Modifieringar XT660 X/R

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
du har olika kontakter beroende opn årsmodell, när de kom lamda så blev de annan cdi och således en annan kontakt tror de var typ 06 eller 07 man byte
 

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
Hej! var ett tag sedan man var in här men nu är det så att jag skulle behöva nya däck på min R och undrar då vad det är man ska satsa på, blir mest asfalts körning men även lite grusväg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej! var ett tag sedan man var in här men nu är det så att jag skulle behöva nya däck på min R och undrar då vad det är man ska satsa på, blir mest asfalts körning men även lite grusväg


TKC80 alt T63 eller ett märke vad det nu heter som har ett som heter Heidenau K60 scout
 
Last edited:

Crillej

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha XT660X -08
Köpte ett Sebring helsystem på blocket i höstas där det stod att det var till en XT660 -08.
När jag fått hem det och sedan tog upp och kollade av det lite senare så fick jag se att cylinderanslutningarna var helt annorlunda och att det inte fanns någon anslutning till lambdan. Jäkla skit!
Annars verkar det passa med alla rör.
Uppenbarligen så är det inte till en XT660X av nyare modell.
Någon som har några ideer!?
DSC_0051_zpsf2767fe2.jpg
DSC_0052_zps27f537ec.jpg
DSC_0053_zpsbb35d119.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hmmm hur fasen sitter en sådan på en XT660 då det verkar vara för att sitta längst sidan av mc och inte under. Ang lambdasonden så borde en duktig svetsare kunna borra och svetsa dit en mutter vars gängor passar din Lambdasond. Vart skulle den kommit ifrån för XT?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej! var ett tag sedan man var in här men nu är det så att jag skulle behöva nya däck på min R och undrar då vad det är man ska satsa på, blir mest asfalts körning men även lite grusväg

Hur lite är lite grusväg?
Min personliga däckguide skulle se ut något i stil med detta:

Nästan inget grus alls (90% asfalt /10% grus): Mezler Tourance
Sällan grus (80/20): Michelin Anakee 2
Grus ibland (50/50): Continental TKC80 fram, Heidenau K60 eller K60 Scout bak ("vanliga" K60 är aningen mer offroad-anpassat än K60 Scout, K60 Scout är bättre i vått samt har mer väganpassat mönster i vissa dimensioner)
Mera grus (50/50): Michelin T63 fram + bak.

Mitt val i år föll på TKC80 fram och K60 Scout bak, en väldigt populär kombination. Dess livslängd bör förhoppningsvis hamna ganska nära varandra. Ska förhoppningsvis klara 1000 mil touring på blandat underlag utan problem.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Hmmm hur fasen sitter en sådan på en XT660 då det verkar vara för att sitta längst sidan av mc och inte under. Ang lambdasonden så borde en duktig svetsare kunna borra och svetsa dit en mutter vars gängor passar din Lambdasond. Vart skulle den kommit ifrån för XT?




Det kan inte vara till en XT660Z?
 

Crillej

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha XT660X -08
Det finns ju helsystem som går intill och över motorn på höger sida, så det är inga problem.
Lambdan går ju o svetsa dit en mutter.
Problemet är ju infästning till cylindern.

Trodde att även XT660Z borde ha samma infästning!?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det jag reagerade på så har jag inte sett något sådant system med dubbeldämpare där krökarna går bredvid motorn och inte under på XTR och XTX.
 

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
Hur lite är lite grusväg?
Min personliga däckguide skulle se ut något i stil med detta:

Nästan inget grus alls (90% asfalt /10% grus): Mezler Tourance
Sällan grus (80/20): Michelin Anakee 2
Grus ibland (50/50): Continental TKC80 fram, Heidenau K60 eller K60 Scout bak ("vanliga" K60 är aningen mer offroad-anpassat än K60 Scout, K60 Scout är bättre i vått samt har mer väganpassat mönster i vissa dimensioner)
Mera grus (50/50): Michelin T63 fram + bak.

Mitt val i år föll på TKC80 fram och K60 Scout bak, en väldigt populär kombination. Dess livslängd bör förhoppningsvis hamna ganska nära varandra. Ska förhoppningsvis klara 1000 mil touring på blandat underlag utan problem.

Tack för utförligt svar ja det är närmare 20% grusväg. Får se vad jag får tag på för däck hos lokala däckfirman eller om jag ska köpa online
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack för utförligt svar ja det är närmare 20% grusväg. Får se vad jag får tag på för däck hos lokala däckfirman eller om jag ska köpa online

Anakee 2 går att köra grus med. Men om man ska KÖRA ordentligt, så är de helt livsfarliga fram. Om gruskörningen ska vara rolig så är något mer grovmönstrat att rekommendera. Hade Anakee 2 förra året och bytte ut dem långt i förväg pga att de helt enkelt inte är bra på grus. Funkar, ja. Bra, nej. På asfalt kunde de pressas hårt, aldrig i närheten av att vara en begränsande faktor på asfalt.

Däck finns hos hojdäck, mynetmoto mfl till bra peng.
 

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
Anakee 2 går att köra grus med. Men om man ska KÖRA ordentligt, så är de helt livsfarliga fram. Om gruskörningen ska vara rolig så är något mer grovmönstrat att rekommendera. Hade Anakee 2 förra året och bytte ut dem långt i förväg pga att de helt enkelt inte är bra på grus. Funkar, ja. Bra, nej. På asfalt kunde de pressas hårt, aldrig i närheten av att vara en begränsande faktor på asfalt.

Däck finns hos hojdäck, mynetmoto mfl till bra peng.

Anakee 3 då? är det någon skillnad mot 2:an

Jag har inte kört så värst mycket med det tkc80 däck jag har bak nu men vill byta pga att jag tycker att det släpper lite lätt på blöt/fuktig asfalt
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Anakee 3 då? är det någon skillnad mot 2:an

Jag har inte kört så värst mycket med det tkc80 däck jag har bak nu men vill byta pga att jag tycker att det släpper lite lätt på blöt/fuktig asfalt

3:an har ett ännu mer asfaltsorienterat mönster, inget för återkommande gruskörning. Ska man köra grus så får man kompromissa på våtgrepp, livslängd, komfort, ljudnivå samt egenskaper på asfalt vid mer inspirerad körning. Bra allround-däck finns, TKC80 är ett av de mer påkostade sådana. Men den perfekta kompromissen finns inte. Jag tar det hellre extremt varsamt i vått väglag (vilket jag alltid gör oberoende av däck), mot utbyte att kunna pressa på löst underlag. Den riktiga lösningen heter dubbla uppsättningar fälgar :).
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
>Den riktiga lösningen heter dubbla uppsättningar fälgar

+1 på den. Värt vartenda spänn.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
>Den riktiga lösningen heter dubbla uppsättningar fälgar

+1 på den. Värt vartenda spänn.

Det verkar dock så bökigt att växla på XTn, samt hutlösa priset på fälg. En XR650R eller 950 Super enduro kan jag tänka mig investera dubbel uppsättning fälg till :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top