Men nu var det ju så att "Ljusbilden" var helt perfekt.........det enda som "avslöjade" att det var "ledlampor", var att varningslampan i instrumenteringen "larmade" för trasig lampa.
Och vad var det då för "brist" som "besiktningsmannen" missat, menar du?
Jag har kört med dessa "ledlampor" och besiktigat bilen 3ggr och den har blivit godkänd
vid samtliga tillfällen, eftersom "ljusbilden" var riktig".
Det kanske har att göra med hur "reflektorn" är utformad, på Saab 9-5 /07 är det olika reflektorer för hel och halvljus, halvljus lyser även när heljuset slås på.
Biltemas "Dubbellyse 82746" fungerar på samma sätt:
Helljusinsats: H4 12 V 55/60 W
Halvljusinsats: H7 12 V 55/60 W
Köpte mig ett sånt för ett tag sen, spännande att se vad Besiktningen säger när
jag bytt H7 till Led.
/KentW
Bristen är den att din bil är helfordonsgodkänd och inte får lov att ändras på en hel rad punkter som rör ffa trafiksäkerhet.
Hela detta forumet är strösslat med berättelser om folk som besiktigat med än det ena och än det andra bara för att sedan bli stoppad ute på vägen av polisen och skickad tillbaka till ruta gå, inte sällan med böter dessutom.
Det kan du inte ha missat.
Spelar det någon roll?
Grattis till dig om du gjort en lyckad LED-konvertering.
Just projektionsstrålkastare med lins har en rimlig chans att klara jobbet - och dölja ljuskällan på samma gång.
Det finns gott om lågprisglödlampor som inte håller måttet - bildligt och bokstavligt:
http://teknikensvarld.se/test-av-18-olika-halogenlampor-till-bilen-bast-och-samst-215230/
utan sprider ljuset hej vilt.
Det som i praktiken betyder något är att besiktningsmannen som upptäcker ditt lilla bus inne i hallen med obelastad bil inte vet om du är en ansvarstagande bilist som manuellt justerar ner ljudbilden efter hur du använder din bil, som informerar andra användare av bilen hur dom skall bete sig i olika situationer samt verkligen bygger ur konverteringen innan bilen byts bort.
Han vet inte ett smack om det, och SKALL i sin myndighetsutövning slå ner på sådana avvikelser och brister - annars är hela upplägget med bilprovning meningslöst.
Bror Duktig much?
Kanske det, men jag ser hur helfordonsgodkännandet hanteras i vårt grannland Tyskland, och det är inte en utveckling jag vill ha hit.
För även du, med godkänd ljudbild och vettigt manuellt nedjusterad ljuslängd kommer att då och då blända dina medtrafikanter. Vid ojämnheter i vägbanan, vid backkrön, vid korsningar där assymetrin träffar någon som är på väg att köra ut. För, en LED-konvertering pumpar lätt ur sig en och en halv gång av det lumental man enats om och allt landar inte alltid där man tänkt sig, inte ens med en laglig halogenlampa. Den som blir extra blandad är äldre förare, med ögon som redan brottas med mörkerseende, som reagerar långsammare när dom blir bländade och vars ögon behöver mycket längre tid att återhämta sig.
Handlar xenon- och LED-konvertering av halvljus om att se ball och annorlunda ut i trafikens, eller helt enkelt skaffa sig längre siktsträcka och öka sin säkerhet?
Så kan det se ut, men regelverket finns där för att ingen skall tillskansa sig bättre sikt på någon annans bekostnad.
En bilprovare som släpper igenom en olaglig LED-konvertering på en helfordonsgodkännandet bil har helt enkelt inte hela bilden klar för sig.
På sista raden noterar jag att Biltema inte vet vad dom säljer. H7 är inte en tvåtrådslampa och skall därför inte ha sitt watt-tal angivet som "55/60w". Det är heller inte den oskärmade H7 lampan som genererar halvljust i den aktuella armaturen, utan H4an.
Du kopierar okritiskt Biltemas text rakt av.
Har du verkligen hela bilden klar för dig?