Modifieringar XT660 X/R

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
kul med film fast lite väl tam körning ;)

Visst tog vi det lungt, han med Africa Twinén höll dock inte med om det. Han fick jobba......

Vi körde lite mer endurospår oxå men det fixar inte fjädringen på XTRén, så nu kollar jag på progressiva fjädrar till framgaffeln....
 

manneman

Guest
Visst tog vi det lungt, han med Africa Twinén höll dock inte med om det. Han fick jobba......

Vi körde lite mer endurospår oxå men det fixar inte fjädringen på XTRén, så nu kollar jag på progressiva fjädrar till framgaffeln....

Kolla efter distanser istället. Jag tror det fanns på XT660.com en bra lösning som är både enklare och billigare.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Kolla efter distanser istället. Jag tror det fanns på XT660.com en bra lösning som är både enklare och billigare.

Jag har lagt i 20mm distanser med det ökar ju "bara" förspänningen.. Jag vill ha mer fjäderkraft, jag e väl för fet... ;-)

15W olja har jag oxå hällt i.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
fan också att man aldrig kan bestämma sig för vilka däck man ska ha.
nu i helgen vart jag igen på värsta enduro spår och så länge det är torrt så går det ju bra med "gatslicks" så länge man inte har för högt hastighet. på grusvägar bli det ibland lite halt.
då jag kör 80% gata och då en del pendel mil med bara rakt fram så är ju slitage ett viktig argument men när det väl svänga så få det inte vara tråkig och så ska det ju även funkar i skogen ibland så mina vänner inte behöver väntar på mig allt för mkt.

fram tills förra veckan var jag helt inne på att köpa dunlop sportmax mutant för fram och sportmax d270 för bak.
mutant har jag aldrig kört men den ser kanske lite klen ut för grövre skog i alla fall. kanske bättre med pirelli mt60 i fram? eller tex ett goldspeed regn däck? men hur länge behöver detta för att bli varm så den inte är för halt i början? och hur långt kommer det hålla i slitagets mening?

som bakdäck kör jag just med sportmax d270. i början vart jag rätt nöjd. på gatan har den okej grip men känns rätt tråkig. man måste pressa lite hårdare för att det ska släpper men sen släpper det rätt fort. hållbart är det i alla fall. kört 500mil på det och har ngr kvar.
på grusvägar har jag dock märkt att det bara var kul i början. nu de senaste 100mil vart inte lika bra längre då det glider rätt friskt och att få bromssladd i tex 80km/tim är alldeles för lätt. vill säger att man knappt kan bromsar med bakhjulet så fort det svänger på grusvägen.

man vill ju inte köra för grovt bakdäck, vetefan, ett pirelli mt60 där också?

att jag aldrig kan bestämma mig :( inom en vecka måste jag dock har gjort det. helst skulle man ju vilja har alla däck hemma så man kan testa och prova sig fram lite.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
diego, jag såg vilka du menade innan du tog bort igen. men de känns väldig tourings inriktade? grus och skogsvägar lär inte bli så bra med de kan jag tänkar mig.

men vetefan. ju mer jag kolla efter däck ju mindre kan jag bestämma mig. bäst vore ju att har en moppe till så man kan har en till skogen och en till gatan. men det har man ju inte pengar till :(
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Ohoj, nyligen flyttat till UK och köpt mig en X! Sikken skön hoj, sjukt nöjd - och sikket gött ljud :)

Undrar om det är någon mer som upplever att sin hoj börjar vobbla runt 120-125? Känns hur stabilt under den hastigheten.. Är rädd att detta skall hända om jag drar över 120 :) http://www.youtube.com/watch?v=RmtoOmq3ppw

Någon som vet vad det kan bero på? (Ovan supermoto ägare, bara kört sport innan)

Soundcheck :yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=OaZwwEdmQiQ
 
Last edited:

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Upplever du det som enligt klippet du bifoga är något galet. typ bakhjulet sitter snett. Det är ju en enstånka motard så man kan nog inte jämföra med sporthoj. Det ska ruska å vibrera när man kör fort 120km/h+ :D min uppfattning.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
När jag hade min hoj så brukade den "småvobbla" ibland ber på hur jag satt i sadeln. Blev bättre om jag satte mig lite längre fram.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hur jag sitter gör skillnad, det har jag också märkt av flera ggr. bäst är det alltid när man är långt fram.
sämst är det när man stor upp. då kan den minsta stenen få hojen att vobbla.

min hoj vobbla även lite mellan 80-75km/tim när jag släpper styret och glider på så sätt.
men det kommer då jag tagit bort styrändsvikter och bytt styret. då detta bara händer när jag just är i hastighet mellan 80-75 med "släppt" styre och det är väldigt lite så bryr jag mig inte så värst om det.

att hojen vobbla kan även beror på däckstryck eller slitna/gamla däck.
 

Snowman89

Guest
Då var man med XT igen :) Vart en svart R -08 nu. Nu ska bara avgassystem beställas sen ska DNA filter, PC 3a och avgas på sen är det bara handleden som bestämmer när jag kan börja åka igen:)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
grattis. måste ju kännas skönt att slippar vara xt-lös :)
jag använder min så mkt att jag knappt förstår hur folk kan köra typ 100mil på fem år eller nåt.

igår åkte jag tex över till västkusten och där kring strömstad och lite i norge. sen sov jag vid stranden. idag vart det tebax igen. blev 150mil på massa härliga små slingriga vägar.idag tog jag dock ngr mil på motorvägen då jag ville kommer hem innan det blev mörkt.
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
cage: kul som fan att se lite live-filmer! Bra filmat, mer sånt! :)

Tackar.... Jag är dock newbie både på att filma och att åka grus. Men jag lär mig sakta men säkert!!

Nu har XTRén fått nytt bakdäck med... Mefo Stonemaster, får se hur det funkar.
 

Bifogat

  • 10241-425x350.jpg
    10241-425x350.jpg
    48 KB · Visningar: 80
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top