Modifieringar XT660 X/R

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Som hittat. Köp två :)
De bytte väl ECUer på garanti under ett par år. Kanske går att få till någon kompromiss. Varför behöver du en ny ECU?

Det stämmer fint, ECU byttes på garanti. Jag ska köpa en xt660 årsmod 04, jag har frågat ägaren om ECU:n har blivit utbytt och det kunde han inte svara på så jag bad honom kolla upp chassinummret. till saken hör är att det har varit 8 ägare på hojjen. Om det är så att det sitter en defekt ECU så vill jag ju byta ut den, så jag kollade upp priset för eventuell prutmån. Men jag håller tummarna på att ECU:n är OK.

Föresten kanske någon vet om det står i serviceboken om man har bytt ut nåt på garanti?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det borde de som servat kunna svara på. Det är väl nåt som lagras i deras databas "yamaha" tycker jag som t.ex ktm kör med.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har en 2004, hur vet man om det som ska vara bytt är bytt? Vilka nummer på ECU är "dåligt" och vilka ska man ha?

Min hoj har nog aldrig sett en verkstad efter att den levererades ny till första ägaren så det funkar inte.
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Jag har en 2004, hur vet man om det som ska vara bytt är bytt? Vilka nummer på ECU är "dåligt" och vilka ska man ha?

Min hoj har nog aldrig sett en verkstad efter att den levererades ny till första ägaren så det funkar inte.

"The old and faulty ECU is : 5VK-8591A-00 whilst the new and corrected should be: 5VK-8591A-01"
taget från http://www.xt660.com/showthread.php?t=519&page=2 sidan två. Kolla första sidan för att se vilka chassinr som är berörda
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Leta upp tråden på www.xt660.com jag har också en -09 men motor och elsystem ska vara samma från -04-13

nja egentligen inte. Elsystemet ändrades till sen 2007 när Lambdan kom. 2005 kom ngn ändring i ECU´n då vissa hade problem med de första.
Nu de senaste ska också har ngn ändring som jag har förstått men jag vet inte riktig vad det är. Hörde bara i ryktesvägen att tex PC5 funkar bättre på de nya än PC3 på de och det var inte så för...men det är små saker.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Nästan klar!

Värt att tänka på ni som ev tänker skaffa 18" i bak, välj gärna ett däck med mindre profil än 90 så slipper det ta i svingen i framkant. Löste det med ny kedja då den gamla har suttit där sen ny i 910mil men kände att det var säkrare med nytt.

Mer bilder & spec finns här!!
http://www.xt660.com/showthread.php?t=20780

alrokm.jpg

riktig snyggt ju :tummenupp (fast nu när jag har kollat igenom tråden tyckte jag att den svarta med vita vingar var ännu tuffare)
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
"The old and faulty ECU is : 5VK-8591A-00 whilst the new and corrected should be: 5VK-8591A-01"
taget från http://www.xt660.com/showthread.php?t=519&page=2 sidan två. Kolla första sidan för att se vilka chassinr som är berörda

Det handlade bara om 2004 års modeller och tidiga 2005. Kolla bara på numret som står på ECU´n så ser du ju snabbt om den är bytt. Är den inte bytt men hojen har funkat så behöver man ju inte heller byter bara för att - för alla har inte strulat.
Tänk på att Nycklarna måste codas om när man byter ECU och det kosta också lite pengar. Vill man köpa billigt är det bäst att köpa ett komplett kitt med ECU och tillhörande nycklar på Skroten. Tänk på att wiresystemet är olika (även ECU´n) för de hojar med Lambda Sonden, Det sitter dels olika kontakter osv och man kan inte blanda ihop dessa system.
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Det handlade bara om 2004 års modeller och tidiga 2005. Kolla bara på numret som står på ECU´n så ser du ju snabbt om den är bytt. Är den inte bytt men hojen har funkat så behöver man ju inte heller byter bara för att - för alla har inte strulat.
Tänk på att Nycklarna måste codas om när man byter ECU och det kosta också lite pengar. Vill man köpa billigt är det bäst att köpa ett komplett kitt med ECU och tillhörande nycklar på Skroten. Tänk på att wiresystemet är olika (även ECU´n) för de hojar med Lambda Sonden, Det sitter dels olika kontakter osv och man kan inte blanda ihop dessa system.

Helt rätt. Ja ska man köpa nytt, köp gammalt... Det där kompletta kittet med ECU kostar strax över 13000kr. Så blir man tvungen att köpa helt nytt blir man grinfärdig.:3freak


Iallafall för att dra ett slut på min historia kring köpet av hoj, så åker jag imorgon och hämtar en xt660r 04 som fick utbytt ECU 06. Stort tack till Gnutten för tipset om att ringa Yamaha ÅF:banana

Ett tips till er som ska ringa och kolla vad som är gjort på en hoj så måste man ringa samma verkstad som har gjort arbetet. MEN om det är ett garantiarbete så kan alla yamaha verkstäder så vad som är gjort. Det var iallafall det svar jag fick idag när jag kollade upp min blivande hoj.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Iallafall för att dra ett slut på min historia kring köpet av hoj, så åker jag imorgon och hämtar en xt660r 04 som fick utbytt ECU 06. Stort tack till Gnutten för tipset om att ringa Yamaha ÅF:banana

Kolla gärna om din TPS är av rätt modell. Står instansat på baksidan när man monterar bort den, var en del som hade problem m dem också. Nu kommer ja inte ihåg vad det ska stå men såg det någonstans på xt660.com
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Kolla gärna om din TPS är av rätt modell. Står instansat på baksidan när man monterar bort den, var en del som hade problem m dem också. Nu kommer ja inte ihåg vad det ska stå men såg det någonstans på xt660.com
Vad är TPS för nåt?

Edit: såg att det stod för throttle position sensor. Låter dyr. Om TPS:en är dålig, vad kan det finnas för symptom då?
 
Last edited:

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Jaha ok läste om nån kille här i tråden som hade råkat ut för de. Men för att testa detta imorgon borde jag kunna luta hojen åt sidorna och se vad som händer?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
som jag skrev förut - har hojen klarat sig sen 2004 bör det ju inte vara ngr problem.
Personligen tror jag inte ens att det alltid var fel på sensorn när det hände utan kanske satt sensorn lite fel för att den skulle mäta fel. det räcker med ganska liten vinkel för att det ska bli konstig.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
I en del av fallen som jag har hört talas om vart det inte ens säkert att hojen stängde av sig pga sensorn.
 

Whylex

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2013
Ort
Luleå
Hoj
2013, Yamaha XT660R
XT:n är snålt ställd från fabrik och därför handlar många "moddar" om att förse hojen med mer luft och bränsle. Att rycka snorkeln hör då till "luft"-avdelningen. Men du behöver förmodligen ställa upp co, kanske modifiera A/F-ration (finns färdiga moddar för det med) osv för att få ut det mesta totalt sett. Helheten är viktig, helt enkelt. :) Kolla och sök på xt660.com, där finns mycket bra info!
Tack för tipset, har haft en hel del kvällsläsning där!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Gah måste har varit trött igår och blandade ihop de två sensorer :p

Glöm det jag har skrivit...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top