Modifieringar XT660 X/R

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Halloj, ny på detta forum är man. Köpte mig en beggad xtx för på timmen ganska xakt en vecka sedan. Så jäkla nöjd alltså. Kommer nog låta min VN 1500 stå parkerad i garaget en längre tid nu!
Den enda modifieringen på min hoj när jag köpte den var såna där "Barkbusters" men nu har det tillkommit styrändesbackspeglar och miniblinkers runt om. Så det som egentligen saknas är ju lite mera ljud. Och därför tänkte jag höra mig för med allvetandes om leverantörer. Antingen från Devil, Acrapovic eller nåt annat med bra muller. Det är alltså inte återförsäljare jag letar efter, utan de som levererar till dem.

Tackar ödmjukast på förhand :)
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Vad är det som skiljer motorerna åt? (min XTX är ju av samma årsmodell som XTZan (?))

/ Jens

Jag tror att det egentligen bara är en annan grundmappning som ger några få kusar till och lite bättre vridmoment. Denna effektökning är nog egentligen bara för att möta upp den högre vikten som XT660Z har. Vill nog ändå tro att den kommer kännas kraftigare i motorn.

Tänker köpa det första begagnade exemplaret som kommer komma ut. :yoparty
 

Hansolo

Ordningstörande
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati, Ducati, XT660X
Sitter och kikar runt på slipons på Off the roads hemsida. Fastnade lite för denna "OTR-SR 2in1 exhaust system XT-660 R/X". Men vad är det för skilnad på de 4 olika alternativen man kan köpa?

Eller ska man kika på Acrapovicsystemet?

http://www.off-the-road.de/xt660_endtoepfe_kruemmer.html?&L=1
Har "OTR Akrapovic Titanium 2in1" systemet och är toknöjd! Bra ljud, bra mycket lättare än orginalsystemet och, åtminstone i mitt tycke, riktigt snyggt...
Gasresponsen/ varvvilligheten blev betydligt bättre oxå. Blir det i och för sig säkert med vilken slipon som helst...

Jag kan i varje fall rekommendera det!

/H
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Är det nån som har Laser slip-on? Kan förmodligen få ett sånt till samma pris som återförsäljarna tar in dom för. Så är ett sånt nåt att ha?

Har "OTR Akrapovic Titanium 2in1" systemet och är toknöjd! Bra ljud, bra mycket lättare än orginalsystemet och, åtminstone i mitt tycke, riktigt snyggt...
Gasresponsen/ varvvilligheten blev betydligt bättre oxå. Blir det i och för sig säkert med vilken slipon som helst...

Jag kan i varje fall rekommendera det!

/H

Det är riktigt snyggt det systemet. Och det är väl en fördel med en burk viktmässigt åxå. Nån som har koll på vikten på originalsystemet? Skulle va kul att veta hur mycket man bantar den med olika typer av system.
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Har "OTR Akrapovic Titanium 2in1" systemet och är toknöjd! Bra ljud, bra mycket lättare än orginalsystemet och, åtminstone i mitt tycke, riktigt snyggt...
Gasresponsen/ varvvilligheten blev betydligt bättre oxå. Blir det i och för sig säkert med vilken slipon som helst...

Jag kan i varje fall rekommendera det!

/H

Hur mycket låter det? Är det tokmycket eller bara lite "gött ljud" vi gaspådrag?
Det är ingen kat på systemet va?
 

Hansolo

Ordningstörande
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati, Ducati, XT660X
Hur mycket låter det? Är det tokmycket eller bara lite "gött ljud" vi gaspådrag?
Det är ingen kat på systemet va?

Det låter brutalt utan medföljande dB killer monterad! Jag modifierade dB killer'n lite så att jag fick ett mellanting...
Ingen kat på systemet! Rakt och lätt :)

Är det nån som har Laser slip-on? Kan förmodligen få ett sånt till samma pris som återförsäljarna tar in dom för. Så är ett sånt nåt att ha?



Det är riktigt snyggt det systemet. Och det är väl en fördel med en burk viktmässigt åxå. Nån som har koll på vikten på originalsystemet? Skulle va kul att veta hur mycket man bantar den med olika typer av system.
Viktbesparingen är nästan 14kg!!! med titandämpare. Och dessutom är vikten man sparar placerad högt upp vilket gör hojen bra mycket smidigare...
 
Last edited:

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Nu så vart orginal bakdäcket slut. Så nu till frågan vad skall man köpa för däck??

Vad åker ni med??

Hade ju varit trevligt med ett däck som håller längre än dem 220 mil som orginalet höll. Eller är det för mycket begärt?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Nu så vart orginal bakdäcket slut. Så nu till frågan vad skall man köpa för däck??

Vad åker ni med??

Hade ju varit trevligt med ett däck som håller längre än dem 220 mil som orginalet höll. Eller är det för mycket begärt?

Samma sak som hände mig c:a 200mil. Kör på ett däck som jag är väldigt nöjd med. Det funkar på de mesta underlagen, bra grepp och livslängd!

Jag kör med Dunlop 220st!:tummenupp
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Nu så vart orginal bakdäcket slut. Så nu till frågan vad skall man köpa för däck??

Vad åker ni med??

Hade ju varit trevligt med ett däck som håller längre än dem 220 mil som orginalet höll. Eller är det för mycket begärt?


Samma här, 230 mil... Michelin Pilot Power 2ct numera. Jag är helnöjd! Nu är det framdäcket som är begränsningen, måste slita ner det så jag kan köpa 2ct till det också.
Avon distanzia har jag hört är bra vad gäller livslängd till en sån här cykel. Men då är det ju inte direkt motarddäck heller.
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Har oxå ett 2-1 system och ÄR helt klart det bästa sättet för att få en xtr till att bli riktig! Hade helst velat hittat ett högt draget 2-2 system men det finns inte enligt min vetskap. Har ju dock höjt den oxå. Skickar med lite bilder glömt skicka upp...

Vet någon var man kan få tag i ett par motardfälgar till en XTR? Känner att jag vill vidga mina vyer....
 

Bifogat

  • SP1.JPG
    SP1.JPG
    77.7 KB · Visningar: 331
  • SP2.JPG
    SP2.JPG
    97.8 KB · Visningar: 444
  • SP3.JPG
    SP3.JPG
    85.3 KB · Visningar: 345

ArkoBarko

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Gullspång
Hoj
Yamaha xt 660 x-05, Husqvarna wr 250-98
Halloj! Jag har ett problem med min xtx som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag har haft min hoj stående över vintern utan en underhållsladdare (har införskaffat en nu som ska sitta i nästa). Så när jag skulle ha igång hojen i år satte jag på batteriladdaren i ett dygn och den startade fint efter det på första försöket. Men nu om den får stå några dagar utan att jag kör är det precis som att batteriet drar ur sig. Den skriker i startmotorn (antar jag) och jag får ladda upp den på nytt. Sen när jag kör igen går den toppen. Men får det gå några dagar emellan så gäller samma procedur igen. Är batteriet kasst? Eller kör jag för dåligt:) Vore tacksam att höra om nån varit med om liknande och vad jag ska göra...
Tack på förhand!
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Halloj! Jag har ett problem med min xtx som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag har haft min hoj stående över vintern utan en underhållsladdare (har införskaffat en nu som ska sitta i nästa). Så när jag skulle ha igång hojen i år satte jag på batteriladdaren i ett dygn och den startade fint efter det på första försöket. Men nu om den får stå några dagar utan att jag kör är det precis som att batteriet drar ur sig. Den skriker i startmotorn (antar jag) och jag får ladda upp den på nytt. Sen när jag kör igen går den toppen. Men får det gå några dagar emellan så gäller samma procedur igen. Är batteriet kasst? Eller kör jag för dåligt:) Vore tacksam att höra om nån varit med om liknande och vad jag ska göra...
Tack på förhand!

Låter som att batteriet gett upp tycker jag. Om du ber snällt så kanske de kan mäta och konstatera det hos din återförsäljare om du inte har utrustning för det själv.

/ Jens
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Har oxå ett 2-1 system och ÄR helt klart det bästa sättet för att få en xtr till att bli riktig! Hade helst velat hittat ett högt draget 2-2 system men det finns inte enligt min vetskap. Har ju dock höjt den oxå. Skickar med lite bilder glömt skicka upp...

Vet någon var man kan få tag i ett par motardfälgar till en XTR? Känner att jag vill vidga mina vyer....

Byt din XTR mot min XTX så får du mina motardfälgar på köpet! :tummenupp

Pm:a så gör vi affär på studs!:yoparty

En fråga till er med XTR..hur är den att köra på grusvägar, egentligen?
Om man jämför med t.ex. en KTM 950 Adventure, om någon kan tänka sig den jämförelsen..
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Byt din XTR mot min XTX så får du mina motardfälgar på köpet! :tummenupp

Pm:a så gör vi affär på studs!:yoparty

En fråga till er med XTR..hur är den att köra på grusvägar, egentligen?
Om man jämför med t.ex. en KTM 950 Adventure, om någon kan tänka sig den jämförelsen..

Hahaha, jo men då hade jag ju haft samma problem när jag skulle behöva grusdäck... får väl köpa en av varje kanske :D

Du med batteriet.. kan inte vara så att du vrider för långt på nyckeln och sätter på parkeringsljuset? Kompisen hade denna förmåga och kunde inte fatta varför den drog ur batteriet hela tiden. :va (Märks ju inte så lätt i dagsljus)
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Har äntligen fått mina prylar från Off-the-road nu :)

Gjorde ju missen att inte kolla att alla sakerna fanns på lager när jag beställde, så jag fick vänta på leveransen ca 4v tills allt kommit in.
Nu fick jag ju då inte allt iaf, en av backspeglarna var nu slut. Men de skickade mina saker ändå eftersom jag väntat länge.. de skickar den sista backspegeln utan kostnad när den kommer in.

Deras service är iaf bra och man får snabbt svar när man mailar dem. När sakerna väl skickades så tog det bara 3 dagar för dem att komma fram.

Så följ som sagt tipset om att kolla att det som skall beställas finns på lager.

Här e en bild på grejerna som skall monteras (+ ett par främre krökar)
"Touringprylarna" kommer nog bara sitta på vid längre resor.


Jag hoppar in och berättar om mina erfarenheter av OTR.

Helnöjd med både service och passform.
Men tänk på att maila Thorsten och fråga om han har delarna hemma innan du drar iväg beställningen, annars kan du få lång leveranstid.

Själv beställde jag hasplåt, motorbåge, pc3, dna stage2, K&N, och lite annat. Förskottsbetalade runt 8000 kr och allt dök upp utan problem.
 

Bifogat

  • DSC00325x.jpg
    DSC00325x.jpg
    78.8 KB · Visningar: 338

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hur nöjda är ni XT660R-ägare?

Min 950 jävlas med mig och står på verkstad så jag är lite småsugen på att köpa en XT. Driftsäkerheten borde väl vara riktigt bra? Jag vet att jag kommer sakna en sisådär 45 hästar men det är ju tyvärr få offroads som har 100 kusar. :näsblod
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Ni motardisar, hur brett bakdäck kan man ha? Är det 160 som är max eller kan man trycka i 180 bredd?

Eftersom det verkar dyyyyrt att ge sig in i den ekrade världen av tampong nav och exel fälgar plus att inget passar rakt av så fick jag en ide att trycka i ett par gsxr 600 fälgar på den. Blir ju dock en jävla pers med att svarva ner naven lite för att det ska passa men det kan bli roligt ändå.....
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Hur nöjda är ni XT660R-ägare?

Min 950 jävlas med mig och står på verkstad så jag är lite småsugen på att köpa en XT. Driftsäkerheten borde väl vara riktigt bra? Jag vet att jag kommer sakna en sisådär 45 hästar men det är ju tyvärr få offroads som har 100 kusar. :näsblod

Jag är helnöjd med min XTR. Skulle jag byta så kommer det bli till den nya XT660Z i så fall.
Användarvänligheten och den skottsäkra motorn är två tunga argument för att köpa en XT. Inget strul bara mycket glädje på gruset. XT kan mycket mer än vad först kan tro, några små modifieringar och den överträffar sig själv.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Hur nöjda är ni XT660R-ägare?

Min 950 jävlas med mig och står på verkstad så jag är lite småsugen på att köpa en XT. Driftsäkerheten borde väl vara riktigt bra? Jag vet att jag kommer sakna en sisådär 45 hästar men det är ju tyvärr få offroads som har 100 kusar. :näsblod

Det är som du säger det blir några hästar mindre...
Men de går hela tiden, kolla på de reseberättelserna som står på SOE och Adventureriders, de hojar som pajjar är KTM och BMW.
Du kan få ut ca 10 hk extra om man jobbar lite, ändå lär du få pengar över.
Själv är jag görnöjd, skall fixa ett 2-1 system som inte går under motorn till vintern ev en PC oxå.
Själv har jag inga funderingar på att byta, gott att veta att den bara är att gå å ta ut hojen o köra när jag vill.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top