra gång om styrkronan är bredare på X så motardhjulen inte tar i gaffelbenen på din R

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har aldrig kört en 660R, bara äger en. :) Men om man har en orginalhoj att utgå från, vad behöver man modda och byta ut för att få den lite grusigare?

Kan det här va en bra start?
* 2-1 system för viktens och effektens skull. Och självklart ett som inte går under motorn.
* Luftburkstrolleri med snorklar och filter.
* Fjädringen, behöver nåt göras?
* Hasplåt – ingen offroadhoj är komplett utan.
* Nät som skyddar kylaren från grussprut.
* Högre kåpglas. Alltså ingen jättetouringruta, men kanske 10-15 cm.
* Pakethållare till tältet.
* Värmehandtag.
* Just det - en hög, riktig framstänka.

Nåt mer?

Har bara kämpat mig igenom en del av alla trehundra sidorna.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp 2-1 system är en fördel ta t.ex prisvärda Dominator, skaffa en hasplåt från gamla XTZ660 den passar bolt on och är billig jämfört med andra alternativ. Bakdämparen är ganska dålig fö seriös grusbus.

Nja skydd för kylaren har jag inte förutom orig skyddet. Värmehandtag?? ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Är det någon som känner till något ställe i (helst norr om) Stockholm där en total nybörjare på grusåka kan lattja runt lite och testa på underlaget?

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...