Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det avsiktliga och osportsliga i att köra upp och boxa någon är så otvivelaktigt korkat.

Det avsiktliga i Sic's körning kan vi bara spekulera i. T.ex. hur medveten han var om storleken på luckan, Pedrosas svårigheter etc. Han körde inte omkull honom avsiktligt. Vidare hade Sic och Peddo inte lika mycket tid att tänka igenom sin situation som Stoner hade.

jag tyckte att det var lite TRON över det :p

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Kan ni inte bara göra en poll om vems felet var sen får alla rösta och sen acceptera utgången :gnissla

Många tycker olika och verkar vara svårt och krävas många sidor att motbevisa att motogp´s raceledning har gjort fel och att simoncelli inte gjorde ngt fel..

Sen är det väl inte så enkelt eller svart på vitt vems fel det var..

(även fast det helt klart var Simoncellis fel:D)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kanske som omväxling till allt puttinuttit tillrättalagt skit vi matas med från alla håll?

Här vet man att det är äkta känslor och smärta, inte som när italienska fjollor rullar runt i rosa tröjor på en gräsmatta så fort någon nyser på dem.
Var det inte du som tyckt Stoner hade hjärnsläpp när han skulle klappa till RdP? Det var äkta känslor som du då föraktade men nu hyllar. Känslor, adrenalin och reaktioner. Ibland är du konstig

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Du skulle haft fler alternativ, som t.ex. Lorenzo, Puig och McDoktorn :)

Jag visste att jag glömt nåt...:krama

Ska vi sätta Söndag som slutdatum för pollen? Och då är alla överens? Söndag efter målflaggen i Rookie 1000 på Falken tar röstningen slut. :D

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Precis vad jag tänkte, ..han är doktor, men tror att ståhejet kring Stoners box har med en ev resulterande axelskada på RdP att göra.:va
Ja, man slutar inte förvånas över slutledningsförmågan hos en del.
Var det inte du som tyckt Stoner hade hjärnsläpp när han skulle klappa till RdP? Det var äkta känslor som du då föraktade men nu hyllar. Känslor, adrenalin och reaktioner. Ibland är du konstig
Det är skillnad på känslor och idioti!

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
med risk för att bli lynchad nu, så tycker jag "boxen" är en skitgrej.
Adrenalin och mkt känslor resulterar lätt i sånt här.

Randy skakade tass och Stoner bad om ursäkt, En helt ok sådan tyckte jag iaf. Stoner fick böta och end of story.

Ingen skada skedd och underhållningsvärdet upp ett snäpp för oss som haft Motogp som bakis underhållning de sista åren.

hej på er !

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
med risk för att bli lynchad nu, så tycker jag "boxen" är en skitgrej.
Adrenalin och mkt känslor resulterar lätt i sånt här.

Dovi skakade tass och Stoner bad om ursäkt, En helt ok sådan tyckte jag iaf. Stoner fick böta och end of story.
Jomen då så, om Dovi skakar tass så är det OK. RdP som faktiskt var den som fick boxen har ju också ställt sig frågande till böterna.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ja stackars Rdp han har säkert jääätte ont i axeln, undrar om han uppsökte Clinica Mobile med sin svårt sargade axel.
Fröken pedrosa som bröt nyckelbenet för 12e gången, vilken sopa som gnäller på allt.

Jag menade självklart inte ur skadehänseende. :rolleyes: Det fattar väl för fan vem som helst.

Sportsligt var det Stoner gjorde idiotiskt. Simoncelli tog en strid för att ta sig fram och förbi. Som man brukar i racing.

MC Doktorn

Guest
Vem är du att döma egentligen.
Nej men en åsikt har alla inkl du själv och skiljer sig från att döma.

Vems åsikt som är korrekt kan man fråga Simoncelli och Pedrosa utan att få något svar, så tänk inte för mycket på det. Spekulationerna här på forumet är ju bara partiska. Dom som gillar Ped tycker Sic gjorde fel, dom som gillar krullspaggen anser att det var Pedrosas eget fel

Självklart är vi partiska därför finns tävlingsledningen som de enda som har rätt att döma i ett normativt regelsystem som gäller alla.

Enligt min åsikt har hårbollen kört över gränsen som kan anses vara farligt för andra förare flera gånger vilket andra förare vittnat om.
Hans handlingar fick slutligen en konsekvens som drabbade honom själv negativt.

MC Doktorn

Guest
Men du...nu får du väl ändå snyta dig Martin? :va

Stoner klappar till någon som försökte ta sig ur vägen, olyckligtvis blev det åt fel håll och ett missförstånd, men ändå - han klappar med berått mod till någon?

Och Pedrosa klotar pga en rätt tuff omkörning, men den går väl ändå in under race incident om man skall se på det objektivt, att krullspaggen är en iskall hårding (utan empati?) är ju en helt annan puck.

Vad är värst? Jag själv tycker nog psychot från down under behöver gå lite anger management.

/J

Tack Jerry jag snöt mig hela förra veckan i en dödlig förkylning.:gnissla

Jag tycker stoner markerade till Randy Pandy att inte vingla omkring i 100 på rakorna när man kommer bakifrån.
Att hetsa upp sig över ett sånt där fröken slag är bara trams.

Såg ingen risk i att Randy skulle skadas, lite skillnad mot att fälla den lille Spanjoren genom att klippa hans spår så att den stackarn inte har någonstans att ta vägen.

Fast den stora frågan är om det kommer bli bra väder i helgen?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tack Jerry jag snöt mig hela förra veckan i en dödlig förkylning.:gnissla

Jag tycker stoner markerade till Randy Pandy att inte vingla omkring i 100 på rakorna när man kommer bakifrån.

Såg ingen risk i att Randy skulle skadas, lite skillnad mot att fälla den lille Spanjoren genom att klippa hans spår så att den stackarn inte har någonstans att ta vägen.

Jag tror vi alla ser på't lite olika, Randy försökte ju ta sig undan, det är ju rätt tydligt om man tar av sig de rosafärgade stoner-fanboy-brillorna. ;) Finns de i en gips-version för de som gillar Butter med? :D

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(

Det är inte hur h å r t han slår som grejen. Utan a t t han slår. En väldigt avsiktligt handling om du frågar mig.

Vad hade hänt om fröken Stoner hade sopat till så hårt att Randy "tappade" styret.!!?

Krullspaggens manöver var inte att "avsiktligt fälla" Peddot. 2 st raceförare som gjorde en missbedömning i samma situation och olyckan är framme.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Både Stoner och Randy har bett varandra om ursäkt och båda insåg att dom gjorde fel. Varför tjatas det vidare om detta då?

:7peta

Stoners boxande värre än att vingla omkring i racinglinjen? Stoners agerande, och förstå här att jag håller med alla som säger att det var idiotiskt av honom, var troligtvis resultatet av en frustration som byggts upp under en lång tid som nu fick utlopp. Randys stackars axel fick ta smällen.

Stoner med flera har under en lång tid försökt få safety commissions uppmärksamhet när det gäller bristen på säkerhet på banan. Detta vinglande och väntande på snabbare förare för att få draghjälp till ett snabbt varv har pågått länge, och det leder till incidenter på banan.
Stoner gav upp till slut då SC inte lyssnade på varken Stoner, Lorenzo eller någon av de andra förarna och gick ur förarnas säkerhetsgrupp. En förares åsikter har fått all uppmärksamhet av SC, och det är inte så svårt att gissa vem det är.

SC har inte brytt sig om att ingripa i frågan, men nu när Stoner inledde en ny karriär som boxare tvingades dom äntligen att agera.
Stoner fick böter, precis som det ska vara, men ingenting sades om det egentliga problemet (långsamma hojar på fel plats) vilket verkar förvåna dom flesta.

Stoner med flera har ett mål i år, att ta titeln. Inte vill man då att förare som beter sig oprofessionellt under träning/kval/warm up ska riskera att stjälpa detta mål.

Läs gärna lite intervjuer med Stoner och ni kommer förhoppningsvis att inse att killen tar sin racing på största allvar, han är faktiskt en av 'the good guys' som vill att vi åter ska få se den typ av racing som vi fick njuta av under 500cc-eran. Mindre mediatjafs, mindre TC, mer racing helt enkelt. Han är definitivt inte rädd för lite närkontakt, men undviker det för sitt eget och de andra förarnas bästa. De flesta förarna kan man lita på vad dom kommer att göra i en tight situation, och då vågar man lägga sig lite närmare, kanske t om får lite repor på kåpan. Men vissa förare lyckas inte bygga upp detta förtroende hos de andra förarna. Det är dessa 'vilda' förare som man av förklarliga skäl undviker att ta alltför täta fighter med för man riskerar alldeles för mycket. Och det är dessa 'vilda' förare som det klagas på hos SC, inte tight racing som vissa tycks tro.

Kommentarer från folk i branchen visar att dom har väldigt hög respekt för Stoner och hans inställning till sporten, det är på forum där vi 'vanliga' entusiaster postar som man hittar så här mycket hat gentemot killen. Märkligt.

(jo jag vet, jag beter mig som ett riktigt hardcorefan med Stoner-färgade brillor, men jag tycker det behövs för att få lite balans i debatten. Jag har flera favoriter i serien, Stoner är bara en av dom :fyllisar )

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Kan någon slänga upp en länk/video när stoner boxas på randy ? (hittar ingen själv..)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror vi alla ser på't lite olika, Randy försökte ju ta sig undan, det är ju rätt tydligt om man tar av sig de rosafärgade stoner-fanboy-brillorna. ;)

Det är helt sant och det var inte heller RdP som gjorde "det största felet" utan, som Crutchlow sa, alla de andra som låg i racinglinjen och väntade på lift. Stoner och RdP har ju bett varandra om ursäkt, RdP tyckte ju själv att han gjorde det största felet, och som flera journalister har konstaterat så har SC missat att lyfta en av de stora, stora säkerhetsfrågorna (nej, jag menar inte Sic :tungan) och endast delat ut böter för osportsligt beteende.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
What if..?

På klippet ser man att Randy vinglar till lite när Stoner boxar till honom på armen, och kommer rätt nära bankanten... Undrar vad straffet hade blivit om EXAKT samma grej utspelade sig, fast Randy hade vinglat till bara lite till, ock kommit utanför kanten och gått omkull (och kanske skadat sig)?.

Har bara Simoncelli/Pedrosa incidenten i färskt minne, där jag tycket att Simoncelli fått ta lite väl myckety skit, och kanske lite väl hårt straff, med tanke på vad som egentligen hände. Hade det hänt exakt samma sak där, fast pedrosa lyckats hålla sig på hjulen, så tror jag att det hela klassats som "race incident". Vilket i min (högst subjektiva) mening visar att man bestraffar olika beroende på vad effekten av handlingen blir, istället för själva handlingen...

Personligen tycker jag att det är 10ggr värre att med avsikt slå till en annan förare på armen ute på banan, än vad det är att i stridens hetta köra lite väl aggressivt på racet...

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Både Stoner och Randy har bett varandra om ursäkt och båda insåg att dom gjorde fel. Varför tjatas det vidare om detta då?

:7peta

Stoners boxande värre än att vingla omkring i racinglinjen? Stoners agerande, och förstå här att jag håller med alla som säger att det var idiotiskt av honom, var troligtvis resultatet av en frustration som byggts upp under en lång tid som nu fick utlopp. Randys stackars axel fick ta smällen.

Stoner med flera har under en lång tid försökt få safety commissions uppmärksamhet när det gäller bristen på säkerhet på banan. Detta vinglande och väntande på snabbare förare för att få draghjälp till ett snabbt varv har pågått länge, och det leder till incidenter på banan.
Stoner gav upp till slut då SC inte lyssnade på varken Stoner, Lorenzo eller någon av de andra förarna och gick ur förarnas säkerhetsgrupp. En förares åsikter har fått all uppmärksamhet av SC, och det är inte så svårt att gissa vem det är.

SC har inte brytt sig om att ingripa i frågan, men nu när Stoner inledde en ny karriär som boxare tvingades dom äntligen att agera.
Stoner fick böter, precis som det ska vara, men ingenting sades om det egentliga problemet (långsamma hojar på fel plats) vilket verkar förvåna dom flesta.

Stoner med flera har ett mål i år, att ta titeln. Inte vill man då att förare som beter sig oprofessionellt under träning/kval/warm up ska riskera att stjälpa detta mål.

Läs gärna lite intervjuer med Stoner och ni kommer förhoppningsvis att inse att killen tar sin racing på största allvar, han är faktiskt en av 'the good guys' som vill att vi åter ska få se den typ av racing som vi fick njuta av under 500cc-eran. Mindre mediatjafs, mindre TC, mer racing helt enkelt. Han är definitivt inte rädd för lite närkontakt, men undviker det för sitt eget och de andra förarnas bästa. De flesta förarna kan man lita på vad dom kommer att göra i en tight situation, och då vågar man lägga sig lite närmare, kanske t om får lite repor på kåpan. Men vissa förare lyckas inte bygga upp detta förtroende hos de andra förarna. Det är dessa 'vilda' förare som man av förklarliga skäl undviker att ta alltför täta fighter med för man riskerar alldeles för mycket. Och det är dessa 'vilda' förare som det klagas på hos SC, inte tight racing som vissa tycks tro.

Kommentarer från folk i branchen visar att dom har väldigt hög respekt för Stoner och hans inställning till sporten, det är på forum där vi 'vanliga' entusiaster postar som man hittar så här mycket hat gentemot killen. Märkligt.

(jo jag vet, jag beter mig som ett riktigt hardcorefan med Stoner-färgade brillor, men jag tycker det behövs för att få lite balans i debatten. Jag har flera favoriter i serien, Stoner är bara en av dom :fyllisar )
Detta är fan i mig hela trådens bästa och mest nyanserad inlägg. Jag är också ett av Stoners fans men jag har även andra favoriter såsom Rossi och RdP. Kan inte förstå hur folk kan vara upprörda över det Stoner gjorde, det är ju nada! Inte ens RdP verkar ju bry sig, hur kan så många andra här på läktaren tycka det är en stor skandal och katastrof? Det var adrenalin, känslor och en reaktion i kombination. Böter var helt okej och nuff said.
Fan, jag har reagerat värre än sådär både på fotbolls-, handbolls- och innebandyplanen. Ett gult kort eller 2 min utvisning, ett snack med domaren och motståndaren sen går alla vidare. Vad är det att bli upphetsad över? :va

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC