Modifieringar XT660 X/R

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
varvtals stoppet slår i vid 177km/h på min nu, med 14/46. men det vart faan så mycket roligare på vägen dit sedan man bytte till 14
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
varvtals stoppet slår i vid 177km/h på min nu, med 14/46. men det vart faan så mycket roligare på vägen dit sedan man bytte till 14

Har du bytt bakdrev eller? Jag har för mig att jag hade 45 kuggar på mitt original bakdrev.
Jag läste nånstans att det skulle bli ungefär samma effekt att byta till 3 kuggar mer bak som att byta till 1 kugg mindre fram. Men nu funderar jag alltså på att även minska en kugg fram. Verkar inte va nån här som testat. Får helt enkelt testa å se vad som händer! :)

Så där då.... då var ett 14 kuggsdrev beställt. Längtar tills det går att köra!!
 
Last edited:

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Jag körde hela förra sommaren med 14 kugg fram och kan väl inte säga att hojen blev drastiskt förrändrad. DÄREMOT kan jag säga att min upplevelse att köra var att så här skulle den ha varit redan från början.:banana Den accar lite snabbare men framförallt känns draget på växlarna mer på en gång istället för att vänta på lite varv som den gjorde med originaldrev. Ettans växel blev givetvis ännu lägre från att ha varit låg redan från början men tvåan och uppåt kommer ni ha mer glädje ifrån. BYT till mindre fram är mitt råd. Om det blir ännu bättre att dreva ner ännu mer kommer jag nog inte att laborera i eftersom bakhjulskörningen bara blir lidande om det är för tätt mellan växlarna . Men givetvis kommer ni att bli snabbare från rödljusen om ni drevar på bägge.:yoparty

Your choise


Fast nog vore det kul om någon som drevat ytterligare kan ge lång och utförlig recention av upplevelserna.

Återigen.... hur mycket känner ni som kör PC III av detta och vad visar era bänkningar.?
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Ettans växel blev givetvis ännu lägre från att ha varit låg redan från början

Tyckte 1:ans växel var hejdlös hög när jag körde orginal.
Iofs så jämför jag med 1:ans växel på min wr450, och det är ju inte rättvist.
Men det är så jag gillar att ha det. Jag åker ju i princip bara offroad, asfalt är bara transport:yoparty
Just nu är det bara isåka, så drevningen känns ok.
Har ju 18" hjul bak, det gjör ju också lite på utväxlingen. kanske blir en lägre drevning frammåt våren, när det blir mer skogsåka.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Vet någon vad för lås som passar under sadeln på en -08. Det ser ju ut som att det ska passa med ett standard abus, men är det någon som kan bekräfta detta.. Ska handla imorn...

Tack på förhand!
 

skärkarl

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha XT 660X-05, YZ 250-02
Vet någon vad för lås som passar under sadeln på en -08. Det ser ju ut som att det ska passa med ett standard abus, men är det någon som kan bekräfta detta.. Ska handla imorn...

Tack på förhand!

Jag har ett abus på min 05:a jag tror det ser lika ut på båda hojarna så det passar nog.
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Har du bytt bakdrev eller? Jag har för mig att jag hade 45 kuggar på mitt original bakdrev.
Jag läste nånstans att det skulle bli ungefär samma effekt att byta till 3 kuggar mer bak som att byta till 1 kugg mindre fram. Men nu funderar jag alltså på att även minska en kugg fram. Verkar inte va nån här som testat. Får helt enkelt testa å se vad som händer! :)

Så där då.... då var ett 14 kuggsdrev beställt. Längtar tills det går att köra!!

jo jag bytte när jag satte på nytt drivpaket senast. 14t fram gjorde jag efter 1 månad. men nu senast alltså även 46 i bak. bakdrevet tillsammans med fram drevet gjorde ytterligare skillnad, men det var framdrevet som var den stora skillnaden. sen behöver man ju inte byta kedja för 1t i fram, men kanske för 3 i bak :)
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Japp... vart tvungen att köpa ny kedja med 3 kuggar upp bak.... men den är å andra sidan lite snyggare än den gamla :)
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Är det någon här som kan tipsa om ett par bra och billiga handtagsskydd?
Har kollat runt på OTR och touratech, men finns det några fler ställen att leta på?

Tack!
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Yamaha har väl original åxå. Det står iaf Yamaha på mina, men dom satt på när ja köpte hojen....
 

Halle83

www.sveamoto.com
Gick med
18 Oct 2008
Ort
Vart bor jag?
Hoj
XT660X
Är det någon här som kan tipsa om ett par bra och billiga handtagsskydd?
Har kollat runt på OTR och touratech, men finns det några fler ställen att leta på?

Tack!

Tja! Jag tjackade Acebris handtagsskydd på Lelles för ett par veckor sedan, helt klart de snyggaste jag har hittat. Kostade 990kr har jag för mig, ett tips ialla fall :tummenupp

// Halle
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Är sugen på Polisport Sharp. Påminner lite om KTM´s.
enda minus är att den saknar förstärkning, har lyckats mosa handtags skydd tidigare som saknade förstärkning.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Är sugen på Polisport Sharp. Påminner lite om KTM´s.
enda minus är att den saknar förstärkning, har lyckats mosa handtags skydd tidigare som saknade förstärkning.

Såg dom på touringbutiken.se nyss... Såg riktigt fina ut! Priset var ju inte dumt heller, under 300 spänn! Då gör det ju inget om man mosar ett par om året!

Är det någon som har erfarenhet av touringbutiken? Bra eller anus?


Tack!
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Såg dom på touringbutiken.se nyss... Såg riktigt fina ut! Priset var ju inte dumt heller, under 300 spänn! Då gör det ju inget om man mosar ett par om året!

Är det någon som har erfarenhet av touringbutiken? Bra eller anus?


Tack!

Jag har köpt mina miniblinkers av dom, under åren en hel del annat till hojar jag haft. Nu är det visst ny regi eller nåt, men jag har alltid fått jätte bra service och trevligt bemötande, särskillt över telefon.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Nu är det beställt!! :yoparty
Ett par svarta Polisport Sharplite.
69-1601.jpg
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
är det någon som bytt ut blinkersrelä mot biltemas lastoberoende och kan berätta hur det ska kopplas in?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top