Modifieringar XT660 X/R

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Bandido skrev:
2301874 Maila till dem på engelska alternativt ring och då kan du oxå prata engelska med Thorsten. Om du inte kan engelska så e du tyvärr rökt.... :brinnerup
OTR har en förmåga att fixa fram nästan vad som helst.

Hehe jo engelska förstår jag fullt ut så då funkar det:)
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Aphex skrev:
2300585 Jaha då ska vi se.

1.Tändningen avstängd
2 Tryck ner både select och reset samtidigt
3. På med tändingen och håll knapparna nertryckta till diag kommer upp.
4. Tryck 1 gång på select, då kommer CO upp.
5. Håll ner både select och reset ett par sekunder igen så kommer CO1 upp
6. Nu ska du se värdet, skriv upp original värdet. Öka värdet med select och minska med reset.
7. Öka 5 steg åt gången, när du är nöjd är det bara och slå av tändningen igen.

Tips. Du kan ha CO settings uppe samtidigt som du är ute och åker och kan då pröva dig fram vad som funkar bäst. Du ser även varvräknaren uppe i högra hörnet. Se till och gör det på en avskild väg bara :)

Tar inget som helst ansvar för ev. missöden :notme
Hmm jag gör något fel eller så fungerar det inte på MT'n. Jag ska leta lite mer. Har provat min nya insats, bättre men inte riktigt bra ( 26 mm i innerdiameter, 120 mm lång och med ett stopp så att avgaserna inte kan susa rakt ut) Jag får ett slags visslande ljud på avslag...men mer muller :D Skickar med en bild på "street legal" insats för Akrasystem.
 

Bifogat

  • Bild 0351.jpg
    Bild 0351.jpg
    78.2 KB · Visningar: 117

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tooby skrev:
2302559 Hmm jag gör något fel eller så fungerar det inte på MT'n. Jag ska leta lite mer. Har provat min nya insats, bättre men inte riktigt bra ( 26 mm i innerdiameter, 120 mm lång och med ett stopp så att avgaserna inte kan susa rakt ut) Jag får ett slags visslande ljud på avslag...men mer muller :D Skickar med en bild på "street legal" insats för Akrasystem.


Saxat från xt660.com, men det är väl samma som jag skrivit. Kanske inte går på MT:n?

DISCLAIMER: YOU DO THIS AT YOUR OWN RISK AND MAY VOID THE MANUFACTURERS WARRANTY.

Step 1. Before turning the ignition on press and hold Select and Reset buttons, turn the ignition on and keep holding both buttons until you see the Diag screen appear.

Step 2. Press Select once to toggle to the CO MODE

Step 3. Press both Select and Reset together. Hold for about 3 seconds to enter co mode. The number displayed is the cylinder selected (genereric computer for all Yamahas) You need to select 1, Press select to scroll up and Reset to scroll down.

Step 4. Press both Select and Reset simultaneousley for a few seconds to see the setting for the selected cylinder. This number will be different on every bike and has no relationship to the mixture its just a number it can range from -128 to +128. Write down the number and keep it in a safe place in case you need to return to your original settings.

Step 5. Pressing select will increase the value (richen the mixture), pressing Reset will decrease it.

I initially increased my setting 5 digits from 10 to 15. This smoothed the bike out but still had a little surging. After reading what Alan and others have said it should be safe to increase your original setting by up to 10 digits. I will now adjust mine up another 3 to 18.

Step 6 To exit CO mode, turn off ignition.

Noticed benefits. The bike is now very smooth to ride and on my 1st adjustment took out almost all the surging/jerkiness. This has made the bike much easier to ride through corners where i can now get on the gas earlier in the corner increasing the mid corner speed.
 

xeqt

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
XT660R -04
Är det någon som monterat acerbis rally pro handtagsskydd? Hur fick ni fast dem? Tog ni bort orginalfästet eller tryckte ni bara in det?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
joacimz skrev:
2294368 Vad tyckte dudå? Märkte du någon skillnad?

Nu är jag tillbaka från semesterresan och har meckat lite med hojen.
Snorkeln rycktes bort och jag provade att ställa CO:n.
Jag ökade CO:n fem steg varje gång från 0 till 85 (testade även att ändra CO2) dock
märkte jag ingen speciell skillnad (förutom att insugningsljuded blev mastigare utan snorkel).

Får nog skramla ihop till ett par andra ljuddämpare och ett annat luftfilter innan jag leker vidare :3freak (hur jag nu ska kunna övertala damen till det?)
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
mml_42 skrev:
2310335 Nu är jag tillbaka från semesterresan och har meckat lite med hojen.
Snorkeln rycktes bort och jag provade att ställa CO:n.
Jag ökade CO:n fem steg varje gång från 0 till 85 (testade även att ändra CO2) dock
märkte jag ingen speciell skillnad (förutom att insugningsljuded blev mastigare utan snorkel).

Får nog skramla ihop till ett par andra ljuddämpare och ett annat luftfilter innan jag leker vidare :3freak (hur jag nu ska kunna övertala damen till det?)


Co2 ska du inte ändra då det är den som man ändrar för cylinder 2 om man har mer än en cylinder.
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Får nog skramla ihop till ett par andra ljuddämpare och ett annat luftfilter innan jag leker vidare (hur jag nu ska kunna övertala damen till det?)

Hahahaha...

Övertalningstaktik fungerar inte på fruntimmer!
Dom har ett övertag där :tuttar så det finns bara ett sätt!

Köp grejorna och släng på dom och låtsas som att det regnar :tummenupp

Förhoppningsvis så stannar hon kvar.. :rolleyes:
 

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Min lokala Yamaha handlare ringde aldeles nyss, dom hade fått in min nya xt660x nu så det var bara att komma och hämta den :)

Får se om man orkar rycka snorkel och liknande idag.
 

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Aphex skrev:
2282481 Tjena på dig :) Allt väl? Beställde från denna firma Bikeandcarparts Snabba svar via mail och leveransen gick ju väldigt snabbt. Betalade 4080:- inkl frakt till dörren. Touringbutiken vill ha 6580:- för dessa rör.

Ha det!

Du vad var det för artikel nr på dämparen du beställde jag hittar bara 1 dämpare på den sidan som verkar passa och den är dyrare?

Ha re
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
joacimz skrev:
2311794 Co2 ska du inte ändra då det är den som man ändrar för cylinder 2 om man har mer än en cylinder.

Jag vet det men jag läste tidigare i tråden om en som konstigt nog fick lov att ställa om CO2 istället för CO1 när han pillade på CO:n.
Därför testade jag att ställa om CO2 när jag inte märkte någon större skillnad när jag ställde om CO1.

Sondek skrev:
2312453 Hahahaha...

Övertalningstaktik fungerar inte på fruntimmer!
Dom har ett övertag där :tuttar så det finns bara ett sätt!

Köp grejorna och släng på dom och låtsas som att det regnar :tummenupp

Förhoppningsvis så stannar hon kvar.. :rolleyes:

Tanken har slagit mig :rolleyes: dock så måste plånkan fyllas på lite innan jag kan köpa grejerna :hihi

Blir troligtvis under vintern som jag kommer att ha råd att skaffa sakerna :(
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
mml_42 skrev:
2313911 Jag vet det men jag läste tidigare i tråden om en som konstigt nog fick lov att ställa om CO2 istället för CO1 när han pillade på CO:n.
Därför testade jag att ställa om CO2 när jag inte märkte någon större skillnad när jag ställde om CO1.


Ahh när du säger det så har jag för mig att jag läste det någon gång.
Jag märkte ganska så stor skillnad efter att ryckt både snorkel och ställt upp co värdet, både på min gamla xtx och den nuvarande xtr:en.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Cornsnake skrev:
2313527 Du vad var det för artikel nr på dämparen du beställde jag hittar bara 1 dämpare på den sidan som verkar passa och den är dyrare?

Ha re

Tjena!
Har varit på semester nere i götet. Ljuddämparen heter 3968E. Den finns längst ner på sidan när du går in på, auspuffanlagen-Leovince-Leovince X3-Yamaha. Finns både till X och R men det är ju samma system. 569€ står det på sidan, men med kraftig rabatt så blir det "rätt pris" :tungan
 

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Aphex skrev:
2325079 Tjena!
Har varit på semester nere i götet. Ljuddämparen heter 3968E. Den finns längst ner på sidan när du går in på, auspuffanlagen-Leovince-Leovince X3-Yamaha. Finns både till X och R men det är ju samma system. 569€ står det på sidan, men med kraftig rabatt så blir det "rätt pris" :tungan


Tack för svaret för invänta lönen så får man ta och handla sen. :)
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Nu har man varit och bytt ut EUC:n, nästan all ryckning på lågvarv har försvunnit men jag tyckte att hojen blev lite klenare på topp.
Väl hemma i garaget kollade jag vad de hade ställt CO värdet på och meken hade ställt ner från 35 till 0 så det kan ju vara därför den känndes klenare på topp. Får ta en tur i helgen och ställa upp CO värdet och kolla hur den går.
 
Last edited:

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
Kan man gör någom med orginalljuddämparna ?

Kan man gör någom med orginalljuddämparna ?
så det låter lite goare, och får ut lite mer effekt ?
eller är det ett par andra pipor i så fall.
 

Creedence

Thomas
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Hölö
Hoj
Honda VFR 800-1998
Kan problemet med CDI boxen förekomma på 05-or oxo? Har försökt öppna länken med info ang dom aktuella VG(Tillv,nr) nr ,men det funkar inte !!!
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Min -05 var ECU:n felaktig på, den stängde tom av sprutet mitt i en böj för mig så att jag gick omkull. Finns att läsa i denna tråden ngnstans.
Så visst förekom felet på -05 med.
Frågan är ju hur många yamaha räknar med att dom slipper, slapp byta för att ägarna inte gnällt.
Min hoj fick en helt annan motorgång, jämnare och lugnare. Alla knepigheter med av-påslag och tjuvstopp försvan.
//Tobbe
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top