Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Är glad att annonsera att jag blivit medlem i er klubb!
Tänkte egentligen vänta till nästa säsong men kunde inte hålla mig, en -09 696 med Termis och lite extra godis på, mattsvart så klart!

Är sjukt nöjd och vilken fröjd i öronen det är att köra!
Några andra monsterägare i stockholm/söder?
Förövrigt letar jag efter vinterförvaring om någon känner sig snäll, självklart hyr jag in mig!

Bilder kommer senare då jag är på jobbet nu. Peace!

// L
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Lite prylar som jag vill bli av med.

Hej Pojkar:krama. Har lite prylar till salu som legat och skräpat i 3 år nu.

Avser Ducati SR2 1000. Vet inte om det passar till några andra Ducati modeller men misstänker så.

Har ärligt inte koll på vad saker och ting är värda så jag sätter 0 SEK som utgångspris och så får vi se om de är värda något. Jag vill mest bli av med prylarna då jag ärvt dessa. (Är det någon som tror annat är det bara att höra av sig så skall jag förklara) Misstänker säkert att någon tror jag samlat detta bakom en lastbil eller nått.:gnissla

Alltså alla bud beaktas

Det är bara att pma mig eller skicka mail till mig. Annonsen finns på köp och sälj men tänkte att någon i denna tråden är kanske intresserad speciellt.:Bugar
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Lånar denna tråd för en fråga, har en -98 900 Monster
Köpte mig en bellypan, men den saknade monterings "bläcken" för att få fast den.
Vad jag förstått är det fyra små plåtar med hål i vardera ände på runt 2-3cm C-C.
Är det någon som råkar ha en och skulle orka mäta C-C på dessa hål?
Bifogar en bild
View attachment 355223

En fråga till, om man kapar av rören bak efter baklampan, går det att montera original packväsk hållare då?
Har inga men tänkte köpa mig ett par.
Fattar inte vad dom tänkte på när dom gjorde avslutet på denna hoj, allt annat ser ju bra ut.
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Ligger alla Ducati ägare i garaget och meckar?
För den här tråden händer det inte mycket i :D

Har själv inte så mycket att rapportera, var och hjälpte en polare köra hem en Monster 900 sie idag
Så nu börjar man bli ordentligt sugen på varmare väder!
Nytt batteri beställt till min och hoppas på att vara ute i slutet av månaden
Förutom service och ny tankdekal blir det nog inte många förändringar den här säsongen. Ett par db-killers möjligtvis eller en slant till bullerfonden :hihi
 

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Jag har varit ute med mitt Monstet ca 6 mil blev det. Har gjort en del uppgraderingar inför säsongen, och väntar på ytterligare lite grejer från staterna, förhoppningsvis kommer de nästa vecka.. Såhär ser den ut i nuläget iallafall..
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1330878350.539045.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1330878350.539045.jpg
    159.1 KB · Visningar: 117
  • ImageUploadedByTapatalk1330878392.231638.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1330878392.231638.jpg
    189.3 KB · Visningar: 112
  • ImageUploadedByTapatalk1330878420.948218.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1330878420.948218.jpg
    148.8 KB · Visningar: 163
  • ImageUploadedByTapatalk1330878456.859641.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1330878456.859641.jpg
    151.5 KB · Visningar: 118

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
En kort fråga, planerar att investera i ett S4/S4R monster sedan. Hur är det att skjutsa på en sån ? Går det ens, alla jag sett verkar ha skjutspinnar men bara solosadel...
 

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En kort fråga, planerar att investera i ett S4/S4R monster sedan. Hur är det att skjutsa på en sån ? Går det ens, alla jag sett verkar ha skjutspinnar men bara solosadel...

Det sitter väl en avtagbar seat cowl på de modellerna med om jag inte är helt ute å kör MC. Plocka av den och du har en (obekväm) bönpall :tummenupp

Ex.
Ducati-Monster-Rear-Seat-Cowl-59510251C.jpg
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ahh, det är den varianten. Det är inte jag som skall sitta där och det är säkert bekvämare än på min Ninja...
 

VemSara

Guest
Här är en bild på mitt pyttemonster.
Känns lite pinsamt att visa upp bland alla stormonsters, men är man liten så räcker det väl med en liten hoj. :)

Har haft hojkort i två veckor, och är än så länge mycket nöjd med mitt köp!

0001.jpg

Det skedde en del förändringar på hojen i vintras, så här är en ny bild.
Inga stora ingrepp förutom stjärten, men oh så fin den blev!

DSC02265.JPG
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Tjena
Ni som har strypt er monster någon gång, vart gjorde ni det? Jag har änsålänge bara kollat på 2 butiker, ena kostar det 1795kr + 900kr (för montering) och hos den andra kostar strypningssatsen 470kr men ca 2000kr för montering + intyg.

Ena affären säger att det är godkänt att endast köpa strypningen och montera själv medan i andra affären så måste man även fixa ett intyg.

Så kan någon tipsa mig hur jag ska gå tillväga med detta "dilemma"
 

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det skedde en del förändringar på hojen i vintras, så här är en ny bild.
Inga stora ingrepp förutom stjärten, men oh så fin den blev!

View attachment 365214

Liten men naggande god. Frukstanvärt snygg, samt bästa modellen! (kör 620Sie själv). :hej
Har själv begränsat moddandet till stjärt och speglar, och performance-pipor för att få det distinkta Ducati-ljudet (tips, om du funderar på att byta upp dig från orginalen du har monterade).
 

VemSara

Guest
Liten men naggande god. Frukstanvärt snygg, samt bästa modellen! (kör 620Sie själv). :hej
Har själv begränsat moddandet till stjärt och speglar, och performance-pipor för att få det distinkta Ducati-ljudet (tips, om du funderar på att byta upp dig från orginalen du har monterade).

Tack! (Fast credsen tillhör väl maken som gjorde jobbet, jag bara pekade vad jag ville ha. :p)
Det lockar verkligen med nya pipor, men för tillfället är det inte riktigt högt prioriterat. Det är ju ändå inte gratis precis. :D
Få se om vi blir sysslolösa i vinter. ;)
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Sitter med telefonen i handen och tänker bruka den helt hänsynslöst till att ringa på en S4.:yoparty
Hur är det att hitta eftermarknadsprylar till en S4?
På många sidor hittar man inte vanliga S4:an, utan bara S4R. Vad passar båda?
Antar att helsystem och liknande kan vara besvärligt med olika svingar, eller?

Kortfattat vad jag undrar, är det svårt att hitta prylar till S4?
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Ja då står den på gården.
En röd 01as S4, med mycket kolfiber och en liten ruta. (bild kommer)
Akutast just nu är att kapa ankstjärten och byta till miniblinkers. Har ni några tips hur man bär sig åt och vad man köper för ersättning till skylthållaren?

Sedan blir det öppen kopplingskorg, och då det sitter kolfiberkåpor över remmarna är en kolfiberkåpa nog bästa alternativet. Men vad köper man för platta innanför? Vill ha det rött där inne så den matchar tanken. Eloxerade prylar brukar vara för mörkröda. Tips på vart man hittar en sån platta rödlackad, eller lackar man om orginalet som sitter där?

Sitter Sil-rör på den som jag skulle vilja byta till högdragna rör, gärna kolfiber, men det är inget akut. Om någon ser några beggade eller själv sitter på ett par så hör gärna av er.

Kan vi få nått liv i tråden nu eller?
;)
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Okej.
Jag börjar misstänka att ni stillar era lustar på annat håll än på detta forum.
Eftersom jag uppenbarligen inte har några kompisar så skriver jag väl ett tredje inlägg i rad, men tredje gången gillt.
Tänkte gå igenom hur jag gjorde för att bli av med den enorma plastbiten som hängde bakom cutsen när jag köpte cykeln.
Jag är absolut inte utbildad inom mekanik utan en glad amatör.
Jag har säkert gjort helt galna fel/onödigheter, men det finns säkert någon som kan slå mig på fingrarna och berätta det i tråden så ni andra slipper.
Detta fungerade för mig och det ser riktigt bra ut.

Steg ett är att skaffa en ny hållare för nummerplåt, skyltbelysning och blinkers, för vi kommer inte lämna dessa kvar.
Jag gick all in och köpte Mad Doctor´s som rekomenderats tidigare. Finns på britalianracing.se, och i dyraste kevlarförstärkta utförandet kostar den ca 3500:- inklusive framblinkers.
IMG_1799.jpg

Koppla ur bak/bromsljuset. Sitter med 3 kabelskor bakom lampan. Därefter kan du skruva loss all plast och lossa på blinkersen som även den sitter med kabelskor.

Kolla om den får plats innan du börjar såga (vilket inte min gjorde...) så du vet om du behöver åtgärda något.
IMG_1807.JPG
IMG_1808.jpg
Hållaren för kitet tar i sadeln. Denna hållare ska vara gjord för Monster, men nån tänkte fel. Utskärningen för sadellåset är inte nog djupt/brett. Tar itu med det senare.

Mät upp hur mycket du vill kapa bort (eller behålla). Nu noterade jag inte det någonstans tyvärr, men jag kan gå och mäta om intresse finns. Lägg på någon millimeter så du har lite att slipa bort för att få det hela rakt och snyggt i slutet.
IMG_1810.jpg

För att få linjen rak använde jag en halvhård plastförpacking som linjal och snurrade den runt så jag såg att den inte skevade.

Eftersom jag tänkt dra på lite lack på detta fixade jag ihop ett litet skydd.
Även praktiskt så man slipper få metallspån i bromsok och liknande.
Louis.de´s låda sitter som ett smäck.
IMG_1812.jpg

Jag tänkte använda tyska powertools för att kapa rören, men då kaffedarret var påtagligt och mina timmar bakom en vinkelslip obefintliga gick jag efter två provstartningar över till svenska G-Man´s (He-man´s brorsa?) helt manuella bågfil. Går snabbt och smidigt det med.
IMG_1814.jpg

I en del kit har jag sett att det ingår svarta plastpluggar man sätter i rören efter kapningen.
Det ingick inte i Mad Doctor´s, men då jag är allergisk mot plast gjorde jag det ordentligare och spacklade igen rören och lackade dem.

Ta först bort graderna (fila bort de vassa kanter som blivit vid kapningen) så du inte skär fingrarna av dig innan du ger dig på spackling...
Jag använde knådepoxy (Plastic Padding - Kemisk metall, Loctite - Repair Putty) för detta. För att inte hela klumpen skulle åka in i röret tryckte jag först fast en liten klump mot ena kanten som sedan får fungera botten för nästa klump.
Rengör rören ordentligt med exempelvis t-röd först så epoxyn fäster ordentligt.
IMG_1815.JPG

Eftersom torktiden på varje av de två lagren knådepoxy är ca 12 min, gärna mer för total genomhärdning, ger det mig lite tid att gå loss på fästet som var för snävt.
IMG_1818.jpg

Mha min tyska vän och en billig dremel-kopia gör jag urgröpningen både lite bredare, men även lite djupare så lyset kommer in mer under sadeln. Detta går säkert att göra med en rundfil och tålamod, men jag hade inget tålamod.

Forts...
 
Last edited:

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Sädårja! Kapat, spacklat och anpassat har gjorts. Nu då det destruktiva är färdigt börjar jag skapa.
Först slipar jag rören och epoxyn släta. Här har du chansen att räta till rören om du kapat dem lite snett.
Jag använder mig av vinkelslip med lamellrondell vilket är otroligt effektivt, men även detta går naturligtvis att göra manuellt med slippapper eller ansatsfil. Även efter lamellrondell är det lämpligt att ta till lite slippapper. Jag gick på kornstorlek 400. Vill du ha en slät yta får du jobba ett tag.
View attachment 367538

Därefter rengjorde jag ytorna ordentligt med t-röd för att få bort damm och fett och maskerade noga runt kanten så endast gaveln blir lackad. Ta bort den gamla tejpen om du har den kvar då spån säkerligen krypit in under den.
Sedan la jag på ett varv primer(grundfärg) och två lager silverlack.
View attachment 367539

Som ni ser på resultatet så var jag lite ivrig och färgen rann lite. Man kan även se en liten kant mellan den mjuka epoxyn och den hårda stålramen. Om jag hade haft en bättre färgmatchning (Använde CRC´s lack vilken är mer fínkornig och lite ljusare) hade jag i detta läge slipat lacken slät med ett K1200 våtslippapper och även tagit kanten som byggt upp mot maskeringstejpen, och därefter sprutat ett tredje varv utan maskering så långt ner för att ge en jämn övergång. Men då detta är gaveln, och den sitter där den sitter är det ingen som ser dessa små missar.
View attachment 367540

Sen är det bara att skruva dit allt...
View attachment 367541
View attachment 367542

...och koppla in kabeln.
View attachment 367543
Inget klippa i orginalkablar eller liknande, bara dra ur den gamla ur en snabbkoppling och koppla in den nya.

Såhär satte jag konstlasten (den svarta klumpen).
När jag skruvade fast fästet använde jag 20mm långa M6 insexskruv (rostfritt A4) i stället för orginalets 16mm som var för korta. Jag skruvade dessa uppifrån genom den svetsade muttern, och skruvade därefter fast innerskärmen underifrån med låsmutter.
Som ni ser fick jag även fila bort topparna på fästet för att det skulle rymmas, men det fanns gott om gods där.
View attachment 367544

Skylten passade heller inte riktigt på hållaren. Lösningen kan vara att borra egna hål. Själv använde jag emblemtejp på baksidan av skylten och stora båtbrickor på skruvarna så de pressar skylten mot hållaren.
View attachment 367545

Det var bakdelen. Nästa inlägg blir miniblinkare fram.
Hoppas detta kan vara till nytta för någon.
Inte alls vidare svårt, även om det naturligtvis är lite pirrigt att sätta sågen i sin käraste.

Kör hårt!
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
Hej !! köper min första hoj om några dagar det blir en M796. några fler här som kör 796? några tipps några råd ? kan knappt tro att jag snart ska köra monster, en dröm som blivigt verklighet :kär, m796 va andledningen jag drog mig upp från stolen och gjorde rycket att ta mckortet:tummenupp
 

Murre74

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Hallsberg
Hoj
1998 Ducati Monster 600 Dark
Tjosan!
Efter en tids dregglande gjorde jag slag i saken och såg till att det parkerades en Ducati Monster i trädgården.
En 1998 600 Dark :)
Mjukstartade med att köra den från Barkarby till Hallsberg via enköping, Strängnäs och Eskilstuna. Inkörning på 24 mil kändes som en bra start :)
ducce.jpg
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top