Moppetråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nope, DT är för modernt :) Ska leta upp en gammal Mamba för vettiga slantar het enkelt

https://www.trimbutiken.se/zundapp/...pp-polini-80-cc-det-kraftfullaste-som-finnes/
Finns ju roligheter på riktigt :)
Hur mkt hade du tänkt dig för DTn?
Har inte tid med fler motordrivna 2-hjulingar men vafan... :)

Edit: Det som verkligen fick igång mig var Fuegoblåset. Hade ett sånt på min K50 och det var såååååå tufft:).

https://www.trimbutiken.se/suzuki/suzuki-k-50/avgassystem-32-mm-universal-trim/

450 spänn kostar blåset. Jag behöver verkligen köpa en moppe...
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Håller på att tjunar in min crescent 2000 m 60 kubbare och jamarcolburk. Tycker den bööööar lite väl mycket vid påslag. Annars skottar den iväg väldigt bra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:hejBushido:gråta förgasaren borde gå å rädda med en specialtillverkad bricka..
Använd din fantasi:fyllisar

Tyvärr så går brottet en bit upp i insuget, och där är ont om material att spackla i... Vet inte om det kommer hålla, men jag ska göra ett försök med kemisk metall och en bricka som går över hela fästytan mot insuget för lite mer stabilitet. Får se om det funkar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Som många skriver. Ett bra rör är guld värt på en tvåtaktare.
Braigasen har räddat mig många gånger i olika bestyckningar på min mc.
Maken till trevlig snubbe på Braigasen. Han kommer jag anlita även med ciaon:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dra inte muttern så du skiter på dig nu:fakta

Nejdå :D Normalt ska ju brickan mellan förgasaren och insuget sprida ut krafterna och förhindra att det blir någon hävarmseffekt på fästöronen, men min var visst gammal och porös och hade smulats sönder på ena sidan så när jag drog åt där fanns det ingenting som tog emot under fästörat utan det hade inte tagit stopp förrän fästörat nådde cylindern... Drog faktiskt inte särskilt hårt, men plötsligt så vek sig det kinesiska alufuliumet :näsblod Men nu funkar det igen! :banana

Tillverkade en tjock stålbricka som precis täcker förgasarens fästyta. Vore väl fan om något öra kan utsättas för någon märklig hävarm nu :näsblod Drog ihop brickan med förgasaren och det knäckta fästörat med rikligt med kemisk metall emelan, lät det härda någon timme, städade upp lite av det överflödiga spackelkladdet och monterade sedan förgasaren på nytt. Här ser man även min snygga *host* lösning på luftfiltrets infästning... :rolleyes:

bricka.jpgspacklad1.jpgspacklad.jpg

Sen försökte jag ånyo starta moppen men den var stendöd. Kollade allt än en gång, gnista finnes, bensinen flödar friskt, alla sladdar sitter där se ska... I min frustration testade jag att byta tillbaka till det gamla tändstiftet (har nyligen bytt till ett nytt och fräscht som funkat hur bra som helst under samtliga provturer hittills), tro fan att moppen startade på första kicken :huvet Den får väl ha sitt sura gamla stift då, om det nu ska trilskas när den får nya fina doningar :fatta! Sen var det provtur :yoparty

https://www.youtube.com/watch?v=GwpZqytCetw

Det här är på plan mark, i uppförsbacke håller den runt 45-50, nerför accar den tills jag slutar gasa och det gör jag vid ca 65 på mätaren har jag noterat som mest och det var fan läskigt :näsblod
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Monterade ner kopplingen nyss. Såg inte så bra ut.
Startbackarna har inte funkat mycket. Rosten avslöjar.
Kopplingsbackarna har fått göra jobbet själva.20170917_182527.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fan vad ni är jobbiga, nu måste ju även jag börja leta moppe...
Var hittar man en 5 vxl Zundapp motor och en gammal Mustang Mamba enklast tro?

Finns en 5-växlad motor i Sjöbo utannonserad i facebookgruppen "Vi som gillar gamla mopeder".
Buskis kanske kan hjälpa till med frakten?
Börjar uppleva att facebook är idag lättaste stället att hitta klippen. Är det för dyrt så att det inte säljs på facebook så kostar folket på sig annons på Blocket.

Sen finns ju ebay och tradera. Jag har köpte två motorer på ebay, en 4-växlad sachs och en Motomorini. Ebay är nästan att föredra då mopeder med delar i Sverige och särskilt på tradera är lite väl upphausade.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Däremot har jag funderat på om man inte skulle kunna modda en originaltopp, men då måste jag hitta en först då jag inte vill ge mig på den enda jag har och riskera att sabba den :gnissla

Jag ändrade mig :gnissla

planad topp.jpgToppen planad 2.jpg

Tog av ca 2mm denna gång, plus att jag polerade av ca en halv tidigare. Det gjorde jävlarimigskillnad, ett helt annat drag i moppen nu!:banana :yoparty

Tyvärr bråkade min mobilkamera med mig så jag fick aldrig med toppfarten på ca 65 på mätaren, men det känns verkligen som att den drar på ett helt annat sätt nu:

https://www.youtube.com/watch?v=cV1BN3tP7Hg


Förresten, ni vet såna där "Du håller ... Km/h" skyltar som står vid sidan av vägen? Hur exakt mäter de? Frågar åt en kompis :gnissla

Hon börjar få ett ganska rappt gassvar!

https://www.youtube.com/watch?v=i-zEExLwN6U
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns gps appar att ladda ner till mobilen och dom är nog inte många km/h fel. Sparar dessutom maxhastigheten.

Du kan nog skruva tillbaka gamla cylindern nu. :D

Får testa med en sån! Mätaren på moppen visade ca 2km/h mer än den där skylten iallafall, så känns ju som att den bör visa ungefär vilken bollpark man rör sig i åtminstone :)

Möjligt :D Men jag är rätt nöjd med bottendraget som det är nu, inbillar mig att jag kanske kan vinna toppfart med den andra cyllen men den här ger en lite mer användbar gång. Jag har ju bara två växlar, och vill gärna kunna använda tvåan i uppförsbackarna också :gnissla Men jag letar efter en extramotor att experimentera lite med vid sidan av, den kan mycket väl tänkas få den gamla cyllen. så får det här vara bruksmotorn så man kan njuta lite av moppen och inte bara skruva :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Passar på att ställa frågan här också:

Är det någon som kan tipsa om en automatväxlad veteranmoppe med kick? Spontant tänker jag Puch Maxi, men vad finns det mer? Letar moppe åt min flickvän som har lite problem med sina händer, därav söker vi någonting som man inte behöver manövrera en koppling på. Handbroms har väl alla men det bör jag kunna modifiera åt henne så hon kan använda den. Tips och förslag mottages tacksamt, kanske är det rentav någon som har vad vi söker att sälja? Vi bor i Getinge i Halland, men jag kan köra en liten bit för rätt objekt. Kravet är automatväxlat/kopplingslöst, inte nyare än 1980 ca, fungerande och komplett (halvrisig/småfix gör ingenting), helst så billigt som möjligt. Tack på förhand! :)
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
:) Shit va najs! Moppefan later forjavla gott! :yoparty:yoparty

Jag rostar pa maxi! FYI sa passar cylindern fran Puchs gamla 50cc cross (magnum x50 heter den) rakt av och dar blir ett javla drag i maskin!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:) Shit va najs! Moppefan later forjavla gott! :yoparty:yoparty

Jag rostar pa maxi! FYI sa passar cylindern fran Puchs gamla 50cc cross (magnum x50 heter den) rakt av och dar blir ett javla drag i maskin!

Tack! Ja, nu börjar det ta sig som pyromanen sa :banana Jag har lite fler småsaker jag vill förändra, testa med en längre krök exempelvis och se vad det ger, kanske ett större framdrev, känns som att jag kan kräma ur ytterligare lite till med några små finjusteringar... Men det börjar bli bra! :)

Tack för tipset, ska lägga det på minnet!:tummenupp Lutar åt att det blir en maxi, har ju trots allt erfarenhet av dem. Ska bara hitta ett lämpligt objekt :) Om man inte råkar snubbla över en sjyst puch automatic eller en DBS Saxonette till ohemult bra pris, men det får man väl allt se :gnissla
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top