Moppetråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ojdå, det visste jag inte. Har bara handlat av dem en gång och det funkade bra... Fick mina grejer på en knapp vecka. Beställde av dem eftersom de var de enda som hade packningssatsen till min ilo i lager just då.

Det verkar vara ungefär samma lotteri som med Postnord, ibland är det du som vinner och får ett paket levererat.

Men dom verkar ha ett jäkla stort sortiment.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det verkar vara ungefär samma lotteri som med Postnord, ibland är det du som vinner och får ett paket levererat.

Men dom verkar ha ett jäkla stort sortiment.

Dubbelt lotteri om de dessutom använder postnord att skicka grejerna med... :näsblod

Kunde tyvärr inte hitta några NSU trimdelar hos någon annan så antingen får man väl chansa eller kanske leta utomlands...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har funderat på en sak de senaste dagarna: Varför är kolven rundad upptill? Vad är fördelen med detta? Skulle man inte kunna göra en platt kolv, och en platt topp, för att enkelt kunna justera squishbandet? Det lilla jag lyckats läsa mig till, om jag inte missförstått någonting, är att det är SVÅRARE att få till rätt squish med platt kolv... Varför? :va

Såhär menar jag:

platt kolvtopp.jpg
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har handlat av Cykelkraft. Kopplingens delar. Snabba vänliga.
Mopeddelar.se. Förgasare. Rätt snabba dom åxo och vänliga
Och Trimbutiken. Dämp filter rem mm. Tog ordern i telefon, vänliga men de tog tid.
Det är nog min rangordning:fakta
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
https://www.ettansmopeder.se/product/cylinder-nsu-1-7-hk
https://www.ettansmopeder.se/product/topplock-till-17-hk-cylinder

Sen hitta en lämplig lite större förgasare och ett sjyst avgasrör:tummenupp

Annars är jag helt klart för jackade kolvar och garagegolvsplanade toppar :banana

Jag har en större förgasare som jag tror är från en Sachs, men dessvärre får den inte plats. Hålbilden mot insuget stämmer, men förgasaren är för stor i yttermått så den tar emot ramen.

Har handlat av Cykelkraft. Kopplingens delar. Snabba vänliga.
Mopeddelar.se. Förgasare. Rätt snabba dom åxo och vänliga
Och Trimbutiken. Dämp filter rem mm. Tog ordern i telefon, vänliga men de tog tid.
Det är nog min rangordning:fakta

Mopeddelar.se verkar ha lite NSU. Inte direkt en jättecylinder men lite smått å gott:banana

Tackar för tipsen. Håller mig nog borta från Ettans, men de andra ska jag kolla upp. Har beställt lite delar från en tysk hemsida tidigare och det funkade bra. Har för mig att de hade en del trim också så jag får ta en ny koll där. Behöver ändå få tag på delar till tändplattan då både ljus- och tändspole verkar ha gett upp.

Fiskade nog lite efter huruvida det fanns delar från andra märken som passade, det verkar ju finnas hur mycket begagnade delar som helst till Sachs och Puch t.ex.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har en större förgasare som jag tror är från en Sachs, men dessvärre får den inte plats. Hålbilden mot insuget stämmer, men förgasaren är för stor i yttermått så den tar emot ramen.





Tackar för tipsen. Håller mig nog borta från Ettans, men de andra ska jag kolla upp. Har beställt lite delar från en tysk hemsida tidigare och det funkade bra. Har för mig att de hade en del trim också så jag får ta en ny koll där. Behöver ändå få tag på delar till tändplattan då både ljus- och tändspole verkar ha gett upp.

Fiskade nog lite efter huruvida det fanns delar från andra märken som passade, det verkar ju finnas hur mycket begagnade delar som helst till Sachs och Puch t.ex.

Du kan inte flytta den med hjälp av ett förlängt insug eller en spacer så att den hamnar utanför ramen då?

Plocka av cylindern är mät, finns säkert något som är jämförbart eller går att modda med hyfsat enkla medel så att det passar! Puchs 60cc är ju långtifrån bolton på min Ilo, men efter att ha läst att "det går att få att passa" så köpte jag hem en och gjorde ett försök. Cylinderbultarna hade ju lite annorlunda spacing så hålen fick borras upp, jag fick montera tjockare packning under för att få upp den till rätt höjd och jag fick slipa av den uppe på för att den skulle matcha slaglängden i sitt upphöjda tillstånd. Men mycket svårare än så var det inte :) Kan säkert finnas någon liknande operation du kan göra :)
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kolla även mopedrenovering.se
Funkade kalas när jag beställde därifrån senast.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du kan inte flytta den med hjälp av ett förlängt insug eller en spacer så att den hamnar utanför ramen då?

Plocka av cylindern är mät, finns säkert något som är jämförbart eller går att modda med hyfsat enkla medel så att det passar! Puchs 60cc är ju långtifrån bolton på min Ilo, men efter att ha läst att "det går att få att passa" så köpte jag hem en och gjorde ett försök. Cylinderbultarna hade ju lite annorlunda spacing så hålen fick borras upp, jag fick montera tjockare packning under för att få upp den till rätt höjd och jag fick slipa av den uppe på för att den skulle matcha slaglängden i sitt upphöjda tillstånd. Men mycket svårare än så var det inte :) Kan säkert finnas någon liknande operation du kan göra :)

Det skulle funka om jag kunde få till ett vinklat insug eller adapter så att förgasaren kommer ut lite åt sidan. Har försökt hitta något som kan tänkas funka, men det verkar som om jag blir tvungen att tillverka något själv om jag ska få till det.

Jag ska ta mig ner i garaget och pyssla lite i helgen. Moppen har stått halvt isärplockad sedan början av sommaren, så det är dags att jag tar tag i det igen. Jag ska passa på att ta lite mått då och se om det överensstämmer med några delar från andra tillverkare.

Jag måste plocka bort svänghjulet och inspektera tändplattan också. Lyset var kopplat via en vanlig däckdynamo som någon tidigare ägare monterat så jag utgår ifrån att ljusspolen är trasig, men har jag tur så går det att laga. Tändspolen verkar också ha knasat, för tidigare ägare har även monterat en extern tändspole som visserligen funkar men det ser inte klokt ut.

Kort sagt är det en del prylar att ta tag i och en del tattarfix som behöver rättas till innan den är mint igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har funderat på en sak de senaste dagarna: Varför är kolven rundad upptill? Vad är fördelen med detta? Skulle man inte kunna göra en platt kolv, och en platt topp, för att enkelt kunna justera squishbandet? Det lilla jag lyckats läsa mig till, om jag inte missförstått någonting, är att det är SVÅRARE att få till rätt squish med platt kolv... Varför? :va

Såhär menar jag:

View attachment 439325

Kan skriva en sida om det där utan att egentligen ha gett nåt riktigt hands on svar på frågan. Det finns som du kanske vet 2t-motorer med platta kolvar, finns även urgröpta kolvar.

Rätt tjocklek på squishen tycker jag ju dock blir enklast med platt kolv. Menar du rätt bredd så är det möjligt att det blir känsligare. Med välvd kolv kommer ju gaserna pressa mer i riktning mot tändstiftet när gaserna kläms ihop.

En annan detalj är ju strömningen, främst från överströmmarna.

Sen får man inte glömma hållfastheten hos kolven, en kupad kolvtopp tål ju mer kraft. Man kan förvisso öka tjockleken på godset men då blir ju kolven tyngre.

Rent praktiskt i ditt fall så är ju första frågan om din kolv har tillräckligt med gods för att planas av platt? Och du kommer ju få plana toppen så in i bomben om du tar bort välvningen på din kolv så det är väl kanske frågan om att du måste svetsa igen toppen och bearbeta eller sätta in ett löst förbränningsrum.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det skulle funka om jag kunde få till ett vinklat insug eller adapter så att förgasaren kommer ut lite åt sidan. Har försökt hitta något som kan tänkas funka, men det verkar som om jag blir tvungen att tillverka något själv om jag ska få till det.

Jag ska ta mig ner i garaget och pyssla lite i helgen. Moppen har stått halvt isärplockad sedan början av sommaren, så det är dags att jag tar tag i det igen. Jag ska passa på att ta lite mått då och se om det överensstämmer med några delar från andra tillverkare.

Jag måste plocka bort svänghjulet och inspektera tändplattan också. Lyset var kopplat via en vanlig däckdynamo som någon tidigare ägare monterat så jag utgår ifrån att ljusspolen är trasig, men har jag tur så går det att laga. Tändspolen verkar också ha knasat, för tidigare ägare har även monterat en extern tändspole som visserligen funkar men det ser inte klokt ut.

Kort sagt är det en del prylar att ta tag i och en del tattarfix som behöver rättas till innan den är mint igen.

Något sånt här kanske kan funka?
00679.jpg

Dock har jag inte lyckats luska ut var man köper dem...

Släng upp måtten här sen så kan jag se hur väl de stämmer överens med min lösa Puch 60cc, kanske den kan passa på din också med lite lättare modifikation :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan skriva en sida om det där utan att egentligen ha gett nåt riktigt hands on svar på frågan. Det finns som du kanske vet 2t-motorer med platta kolvar, finns även urgröpta kolvar.

Rätt tjocklek på squishen tycker jag ju dock blir enklast med platt kolv. Menar du rätt bredd så är det möjligt att det blir känsligare. Med välvd kolv kommer ju gaserna pressa mer i riktning mot tändstiftet när gaserna kläms ihop.

En annan detalj är ju strömningen, främst från överströmmarna.

Sen får man inte glömma hållfastheten hos kolven, en kupad kolvtopp tål ju mer kraft. Man kan förvisso öka tjockleken på godset men då blir ju kolven tyngre.

Rent praktiskt i ditt fall så är ju första frågan om din kolv har tillräckligt med gods för att planas av platt? Och du kommer ju få plana toppen så in i bomben om du tar bort välvningen på din kolv så det är väl kanske frågan om att du måste svetsa igen toppen och bearbeta eller sätta in ett löst förbränningsrum.

Platta har jag sett, det var det som fick mig att börja fundera i de banorna. Urgröpta däremot har jag nog aldrig sett, du menar alltså en kolv som är välvd likt en vanlig rundan kolv fast inåt? ÄR det för att få en större förbräningsvolym då eller? :va

Ja, det var lite så jag tänkte... Men det kanske är som du säger svårare att få till bredden på squishbandet då...

Jag vet inte om det är något jag ska ge mig på, tänkte mest att det kanske vore den enklaste lösningen (istället för att köpa en dyr squishtopp) att bara fila kolven platt och sen plana ner toppen och cylindern ytterligare. MEn å andra sidan är jag rätt nöjd med gången som den är nu, man kanske inte ska försöka laga det som inte är trasigt :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Något sånt här kanske kan funka?
00679.jpg

Dock har jag inte lyckats luska ut var man köper dem...

Släng upp måtten här sen så kan jag se hur väl de stämmer överens med min lösa Puch 60cc, kanske den kan passa på din också med lite lättare modifikation :)

Den där skulle funka. Hittar du på var den finns att köpa så får du gärna återkomma.

Jag slänger upp lite mått under helgen. Det vore ju rätt gott om man kunde passa in andra fabrikat med tanke på att bara en NSU-cylinder, som dessutom bara är specad som 1,7 hk, kostar lika mycket som ett helt 60cc-kit inklusive ljuddämpare och kolv till Puch.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den där skulle funka. Hittar du på var den finns att köpa så får du gärna återkomma.

Jag slänger upp lite mått under helgen. Det vore ju rätt gott om man kunde passa in andra fabrikat med tanke på att bara en NSU-cylinder, som dessutom bara är specad som 1,7 hk, kostar lika mycket som ett helt 60cc-kit inklusive ljuddämpare och kolv till Puch.

Återkommer om jag hittar den! Eller ja, det finns här:
https://www.mopedrenovering.se/puch...-for-forgasare-pa-sidan-passar-ex-dakota.html
Men out of stock...



Dessutom är det ju roligare att göra grejer själv själv :) Man hade ju kunnat köpa en färdigportad och anpassad Puchlo cylinder för 2000kr från Tivedens och trycka dit på min motor för garanterad effekt och passform, men genom att istället köpa en lös originalcylinder och flintakolv så sparade jag inte bara pengar utan dessutom fick jag ju testa på att anpassa och porta cylindern själv. Och det ger lite extra tillfredsställelse att faktiskt ha åstadkommit resultat när jag ju har gjort det själv och inte bara monterat något som någon som kan har pillat på :banana


Edit: Tadah! :tummenupp
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=4

Scrolla ner till Insugningsrör, svängt 17 mm.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...det vore trevligt om jag kunde slippa stödtrampa när jag ska ge mig iväg från stillastående....

Kanske den börjar var sliten och behöver renoveras om du måste stödtrampa, kanske ny kolv och/eller kolvringar?

Annars borde det kunna bli trivsam trimning, med förgasare(men då måste pluggen ur cylindern), ljuddämpare, plana toppen och lite kapad kolv och behåll cylindern orörd.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Återkommer om jag hittar den! Eller ja, det finns här:
https://www.mopedrenovering.se/puch...-for-forgasare-pa-sidan-passar-ex-dakota.html
Men out of stock...



Dessutom är det ju roligare att göra grejer själv själv :) Man hade ju kunnat köpa en färdigportad och anpassad Puchlo cylinder för 2000kr från Tivedens och trycka dit på min motor för garanterad effekt och passform, men genom att istället köpa en lös originalcylinder och flintakolv så sparade jag inte bara pengar utan dessutom fick jag ju testa på att anpassa och porta cylindern själv. Och det ger lite extra tillfredsställelse att faktiskt ha åstadkommit resultat när jag ju har gjort det själv och inte bara monterat något som någon som kan har pillat på :banana


Edit: Tadah! :tummenupp
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=4

Scrolla ner till Insugningsrör, svängt 17 mm.

Som du säger är det alltid roligare att knåpa ihop en egen lösning än att köpa färdiga kit. Skulle jag dessutom kunna få till en Frankenstein-lösning med delar från andra moppar skulle jag känna mig riktigt nöjd.

Kanske den börjar var sliten och behöver renoveras om du måste stödtrampa, kanske ny kolv och/eller kolvringar?

Annars borde det kunna bli trivsam trimning, med förgasare(men då måste pluggen ur cylindern), ljuddämpare, plana toppen och lite kapad kolv och behåll cylindern orörd.

Var inne på att det skulle vara så att kolv och ringar var slitna men de ser oväntat fräscha ut, åtminstone för mitt otränade öga. Jag har för mig att moppen var specad till 0,8 hästar när den var ny, så den kanske inte ska vara piggare än så.

Pluggen har jag fått urborrad, så den biten är klar. Är dock osäker på om jag borde öppna avgasporten också, eller om det skulle räcka med större diameter på kröken?
Ska nog ge mig på att borra upp förgasaren och kapa lite i kolven medan jag undersöker vidare om det går att passa in andra delar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som du säger är det alltid roligare att knåpa ihop en egen lösning än att köpa färdiga kit. Skulle jag dessutom kunna få till en Frankenstein-lösning med delar från andra moppar skulle jag känna mig riktigt nöjd.



Var inne på att det skulle vara så att kolv och ringar var slitna men de ser oväntat fräscha ut, åtminstone för mitt otränade öga. Jag har för mig att moppen var specad till 0,8 hästar när den var ny, så den kanske inte ska vara piggare än så.

Pluggen har jag fått urborrad, så den biten är klar. Är dock osäker på om jag borde öppna avgasporten också, eller om det skulle räcka med större diameter på kröken?
Ska nog ge mig på att borra upp förgasaren och kapa lite i kolven medan jag undersöker vidare om det går att passa in andra delar.

Lite synd att börja modifiera din originalcylinder med tanke på priset och att det är irreversibelt. Nog borde den kunna bli acceptabel att köra utan att du slipar i cylindern.
Köp ett par kolvringar när du ändå har isär motorn så vet du säkert att dom är fräscha.

Vad har du för avstånd mellan pinnbultarna? Jag tänker att en annan topp borde ju gå att få dit så kan du behålla din egen original. Åter igen med tanke på att dom är ovanliga och dyra.

Kapa inte för mycket i kolven med tanke på att övriga cylindern är oportad och motorn kommer inte varva så mycket och då vill du inte ha allt för hög duration på insuget heller.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Scooterfråga.
Jag har monterat ett annat avgassystem på grabbens scooter och nu går den lite fortare men den accar långsamt och varvar mycket när man nått toppfarten. V-ringen är också bortplockad. Jag har hört att man kan byta variatorvikter. Frågan är om man ska ha lättare eller tyngre vikter?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top