Moppetråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Lite trängre på min. Det var kolvringarna som inte ville in tillräckligt.
Och inte vill man bryta en ring direkt.
Var nyss ute å körde:banana
Den går som en raket nu. Stark som en traktor.
Kör ju rätt lugnt men gasar lite ibland. Ändå går de nog att byta munstycke så småningom.
Jag är verkligen glad jag köpte den cyllen:krama
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite trängre på min. Det var kolvringarna som inte ville in tillräckligt.
Och inte vill man bryta en ring direkt.
Var nyss ute å körde:banana
Den går som en raket nu. Stark som en traktor.
Kör ju rätt lugnt men gasar lite ibland. Ändå går de nog att byta munstycke så småningom.
Jag är verkligen glad jag köpte den cyllen:krama

Nice, grattis då! :tummenupp

Har varit och hämtat min gamla DT-motor och tänkte försöka få fason på den. Vid första anblick såg det rätt illa ut, den har ju legat utan cylle en längre tid och även oljepluggarna var ur så jag hade väntat mig att motorn skulle vara fullständigt full av skit... Men faktum är att det inte verkar så farligt trots allt. Har börjat riva så smått och trots att det varit öppet här och var så såg det skapligt rent ut innanför kopplingskåpan. Dock hade det börjat komma lite begynnande rost på vevskinkorna och det krasar lite när man drar runt motorn så tyvärr har det nog kommit skit och eventuellt rost i lagren också... Tror att det blir klyvning och totalrenovering med lagerbyte iallafall, mest för att vara på säkra sidan. Sen ska jag hitta något roligt att sätta spisen i, en liten nätt veteran med trimmad DT-motor lär ju gå som ett skållat as :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Beställde lite prylar till moppen igår, så nu ska den snart vara rullande igen. Lite surt att ljusspolen inte fanns på lager, så det dröjer nog några veckor innan jag kan sätta ihop allt igen.
Tydligen hade jag fel när jag mindes att de skulle haft en större förgasare i sortimentet, så jag får satsa på att få min andra förgasare att passa istället.

NSU Beställning.JPG
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det någon som vet om denna bok är något att ha? :va
https://www.dintidning.se/bocker/stora-tvataktsboken-del-1/
Jag har aldrig mekat med annat än datorer så jag behöver en "Do-it-for-dummies"-bok. :rodnar
Tänkte ockupera köksbordet med pyssel i vinter.
Motorn går men inget vidare så vill ha tillbaka den i original-skick snarare än trim-skick sas.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jaha vad faan skulle man in denna tråden och läsa för :huvet

Nu bara måste ju den gamla häcken fixas till, sist den var igång är nog minst 20 år sedan.

Delar till en Yamaha SS (-75 eller 76 tror jag får kolla i papperna hos farsan nästa gång jag är där) har ni några bra tips på var man börjar leta.
Det jag misstänker är främst en ny framskärm tex.

Rev den i atomer när jag var 15 innan jag började använda den och lite minnen av det sitter säkert kvar någonstans.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon som vet om denna bok är något att ha? :va
https://www.dintidning.se/bocker/stora-tvataktsboken-del-1/
Jag har aldrig mekat med annat än datorer så jag behöver en "Do-it-for-dummies"-bok. :rodnar
Tänkte ockupera köksbordet med pyssel i vinter.
Motorn går men inget vidare så vill ha tillbaka den i original-skick snarare än trim-skick sas.

Jag har inte den själv men jag har hört gott om den! Ska tydligen vara rätt mycket steg-för-steg procedurer med bilder, typ haynesmanual. Fast för många olika motorer då. Jim Lundberg är ju en av classic motors experter så du kan ju alltid in och läsa lite i den spalten och bilda dig en uppfattning om hur kunnig han är, kanske kan hjälpa dig avgöra om boken är något för dig eller inte :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har inte den själv men jag har hört gott om den! Ska tydligen vara rätt mycket steg-för-steg procedurer med bilder, typ haynesmanual. Fast för många olika motorer då. Jim Lundberg är ju en av classic motors experter så du kan ju alltid in och läsa lite i den spalten och bilda dig en uppfattning om hur kunnig han är, kanske kan hjälpa dig avgöra om boken är något för dig eller inte :)

Thanks! :tummenupp

Skall hem och kolla exakt vilken viktoria som sitter i moppen.
Verkar det stämma får et bli en bok så man har "nåt att hålla i handen". :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde min moppe till Uppsala i lördags Och tillbaka idag.Starta 9 och var där 11. Gick fortare än jag trodde.
Ändå körde jag inte för fullt. Håller på å kör in den.
30 mil inkörning enligt Racing Parts. Har kört över hälften nu.
Det var kallt å köra och hade för lite på mig.
Men moppen "höll".
:krama
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den här tråden kommer bli min död, jag skulle ju inte ha fler projekt:huvet
apollo motorette 1.jpgapollo motorette 2.jpgapollo motorette 3.jpgapollo motorette 4.jpg

Den här skyller jag dock delvis på farsan, han är återfallsmopedist sen i somras och puttrar runt på en sjukt fin gammal crescent 2000, blankvit och med aphäng är den och hur läcker som helst. sådär fulsnyggt retrofuturistisk på något vis :D När jag såg hans häromdagen så väcktes habegäret, och när jag snubblade över denna 2000s så kunde jag inte låta bli... :rolleyes: Mitt exemplar såldes dock under namnet Apollo, men det är sammalika i grunden (samma moped såld av annan leverantör om jag förstått rätt). Så ja, nu har jag ytterligare ett projekt... :huvet :D
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Läcker hoj Bush.. härlig patina..Fin färg.. snygg modell
Kul när jag åkte hem idag från Uppsala heja en mc på mej:banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Läcker hoj Bush.. härlig patina..Fin färg.. snygg modell
Kul när jag åkte hem idag från Uppsala heja en mc på mej:banana

Tack! Ja, jag är nog inte rätt person att uppskatta det här med patina tyvärr, jag föredrar blankt och snyggt och tycker patina är den lates ursäkt för att låta bli att fixa till :D Så jag är lite inne på att snygga till den, lägga en seriös lack och kanske rentav customisera lite. Crescent 2000 utan kåpa med aphäng och showig lack kan bli sjukt snygga...:kär
jo_martin2.jpg


Haha, ooouuuiiiilade du förbi honom?? :yoparty :banana
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tack! Ja, jag är nog inte rätt person att uppskatta det här med patina tyvärr, jag föredrar blankt och snyggt och tycker patina är den lates ursäkt för att låta bli att fixa till :D Så jag är lite inne på att snygga till den, lägga en seriös lack och kanske rentav customisera lite. Crescent 2000 utan kåpa med aphäng och showig lack kan bli sjukt snygga...:kär
jo_martin2.jpg


Haha, ooouuuiiiilade du förbi honom?? :yoparty :banana
Jag gillar nog mer orginal. Har väl med åldern å göra säger vi.
Fast var och en bygger som dom vill.
Blev glad.. mötte många mc och en heja med näven. Klart jag blev glad:banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag gillar nog mer orginal. Har väl med åldern å göra säger vi.
Fast var och en bygger som dom vill.
Blev glad.. mötte många mc och en heja med näven. Klart jag blev glad:banana

Kan ju ha att göra med att jag ju tyvärr inte har någon vidare emotionell koppling till dessa gamla klenoder, klart jag tycker de är vackra och häftiga och så vidare men det är ju inte som att jag får en tår i ögonen för att det påminner om när jag var 15 och fick min första moppe, för jag fick ingen så fin moppe när jag var femton utan det blev en ful eu-scooter :D Så jag ser det inte som att man våldför sig på en klenod om man "förstör patinan" som en del tycker, jag gillar custom helt enkelt. Vare sig det gäller jänkebilar, hojar eller mopeder, orört fabriksskick är klart coolt, fin originalrenovering absolut, vild custom = :tummenupp men just "patina" eller ratrods och liknande har aldrig tilltalat mig... :)

Klart man blir glad, trevligt när folk är trevliga och hälsar i trafiken :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_2447.jpg

Jag vet, det ser ut som fan... :rolleyes: Jag är inget vidare duktig på att svetsa, så efter diverse tjocka fula fogar, lagade genombränningar och andra otätheter etc etc bestämde jag mig för att helt enkelt smeta på ordentligt och sen slipa ner fogarna. Ser det sen ut som Frankensteins monster i egen hög "sak" så får det väl göra det. Huvudsaken är att det funkar :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
De blir nog bra med röret Bush.
Slängde remmen jag hade beställt Den passa inte. Jag har ju en bravo
med bakfjädring.
Beställde en orginalrem till bravon och ett par mindre munstycken.
Det satt ett 65 munstycke i förgasaren jag hade köpt.
Alldeles för stort
Beställde 60 och 55. Satt i 55 igår och nya remmen.
Går mycket bättre nu och axxar bättre.
Har inte kört full gas på landsväg ännu.
Ska bli spännande att köra när jag får tillfälle
 
Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
View attachment 439514

Jag vet, det ser ut som fan... :rolleyes: Jag är inget vidare duktig på att svetsa, så efter diverse tjocka fula fogar, lagade genombränningar och andra otätheter etc etc bestämde jag mig för att helt enkelt smeta på ordentligt och sen slipa ner fogarna. Ser det sen ut som Frankensteins monster i egen hög "sak" så får det väl göra det. Huvudsaken är att det funkar :D

Afan.. Det ser bra ut :tummenupp:yoparty

Ser fram emot att se hur det blir. :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top