Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ser faktiskt ut som att Butter tappar lite av kontrollen precis strax före Simocelli kommer invikandes. Kanske lite för hög fart, lite för mycket broms, hojen börjar protestera.

Helt klart inte b a r a krullspaggens fel.

:D :yoparty Krullspaggen och Rossi hos Ducce - det vore något det...

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
UFC är grejor de!! Inga jävla spanjaker som gråter i tv =) Där fightas man med armar som är trasiga :)

Och det är bra därför att.... ? :va

Jag behöver inte en massa upprörda känslor och ilska på banan och i depån för att njuta av racing. Vill jag se sådant slår jag på Big Brother eller liknande lågkvalitativ underhållning (vilket iofs aldrig sker)

Jag kommer nog aldrig att förstå underhållningsvärdet i andra människors upprörda känslor. Att det finns där har jag förstått, men inte varför människor så gärna vill se det.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Och det är bra därför att.... ? :va

Jag behöver inte en massa upprörda känslor och ilska på banan och i depån för att njuta av racing. Vill jag se sådant slår jag på Big Brother eller liknande lågkvalitativ underhållning (vilket iofs aldrig sker)

Jag kommer nog aldrig att förstå underhållningsvärdet i andra människors upprörda känslor. Att det finns där har jag förstått, men inte varför människor så gärna vill se det.

Hej !

Ursäkta om jag låter sarkastisk eller så, Men det verkar som du saknar lite känslor, Att döma av ditt uttalande.

Känslorna i depån vi har nu i GP återspeglas på banan genom tokkörning och vilda satsningar. Sånt som jag gillar iaf. Blir mkt högre intensitet i körningen helt enkelt.

Schack och biljard t ex, Där finns det inga känslor och en jävla massa taktik och strategi. Kanske passar dig bättre än Motogp 2011.

Hade det varit tillåtet med bitch-slapping i schack hade jag kollat på det. Jag lovar.

mvh

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Hej !

Ursäkta om jag låter sarkastisk eller så, Men det verkar som du saknar lite känslor, Att döma av ditt uttalande.

Känslorna i depån vi har nu i GP återspeglas på banan genom tokkörning och vilda satsningar. Sånt som jag gillar iaf. Blir mkt högre intensitet i körningen helt enkelt.

Schack och biljard t ex, Där finns det inga känslor och en jävla massa taktik och strategi. Kanske passar dig bättre än Motogp 2011.

Hade det varit tillåtet med bitch-slapping i schack hade jag kollat på det. Jag lovar.

mvh

Känslor saknar jag inte, blir tokglad när det går bra för mina favoriter :)
Det är denna fascination för negativa känslor som vi ser i dagens media som jag inte riktigt förstår mig på.

Mindre konflikter i depån och förarna kan fokusera mer på att utveckla sin körning. Klart att man kan bli förbannad, men ser inte något konstruktivt med att hålla på att gnabbas med andra förare. Jag vill som sagt titta på racing, inte någon dokusåpa.

Schack och biljard? Nja, inte min kopp te :) om det inte står något om motorer i reglerna är det inte en sport för mig :D
Men varför hade schack varit mer intressant om det varit en fullkontaktsport? Kan man inte bara njuta av dom inblandades skicklighet i det dom gör utan att behöva krydda det med bråk?

Tokkörning och vilda satsningar leder inte alltför sällan till skadade förare, något som vi haft nog av under några säsonger nu. När ska vi få ett startfält där alla kan ge 100% och skador inte begränsar deras prestation?

Tänk ett startfält med Rossi, Stoner, Pedrosa mfl helt skadefria. Vilka bataljer vi hade fått se! Det hade varit mycket roligare än att se förarna tappa tempo efter halva loppet, som så ofta händer idag.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kanske som omväxling till allt puttinuttit tillrättalagt skit vi matas med från alla håll?

Här vet man att det är äkta känslor och smärta, inte som när italienska fjollor rullar runt i rosa tröjor på en gräsmatta så fort någon nyser på dem.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hej igen !

Finns risk du tror jag hackar på dig särskilt nu, Men det är helt fel.
Vi vädrar ju bara synpunkter åt olika håll.

Det sista stycket du skriver tycker jag suger ordentligt och det uttalas från depån mest från en liten skara, Mest Spanjorer,(JLo, Barbera, Elias, Puig m fl) och några andra, som är rädda för att Simoncelli börjar bli elakt snabb. Man kan ju tydligt se att det är den gamla 250 bataljen som fortsätter här i GP nu. Härligt !!!

När Rossi och vissa andra meriterade förare beklagar sig försiktigt över Simoncellis manöver, köper jag inte det riktigt. De har alla gjort samma grejor själva. Spel för galleriet helt enkelt.

Slutligen angående attityd till farlighet och skita i konsekvenserna,
UFC är världens snabbast växande sport och börjar bli en gigantiskt världsomspännande sport med otroligt hårt tränande atleter. Jag älskar det själv.

Det är ungefär som med RR. Det är inte ofarligt, till och med skitfarligt ibland. Men ändå står tusentals och åter tusentals på kö och vill in.
Och hundratals miljoner vill se det live och på TV.

Säger det ej er säkerhets ivrare inte ngt alls ?

Dax att kliva ur tingvall-bubblan och inse hur folk fungerar i verkligheten !

Tack och hej tills vidare !
Det finns en väsentlig skillnad mellan UFC/MMA och roadracing. I bägge fallen är man medveten om riskerna men i UFC är det en del av förutsättningen att din motståndare försöker besegra din med alla till buds stående medel (nästan). Detta görs under kontrollerade former där du har domare som bryter om det blir farligt och ett händelseförlopp som visst är våldsamt men hyfsat kontrollerat.
Så fort du kraschar i Roadracing finns det inga, i varje fall extremt små, chanser att vara mer än en passagerare som utsätts för betydligt större krafter än i en MMA -ring. Har du kraschat finns det ingen som kan kliva in och stoppa det hela.
Därför krävs det en annan typ av respekt för vad som är OK att utsätta sina medtävlare för. Alla vet om att krascher är en del av sporten men det måste göras med respekt för varandra och de risker som finns.
Har inget med någon "Tingvallbubbla" att göra.

vidare är det verkligen inte bara "grinande spanjorer" som anser att Simoncellis agerande inte var ok. Stenhårda raceveteraner som Gardner tyckte han klev över gränsen för vad som är ok. Det har betydligt större vikt än från internetkrigare som själva inte kör eller har kört på den nivån.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Det finns en väsentlig skillnad mellan UFC/MMA och roadracing. I bägge fallen är man medveten om riskerna men i UFC är det en del av förutsättningen att din motståndare försöker besegra din med alla till buds stående medel (nästan). Detta görs under kontrollerade former där du har domare som bryter om det blir farligt och ett händelseförlopp som visst är våldsamt men hyfsat kontrollerat.
Så fort du kraschar i Roadracing finns det inga, i varje fall extremt små, chanser att vara mer än en passagerare som utsätts för betydligt större krafter än i en MMA -ring. Har du kraschat finns det ingen som kan kliva in och stoppa det hela.
Därför krävs det en annan typ av respekt för vad som är OK att utsätta sina medtävlare för. Alla vet om att krascher är en del av sporten men det måste göras med respekt för varandra och de risker som finns.

Detta håller jag med om. Men jag håller inte med om att det var med meningen att han skulle köra in i honom, som jag anser att han inte gjorde. Jag skulle verkligen vilja se en helikopterbild! Om det skulle vara så att jag har fel så ändrar jag min uppfattning, men än sålänge tycker jag inte att Simoncelli gjorde nåt fel utan att det var en race incident. Såna här saker har jag varit med om på bana.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Detta håller jag med om. Men jag håller inte med om att det var med meningen att han skulle köra in i honom, som jag anser att han inte gjorde. Jag skulle verkligen vilja se en helikopterbild! Om det skulle vara så att jag har fel så ändrar jag min uppfattning, men än sålänge tycker jag inte att Simoncelli gjorde nåt fel utan att det var en race incident. Såna här saker har jag varit med om på bana.
Det är inte nödvändigtvis en medveten handling i meningen att han tänker "jag SKA köra på honom". Jag menar att han iom sin position och sitt spårval allvarligt neglirerar de risker som finns för att de ska krocka. Eftersom han är på utsidan är det också han som kan påverka hur det hela förlöper genom sitt agerande. Pedrosa har inte de möjligheterna eftersom han inte kan köra tightare elelr bromsa mer än han gör - Simoncelli kan däremot påverka sin position betydligt mer.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Kanske som omväxling till allt puttinuttit tillrättalagt skit vi matas med från alla håll?

Här vet man att det är äkta känslor och smärta, inte som när italienska fjollor rullar runt i rosa tröjor på en gräsmatta så fort någon nyser på dem.

Nu är du ute på hal isen mannen :) Vi italienare spelar inte med rosa tröjor och lägger oss som fjollor. Kom ihåg att vi var champion 2006 :)

Lite samma sak som motogp, hade man haft lite domare med stake så hade varken Rosa Gli Azzurri ramlat och inga straff utdelas till dom som kör lite över gränsen.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Jaså, det säger du?

Jajaja, Klart de har känslor. Men innanpå huden oftast. Jag tror schackspelare är otäcka människor. De sitter i tiotals timmar och stressar men visar oftast noll känslor. Efter att de fått spö så skakar de artigt hand och går skilda vägar. Skulle vilja veta hur de hanterar sin underliggande stress och frustration. Någon stackars prostituerad eller flaskan på hotellrummet som får ta skiten ? eller både och ?

Jag ser ingen av dina schack veteraner på bild här med blodvite, Såsom Max hade efter att Rossi nitade honom. Så din jämförelse haltar buddy !!
ivf så var dina schackbilder balla. Nästan inramningsmaterial om man gillar svartvitt och schack.

vidare är det verkligen inte bara "grinande spanjorer" som anser att Simoncellis agerande inte var ok. Stenhårda raceveteraner som Gardner tyckte han klev över gränsen för vad som är ok. Det har betydligt större vikt än från internetkrigare som själva inte kör eller har kört på den nivån.

Tjenare !

Tycker inte jämförelsen haltar så mkt faktiskt. En armbåge som tar illa i ögonbrynet alt en ytterrökare som kör av nyckelbenet på motståndaren.

Båda är medvetna om risken, De tar den ändå.

Oftast så är den där armbågen rätt okej och det slutar med några stygn alt den där innertryckaren slutade i en lowsider med nedslipad lillfingerknoge. Båda tbx på bana två veckor senare.

Jag försöker mest belysa detta ur åskådningsperspektiv. Och inte ur utförarperspektiv. Kanske är luddigt. Sorry isf.

Gardner var för övrigt känd som en gnäll kärring på sin tid. Finns väl dokumenterat i flertal böcker och intervjuer av hans samtida kombattanter. En dåtidens Lorenzo kan man nog säga.

Så länge det gick hans väg så var allt ok....

Mvh

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gardner var för övrigt känd som en gnäll kärring på sin tid. Finns väl dokumenterat i flertal böcker och intervjuer av hans samtida kombattanter. En dåtidens Lorenzo kan man nog säga.

Så länge det gick hans väg så var allt ok....

:tummenupp

Stämmer bra, Ingen är förvånad, det är tyvärr minnesbilden av Mr Gardner

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag tror schackspelare är otäcka människor. De sitter i tiotals timmar och stressar men visar oftast noll känslor. Efter att de fått spö så skakar de artigt hand och går skilda vägar. Skulle vilja veta hur de hanterar sin underliggande stress och frustration. Någon stackars prostituerad eller flaskan på hotellrummet som får ta skiten ? eller både och ?
Du är inte helt snett ute.

:fakta

http://en.wikipedia.org/wiki/Bobby_Fischer

Bifogat

• r217755_850379.jpg
    r217755_850379.jpg
    42.1 KB · Visningar: 44

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Alla som hävdar att Simoncelli lämnar tillräckligt med utrymme för Pedorsa att klara kurvan lurar sig eftersom ni tittar på bilderna bakifrån. På de bilderna ser man inte hela kurvan och vart förarna är på väg i förhållande till den. Det utrymme som man ser i bilderna till vänster om förarna, deras höger, är yta som de redan har eller precis passerar. Man ser inte tangeringspunkten/apex dit de är på väg.

Kolla på videon och pausa/stega er fram bland bilderna framifrån, precis i början, och hävda sedan att Simoncelli ger Pedrosa tillräckligt med utrymme att klara kurvan...

[YOUTUBE-ID]Alve2XOBCXA[/YOUTUBE-ID]

Det enda momentet du (m.fl.) på vettigt sätt kan bedöma storlek på luckan som lämnas i det klippet, är när dom kör rakt mot kameran.

Och OM Dani hade haft kontroll på cykeln hade han i det momentet haft valet mellan att lägga hjulen precis intill kurbsen, och få plats, ..eller slå av och erkänna sig omkörd.

P.Erspektiv

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu är du ute på hal isen mannen :) Vi italienare spelar inte med rosa tröjor och lägger oss som fjollor. Kom ihåg att vi var champion 2006 :)
Nu vaknar man väl med ett hästhuvud i sängen :D

Kollar man bland förarna på Twitter är det rätt många som kallar det race incident och tycker att straffet var ett skämt. Vad gubben Gardner tycker känns måttligt relevant. Nån kanske ska ringa Ago för att få hans syns på saken...

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Schwantz förnekar sig inte.

”I say Marco just passed Dani, and I think Dani should follow Marco.”

:rolleyes:

Bifogat

• 146_1103_13_z+injured+kevin_schwantz.jpg
    146_1103_13_z+injured+kevin_schwantz.jpg
    232.2 KB · Visningar: 46

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Angående name-dropping grejen: Såg reprisen igår, det är väl Stigefelt som är kommentator? Han uttrycker det som att Dani har för hög fart in och kallar det R I.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC