Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag dök det upp en ny cylinder från Norscand, och jag satte genast igång med att fila
Håller man cylindrarna sida vid sida ser man tydligt att den gamla cylinderns avgasport höjts rätt rejält jämfört med original. Den nya har jag tagit så lite jag bara kunde upptill, har i princip bara jämnat till gjutytan lite.
Därefter monterade jag isär och ihop motorn med den nya cylindern och gav mig ut för att provköra! initialt verkade allting gå bra, tydlig skillnad i motorkaraktär med ordentligt mycket mer vrid! Tyvärr hann jag inte särskilt långt förrän nånting gick väldigt fel, missljud, vibrationer och så dog moppen. Puttade hem och tog isär, och kunde då konstatera följande:
Tydligen hade min cylinderfotspackning inte funkat så bra den här gången, trots att jag gjorde den på exakt samma sätt som förra gången och då gick det ju bra... Men denna gång var det något som gick galet, packningen pressades sönder och fullständigt desintegrerade vilket fick till följd att frigången mellan toppen och kolven försvann och kolven tog i... Som tur är verkar det inte vara så farligt, lite märken i kolvkanten och toppen verkar vara allt som hände. Cylindern, kolvringarna och allt annat ser bra ut. Bestämde mig därför för att göra om och göra rätt och tillverkade en cylinderfotspackning av 1mm stålplåt:
Denna monterades under cylindern med packningssilikon, märkena i kolven och toppen putsades bort och så skruvade jag ihop allting än en gång. Moppen ville dock inte starta utan var stendöd... En snabb titt på stiftet avslöjade gegg och svag gnista, putsade upp stiftet och testade gnistan som nu var märkbart mycket starkare och nu startade moppen! Tyvärr så ösregnar det ute så jag väntar tills imorgon med att provköra och utvärdera
Håller man cylindrarna sida vid sida ser man tydligt att den gamla cylinderns avgasport höjts rätt rejält jämfört med original. Den nya har jag tagit så lite jag bara kunde upptill, har i princip bara jämnat till gjutytan lite.
Därefter monterade jag isär och ihop motorn med den nya cylindern och gav mig ut för att provköra! initialt verkade allting gå bra, tydlig skillnad i motorkaraktär med ordentligt mycket mer vrid! Tyvärr hann jag inte särskilt långt förrän nånting gick väldigt fel, missljud, vibrationer och så dog moppen. Puttade hem och tog isär, och kunde då konstatera följande:
Tydligen hade min cylinderfotspackning inte funkat så bra den här gången, trots att jag gjorde den på exakt samma sätt som förra gången och då gick det ju bra... Men denna gång var det något som gick galet, packningen pressades sönder och fullständigt desintegrerade vilket fick till följd att frigången mellan toppen och kolven försvann och kolven tog i... Som tur är verkar det inte vara så farligt, lite märken i kolvkanten och toppen verkar vara allt som hände. Cylindern, kolvringarna och allt annat ser bra ut. Bestämde mig därför för att göra om och göra rätt och tillverkade en cylinderfotspackning av 1mm stålplåt:
Denna monterades under cylindern med packningssilikon, märkena i kolven och toppen putsades bort och så skruvade jag ihop allting än en gång. Moppen ville dock inte starta utan var stendöd... En snabb titt på stiftet avslöjade gegg och svag gnista, putsade upp stiftet och testade gnistan som nu var märkbart mycket starkare och nu startade moppen! Tyvärr så ösregnar det ute så jag väntar tills imorgon med att provköra och utvärdera