Modifieringar XT660 X/R

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Köp en jättetank från tyskland då? :)
(inte billiga, men ändå).. Såg att någon hade en liten extratank med... minns inte riktigt var)

(eller varför inte bygga något eget?)

Vad är annars de svaga sidorna hos hojen? brister? egenheter? vad uppgraderar folk och vad saknar man?

En sak som jag gjorde på min när jag hade den var att montera nya pipor inkl de främre. Fixade även en Powercommander. Detta tillsamman med en kugge mindre fram drev gjorde hojen grymt mycket goare. Dock är det en hel del pengar för att göra allt detta :rolleyes:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Hur/kan man ställa in så att det blir hårdare fjädring på R:en ? Fastnade stumt med hasplåten över stockar och dylikt i skogen under premiäråket förut..Känns som om att detta ev. kan undvikas om maskinen inte fjädrar ner så mycket.

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Finns progressiva fjädrar att köpa eller så sätter du i ett par distanser i gaffelbenen ca 20mm gör underverk.... Du kan ju även byta ut "hundbenen" i länkaget, 10mm kortare vart perfekt på min. Höjer den alldeles lagomt på de viset :)

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
var på biltema och skulle köpa överdrag till hojen, men de hade ju tre olika storlekar. nån som vet vilken som passar bäst på xt?

macksson

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
Vfr800
Byta styre till smalare

Någon som vet hur det blir om man byter styre till ett smalare så cykeln blir lite smidigare i trafiken?

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag noterade att min kylare var märkt med en logga tillhörande ett Österrikiskt mc fabrikat. Man ser det ovanifrån på vänster sida.
Kylaren ser ut att vara ett originalmontage...
Finns det fler XT ägare som har noterat detta?

Bifogat

• IMG_5256.jpg
    IMG_5256.jpg
    66.7 KB · Visningar: 199

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hyrde en XT660R på Kreta förra sommarn, jag kommer nog köpa en inom snar framtid.

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Jag noterade att min kylare var märkt med en logga tillhörande ett Österrikiskt mc fabrikat. Man ser det ovanifrån på vänster sida.
Kylaren ser ut att vara ett originalmontage...
Finns det fler XT ägare som har noterat detta?

Jaha helvetet då.. Ja nu vet man ju vad som kommer att gå sönder först iaf!

Någon som har tips på bra däck till en R?
Det blir ju tyvärr så att man kör ca 75,4% asfalt med all pendling.
Så ett bra allround som man inte sliter ned så fort hade suttit prima fint.

Last edited:

Saukko

When you say Perkele you've said it all.
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
Yamaha XT660X-09
eller så sätter du i ett par distanser i gaffelbenen ca 20mm gör underverk.... Du kan ju även byta ut "hundbenen" i länkaget, 10mm kortare vart perfekt på min. Höjer den alldeles lagomt på de viset :)

Japp, fixade distanser på 30mm & den blev som en ny hoj.:rock
Mycket bättre vid kurvtagning & vid inbromsning, var väldigt tveksam över att det skulle göra någon större skillnad, men ack så fel jag hade!

Var kan man hitta "hundbenen", finns det någon ÅF här i sverige?
Alt så får man väl tillverka egna.
Verkar ju vara plättlätta att byta iaf.

macksson

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
Vfr800

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Vet inte riktigt..... går fortfarande att köra satan. Lägga ner hojen så skorna tar i mark å såna grejjer. Tror inte att det vart nån större skillnad. Jag satte även på styreshöjare åxå. Vart en jäkla skillnad då styret i sig är nån centimeter högre plus höjarna. Men jag är ca 190 cm så för mig vart hojen mycket skänare att köra på alla typer av väg.

vemsom

Guest
När jag och flickvännen testkörde XTn härom veckan upplevde hon (som åkte bak) ett litet problem. Att sadeln var litet kort (aka. vi har för tjocka rumpor) och hon hamnade lite halvt på kanten där bak. Jag tror det lätt går att lösa med en extra sadel över, typ Airhawk. Men flickvännen är lite orolig för hållbarheten i bakändan (på cykeln dvs ;D )
Har försökt kolla på servicemanualen men kan inte riktigt se om den bakre ramen går upp bakom plastkåpan? Det borde ev. synas om man öppnar sadeln, men ni har väll demonterat hojarna allihopa och vet hur konstruktionen ser ut :)
Frågorna: Håller det? Andra passagerartips? komfortuppgraderingar?

En till
. Ni som är långa, några uppgraderingar att göra där? Höjt styre?

.. justja.. en till!
Tidigare i tråden har det skrivits mycket om nerdrevning fram för lägre utväxling vilket skall göra tvåan roligare, men ettan helt okörbar.. någon som drevat upp istället och fått en mer användbar etta? och sedan tvåa som de nerdrevade haft trean till? kanske bättre bränsleekonomi på femman dessutom....

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
.. justja.. en till!
Tidigare i tråden har det skrivits mycket om nerdrevning fram för lägre utväxling vilket skall göra tvåan roligare, men ettan helt okörbar.. någon som drevat upp istället och fått en mer användbar etta? och sedan tvåa som de nerdrevade haft trean till? kanske bättre bränsleekonomi på femman dessutom....

Gjorde det på min efter det att jag hade monterat nytt hel system och pc3. Blev rätt ok om man skulle åka längre. Brukade dock köra med en ner för det gjorde den ju piggare i hela registret :)

vemsom

Guest
Bebbe.. Jo
Jag kör nerdrevat nu med, växlarna har hamnat bättre många gånger. Tvåan har blivit mer lagom, ettan används bara vid start också, men det går fortfarande att köra i 80-90 i ettan, lite annan hoj. Men jag antar att med XTn går det att starta i tvåan med om man drevar ner. Därför verkar det ju mer lämpat med uppdrevning. Ettan mer körbar, tvåan som en rapp trea, trean som rapp fyra, fyran som rapp femma och femman som vad man tidigare skulle få kalla som överväxel.

vemsom

Guest
Halvt svar på egen fråga

attachment.php

Lånar bilden av någon av er som visar biltemas packväskor.

Verkar som ramen går upp under kåpan och således är rätt stabil?
Extra-sadel behövs ändå. Flickvännen verkade lite skraj ändå. Tror jag får fixa sissy-bar... eehh...

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Halvt svar på egen fråga

Verkar som ramen går upp under kåpan och således är rätt stabil?
Extra-sadel behövs ändå. Flickvännen verkade lite skraj ändå. Tror jag får fixa sissy-bar... eehh...

För längre utflykter med fruntimmer har jag i regel en givi (ful som stryk) väska monterad.
Den fungerar utmärkt som sissy.
Hon tycker att hon sitter bättre med den monterad.

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Ngn som vet om det är ngr nyheter med 660x 2009 vs 2008 ?

Sålt min SH pga av tisbrist tycker 660´n verka vara en utmärkt o kul & ekonomisk pendlarhoj.Testade ktm men ansåg komforten betydligt bättre på yamman.Sen fråga nr 2 vilket är ett prisvärd slipon & var hittar man tillbehör till denna tex om man vill rensa upp baken lite?

tacksam för svar :):tummenupp

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...