Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tjenare !

Tycker inte jämförelsen haltar så mkt faktiskt. En armbåge som tar illa i ögonbrynet alt en ytterrökare som kör av nyckelbenet på motståndaren.

Båda är medvetna om risken, De tar den ändå.

Oftast så är den där armbågen rätt okej och det slutar med några stygn alt den där innertryckaren slutade i en lowsider med nedslipad lillfingerknoge. Båda tbx på bana två veckor senare.

Jag försöker mest belysa detta ur åskådningsperspektiv. Och inte ur utförarperspektiv. Kanske är luddigt. Sorry isf.

Gardner var för övrigt känd som en gnäll kärring på sin tid. Finns väl dokumenterat i flertal böcker och intervjuer av hans samtida kombattanter. En dåtidens Lorenzo kan man nog säga.

Så länge det gick hans väg så var allt ok....

Mvh
Du såg det ur ett gladiatorperspektiv, det är populärt och hEftigT med den synen på roadracingförare det vet, men det är fortfarande så att jämförelsen haltar ur riskbedömningsperspektivet. Det finns klarar skillnader som gör att du inte kan dra en sådan parallell. Riskerna är konsekvenser av helt olika forutsättningar.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du såg det ur ett gladiatorperspektiv, det är populärt och hEftigT med den synen på roadracingförare det vet, men det är fortfarande så att jämförelsen haltar ur riskbedömningsperspektivet. Det finns klarar skillnader som gör att du inte kan dra en sådan parallell. Riskerna är konsekvenser av helt olika forutsättningar.

Fast jag håller med lite, det krävs lite mer stake för att det skall bli lite mer race.
MotoGP har ju länge varit sådär kul att se, nu börjar det ju ta sig, dock är det o-bra om det skadas förare, så gränsen är ju hårfin.

WSBK och BSB är ju roligare att kika på, det satsas hejvilt - men GP har varit skoj hittills i år, mycket pga krullspaggens härliga attack och respektlösa stil (återigen, det är trist om det leder till skadade förare, startfältet är tunt redan som det är).

/J

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Fast jag håller med lite, det krävs lite mer stake för att det skall bli lite mer race.
MotoGP har ju länge varit sådär kul att se, nu börjar det ju ta sig, dock är det o-bra om det skadas förare, så gränsen är ju hårfin.

WSBK och BSB är ju roligare att kika på, det satsas hejvilt - men GP har varit skoj hittills i år, mycket pga krullspaggens härliga attack och respektlösa stil (återigen, det är trist om det leder till skadade förare, startfältet är tunt redan som det är).

/J

Japp, Så ligger det till tycker jag med. Inget positivt med skador.
Men sporten innebär skador. Går ej att komma ifrån.
De flesta som kör RR skadar sig rätt ordentligt själva, Utan hjälp av Simoncelli.

I ärlighetens namn. OM nu Simoncelli var vållande till trädgårdstomtens nyckelbensbrott, Brukar simoncelli verkligen orsaka skador på andra förare egentligen ? Han har kört tufft länge men... Är detta inte bara ett verk, Skapat av JLo.

Han sa ju i presskonf senast, Att om simoncelli fortsätter så kommer det hända saker. Det gjorde det. JLo gick till Katolska pojkföreningen och lyckades få med sig ett gäng+Stoner till race comission och gnällde.

Tror nästan alla här tycker ride through är helt fel när ingen annan som gjort liknande innan inte fått det. Vad skulle isf JLo fått för straff för att han höll på att glidtackla Dovi till sjukan tidigare i loppet ? 5 sek + lr så ? det kommer bli otroligt fånigt det här om de får fortsätta dela ut såna här straff godtyckligt efter vissa gnällspikars klagande.

mvh

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I ärlighetens namn. OM nu Simoncelli var vållande till trädgårdstomtens nyckelbensbrott, Brukar simoncelli verkligen orsaka skador på andra förare egentligen ? Han har kört tufft länge men... Är detta inte bara ett verk, Skapat av JLo.
Hur länge har du följt GP-VM?

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Japp, Så ligger det till tycker jag med. Inget positivt med skador.
Men sporten innebär skador. Går ej att komma ifrån.
De flesta som kör RR skadar sig rätt ordentligt själva, Utan hjälp av Simoncelli.

Han sa ju i presskonf senast, Att om simoncelli fortsätter så kommer det hända saker. Det gjorde det. JLo gick till Katolska pojkföreningen och lyckades få med sig ett gäng+Stoner till race comission och gnällde.

Tror nästan alla här tycker ride through är helt fel när ingen annan som gjort liknande innan inte fått det. Vad skulle isf JLo fått för straff för att han höll på att glidtackla Dovi till sjukan tidigare i loppet ? 5 sek + lr så ? det kommer bli otroligt fånigt det här om de får fortsätta dela ut såna här straff godtyckligt efter vissa gnällspikars klagande.

mvh

Det är inte JLo som skapat Simoncelli. Han är sån, har alltid varit och kommer troligen alltid att vara, jag hoppas det iallafall. Motståndarna får helt enkelt ta lärdom av detta och veta att man inte kör om krullspaggen hur som helst, that's racing. Ingen av dom är väl där för att skaffa vänner.

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Mamolas åsikt om Simincelli. Iofs före LeMans, men jag misstänker att det som hände där inte har fått honom att ändra åsikt.

"A lot of the complaints from the riders at Estoril were about rider safety, but I don’t think that is the main issue here. What we have seen is hard racing, but I wouldn’t call it unfair or unsafe. Simoncelli is a lot looser than a lot of guys out there but he’s a big guy and that’s his style. Back when I was racing there were certain guys you didn’t try and pass under brakes, while there were other guys you'd really try and lean on - you just had to work out everyone’s strength and weaknesses and work out a plan. It shouldn’t be any different these days.

Don’t forget that Lorenzo and Stoner have had their moments in their careers as well and I actually think that most of what is being said is down to the riders trying to take the sharp edge off Simoncelli because is becoming a threat, but he doesn’t look like the kind of guy to back down, either on the track or off it. I think the only way to deal with him is to put some duct tape over his mouth and take some shears to his hair and take his strength away Samson style!"

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Mamolas åsikt om Simincelli. Iofs före LeMans, men jag misstänker att det som hände där inte har fått honom att ändra åsikt. *text* "!"

Ja...han har en poäng.

Verkar som att smågrabbarna som gnäller vill har räkmacka in i mål utan krullspaggen som sätter hårt mot hårt på vägen dit. Dom är kanske ovana med körstilen helt enkelt.

Blir intressant att se hur fortsättningen på denna säsong artar sig. Mera gnäll och fler straff för vissa "obeväma" förare!?? Eller kommer vi att få ser mer fighter på banan. Schyssta att föredra såklart.

Och ska man jämföra Stoners boxning på De Puniet med Simoncellis "omkörning" av Peddot, är väl Stoner den störta boven ändå.

MC Doktorn

Guest
Och ska man jämföra Stoners boxning på De Puniet med Simoncellis "omkörning" av Peddot, är väl Stoner den störta boven ändå.

Ja stackars Rdp han har säkert jääätte ont i axeln, undrar om han uppsökte Clinica Mobile med sin svårt sargade axel.
Fröken pedrosa som bröt nyckelbenet för 12e gången, vilken sopa som gnäller på allt.

Undrar om Sandström har kvar sina mjölktänder ännu med tanke på tandvärken och oförmågan att tänka som en vuxen man :D

Mamolas åsikt om Simincelli.

Alla har en åsikt men vems är mest avgörande eller korrekt kan man fråga?

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det avsiktliga och osportsliga i att köra upp och boxa någon är så otvivelaktigt korkat.

Det avsiktliga i Sic's körning kan vi bara spekulera i. T.ex. hur medveten han var om storleken på luckan, Pedrosas svårigheter etc. Han körde inte omkull honom avsiktligt. Vidare hade Sic och Peddo inte lika mycket tid att tänka igenom sin situation som Stoner hade.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja stackars Rdp han har säkert jääätte ont i axeln, undrar om han uppsökte Clinica Mobile med sin svårt sargade axel.
Fröken pedrosa som bröt nyckelbenet för 12e gången, vilken sopa som gnäller på allt.

Men du...nu får du väl ändå snyta dig Martin? :va

Stoner klappar till någon som försökte ta sig ur vägen, olyckligtvis blev det åt fel håll och ett missförstånd, men ändå - han klappar med berått mod till någon?

Och Pedrosa klotar pga en rätt tuff omkörning, men den går väl ändå in under race incident om man skall se på det objektivt, att krullspaggen är en iskall hårding (utan empati?) är ju en helt annan puck.

Vad är värst? Jag själv tycker nog psychot från down under behöver gå lite anger management.

/J

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke

Undrar om Sandström har kvar sina mjölktänder ännu med tanke på tandvärken och oförmågan att tänka som en vuxen man :D

Alla har en åsikt men vems är mest avgörande eller korrekt kan man fråga?

Vem är du att döma egentligen.

Vems åsikt som är korrekt kan man fråga Simoncelli och Pedrosa utan att få något svar, så tänk inte för mycket på det. Spekulationerna här på forumet är ju bara partiska. Dom som gillar Ped tycker Sic gjorde fel, dom som gillar krullspaggen anser att det var Pedrosas eget fel.

Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hur länge har du följt GP-VM?

1988 exakt. (Och ja, Har sett alla 250 race med simoncelli)

Blandning av luddig skrivning och varierande läsförståelse kan skapa lite förvirring ibland.

Jag förtydligar mig. Ride throughen, Inte Simoncelli som helhet, Skapades av JLo. Inget annat än det menar jag.

Och jag minns ff inte att Simoncellis karriär är kantad av fler kombattanters benbrott än många andra, som vissa vill få det till.
Jag är inte perfekt så påminn mig gärna om jag missat ngt.

Rossi t ex körde av fotleden på Melandri vid överambitiös omkörning en gång i tiden. Och massor med andra förare har gjort liknande. Utan påföljd. Case closed för mig iaf.

Jag höll alltid på schwantz på den gamla goda tiden. Gillar hans stil och attityd även nu. Så hans inlägg i den här debatten är balsam för själen.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan ni inte bara göra en poll om vems felet var sen får alla rösta och sen acceptera utgången :gnissla

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Kan ni inte bara göra en poll om vems felet var sen får alla rösta och sen acceptera utgången :gnissla

Kan jag som trådskapare göra det utan att starta ny tråd?

EDIT: Fixade en, rösta på nu. Min röst ligger på Race Incident. Säg till om svaren eller frågan är felformulerade, visste inte riktigt hur frågan skulle lyda:tungan

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...