Modifieringar XT660 X/R

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Kolla som alltid allmänt skick, slitdelarnas skick, servicehistorik (då den fortfarande har fabriksgaranti om den är rätt servad) samt ägarhistorik. Ser smutsig ut på annonsen. Bikeman verkar vara en uppskattad handlare i den där regionen. Spontant verkar väl priset rätt ok, men finns nog lite prutmån kvar. Har du kollat på http://www.blocket.se/helsingborg/YAMAHA_XT660x_Nyskick_42059615.htm?ca=11&w=3 ?

Ja den var inte helt dum dock helt original vill ha med iaf effekt system iofs billigare oxå :) Nån skillnad mellan 07 o 09? i övrigt?

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Fy fan för vinter och ny hoj i garaget. Håller på att analysera sönder mina planer på utrustningsköp (nytt ställ och hjälm är såklart standard).

Är det någon som har testat lite lättare touring med passagerare på XT660R? Tjejen vägrar kategoriskt att åka bak på VTRen, då komfort och sittställning lämnar en hel del att önska. Har lite lösa ambitioner på en/tvådagsturer på Åland samt i Dalarna. Vi är båda korta (hon knappa 160 cm) och lätta (totala vikten för oss båda ca 120 kg). Vad bör man förvänta sig? Vi trivdes galant på en F650GS och den är ju inte mycket större.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har skjutsat en del på min XT. Funkar ok. Dock lätta personer och minimal packning...

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Då vart hojen färdig för testkörning lagom till 3 dagars uttlovade +grader. saknar endast hasplåten.
Tackar gnutten för map o TLS för avgassystem o alla andra för synpunkter ,tips o ideer,.
Gott nytt på er , Roffe

Sherman

Med Lem
Gick med
1 Mar 2011
Hoj
XT660X -08
Tänkte ta tillfället i akt och byta luftfilter på min XT660X, men får inte riktigt koll på grejerna. Är det så att man byter både filter och lock om man vill ha DNA? och i så fall var köper man dessa prylar bäst?

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Tänkte ta tillfället i akt och byta luftfilter på min XT660X, men får inte riktigt koll på grejerna. Är det så att man byter både filter och lock om man vill ha DNA? och i så fall var köper man dessa prylar bäst?
Som jag har förstått så dna stage 3 är med utbytt lock. Jag kör med stage2 , alltså med lock. Gå in på offtheroad.de så hittar du de olika alternativen.

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Har läst en del om att xt660 rycker en del. Min Xt660x från 2007 rycker en hel del tycker jag. Väldigt irriterande. Vid jämn gas vid ca 50 km/h så känns det precis som att den tappar gnistan för en kort stund hela tiden.
Kan inte komma ihåg att min xt660 från 04 hade dessa problemen. Hur är det med er andra? Har ni samma beskymmer? Man får kanske leva med detta. Det jag gjort med min för att få den till att gå lite bättre är, Iridium tändstift, avgas(testat både Mivv och Leovinci), pc5,02 optimizer, bort med snorkel. Detta har hjälpt en del och mc:n är betydligt starkare men en hel del störande ryckningar finns kvar.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har läst på XT660.com forumet om en som modifierade gasrullen lite. Han borrade ett spår på den sidan gasvajern löper dvs inte returgasvajern. Det gjorde att vajern låg spänd när han höll jämn gas & det är där den oftast rycker. Provade på min när jag körde m jämn fart så försökte jag vrida gasen utan att öka hastigheten så försvann rycket. Har även pluggat AIS men kom inte åt brickan vid cylindern utan tog bort hela AIS & pluggade röret som kommer upp ordentligt m mutter m silikon på.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Som jag har förstått så dna stage 3 är med utbytt lock. Jag kör med stage2 , alltså med lock. Gå in på offtheroad.de så hittar du de olika alternativen.

dna stage 1 är bara själva filtern. du drar alltså ut den originala filter och ersätter med dna stage 1 filter. = enkelt, billigt och enligt flödestester även bättre än KN filtret som är på samma sätt

dna stage 2 är ett sidolock med inbyggd filter - den släpper alltså in luften även via locket och man byter ut original locket med detta lock.
dna stage 2 + antagligen original filter eller dna stage 1 filter ger då mest för minsta ombyggnaden

dna stage 3 är en helt ny luftfilterbox. i det stora hela är det ett öppet filter på en kon som går in i spjällhuset och en slags bur omkring hela filtern där man fäster alla reläe osv. = dyrast av alla och löner sig egentligen bara när man redan har fixat andra mods som avgas/kammen osv osv

är man lite handig kan man även såga upp det originala locket och limma in en egen filter i den.

bra att modda på luftburken är även att drar den berömda snorkeln och gör hålet där snorkeln satt även ca dubbelt så stort. detta kosta inga pengar, går fort att göra och ger ett bättre flöde även med original filtern

Last edited:

Sherman

Med Lem
Gick med
1 Mar 2011
Hoj
XT660X -08
Tack Gubbar!

Då blir det till och beställa ett filter samt ett lock, är det offtheroad som är enda alternativet eller finns det någon närmare?

dna stage 1 är bara själva filtern. du drar alltså ut den originala filter och ersätter med dna stage 1 filter. = enkelt, billigt och enligt flödestester även bättre än KN filtret som är på samma sätt

dna stage 2 är ett sidolock med inbyggd filter - den släpper alltså in luften även via locket och man byter ut original locket med detta lock.
dna stage 2 + antagligen original filter eller dna stage 1 filter ger då mest för minsta ombyggnaden

dna stage 3 är en helt ny luftfilterbox. i det stora hela är det ett öppet filter på en kon som går in i spjällhuset och en slags bur omkring hela filtern där man fäster alla reläe osv. = dyrast av alla och löner sig egentligen bara när man redan har fixat andra mods som avgas/kammen osv osv

är man lite handig kan man även såga upp det originala locket och limma in en egen filter i den.

bra att modda på luftburken är även att drar den berömda snorkeln och gör hålet där snorkeln satt även ca dubbelt så stort. detta kosta inga pengar, går fort att göra och ger ett bättre flöde även med original filtern

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
08 660r
Har läst en del om att xt660 rycker en del. Min Xt660x från 2007 rycker en hel del tycker jag. Väldigt irriterande. Vid jämn gas vid ca 50 km/h så känns det precis som att den tappar gnistan för en kort stund hela tiden.
Kan inte komma ihåg att min xt660 från 04 hade dessa problemen. Hur är det med er andra? Har ni samma beskymmer? Man får kanske leva med detta. Det jag gjort med min för att få den till att gå lite bättre är, Iridium tändstift, avgas(testat både Mivv och Leovinci), pc5,02 optimizer, bort med snorkel. Detta har hjälpt en del och mc:n är betydligt starkare men en hel del störande ryckningar finns kvar.
Kolla tändspolen

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Kan det vara den. Hade det blivit någon gnista alls då? Eller kanske ger den något svagare gnista.
Har aldrig hört att tändspolen strular på xt men man vet ju aldrig.

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
08 660r
Kan det vara den. Hade det blivit någon gnista alls då? Eller kanske ger den något svagare gnista.
Har aldrig hört att tändspolen strular på xt men man vet ju aldrig.
Har vart med att den strular ganska mycket speciellt vid regn då det kryper in vatten i spalten mellan kabel och spole/tändhatt lösning är att man siliconar dom två utsatta ställena.Antar att det blir korrosion så det är en av xtns svagheter.Har vart med om att hojen dör mitt i en kurva vintertid vilket sluta med att man ligger ner.Bytte spole och silicon på inge mer problem.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Är det någon med 2-2-system som faktiskt använder MC-lyft på OTRs hasplåt? Är plåt och infästningar kraftiga nog, går den att få stabil? OTRs sida är fortfarande nere för underhåll, så har ej kunnat ställa frågan till OTR själva. Om ni inte använder lyft, hur gör ni när ni lossar framhjul/gaffel mm?

Tittade på Biltemas lyft igår. Verkar vettig, men kostar en bit över tusenlappen så man vill ogärna chansa.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring