Ny bakdel inför 1:a besiktningen
Eftersom det är en hel del frågor kring ombyggnation av bakdelen tänkte jag dela med mig av mitt bygge inför första besiktningen.
Någon av dom tidigare ägarna till min cykel hade vänt på baklyset och således sågat bort den otroligt fula plast (min åsikt) som sitter bak på XTn i original utförandet. Tyvärr så innebär det att (som många andra tidigare har nämnt här i forumet) skyltbelysningen är minimal eftersom den vita gluggen på lamapglaset vänds uppåt, dessutom blir man av med den bakre reflexen som skall finnas vid besiktningen. Var reflexen tar vägen efter besiktningen är upp till var och en
Så, det var inte mycket att fundera över utan en ombyggnation var ett måste.
Hos min lokala MC-handlare köpte jag en LED-baklampa som hade liknande form som bakskärmen. Passar otroligt bra tycker jag. Lampan kostade knappt 500 spänn.
Jag sågade till och bockade en plåt som både baklykta, skyltbelysning, reflex och nummerplåt monterades på och i. Plåten lackades i matchande grått. Plåten fästes sedan i dom två hål som den tidigare baklyktan suttit med, skruvskallarna doldes med reflexen.
Framför bakljuset monterade jag en liten vit LED-lampa som skyltbelysning.
Tänk på att alla lampor skall vara E-godkända/märkta. Jag tror inte dom kollar så noga på det men det vore ju surt att få nedslag på en sådan simpel grej om besiktningsmannen/kvinnan vaknat på fel sida.
Och med blankt papper från bilprovningen kan jag inte annat än konstatera att jag gjort en laglig ombyggnation.
Lycka till!
Jag sejfade även när det gäller ljuddämparna, när det står inpräglat "only for racing" behöver man inte vara Einstein för att inse att det kan bli trubbel och det tar max 20 minuter att byta till original, tar det längre tid är du för dum för att ha motorcykel!