Både Stoner och Randy har bett varandra om ursäkt och båda insåg att dom gjorde fel. Varför tjatas det vidare om detta då?
Stoners boxande värre än att vingla omkring i racinglinjen? Stoners agerande, och förstå här att jag håller med alla som säger att det var idiotiskt av honom, var troligtvis resultatet av en frustration som byggts upp under en lång tid som nu fick utlopp. Randys stackars axel fick ta smällen.
Stoner med flera har under en lång tid försökt få safety commissions uppmärksamhet när det gäller bristen på säkerhet på banan. Detta vinglande och väntande på snabbare förare för att få draghjälp till ett snabbt varv har pågått länge, och det leder till incidenter på banan.
Stoner gav upp till slut då SC inte lyssnade på varken Stoner, Lorenzo eller någon av de andra förarna och gick ur förarnas säkerhetsgrupp. En förares åsikter har fått all uppmärksamhet av SC, och det är inte så svårt att gissa vem det är.
SC har inte brytt sig om att ingripa i frågan, men nu när Stoner inledde en ny karriär som boxare tvingades dom äntligen att agera.
Stoner fick böter, precis som det ska vara, men ingenting sades om det egentliga problemet (långsamma hojar på fel plats) vilket verkar förvåna dom flesta.
Stoner med flera har ett mål i år, att ta titeln. Inte vill man då att förare som beter sig oprofessionellt under träning/kval/warm up ska riskera att stjälpa detta mål.
Läs gärna lite intervjuer med Stoner och ni kommer förhoppningsvis att inse att killen tar sin racing på största allvar, han är faktiskt en av 'the good guys' som vill att vi åter ska få se den typ av racing som vi fick njuta av under 500cc-eran. Mindre mediatjafs, mindre TC, mer racing helt enkelt. Han är definitivt inte rädd för lite närkontakt, men undviker det för sitt eget och de andra förarnas bästa. De flesta förarna kan man lita på vad dom kommer att göra i en tight situation, och då vågar man lägga sig lite närmare, kanske t om får lite repor på kåpan. Men vissa förare lyckas inte bygga upp detta förtroende hos de andra förarna. Det är dessa 'vilda' förare som man av förklarliga skäl undviker att ta alltför täta fighter med för man riskerar alldeles för mycket. Och det är dessa 'vilda' förare som det klagas på hos SC, inte tight racing som vissa tycks tro.
Kommentarer från folk i branchen visar att dom har väldigt hög respekt för Stoner och hans inställning till sporten, det är på forum där vi 'vanliga' entusiaster postar som man hittar så här mycket hat gentemot killen. Märkligt.
(jo jag vet, jag beter mig som ett riktigt hardcorefan med Stoner-färgade brillor, men jag tycker det behövs för att få lite balans i debatten. Jag har flera favoriter i serien, Stoner är bara en av dom
)