Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Tänk på att de kan har olika fötter. På vissa passa original OKet inte alls, vissa bygger för långt inåtoch behöver fräsas av osv.

Dessutom kan gaffelbenen vara olika långa.
På de höjas OTR har fixat (långt fler än de två du ser på hemsidan) har de köpt direkt från WP.
Samma som min gaffel. Jag kunde välja längden osv efter egna önskemål. Sen la de en beställning till WP i sin tur.
Det handla alltså inte om gafflar från skrotade hojar i OTRs fall.

Såklart kan du dock hitta nån beggad gaffel men om den passar? Och måste du lämnar bort jobben kan ett OTR kit bli billigare/enklare (om du nu ändå ska köpa deras kronor)
Annars skulle det nog vara bäst att satsa på en hel framdel från en husa/ktm. Då borde det bara vara att fixa en passande styrpinne och att anpassa gaffeln till den nya vikten

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ha ha ha ja du vad håller jag på med! :)

Nåväl ett st gaffel m tillhörande kronor & bromsok + pump är köpt så får vi se hur styrpinnen löses! Synd att jag hann missa en framfälg passande gaffeln!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är ifrån en 525 SX WP4860. Fick den så pass billigt så får se över hur det går, är mer fundersam hur jag löser det med styrpinnen då jag inte vet hur mkt som skiljer dem åt. Dessa ben är silver, fick erbjudande ang ett par svarta men skall avvakta lite. Längden får vi titta på sen om inte så får jag sälja iväg dem.

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Funderar på att köpa mig en xt660x. Har sett 2 st 07:eek:r på nätet som har blå instrumentbelysning medans många 04 och 05 har grön. Är det blå fr.o.m. 07 eller har de bara helt enkelt bytt själva?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Funderar på att köpa mig en xt660x. Har sett 2 st 07:eek:r på nätet som har blå instrumentbelysning medans många 04 och 05 har grön. Är det blå fr.o.m. 07 eller har de bara helt enkelt bytt själva?

Jag har blå på min -07 R, har inte tittat hur lätt det är att byta men kommer inte köra så mkt på kvällen så¨jag bryr mig inte så mkt.

Så ja får vi se om man nu har någon tid över att titta hur man skall passa in en WP USD gaffel inkl hjul & broms på R. Längden får man kolla upp senare, styrspinnen/stammen är det stora problemet att passa in med styrhuvudet på XT men vi får se. Skall kolla om man hittar någon info ang fjädringvägen på XT i fram.

Förmodligen
Fjädringsväg fram 225 mm

Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
220mm ska det ju tydligen vara på en R och 200 på en X.
tror det var 910mm gaffellängd för R och 20mm mindre för X
misstänker att X styrpinnen är samma som R? om du vill kan du låna min org x-gaffel för att mäta/jämföra så du inte behöver plocka isär din hoj flera gånger och inte kan köra under tiden

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
220mm ska det ju tydligen vara på en R och 200 på en X.
tror det var 910mm gaffellängd för R och 20mm mindre för X
misstänker att X styrpinnen är samma som R? om du vill kan du låna min org x-gaffel för att mäta/jämföra så du inte behöver plocka isär din hoj flera gånger och inte kan köra under tiden

Riktigt snällt av dig, dock har jag grabben denna vecka så kommer inte ha så mkt tid för att köra men kommer titta över lite okulärt vad som komma skall. Sakerna ifrån tyskland är på väg så får se när de dyker upp. Har inte fått nåt meddelande ifrån MM att de skall ha skickat mina saker idag, hoppas på nåt imorgon så man vet att delarna är på väg. Skall hämta en KTM fälg imorgon. Vet du nåt hur styrpinnen brukar sitta fast på en del kronor? Har en mekanisk verkstad som fick göra en hjulaxel åt min flickväns KTM. Om man ev kunde få samma diameter så de passar XT styrlager sen får vi se hur längden & hur nära eller långt ifrån kronorna kommer sitta. Offseten är ju en annan fråga. Har sökt väldigt mkt & även hitta dessa klipp dock på en BMW!

http://www.garagenight.tv/ep-11-ktm-forks-on-a-bmw/'

http://blip.tv/garage-night/garage-night-episode-12-ktm-forks-on-a-bmw-part-2-2375953

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
hur menar du "hur den sitter"?
org pinnen är pressad. en mekaniskt verkstad kan ju svarva en ny pinne med rätt längd/lagermått osv
är ju samma som jag har till min, en ny alu pinne som är pressad i otr-gaffelkronor.

om jag tänker rätt just så borde offset vara 20mm

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
hur menar du "hur den sitter"?
org pinnen är pressad. en mekaniskt verkstad kan ju svarva en ny pinne med rätt längd/lagermått osv
är ju samma som jag har till min, en ny alu pinne som är pressad i otr-gaffelkronor.

om jag tänker rätt just så borde offset vara 20mm

Japp det var just pressad jag tänkte på men var osäker. Skall erkänna att jag är rätt novis ang offset & vad det skall vara mm.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Ta gärna lite bilder under gaffelbytets gång, jag tror inte jag byter i år men det är alltid lärorikt att se hur det går till.

Mitt nästa garageprojekt är att svetsa om packväskställning från en Honda CB -79 så den passar XT'n, sen blir det 300 mil Norgesväng (asfalt) om ett par veckor.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ta gärna lite bilder under gaffelbytets gång, jag tror inte jag byter i år men det är alltid lärorikt att se hur det går till.

Mitt nästa garageprojekt är att svetsa om packväskställning från en Honda CB -79 så den passar XT'n, sen blir det 300 mil Norgesväng (asfalt) om ett par veckor.

Absolut!

Berggren

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Idag blir jag xt660x ägare. Sitter i bilen nu och ska hämta den. Är 90 mil enkelresa så det tar ju ett tag. Fick en kompis att köra mig så jag kör hojen hem inatt.
Ska bli kul detta.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Alltid kul att hämta nya leksaker, jag använde nationaldagen till en 100-mila roadtrip för att hämta en Husaberg, känns fint på hemvägen.

Berggren

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Letar efter ett par fina slipon att montera men hittar inget jag riktigt är nöjd med. Hade Devil Magnum på min föra xt. Jättenöjd med dom men verkar inte finnas att köpa någonstans.
Skulle vilja ha liknande de ovala mivvdämparna fast längre.
Vad kör ni andra med för system?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fick ett samtal "stor eloge åt dem att de ringde" ifrån Metal Mule ang min order. Nu har jag beställt system ifrån Off-the-road så ville makulera min order ifrån dem. Varit svåra att få tag i dem men de ringde upp vilket var mkt uppskattat. Orsaken till avgassystemets dröjsmål är att fabriken som tillverkar detta 2-1 system dvs scorpio höll på att flytta till annat ställe. Jag behåller in order på hasplåten som i mitt tycke är mkt trevligare än offtheroad,s. Så nu har det 3st 2-1 system liggandes för den som är på jakt efter ett mkt prisvärt helsystem om man inte vill lägga det dubbla som jag gjorde! 363 pund kostar det!

http://www.metalmule.com/luggage-systems/exhaust-systems/hi-level-exhaust-system

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Hallå!

Jag funderar starkt på att köpa en Xt660x. Har fått rätt bra pris på en 04 med knappt 3000 mil på mätaren. Är dock mycket osäker på om miltalet är för högt?

Måste dessutom passa på att fråga om det finns någon som kan tänka sig låta mig och min fru provsitta sin xt660x i Västerås eller i närheten. Vi är nämligen båda rätt korta, jag är 171 oh hon är 166. Tanken är att hojen ska funka åt oss båda. Vi va o kikade på en ktm 660 och den funkade för oss båda. På pappret är den ett par cm högre men den väger ju betydligt mindre. Kikade oxå på nya Duke 690 och det var inte heller nå problem. Tyvärr verkar inte Yamahastore i v-ås ha nån inne för tillfället :(

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hallå!

Jag funderar starkt på att köpa en Xt660x. Har fått rätt bra pris på en 04 med knappt 3000 mil på mätaren. Är dock mycket osäker på om miltalet är för högt?

Måste dessutom passa på att fråga om det finns någon som kan tänka sig låta mig och min fru provsitta sin xt660x i Västerås eller i närheten. Vi är nämligen båda rätt korta, jag är 171 oh hon är 166. Tanken är att hojen ska funka åt oss båda. Vi va o kikade på en ktm 660 och den funkade för oss båda. På pappret är den ett par cm högre men den väger ju betydligt mindre. Kikade oxå på nya Duke 690 och det var inte heller nå problem. Tyvärr verkar inte Yamahastore i v-ås ha nån inne för tillfället :(

Är det denna?
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xt_660_x__Supermotard_41006272.htm?ca=11&w=3

Varför inte kolla på en R t,ex denna som är stort sett ny + R är billigare i försäkring än X?
http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_XT_660R__05_41348667.htm?ca=11&w=3

Titta vad sitthöjden var på KTM660 så är den garanterat lägre på X, kommer inte ihåg vad R har!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...