Modifieringar XT660 X/R

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Nu var mitt 2-1 system punktat :tummenupp
Det som är fixat hittils på min önskelista:

18" bak hjul
Wr Hasplåt
Wr fotpinnar
Moddad bakdel
Längre växelväljare
Hårdare och högre sadel
Hårdare fjädring fram
Fatbar och styrhöjare
14 kugg framdrev
Och 2-1 nu då som strax är klart, ska bara tigas.

Ska bara hitta en ny plats för bromsvätskebehållaren, den fick flyttas på.

Har du köpt 2-1 systemet eller byggt själv?? Vill åxå ha ett sånt...
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Du kan avnjuta en negerboll:tummenupp
Jag jobbar på krypavstånd från VS maskin. dom säljer rörbockar

Smaskens. tack

img_4985fdcc08dd2.jpg
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Tjena alla glada.. nu när solen äntligen tittar fram så plockar man ut sin skönhet ur garaget och ut och känna vinden fläkta mot hjälmen :)

fast ve och fasa då hade min vänstra packbox pajat och det läcker gött nu, tyvärr. så det var bara att ta sig till Yamaha och införskaffa sig 2 packboxar ( lika bra att byta båda när man har ner gafflarna) nu undrar jag hur mycket olja som skall in i varje gaffelben ? samt skall man ha någon luft i gafflarna ?

tänkte ta det i helgen !! måste ju ut i det fina vädret nu när man väntat hela vintern :)

tacksam för svar..


för övrigt önskar jag alla en härlig helg och kör så det ryker ..
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Tja!

Om det smäller från piperna när man motorbromsar med hojen, är det då ett tecken på att den går för snålt? Eller går den för fett?

Eftersom det sitter leo vince på nu så känns det som att den kanske går lite snålt.
Men å andra sidan har jag hört att smällar beror på att det är oförbrännd soppa som exploderar i avgassystemet.

Kan nån hjälpa mig reda ut begreppen så vore det kanon...
Tänkte jag skulle pilla lite med CO imorn nämligen...
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Tja!

Om det smäller från piperna när man motorbromsar med hojen, är det då ett tecken på att den går för snålt? Eller går den för fett?

Eftersom det sitter leo vince på nu så känns det som att den kanske går lite snålt.
Men å andra sidan har jag hört att smällar beror på att det är oförbrännd soppa som exploderar i avgassystemet.

Kan nån hjälpa mig reda ut begreppen så vore det kanon...
Tänkte jag skulle pilla lite med CO imorn nämligen...

Jag tippar på att den går för snålt
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Jag tror inte att det är någon större fara att den skulle gå för snålt bara för att du kör med öppnare system. Men om du ökat tillflödet av insugsluft på något sätt med hjälp av sportfilter så kan du behöva ändra co halten. Kör själv med leo och det resulterar i goa smällar vid avdrag :hojraket
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Är det nån som har ett par fälgar från en XTX liggandes, eller har ett hum om vad man får pynta upp för ett par? Har letat lite tafatt men inte hittat nåt. De borde väl utan större modifieringar gå att hänga på min Z, vill ha nåt som man lätt kan skifta till istället för grustofflorna.
 

sleeper

Knastrig grusman
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2008 XT660R, NTV650(RR)
Högre säte?

Jag är 189 cm och och tycker sitsen är lite låg på min XTR. Någon som sett till en högre dyna? Visst kan man snida till något själv men...
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
En liten fundering. Är det lagligt att bygga om bakdelen?Vad säger dom på besiktningen?
 

Pelto

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
2005, Yamaha XT660X
Ny bakdel inför 1:a besiktningen

Eftersom det är en hel del frågor kring ombyggnation av bakdelen tänkte jag dela med mig av mitt bygge inför första besiktningen.

Någon av dom tidigare ägarna till min cykel hade vänt på baklyset och således sågat bort den otroligt fula plast (min åsikt) som sitter bak på XTn i original utförandet. Tyvärr så innebär det att (som många andra tidigare har nämnt här i forumet) skyltbelysningen är minimal eftersom den vita gluggen på lamapglaset vänds uppåt, dessutom blir man av med den bakre reflexen som skall finnas vid besiktningen. Var reflexen tar vägen efter besiktningen är upp till var och en:smasha
Så, det var inte mycket att fundera över utan en ombyggnation var ett måste.
Hos min lokala MC-handlare köpte jag en LED-baklampa som hade liknande form som bakskärmen. Passar otroligt bra tycker jag. Lampan kostade knappt 500 spänn.
Jag sågade till och bockade en plåt som både baklykta, skyltbelysning, reflex och nummerplåt monterades på och i. Plåten lackades i matchande grått. Plåten fästes sedan i dom två hål som den tidigare baklyktan suttit med, skruvskallarna doldes med reflexen.
Framför bakljuset monterade jag en liten vit LED-lampa som skyltbelysning.

Tänk på att alla lampor skall vara E-godkända/märkta. Jag tror inte dom kollar så noga på det men det vore ju surt att få nedslag på en sådan simpel grej om besiktningsmannen/kvinnan vaknat på fel sida.

Och med blankt papper från bilprovningen kan jag inte annat än konstatera att jag gjort en laglig ombyggnation.

Lycka till!

Jag sejfade även när det gäller ljuddämparna, när det står inpräglat "only for racing" behöver man inte vara Einstein för att inse att det kan bli trubbel och det tar max 20 minuter att byta till original, tar det längre tid är du för dum för att ha motorcykel! :tungan
 

Bifogat

  • Innan.jpg
    Innan.jpg
    218.2 KB · Visningar: 216
  • Bak innan.jpg
    Bak innan.jpg
    231.6 KB · Visningar: 242
  • Bak under.jpg
    Bak under.jpg
    229.8 KB · Visningar: 178
  • Bak efter.jpg
    Bak efter.jpg
    228.2 KB · Visningar: 207

Pelto

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
2005, Yamaha XT660X
Det byggde du om snyggt Pelto! :tummenupp

Synd att reg-plåten är bockad bara.

Tackar!
Ja, med originalpiporna monterade blev det tyvärr så, men dom ligger nu på hyllan och väntar på nästa tillfälle att få åka hoj, d.v.s. till nästa besiktning 2010.
Reg-plåten är nu rak och fin igen:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top