Modifieringar XT660 X/R

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Tack för svaret, är det nån särskild årsmodell man ska kolla efter? såg att det kom en uppdatering 2007 men är den likadan sen hela vägen till 2014? har googlat som fan men hittar bara från 2007-2011 och då verkar det vara samma hoj.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för svaret, är det nån särskild årsmodell man ska kolla efter? såg att det kom en uppdatering 2007 men är den likadan sen hela vägen till 2014? har googlat som fan men hittar bara från 2007-2011 och då verkar det vara samma hoj.


Ja det är stort sett samma från 2007 då den fick Alu svingen samt lambda sond. En del föredrar de äldre att det skatydligen vara enklare att ställa in motorn med diverse moddar mm. Plasten är som sagt lite krånglig att hitta.
 

Pantis

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha XT 660 R -08
Nån som monterat en Stebel Nautilus Compact Air Horn på Xt:n? Tänkte få lite ideer på var man ska montera det.Tänkte sätta mitt här men vill kolla om nån har hittat nått finurligare ställe. :) 2015-02-08 14.50.37-1.jpg2015-02-08 14.51.51-1.jpg
 

Åffråd

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2009, Yamaha, XT660R
Tjena! Har startproblem med min XT660R -09. Det började med att den slog av och på under körning med bakpuffar som följd. Och nu startar den knappt. Kan starta om man gasar men stannar efter 5sek.
Ingen felkod visas i displayen. Jag har bytt TPS och tändstift utan resultat.
Har ej ännu bytt ECU! Någon som har något tips vad felet kan vara?
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Tjena! Har startproblem med min XT660R -09. Det började med att den slog av och på under körning med bakpuffar som följd. Och nu startar den knappt. Kan starta om man gasar men stannar efter 5sek.
Ingen felkod visas i displayen. Jag har bytt TPS och tändstift utan resultat.
Har ej ännu bytt ECU! Någon som har något tips vad felet kan vara?

>Kolla Tändspole
 

Linken1979

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha XT660R -12 Yamaha YZ450F -08
Någon som vet hur man hittar bra mappar till PC5 för en xt660r? På Powercommanders hemsida finns bara två stycken och det är till originaldämpare och luftfilter. Jag har GPR-dämpare, dna 2 filter och ryckt snorkel. Till PC3 finns det hur många mappar som helst men antar att de inte funkar till PC5.. Hjälp någon??:confused:
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Du kan ju ta ut stiftet och testa och håll den mot blocket så ser du om de blir gnista med tändhatt på.
Testa göra rent kontakterna som går in i spolen innan,två smala kablar de e dom du får mäta i såfall får du ström dit och dålig gnista e de nog spolen.
Använd manualen
http://www.xt660.cz/manual.pdf
Sida 395
Kapitel 8-13

Billigare än så blir de inte lycka till

Ps Hoppas du monterat Tps en rätt hur du gör finns i manualen med.
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Lite sugen på en begagnad XT660 R/X. Om jag ändå ska köpa begagnat så är det väl lika bra att köpa en som de vanligaste modsen sitter på så slipper man börja med sånt på en gång? Om ni skulle köpa en begagnad 660 vad skulle ni då vilja ha på den?

Ja, jag är medveten om att denna tråd handlar om just mods till 660:n men det tar ju timmar att plöja alla 270 sidor med inlägg! :3freak
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Lite sugen på en begagnad XT660 R/X. Om jag ändå ska köpa begagnat så är det väl lika bra att köpa en som de vanligaste modsen sitter på så slipper man börja med sånt på en gång? Om ni skulle köpa en begagnad 660 vad skulle ni då vilja ha på den?

Ja, jag är medveten om att denna tråd handlar om just mods till 660:n men det tar ju timmar att plöja alla 270 sidor med inlägg! :3freak

Det är tämligen stor skillnad på en X or R. Motard vs offroad. 17" vs 21". Ska du köra offroad eller inte? Om ja, köp R. Om nej, köp X.

Vad jag skulle göra på på en R:
* Power commander eller "Kevs mod" med O2-eliminator + resistor på temp-givaren. Botar ryckighet på lägre varv.
* Öppet luftfilter. Minst ett K&N-filter, ännu hellre en ombyggd luftbox eller sidofilter från DNA.
* 2-1-system för ljuddämpare. OTR eller Metal Mule. Skapar förbättrad markfrigång samt sparar vikt. Om inte 2-1, iaf något annat eftermarknadssystem, tex LeoVince X3.
* Hasplåt. Adventure Spec har en egentligen avsedd för XT660Z som blir perfekt om man har 2-1-system. Dock dyr och tung. Om inte 2-1-system, iaf någon annan hasplåt från tex OTR.
* Skydd för vattenpumpen. Om man har 2-1, så är Adventure Specs plåt/båda optimala. OTR har ett litet smidigt löst för bara vattenpumpen. Alternativt större kraschbågar, tex SW-Motech.
* Någonting gjort åt framgaffeln. Gnutten gjorde en mycket fin USD-konvertering, men sett andra liknande också. Iaf andra fjädrar i gaffeln för bättre följsamhet och så den inte dyker lika hårt vid inbromsning.
* Annan bakdämpare är också trevligt, speciellt om man tillhör den tyngre kategorin förare.
* Handtagsskydd. Acerbis Rally Pro tycker jag hör till de stiligare, kan även kombineras med små infällbara backspeglar likt dessa: http://www.highwaydirtbikes.com/HDB_Shop/Images/Gallery/Matt01.jpg
* Hårdare styre. Original är mjukt som mjukglass och böjer sig lätt vid marksyning.
* Åtgärdad ryckutjämnare. Antingen ersatt av hårdplast, eller med gummi från slang. Slits snabbt, gäller även drevlager.
* Småskydd för utsatta delar som lätt ryker vid enkel marksyning (vikbar växelförare, bättre kylargaller, skydd för bakre bromsvätskehållare, skydd för motorkåpa vid bromspedal, brake snake på fotbroms)
* Bredare fotpinnar för stående körning. Kines-modeller i järn finns, annars finns en kille på advrider som gör egna i rostfritt till mycket bra pris.
* Styrhöjare, för stående körning.
* Ombyggd bakdel. Original ser för hemsk ut. Miniblinkers fram+back i samma veva.

Original är det en tämligen medioker hoj, men prisvärd och pålitlig. http://off-the-road.de/ har ett bra utbud av tillbehör, där kan man lätt bilda sig en överblick vad man tycker är lämpligt.

Eller köp en KTM 690 direkt och lägg ner pengarna på mekaniska haverier istället för tillbehör :)
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Det är tämligen stor skillnad på en X or R. Motard vs offroad. 17" vs 21". Ska du köra offroad eller inte? Om ja, köp R. Om nej, köp X.

Vad jag skulle göra på på en R:
* Power commander eller "Kevs mod" med O2-eliminator + resistor på temp-givaren. Botar ryckighet på lägre varv.
* Öppet luftfilter. Minst ett K&N-filter, ännu hellre en ombyggd luftbox eller sidofilter från DNA.
* 2-1-system för ljuddämpare. OTR eller Metal Mule. Skapar förbättrad markfrigång samt sparar vikt. Om inte 2-1, iaf något annat eftermarknadssystem, tex LeoVince X3.
* Hasplåt. Adventure Spec har en egentligen avsedd för XT660Z som blir perfekt om man har 2-1-system. Dock dyr och tung. Om inte 2-1-system, iaf någon annan hasplåt från tex OTR.
* Skydd för vattenpumpen. Om man har 2-1, så är Adventure Specs plåt/båda optimala. OTR har ett litet smidigt löst för bara vattenpumpen. Alternativt större kraschbågar, tex SW-Motech.
* Någonting gjort åt framgaffeln. Gnutten gjorde en mycket fin USD-konvertering, men sett andra liknande också. Iaf andra fjädrar i gaffeln för bättre följsamhet och så den inte dyker lika hårt vid inbromsning.
* Annan bakdämpare är också trevligt, speciellt om man tillhör den tyngre kategorin förare.
* Handtagsskydd. Acerbis Rally Pro tycker jag hör till de stiligare, kan även kombineras med små infällbara backspeglar likt dessa: http://www.highwaydirtbikes.com/HDB_Shop/Images/Gallery/Matt01.jpg
* Hårdare styre. Original är mjukt som mjukglass och böjer sig lätt vid marksyning.
* Åtgärdad ryckutjämnare. Antingen ersatt av hårdplast, eller med gummi från slang. Slits snabbt, gäller även drevlager.
* Småskydd för utsatta delar som lätt ryker vid enkel marksyning (vikbar växelförare, bättre kylargaller, skydd för bakre bromsvätskehållare, skydd för motorkåpa vid bromspedal, brake snake på fotbroms)
* Bredare fotpinnar för stående körning. Kines-modeller i järn finns, annars finns en kille på advrider som gör egna i rostfritt till mycket bra pris.
* Styrhöjare, för stående körning.
* Ombyggd bakdel. Original ser för hemsk ut. Miniblinkers fram+back i samma veva.

Original är det en tämligen medioker hoj, men prisvärd och pålitlig. http://off-the-road.de/ har ett bra utbud av tillbehör, där kan man lätt bilda sig en överblick vad man tycker är lämpligt.

Eller köp en KTM 690 direkt och lägg ner pengarna på mekaniska haverier istället för tillbehör :)

Asfalt 65% och grusväg 35% typ. Kanske bör tillägga att det inte blir fråga om nån extrem offroadåkning utan mer fina skogsvägar. Så jag antar att X-modellen passar bäst då?
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
"grusväg 35%" lär garanterat eskalera och bli mycket mer, så då är det en R du vill ha :) . Släng in bättre fjädrar fram till att börja med, och kör och ha kul. Blir du seriös utanför asfalten så är en ny bättre bakdämpare en bra investeringen. Eller en riktig grushoj, som komplement :D . Resten ger sig allt eftersom...

Har kört min XT ca 7000 mil, med en stor del av dessa utanför asfalten. Sen jag skaffade en TTR i höstas så vill jag dock inte köra XT:n en meter till offroad. Älskar XT:n i övrigt dock, och kommer aldrig sälja den.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Asfalt 65% och grusväg 35% typ. Kanske bör tillägga att det inte blir fråga om nån extrem offroadåkning utan mer fina skogsvägar. Så jag antar att X-modellen passar bäst då?

Skulle nog säga att X är intressant om mängd grus är 0%. Köra grus/skog med renodlade gatdäck på 17" är som att köra på is med sommardäck. Inte speciellt meningsfullt.

Det finns mycket bättre och lättare val än XT660R för offrad. Som Per säger, TTR är ett exempel. Honda XR650R ett annat billigt och mekaniskt primitivt sådant. BMW G650X ett udda sådant. DRZ400, men då är man nere och tafsar på enduro-segmentet. KTM 690 Enduro R är bland det bästa. Finns billiga runt 08-09, med möjlighet till dubbla uppsättningar fälgar för bruk som motard (dock blir fjädringen långt från optimal, samt att deras pris och mekaniska kvalité lämnar en del att önska).

XT är bra val om man även vill ha en äventyrshoj med touringkapacitet på alla underlag, för pendling samt överlag ha en pålitlig allsidig hoj med lågt behov av underhåll. Som en BMW i GS-serien, men ½ vikten och ½ priset. För helgäventyr ute i spenaten är vikt och balans allt. Om man ska "prova på" offroad, så skulle jag ta något mer "offroadigt" alternativ. Min personliga erfarenhet är att man dras till utmaningarna och att hojens vikt och storlek lätt blir den begränsade faktorn. Har man dessutom flera hojar så bör ju deras bruksområden skilja sig. Din SV1000S är mycket bättre på asfalt än en XT660X.
 

Pantis

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha XT 660 R -08
Lite sugen på en begagnad XT660 R/X. Om jag ändå ska köpa begagnat så är det väl lika bra att köpa en som de vanligaste modsen sitter på så slipper man börja med sånt på en gång? Om ni skulle köpa en begagnad 660 vad skulle ni då vilja ha på den?

Ja, jag är medveten om att denna tråd handlar om just mods till 660:n men det tar ju timmar att plöja alla 270 sidor med inlägg! :3freak

Är ju alltid trevligt med paket :)
bild.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
5000:- är bra pris för kompl fram/bak för de är inte lätta att få tag i. PerJ har mitt svarta EXCEL 18" till salu också tror jag som jag hade innan ja sålde min XTR som var i superb skick.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top