Moppetråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Scooterfråga.
Jag har monterat ett annat avgassystem på grabbens scooter och nu går den lite fortare men den accar långsamt och varvar mycket när man nått toppfarten. V-ringen är också bortplockad. Jag har hört att man kan byta variatorvikter. Frågan är om man ska ha lättare eller tyngre vikter?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Nu var det ett tag sen jag höll på med moderna scootrar så jag minns inte vilka siffror (4g ringer någon klocka men osäker), men ja du bör byta vikterna. Generellt gäller lättare för acc och tyngre för toppfart, så du ska nog ha lättare då :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lite synd att börja modifiera din originalcylinder med tanke på priset och att det är irreversibelt. Nog borde den kunna bli acceptabel att köra utan att du slipar i cylindern.
Köp ett par kolvringar när du ändå har isär motorn så vet du säkert att dom är fräscha.

Vad har du för avstånd mellan pinnbultarna? Jag tänker att en annan topp borde ju gå att få dit så kan du behålla din egen original. Åter igen med tanke på att dom är ovanliga och dyra.

Kapa inte för mycket i kolven med tanke på att övriga cylindern är oportad och motorn kommer inte varva så mycket och då vill du inte ha allt för hög duration på insuget heller.

Jo, jag vill egentligen inte modda för hårt på originaldelarna men kolven räknar jag nästan som slitdel så där kan jag labba lite. Tog upp en lucka på ca 5x12 mm, jag tror det borde vara inom rimliga gränser.

Gällande förgasaren ska jag nog försöka få den andra jag ha att passa istället för att borra upp originalet. Alternativt får jag köpa en större originalare. Har för mig att de fanns i 12 mm utförande på den tyska webbshoppen jag nämnde tidigare och ska jag ändå beställa kolvringar och tänd- och ljusspole så kan jag lika gärna lägga med en förgasare på inköpslistan. Nu måste jag bara fixa en avdragare till svänghjulet för att se exakt vilken modell jag ska ha av de delar som behöver bytas ut.

Avståndet mellan pinnbultarna var ca 41 mm på "bredden" (sida - sida) och ca 50 mm på "höjden" (insug - avgas). De är alltså inte symmetriska. Höjden på cylindern är ca 60,5 mm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Scooterfråga.
Jag har monterat ett annat avgassystem på grabbens scooter och nu går den lite fortare men den accar långsamt och varvar mycket när man nått toppfarten. V-ringen är också bortplockad. Jag har hört att man kan byta variatorvikter. Frågan är om man ska ha lättare eller tyngre vikter?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Det beror ju på vad du vill ha.

Lättare vikter så varvar motorn mer och den accar bättre samt går långsammare.
Tyngre vikter så växlar den upp tidigare så motorn varvar mindre och topphastigheten ökar förutsatt att motorn fortfarande orkar varva ut.

Förläng avgasröret 1 dm, så nära cylindern som möjligt. Då drar pipan vid ett längre varvtal så moppen kommer accelerera bättre men du kommer förlora en aning toppfart.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag fortsätter fundera över vad man kan göra med moppen, och kom fram till att Fuego-röret känns lite väl generellt och att jag nog skulle vilja ha något lite mer specifikt avstämt just för min motor... Så det var bara att rota fram den gamle tvåtaktsbibeln av Bell och mitt egenskriva expansionskammarprogram från tiden jag mixtrade med pipor till min RD :banana

Jag tog därför av cylindern för att kunna mäta lite mer exakt så att jag får rätt värden att skriva in i mitt program. Det tog lite tid att läsa in sig på vad som är vad, det var ju trots allt ett tag sen jag pysslade med sånt här... :rolleyes: Men till slut tror jag att jag kan ha fått fram en pipa som skulle kunna passa! Jag har utgått ifrån Bells filosofier om en pipa som jobbar bra på låga varv och som ger vrid framför toppfart, och det här är vad jag kommit fram till:

Mått expansionskammare.jpg
Utseende expansionskammare.jpg

Mitt "Program" är egentligen bara ett exceldokument med rörets utformnings kalkyler inmatade som funktioner av givna värden, du ger programmet värdena den vill ha under "Input" (värdena tas av mätningar på motorn röret byggs till samt ur Bells bok) och sen levererar programmet måtten på pipan samt ritar upp pipan grafiskt för att man ska få en överblick över hur det hela kommer se ut, ifall det ser rätt och riktigt ut eller inte.

En av anledningarna till att jag valde att konfigurera min pipa för vrid snarare än fart var att en fartpipa (enligt Bells angivna värden) såg rent löjlig ut. Biten mellan diffusorn och baffeln blev nästan en halvmeter lång :näsblod Så jag valde därför att utgå från de värden som hellre ska ge vrid, och då började pipan se lite mer normal ut.

Nu ska jag bara ha tag i rostfri plåt, sen är det dags att börja rita, klippa och svetsa :banana
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag fortsätter fundera över vad man kan göra med moppen, och kom fram till att Fuego-röret känns lite väl generellt och att jag nog skulle vilja ha något lite mer specifikt avstämt just för min motor... Så det var bara att rota fram den gamle tvåtaktsbibeln av Bell och mitt egenskriva expansionskammarprogram från tiden jag mixtrade med pipor till min RD :banana

Jag tog därför av cylindern för att kunna mäta lite mer exakt så att jag får rätt värden att skriva in i mitt program. Det tog lite tid att läsa in sig på vad som är vad, det var ju trots allt ett tag sen jag pysslade med sånt här... :rolleyes: Men till slut tror jag att jag kan ha fått fram en pipa som skulle kunna passa! Jag har utgått ifrån Bells filosofier om en pipa som jobbar bra på låga varv och som ger vrid framför toppfart, och det här är vad jag kommit fram till:

View attachment 439348
View attachment 439349

En av anledningarna till att jag valde att konfigurera min pipa för vrid snarare än fart var att en fartpipa (enligt Bells angivna värden) såg rent löjlig ut. Biten mellan diffusorn och baffeln blev nästan en halvmeter lång :näsblod Så jag valde därför att utgå från de värden som hellre ska ge vrid, och då började pipan se lite mer normal ut.

Nu ska jag bara ha tag i rostfri plåt, sen är det dags att börja rita, klippa och svetsa :banana

Köp nåt sånt här och modifiera så har du stora delar av jobbet klart.
https://www.blocket.se/lund/Peugeot_speedfight_vivasport_delar_75581279.htm?ca=23_11&w=1
https://www.blocket.se/helsingborg/Stage6_trimror_till_Yamaha_m_m_75157354.htm?ca=23_11&w=1
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Fast då har jag ju samma problem som jag har nu, ett avgasrör som egentligen inte är avstämt för min motor. Jag räknar egentligen inte med att jag ska lyckas åstadkomma något bättre, men som jag sa innan: Det är kul att göra själv :D Och plåt och svets har jag ju redan liggandes så :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast då har jag ju samma problem som jag har nu, ett avgasrör som egentligen inte är avstämt för min motor. Jag räknar egentligen inte med att jag ska lyckas åstadkomma något bättre, men som jag sa innan: Det är kul att göra själv :D Och plåt och svets har jag ju redan liggandes så :)

Jo, men du moddar ju den där så att den blir avstämd till din motor.

Blir ju lite mer kompromisser men det är en bekväm lösning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, men du moddar ju den där så att den blir avstämd till din motor.

Blir ju lite mer kompromisser men det är en bekväm lösning.

Jag förstår hur du menar, ifall egenbygget skiter sig så ska jag fundera på det! Jag tänker mest att om inte vinklar och längder stämmer någotsånär så kan det bli en jäkla frankenpipa av det hela, och att svetsa i kromat vetefan ens hur man gör eller om det går... :va Sen tänker jag att en handrullar rostfri pipa i sektioner brukar bli rätt snyggt :banana Kanske inte när jag gör en, men iallafall... Tanken som räknas, typ :rolleyes:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
file.php


Har ritat upp headern med den kurvatur som krävs för att den ska gå fri från motorblocket, nu återstår att dela upp den bit för bit i ett konritningsprogram jag har och därefter kapa ut och svetsa ihop bitarna till det färdiga röret :)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
file.php


Har ritat upp headern med den kurvatur som krävs för att den ska gå fri från motorblocket, nu återstår att dela upp den bit för bit i ett konritningsprogram jag har och därefter kapa ut och svetsa ihop bitarna till det färdiga röret :)


Riktigt seriöst.
Men ska du göra det i RF direkt och inte i svart först
Ska köra bort till farsan under dagen så ska kolla om det finns något kvar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Riktigt seriöst.
Men ska du göra det i RF direkt och inte i svart först
Ska köra bort till farsan under dagen så ska kolla om det finns något kvar.

Jag har 2 kvadrat rostfri 1mm plåt liggandes som jag köpt på skroten men inget vanligt skräpstål, så jag tänkte mest vara snål och köra på det jag har... :D Bonusen blir ju att jag kan använda prototypen rakt av ifall den blir bra och slipper göra om :)

Sjyst, tackar! :tummenupp
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
20170924_201034.jpg
Slängde av de här i helgen:fyllisar Orört är bäst och de va det. 10 mm kolvbult.
Lättast å få tag i ersättare än 12 mm:banana
Så litet å nätt.:krama
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nej 60cc. 70cc kräver bearbetning av "blocket"
Men de finns nya block som är anpassade för 70cc att köpa.
Men vill inte grotta så med motorn ännu:3freak
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej 60cc. 70cc kräver bearbetning av "blocket"
Men de finns nya block som är anpassade för 70cc att köpa.
Men vill inte grotta så med motorn ännu:3freak

Förstår :) Jaja, den lär ju flytta på sig ändå :banana
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Monterat. Startat. Provkört.
Det tog tid. Fäste först kolv med kolvbult. Försökte få på cylindern minst en timme.
Tog loss kolven och förde in kolven med kolvringar halvvägs i cylindern. Sen fäste jag kolven med kolvbulten. Den sistämda metoden funka klockrent.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Monterat. Startat. Provkört.
Det tog tid. Fäste först kolv med kolvbult. Försökte få på cylindern minst en timme.
Tog loss kolven och förde in kolven med kolvringar halvvägs i cylindern. Sen fäste jag kolven med kolvbulten. Den sistämda metoden funka klockrent.

Går den bra då? :tummenupp

Låter omständigt, hur kan det vara att det var så krångligt att få dit? :va Jag har ju lyft av och återmonterat cylindern flera gånger på min Puchlo sedan konverteringen men kolven behövde jag bara montera en gång och sen har den fått sitta, inga konstigheter att få av och på cylindern...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top