Moppetråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag dök det upp en ny cylinder från Norscand, och jag satte genast igång med att fila :D

nycylinderföreportning.jpgnycylinderunderportning.jpg
nycylinderportad.jpgnycylinderportad2.jpg

Håller man cylindrarna sida vid sida ser man tydligt att den gamla cylinderns avgasport höjts rätt rejält jämfört med original. Den nya har jag tagit så lite jag bara kunde upptill, har i princip bara jämnat till gjutytan lite.

nycylinderjämförelse.jpg

Därefter monterade jag isär och ihop motorn med den nya cylindern och gav mig ut för att provköra! initialt verkade allting gå bra, tydlig skillnad i motorkaraktär med ordentligt mycket mer vrid! Tyvärr hann jag inte särskilt långt förrän nånting gick väldigt fel, missljud, vibrationer och så dog moppen. Puttade hem och tog isär, och kunde då konstatera följande:
kolvskada.jpgtoppskada.jpg

Tydligen hade min cylinderfotspackning inte funkat så bra den här gången, trots att jag gjorde den på exakt samma sätt som förra gången och då gick det ju bra... Men denna gång var det något som gick galet, packningen pressades sönder och fullständigt desintegrerade vilket fick till följd att frigången mellan toppen och kolven försvann och kolven tog i... Som tur är verkar det inte vara så farligt, lite märken i kolvkanten och toppen verkar vara allt som hände. Cylindern, kolvringarna och allt annat ser bra ut. Bestämde mig därför för att göra om och göra rätt och tillverkade en cylinderfotspackning av 1mm stålplåt:

cylinderfotspackning.jpg
Denna monterades under cylindern med packningssilikon, märkena i kolven och toppen putsades bort och så skruvade jag ihop allting än en gång. Moppen ville dock inte starta utan var stendöd... En snabb titt på stiftet avslöjade gegg och svag gnista, putsade upp stiftet och testade gnistan som nu var märkbart mycket starkare och nu startade moppen! Tyvärr så ösregnar det ute så jag väntar tills imorgon med att provköra och utvärdera :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idag dök det upp en ny cylinder från Norscand, och jag satte genast igång med att fila :D

View attachment 439229View attachment 439230
View attachment 439231View attachment 439232

Håller man cylindrarna sida vid sida ser man tydligt att den gamla cylinderns avgasport höjts rätt rejält jämfört med original. Den nya har jag tagit så lite jag bara kunde upptill, har i princip bara jämnat till gjutytan lite.

View attachment 439233

Därefter monterade jag isär och ihop motorn med den nya cylindern och gav mig ut för att provköra! initialt verkade allting gå bra, tydlig skillnad i motorkaraktär med ordentligt mycket mer vrid! Tyvärr hann jag inte särskilt långt förrän nånting gick väldigt fel, missljud, vibrationer och så dog moppen. Puttade hem och tog isär, och kunde då konstatera följande:
View attachment 439234View attachment 439235

Tydligen hade min cylinderfotspackning inte funkat så bra den här gången, trots att jag gjorde den på exakt samma sätt som förra gången och då gick det ju bra... Men denna gång var det något som gick galet, packningen pressades sönder och fullständigt desintegrerade vilket fick till följd att frigången mellan toppen och kolven försvann och kolven tog i... Som tur är verkar det inte vara så farligt, lite märken i kolvkanten och toppen verkar vara allt som hände. Cylindern, kolvringarna och allt annat ser bra ut. Bestämde mig därför för att göra om och göra rätt och tillverkade en cylinderfotspackning av 1mm stålplåt:

View attachment 439236
Denna monterades under cylindern med packningssilikon, märkena i kolven och toppen putsades bort och så skruvade jag ihop allting än en gång. Moppen ville dock inte starta utan var stendöd... En snabb titt på stiftet avslöjade gegg och svag gnista, putsade upp stiftet och testade gnistan som nu var märkbart mycket starkare och nu startade moppen! Tyvärr så ösregnar det ute så jag väntar tills imorgon med att provköra och utvärdera :)

Gav du upp med förra cylindern? Du skulle ha lagt pengarna på en topp med squish istället.
Kör du bara på måfå eller siktar du på några särskilda durationer?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, de jag snackat med hävdade ganska bestämt att den här cylindern antagligen var körd då jag tagit upp avgasporten för mycket och att jag lika gärna kunde börja om. Jag följer mest beprövade recept så att säga, har inte mätt några durationer själv utan testar enbart efter vad som funkat för andra. Den nya cylindern bör ha hyfsat oförändrade porttider då jag siktat på att endast bredda och öppna upp flödet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, de jag snackat med hävdade ganska bestämt att den här cylindern antagligen var körd då jag tagit upp avgasporten för mycket och att jag lika gärna kunde börja om. Jag följer mest beprövade recept så att säga, har inte mätt några durationer själv utan testar enbart efter vad som funkat för andra. Den nya cylindern bör ha hyfsat oförändrade porttider då jag siktat på att endast bredda och öppna upp flödet.

Så illa såg den ju inte ut att gå på film så nog tror jag du kunde ha fått till den med annan topp och lite arbete med avgasröret.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så illa såg den ju inte ut att gå på film så nog tror jag du kunde ha fått till den med annan topp och lite arbete med avgasröret.



På plan mark gick den absolut helt OK, problemet var ju backarna där den kroknade totalt redan vid små uppförslut. Moderata backar kom jag inte upp för ens på ettan... Så jag tänkte att jag testar att se om jag inte kan göra ett bättre jobb med en ny cylinder och erfarenheterna fram dem första :) nånting måste jag ha gjort rätt för med den nya cylindern kunde jag bibehålla 45 I en backe som moppen inte ens kom upp för med den gamla :banana

Men jag ska absolut försöka jobba med dem gamla Cylindern också, men den kanske får tjänstgöra I en motor med lite fler växlar :)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Fan vad ni är jobbiga, nu måste ju även jag börja leta moppe...
Var hittar man en 5 vxl Zundapp motor och en gammal Mustang Mamba enklast tro?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På plan mark gick den absolut helt OK, problemet var ju backarna där den kroknade totalt redan vid små uppförslut. Moderata backar kom jag inte upp för ens på ettan... Så jag tänkte att jag testar att se om jag inte kan göra ett bättre jobb med en ny cylinder och erfarenheterna fram dem första :) nånting måste jag ha gjort rätt för med den nya cylindern kunde jag bibehålla 45 I en backe som moppen inte ens kom upp för med den gamla :banana

Men jag ska absolut försöka jobba med dem gamla Cylindern också, men den kanske får tjänstgöra I en motor med lite fler växlar :)

Svarva av den gamla cylindern nertill med 0.5-1 mm är en annan enklare möjlighet men jag röstar på topp och rykrör.

Här har du en feting för dig som är tät. :D
https://www.mopedrenovering.se/tivedens-motor/racetopp-ilo-puchlo-40mm.html

Fast det är ju roligare att bygga själv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Svarva av den gamla cylindern nertill med 0.5-1 mm är en annan enklare möjlighet men jag röstar på topp och rykrör.

Här har du en feting för dig som är tät. :D
https://www.mopedrenovering.se/tivedens-motor/racetopp-ilo-puchlo-40mm.html

Fast det är ju roligare att bygga själv.

Jag har funderat i de banorna, men problemet är ju att då hamnar kolven för högt i förhållande till portarna och cylinderns övre kant, så då måste den svarvas ner upptill och då är jag tillbaka på ruta ett igen...

Jag har sett den, helt klart tuff men riktigt så tät är jag inte :D Däremot har jag funderat på om man inte skulle kunna modda en originaltopp, men då måste jag hita en först då jag inte vill ge mig på den enda jag har och riskera att sabba den :gnissla Men ja, så är det ju helt klart :) Lite därför jag valde att gå på en ny cylinder också, skadar ju inte att öva på att porta lite när nu delarna är billiga :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har funderat i de banorna, men problemet är ju att då hamnar kolven för högt i förhållande till portarna och cylinderns övre kant, så då måste den svarvas ner upptill och då är jag tillbaka på ruta ett igen...

Jag har sett den, helt klart tuff men riktigt så tät är jag inte :D Däremot har jag funderat på om man inte skulle kunna modda en originaltopp, men då måste jag hita en först då jag inte vill ge mig på den enda jag har och riskera att sabba den :gnissla Men ja, så är det ju helt klart :) Lite därför jag valde att gå på en ny cylinder också, skadar ju inte att öva på att porta lite när nu delarna är billiga :banana

Kolven brukar ofta vända en bit under överkant på cylindern, inte alltid men ofta och annars funkar det att låta kolven gå en aning högre än cylindern. Och hela syftet är ju att sänka portarna så att du flyttar ner effekttoppen en aning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolven brukar ofta vända en bit under överkant på cylindern, inte alltid men ofta och annars funkar det att låta kolven gå en aning högre än cylindern. Och hela syftet är ju att sänka portarna så att du flyttar ner effekttoppen en aning.

Precis, så var det original och så har jag det nu. Som du säger, portarna kommer ju ner ifall man svarvar av cylindern underifrån, men kolven går väldigt högt om man tar ner den. En av åtgärderna jag var tvungen att göra när jag monterade den här cylindern var ju att höja den med en tjockare cylinderfotspackning för att kolven skulle vända strax under avgasporten och strax under cylinderkanten, så om jag nu svarvar av cylindern nertill så lär kolven vända en bra bit upp i avgasporten och ovanför cylinderkanten... och då behöver jag en annan topp så att kolven inte tar i... Jag vet inte, kändes omständigt. Men det är mycket möjligt att jag gör något sånt ifall jag bestämmer mig för att montera den här cylindern på en annan motor :)

Du har inte råkat snubbla över några fler DT-delar förresten? :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis, så var det original och så har jag det nu. Som du säger, portarna kommer ju ner ifall man svarvar av cylindern underifrån, men kolven går väldigt högt om man tar ner den. En av åtgärderna jag var tvungen att göra när jag monterade den här cylindern var ju att höja den med en tjockare cylinderfotspackning för att kolven skulle vända strax under avgasporten och strax under cylinderkanten, så om jag nu svarvar av cylindern nertill så lär kolven vända en bra bit upp i avgasporten och ovanför cylinderkanten... och då behöver jag en annan topp så att kolven inte tar i... Jag vet inte, kändes omständigt. Men det är mycket möjligt att jag gör något sånt ifall jag bestämmer mig för att montera den här cylindern på en annan motor :)

Du har inte råkat snubbla över några fler DT-delar förresten? :)

Ok, hur som helst dumt att svarva av cylindern om du har en tjock cylinderfotspackning att byta ut till tunnare. :D

Nej, har inte besökt de regionerna på ett tag då det är hammare, såg och spik som gäller för tillfället här.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ok, hur som helst dumt att svarva av cylindern om du har en tjock cylinderfotspackning att byta ut till tunnare. :D

Nej, har inte besökt de regionerna på ett tag då det är hammare, såg och spik som gäller för tillfället här.

Fast för att få ner portarna tillräckligt behöver jag nog svarva också, avgasporten är hög :D

Förstår, hojta till om/när du ska dit och om du hittar nåt! Blir mer och mer sugen på att montera ihop den gamla DTn :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast för att få ner portarna tillräckligt behöver jag nog svarva också, avgasporten är hög :D

Förstår, hojta till om/när du ska dit och om du hittar nåt! Blir mer och mer sugen på att montera ihop den gamla DTn :)

1 mm, är inte så lite på en liten motor.

Jag sitter 30 meter från bodan där prylarna ligger. :) Problemet är mest oordningen om jag ska söka. Annars snubblar jag väl över dom nån gång när jag gör annat där.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1 mm, är inte så lite på en liten motor.

Jag sitter 30 meter från bodan där prylarna ligger. :) Problemet är mest oordningen om jag ska söka. Annars snubblar jag väl över dom nån gång när jag gör annat där.

Förvisso. Men porten är höjd med 3... :näsblod

Ah, förstår :D Ingen brådska, snubblar du över något du vill bli av med så hojta :tummenupp
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Men det är kul när det trilskas:tunganJag åker på att byta både kopplingsbackar och startbackar.
Den är både svår å få igång och slirar mycket i uppförsbackar.
Fast när den väl är igång går den väldigt fint:Bugar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kewken :huvet Äntligen slutade det regna och jag tänkte ta chansen att provköra moppen, och så startar den inte :huvet Börjar felsöka, gnista finnes, soppa kommer fram, etc, etc. Skit i förgasaren kanske? Börjar ta isär, tar ur munstycket och blåser rent, ser rent ut inuti förgasaren, verkar vara frid och fröjd, börjar sätta ihop. Då har givetvis den lilla plastpackningen eller vad fan det är som sitter mellan insuget och förgasaren gått sönder, men det missar jag och börjar gladeligen dra åt muttrarna vilket får till följd att ena fästörat på förgasaren knäcks :huvet sprillans ny fögge åt helvete helt i onödan :gråta
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Har en komplett dt50 står och skräpar i garaget efter dottern, vit/rosa insåg jag just :krama:D:D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top