Moppetråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tack för tipset, ska lägga det på minnet!:tummenupp Lutar åt att det blir en maxi, har ju trots allt erfarenhet av dem. Ska bara hitta ett lämpligt objekt :) Om man inte råkar snubbla över en sjyst puch automatic eller en DBS Saxonette till ohemult bra pris, men det får man väl allt se :gnissla

Du har ju Tomos också. Tror det finns 70-talsmodeller som ser bättre ut än Maxin. Fast de är troligen sämre och värre att hitta roliga delar till.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har ju Tomos också. Tror det finns 70-talsmodeller som ser bättre ut än Maxin. Fast de är troligen sämre och värre att hitta roliga delar till.

Ja, har tittat lite på dem med men jag vet inte... De nya automatarna känns lite för moderna, och de gamla som liknar puch florida verkar vara över min budget... Men tack för tipset, håller ett öga öppet och ser om det dyker upp ett lämpligt objekt :)

Har eventuellt lokaliserat en Puch automatic motor på blocket som jag tänker att man skulle kunna bygga in i moped av valfri modell, då slipper man ju bekymra sig över vilka modeller som är automater eller inte och det öppnar ju upp för lite fler potentiella kandidater... Men tyvärr är den ett repobjekt, och dessutom verkar säljaren kroniskt upptagen i telefon så... Vi får se :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, har tittat lite på dem med men jag vet inte... De nya automatarna känns lite för moderna, och de gamla som liknar puch florida verkar vara över min budget... Men tack för tipset, håller ett öga öppet och ser om det dyker upp ett lämpligt objekt :)

Har eventuellt lokaliserat en Puch automatic motor på blocket som jag tänker att man skulle kunna bygga in i moped av valfri modell, då slipper man ju bekymra sig över vilka modeller som är automater eller inte och det öppnar ju upp för lite fler potentiella kandidater... Men tyvärr är den ett repobjekt, och dessutom verkar säljaren kroniskt upptagen i telefon så... Vi får se :gnissla

Ja, ta det chassi ni gillar och släng i lämplig motor. :tummenupp

https://www.blocket.se/hassleholm/Mini_moppe_Garelli__75_73709818.htm?ca=23_11&w=1
https://www.blocket.se/trelleborg/Veteranmoped_74693230.htm?ca=23_11&w=1

Sachs finns ju som automat
https://www.blocket.se/lund/Monark_1209_75378520.htm?ca=23_11&w=1

Puch automatmotor.
https://www.blocket.se/hoor/Mopedmotor_74770815.htm?ca=23_11&w=1

Organdonator
https://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_PW80_75527726.htm?ca=23_11&w=1

Coolt chassi
https://www.blocket.se/malmo/Rex_sport_75327366.htm?ca=23_11&w=1
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
IMG-30afb21c10ef1c86989c0b542300da30-V.jpg
Med min nyrenoverade koppling starta moppen på en kick.
Beställde delar i torsdags kväll och fick dom på måndagen med postnord:tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Precis den motorn jag tänkte på :tummenupp Hade en liten tanke om att försöka hitta ytterligare en monarped att försöka operera in den i, kunde ju vara kul med "matchande" mopeder. Har den dessutom en egen motor får jag ju en reserv-ilo på köper :tummenupp

Nu ska jag bara få tag i säljaren, var upptaget två timmar i sträck när jag försökte tidigare så vi får väl se om de pratat färdigt imorgon eller något... :gnissla
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Precis den motorn jag tänkte på :tummenupp Hade en liten tanke om att försöka hitta ytterligare en monarped att försöka operera in den i, kunde ju vara kul med "matchande" mopeder. Har den dessutom en egen motor får jag ju en reserv-ilo på köper :tummenupp

Nu ska jag bara få tag i säljaren, var upptaget två timmar i sträck när jag försökte tidigare så vi får väl se om de pratat färdigt imorgon eller något... :gnissla

På tal om ILO så ska jag fan kolla hemma hos farsgubben om det finns några gamla ILO och Sachspryttlar kvar sen ens egen moppetid på Hedenhöseran.

Isf så kan jag tänka mig att skänka det till dig

Men låter det vara osagt om det finns kvar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På tal om ILO så ska jag fan kolla hemma hos farsgubben om det finns några gamla ILO och Sachspryttlar kvar sen ens egen moppetid på Hedenhöseran.

Isf så kan jag tänka mig att skänka det till dig

Men låter det vara osagt om det finns kvar


Åhå! :kär Det hade ju varit fantastiskt snällt av dig, då får jag tacka så mycket på förhand! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu ska jag bara få tag i säljaren, var upptaget två timmar i sträck när jag försökte tidigare så vi får väl se om de pratat färdigt imorgon eller något... :gnissla

Fortfarande upptaget, hur kan det vara upptaget på en mobiltelefon i över ett dygn? :va
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tänkte riva av cyllen delvis i helgen:kramaMåste veta om jag har 10 eller 12 mm kolvbult:dummer
Sen kan jag beställa 60cc bolt on till min:banana
70cc kräver bearbetning av blocket. Och vissa 60 ska tydligen vara minst lika bra som 70cc
Och så får jag ett hum om motorn invändigt är till min belåtenhet:brynad
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Screenshot_20170920-154124.jpg

:banana

Detta var I och för sig I svagt nedförslut. På plan mark såg det ut såhär:
Screenshot_20170920-154340.jpg

Känns helt OK att ha skrämt upp den gamle ilon I 60+ :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänkte riva av cyllen delvis i helgen:kramaMåste veta om jag har 10 eller 12 mm kolvbult:dummer
Sen kan jag beställa 60cc bolt on till min:banana
70cc kräver bearbetning av blocket. Och vissa 60 ska tydligen vara minst lika bra som 70cc
Och så får jag ett hum om motorn invändigt är till min belåtenhet:brynad

Det är roligt att trimma :yoparty En polare till mig hade en ciao när vi var yngre, inte särskilt trimmad enligt honom men jag minns att den gick upp på bakhjulet om man själv assisterade med lite pedaltramp i samband med acceleration :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Enligt svensk standard så mäts topphastighet på en moppe alltid i nedförsbacke med vinden i ryggen. :mattias

Isåfall ska jag hitta en längre backe, vid 65 fick jag slå av för att vägen svängde och att ta en kurva i 65 blås på en vinglig monarped med halvtaskigt lufttryck i framdäcket är inget jag ger mig på... :D Men det verkar inte finnas något vidare varvstopp utan det är väl isåfall när kolven hoppar ur motorn som det tar stopp, så med lite mer utförslut bör jag kunna komma upp i 70 iallafall :banana
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är roligt att trimma :yoparty En polare till mig hade en ciao när vi var yngre, inte särskilt trimmad enligt honom men jag minns att den gick upp på bakhjulet om man själv assisterade med lite pedaltramp i samband med acceleration :banana

Ja och lätt. Jag har ju skruvat en del både med plastraketer och HD.
Moppe är som att ha sommarlov i jämförelse.
Jo har sett en del filmer dom kör km på bakhjulet utan hjälp av trampor.
Med bena på styret typ. Rätt bra viktförhållanden.:hej
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja och lätt. Jag har ju skruvat en del både med plastraketer och HD.
Moppe är som att ha sommarlov i jämförelse.
Jo har sett en del filmer dom kör km på bakhjulet utan hjälp av trampor.
Med bena på styret typ. Rätt bra viktförhållanden.:hej

När mitt ramlager skar tog jag med mig blocket till en god vän som driver HD-verkstad för att låna lite verktyg, klyva motorn och dra av lagren etc. Han stod hela tiden bredvid och fnittrade förtjust, "Åh så litet och nätt allting är", "så smidigt och fint", "man skulle meka moppe istället" :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är det någon som sitter på tips om hur jag ska bete mig för att få lite mer fart på min Monarped -56? Den har en NSU-motor och det verkar vara lite snålt med eftermarknadsdelar.

Om någon har koll på ifall delar från andra motorer passar så tar jag gärna info om det också. Jag är inte ute efter att köra jättefort, men det vore trevligt om jag kunde slippa stödtrampa när jag ska ge mig iväg från stillastående.'

Hade det här varit back in the day när jag var 15 och internet fortfarande var sci-fi, så hade jag bara testat att borra upp förgasarn och jackat kolven, men om någon vet hur man gör på rätt sätt så kanske jag slipper testa mig fram.
Jag är ju såklart lite sugen att plana toppen mot garagegolvet också, men hittills har jag lyckats hejda mig. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon som sitter på tips om hur jag ska bete mig för att få lite mer fart på min Monarped -56? Den har en NSU-motor och det verkar vara lite snålt med eftermarknadsdelar.

Om någon har koll på ifall delar från andra motorer passar så tar jag gärna info om det också. Jag är inte ute efter att köra jättefort, men det vore trevligt om jag kunde slippa stödtrampa när jag ska ge mig iväg från stillastående.'

Hade det här varit back in the day när jag var 15 och internet fortfarande var sci-fi, så hade jag bara testat att borra upp förgasarn och jackat kolven, men om någon vet hur man gör på rätt sätt så kanske jag slipper testa mig fram.
Jag är ju såklart lite sugen att plana toppen mot garagegolvet också, men hittills har jag lyckats hejda mig. :hihi

https://www.ettansmopeder.se/product/cylinder-nsu-1-7-hk
https://www.ettansmopeder.se/product/topplock-till-17-hk-cylinder

Sen hitta en lämplig lite större förgasare och ett sjyst avgasrör:tummenupp

Annars är jag helt klart för jackade kolvar och garagegolvsplanade toppar :banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top