Morfar rammade den stulna MC:n.............

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Stöld

Rätt eller fel... jag känner ingen sympati för killen som nu får tillbringa avsevärd tid på rehab. Efter att själv ha bott i området är det tämligen uppenbart det enda sättet att få in vett i skallen på de ungdomar som har svårt att skilja på ditt och mitt är att banka in det. Troligen lärde han sig inte mycket men han lär inte störa andra på ett halvår. Hyr in morfar som konsult till polisen!

Solid snake

Guest
Leker man med elden så kan man bränna sig.

Hade det varit någon här som hade blivit av med sin sporthoj så hade det antagligen varit en helt annan melodi.

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Ja, jag har varit ute och letat efter min hoj två (2) gånger med basebollträ, jag hade förmodligen gjort likadant även om det inte är rätt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ganska drastisk lösning, men jag kan inte riktigt känna sympati för tjuven.

Vill hålla med Solid Snake. Leker man med elden får man vara beredd på att det kan bli vramt när man minst anar det.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Intressanta ordval...
Crossföreren (istället för tjuven)
Superstressad (istället för skitförbannad)

Om man inte vet vem man möter, skall man inte köra på vägen... Morfar-Tjuv 1:0.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Löste det problemet?

Hur stort VAR problemet?

Var/blir/blev konsekvenserna vad morfadern/barnbarnet önskade?

Står resultatet i relation till konsekvenserna för morfadern i paritet med vad som uppnåddes (återbördad trasig motorcross)?

Jag dömmer ingen men jag är övertygad om att morfadern, vilket också framgick av artikeln, efteråt ansåg att han hadlade fel. Till hans försvar är väl just att han kände stress/okontrollerbar ilska kanske?

Var går gränsen för när du/jag anser det befogat med denna typen av vedergällning/hämnd? Har det med värdet på det stulna att göra?

Eller har det med hur du/jag uppfattar vad som skett, dvs. vi känner oss mer eller mindre kränkta?

Reagerar vi olika, för samma sak, när vi mår olika bra/dåligt (haft en bra/dålig dag på jobbet/hemma)? Är vi konsekventa oavsett vad vi själva för tillfället "har med oss i bagaget"?

Se mina frågor som att inget är självklart och VÄLDIGT lite här på jorden är svart eller vitt. Som tur är har de flesta av oss spärrar och vi VET vad som är relevant och inte. Forum likt detta används dock ofta för att ge utryck för KÄNSLOR vilket lätt kan misstolkas som mer än så!

Och visst kan man KÄNNA för att...vara drastisk. Men därifrån till att göra slag i saken är ofta, som tur är, ett relativt stort steg!

Tycker synd om barnbarnet som, beroende på ålder, med lätthet kan ta på sig ansvaret för det rättsliga efterspelet mot hans/hennes morfar!

Hur gick det för flickan? Vilken AKTIV del hade hon i detta?

Mvh!
// Niklas

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Löste det problemet?

Hur stort VAR problemet?

Var/blir/blev konsekvenserna vad morfadern/barnbarnet önskade?

Står resultatet i relation till konsekvenserna för morfadern i paritet med vad som uppnåddes (återbördad trasig motorcross)?

Jag dömmer ingen men jag är övertygad om att morfadern, vilket också framgick av artikeln, efteråt ansåg att han hadlade fel. Till hans försvar är väl just att han kände stress/okontrollerbar ilska kanske?

Var går gränsen för när du/jag anser det befogat med denna typen av vedergällning/hämnd? Har det med värdet på det stulna att göra?

Eller har det med hur du/jag uppfattar vad som skett, dvs. vi känner oss mer eller mindre kränkta?

Reagerar vi olika, för samma sak, när vi mår olika bra/dåligt (haft en bra/dålig dag på jobbet/hemma)? Är vi konsekventa oavsett vad vi själva för tillfället "har med oss i bagaget"?

Se mina frågor som att inget är självklart och VÄLDIGT lite här på jorden är svart eller vitt. Som tur är har de flesta av oss spärrar och vi VET vad som är relevant och inte. Forum likt detta används dock ofta för att ge utryck för KÄNSLOR vilket lätt kan misstolkas som mer än så!

Och visst kan man KÄNNA för att...vara drastisk. Men därifrån till att göra slag i saken är ofta, som tur är, ett relativt stort steg!

Tycker synd om barnbarnet som, beroende på ålder, med lätthet kan ta på sig ansvaret för det rättsliga efterspelet mot hans/hennes morfar!

Hur gick det för flickan? Vilken AKTIV del hade hon i detta?

Mvh!
// Niklas

Jag förstår vad du menar! Alla handlingar medför konsekvenser, bra som dåliga. Så även för den som har stulit. Förmodligen kunde utgången blivit densamma om polisen hade börjar jaga honom då med stor risk att en oskyldig skulle ha blivit påkörd eller inblandad.

Jag säger inte nödvändigtvis att han gjorde rätt, men ett faktum är att det daltas åt helvete för mycket med brottslingarna i Sverige. Jag kan inte förstå varför folk tycker att det är så barbariskt att det i vissa länder huggs handen av folk som har stulit.

Har man bestämt sig för att stjäla/döda etc. så får man också ta konsekvenserna för det.

Jag personligen hade förmodligen inte gjort som morfar även om alla mina sinnen och min starka vilja skulle ha älskat det. Men jag kan inte säga att jag tycker han gjorde fel! Och jag tycker verkligen att det helt rätt åf fanstyget som snodde. jag hoppas också faktiskt att killen får några men för livet så att han ständigt kommer att tänka på vad han gjorde!

Tyvärr så är han väll så självömkande som de flesta av dessa typer så han kommer aldrig inse att det faktiskt var hans eget fel, utan ständigt inför allt och alla skylla på gubben som körde på honom och hur orättvist livet är.

Förmodligen kommer fanstyget även få kvittera ut en hög sjukpenning och ett högt skadestånd delvis betalat av oss alla här på sporthoj eftersom det var en MC olycka.

Nu är jag så upprörd så om jag hade haft fanstyget här så hade jag kört över honom själv!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju flera sidor i den här grejen.
Personligen har jag lite svårt att känna någon som helst sympati för tjuven.
Han valde att stjäla en cross och det fick konsekvenser för honom.
Han valde ju att lagen inte gällde honom och då ska han inte heller skyddas av lagen tycker jag.
sen kan jag tycka att det kanske var en lite onödig reaktion. Följden blev väl iofs att tjuven åkte dit. Tyvärr på bekostnad av att crossen blev förstörd och morfar antagligen åker dit. Dom fick ju inte tillbaka den oskadd.

Jag skulle antagligen känna mig frestad att göra detsamma om jag varit i den situationen men jag skulle inte tycka att det var värt att riskera fängelse eller en redig dom mot mig bara för att klämma dit ett fucko som inte fattar bättre.
Jag hade nog försökt följa efter och tagit reda på vart han bodde och sen ställt till med ett djävla liv istället.

Bamse69

There is no easter bunny
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
GIXXER -05. Harley -10
Jag har ingen empati för tjuven det minsta,tar man andras saker utan
att fråga så gör det ont att ramla.ha ha ha.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan inte tycka att Morfar gjorde rätt! Han körde en suv och körde på en cross!!!! Ett under att killen inte dog!

Självklart skulle jag vara aslack om någon norpade min båge men skulle inte vilja åka in för vållande till annans död för det! Skulle jag mot förmodan lyckas springa på killen så skulle jag nog inte banga för att lära honom en läxa men någon gräns finns det!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Nej, hon var ju trots allt med på platsen och hade setts tidigare sittandes på hojen. Historien förtäljer dock inte, via artikeln, om hon satt på (och blev skadad) när SUV:en styrde mot crossen!

Hon kanske också blev skadad!

Vidare förtäljer icke heller artiklen om åldern på någon av de inblandade. Unga människor fattar ibland dåliga/felaktiga/farliga beslut. Fast i detta fallet verkar det inte bara vara unga som gjorde så!

Mvh!
// Niklas

Jag har ingen empati för tjuven det minsta,tar man andras saker utan
att fråga så gör det ont att ramla.ha ha ha.

Men om han frågade då? :D

// Niklas

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...