Morfar rammade den stulna MC:n.............

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Morfar kunde ha tagit han med dörren istället:D

Vilken stålmorfar som kände igen hojen förresten SMACK whooops fel hoj sorry ungar.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Om jag skulle se någon köra runt på min stulna hoj skulle jag nog överväga att göra något liknande...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag förstår vad du menar! Alla handlingar medför konsekvenser, bra som dåliga. Så även för den som har stulit. Förmodligen kunde utgången blivit densamma om polisen hade börjar jaga honom då med stor risk att en oskyldig skulle ha blivit påkörd eller inblandad.

Jag säger inte nödvändigtvis att han gjorde rätt, men ett faktum är att det daltas åt helvete för mycket med brottslingarna i Sverige. Jag kan inte förstå varför folk tycker att det är så barbariskt att det i vissa länder huggs handen av folk som har stulit.

Har man bestämt sig för att stjäla/döda etc. så får man också ta konsekvenserna för det.

Jag personligen hade förmodligen inte gjort som morfar även om alla mina sinnen och min starka vilja skulle ha älskat det. Men jag kan inte säga att jag tycker han gjorde fel! Och jag tycker verkligen att det helt rätt åf fanstyget som snodde. jag hoppas också faktiskt att killen får några men för livet så att han ständigt kommer att tänka på vad han gjorde!

Tyvärr så är han väll så självömkande som de flesta av dessa typer så han kommer aldrig inse att det faktiskt var hans eget fel, utan ständigt inför allt och alla skylla på gubben som körde på honom och hur orättvist livet är.

Förmodligen kommer fanstyget även få kvittera ut en hög sjukpenning och ett högt skadestånd delvis betalat av oss alla här på sporthoj eftersom det var en MC olycka.

Nu är jag så upprörd så om jag hade haft fanstyget här så hade jag kört över honom själv!

Vår bild, rent generellt, av vår omgivning och andra individer återspeglar ofta (inte alltid) vad vi har för erfarenheter av olika situationer i livet!

Om jag växt upp med bra föräldrar och en omgivning som är förstående och stöttar är sannolikheten för att jag skall lära mig leva inom de normer, lagar för förordningar som gäller i samhället.

Om jag växt upp med dåliga föräldrar men fått hjälp/stöttning från samhället/omgivningen osv. har jag också en god chans att klara mig.

Växer jag upp under skitförhållanden och lär mig att enda sättet att bli bekräftad är genom att göra si eller så. Då gör jag si eller så. Av den enkla anledningen att BEKRÄFTELSE är en drivkraft hos oss människor som står över allt annat. Den börjar första sekunden av vårat liv och slutar inte för än vi dör!

Vilka skäl/vilken drivkraft killen på crossen och flickan, hade får du/jag aldrig veta! Lik väl som vi inte heller har den blekaste aning om vad morfadern har med sig och vilken förmåga han, vid tillfället, hade att mentalt klara av situationen på ett civiliserat sätt.

Att önska livet ur någon man inte vet något om, mer än vad som står i en artikel är ganska drastiskt. Men som jag skrev tidigare, på forum (i text) ger vi gärna utlopp för våra känslor!

Om vi ANTAR att killen som körde crossen också hade stulit den, eller åt minstånde hade vetskap om att den var stulen (vilket vi HELLER inte med säkerhet vet genom att läsa artikeln) så kan jag tycka att han skall ha ett straff för tilltaget.

Men jag tycker INTE att utgången av olyckan verkar stå i paritet med brottet han kan misstänkas för.

Att andra än utbildade människor (polis/åklagare) skall ta lagen i egna händer fungerar inte. Det finns flera exempel på det! Och det är hur enkelt som helst att "leka" vidare i de tankebanorna just i detta fallet också och till slut komma fram till en minst sagt orimlig situation.

Är flickan att anses som oskyldig? Om hon blev fysiskt skadad, vilket vi inte vet, är det fortfarande rätt att morfadern tog lagen i egna händer?

Spelar det någon roll (för dig och mig, dvs. oss utomstående) att morfadern verkar ha förstått vad som hänt och också erkänt att hans agerande var fel (om man nu får ägga den tolkningen i artiklen). Vi har ju ingen anledning att vara upprörda mer än att en medmänniska blivit bestulen på en cross, det är ju inte mig/dig det har drabbat! Eller reagerar vi så starkt bara för att vi har medlidande med barnbarnet/morfadern?

Nåja, var och en får tycka/tänka vad han/hon vill! Det är upp till var och en! Men det ÄR, som tur är, en STOR skillnad mellan tanke och handling! Och det är endast våra handlingar som ger konsekvenser för oss/vår omgining inte våra tankar, så länge vi inte framför dem ex. i skrift här på forumet!

Mvh!
// Niklas

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
.....som man bäddar får man ligga (i flera månader)....:klappar

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Bättre med en trasig cross än ingen alls.
Och varför erkänna uppsåtet?? han väjde ju bara för framförvarande bil.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
vilka intressanta svar man får läsa här och det är skrämmande läsning. ett föremål är mer värt än ett människoliv...tragiskt och ni som tycker morfar gjorde rätt osv osv bla bla borde tänka om. vad är nästa steg; utplåna en hel familj för att tonåringen snodde någons delicato boll? raka vägen till nazi-tyskland...

skäms på er.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
vilka intressanta svar man får läsa här och det är skrämmande läsning. ett föremål är mer värt än ett människoliv...tragiskt och ni som tycker morfar gjorde rätt osv osv bla bla borde tänka om. vad är nästa steg; utplåna en hel familj för att tonåringen snodde någons delicato boll? raka vägen till nazi-tyskland...

skäms på er.

Nästa hoj han hade snott hade kanske varit din.....så var lite tacksam till morfar va :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Leker man med elden får man vara beredd på att det kan bli vramt när man minst anar det.

Kan man inte ana att det blir varmt när man leker med elden? Hur är man beredd på något när man minst anar det?
Mystiken tätnar..

Det är fel att stjäla, men det är trots allt bara prylar som går att ersätta. Tragiken ligger ju i att killen har nåt allvarligt snett i sin tillvaro, när värdebasen ser ut på det viset.

Att med bil avsiktligen ramma en levande individ kan ju bara förklaras med nån form av demens, stroke, medicinpåverkan, alternativt rattfylla, som satt den ordinarie bedömningsförmågan ur spel. Det borde i sig bemyndiga polisen ett omedelbart fordons- och körkortsomhändertagande. I dessa exempel har inte gubben på vägen att göra.

Ponera att det inte är en alltför ovanlig cross som med lätthet går att särskilja från en annan, eller att Morfar tänker cross som cross, vad förvånad man skulle bli när det kommer en gubbe med nåt vilt i blicken på fel sida, när man intet ont anande puttrar till träning med sin enduroreggade maskin. Notera att det var mötande, han hade alltså bara frontytan att gå på. Vill nog till attt det sitter en siffra där som ger en hint!

En manglad/död tjuv kan varken ändra sej eller göra rätt för sej och med den sortens rättskipning blir det inget vidare samhälle att vistas i!

Citat;

"Med det mått du mäter upp åt andra skall du få uppmätt åt dej".

Inte riktat mot dej Amullo, du skrev bara en väldigt rolig mening, troligtvis utan att veta om det. Vågar påpeka det då det normalt inte är något som helst problem med vare sej slagfärdighet eller meningsbyggnad i dina inlägg. Ser att jag också fått till nån rätt kryptisk konstruktion, men gömmer mej bakom att det trots allt är ett talspråkligt forum...

MORFAR IN PÅ HEMMET!

Ja vad säger man, somliga straffar morfar direkt!:hihi

Jässöriee!!

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Nästa hoj han hade snott hade kanske varit din.....så var lite tacksam till morfar va :)

Min är försäkrad! Jag får ut en ny på försäkringen = inga problem även om jag initialt kan bli förbannad! Men inte tycker JAG att det är värt allvarliga fysiska skador på en annan människa för min hoj!

Försäkra hojarna så slipper vi övervåld med motiveringen att hojen kostar skjortan att ersätta!

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Bättre med en trasig cross än ingen alls.
Och varför erkänna uppsåtet?? han väjde ju bara för framförvarande bil.

Japp, ända tills vittnen hade beskrivit för polisen vad som egentligen hände, då blev morfars svar följande (enl. artikeln):

– Jag förstår att jag gjorde fel när jag körde över och förorsakade kollisionen men jag ville få stopp på förarens framfart med min dottersons cross, har morfadern erkänt i polisförhör.

Dvs. till och med morfadern anser att hans agerande var fel! Så de som anser att han gjorde rätt som medvetet styrde över och orsakade olyckan har inte ens stöd av han som utförde det! Hur skall man tolka det? :va

// Niklas

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Min är försäkrad! Jag får ut en ny på försäkringen = inga problem även om jag initialt kan bli förbannad! Men inte tycker JAG att det är värt allvarliga fysiska skador på en annan människa för min hoj!

Försäkra hojarna så slipper vi övervåld med motiveringen att hojen kostar skjortan att ersätta!

// Niklas

Kloka inlägg, samtliga du gjort i denna tråd. Noterar att du är bättre på att inte "ta parti", ändå säjer du det som behöver säjas i det här, cred!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
.....som man bäddar får man ligga (i flera månader)....:klappar

Ung och oförståndig kanske??? Och jag tänker då på ex. flickan i sammanhanget, om hon satt bak på lär hon ju ha fått åt minstånde NÅGRA skador! Vad vet vi om henne? Ingenting!

Är inte det en lite väl hård människosyn att vara så kategorisk och dra det till sin spets med "som man bäddar..."

Morfadern ligger också!!!

Vi är alla människor, vi gör missbedömningar och fattar ibland dåliga beslut. Det händer oss alla vare sig vi VILL eller inte! I det här fallet fattade minst 2 människor ett dåligt beslut, killen på crossen och morfadern och båda (minst) får ligga... vem vann? :va

// Niklas

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Sluta göra kriminella till offer !
viva la resita´nce.. medborgargarde och a'la nödvärnsrätt FTW !

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hoppas grabben lärde sig en läxa. Tack och lov har vi fortfarande människor i det här landet som vågar ta tag i saker, för jag kan nästan lova dig att den här killen aldrig hade blivit tagen på bar gärning, åtalad och straffad. Hade jag sett en tjuv försöka ta min hoj hade jag sett till att han aldrig mer kan dyrka upp ett lås eller för den delen äta med kniv och gaffel. Man tar helt enkelt inte andras tillhörigheter, för något som man kanske har jobbat och slitit för att kunna köpa, det är vedervärdigt.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Onekligen fick Morfar stopp på crossen, men undrar hur han mår idag med tanke på konsekvenserna?

Skulle förvåna mig mycket om det inte blir en dom på grov vårdslöshet i trafik, vållande till kroppskada och indraget körkort med följande efterspel.

Barnbarnen har nog ingen Morfar som kan ställa upp och skjutsa till olika aktiviteter.

Var det värt det, tänker han nog, med tanke på konsekvenserna.

Personligen tycker jag inte det hade varit värt det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kloka inlägg, samtliga du gjort i denna tråd. Noterar att du är bättre på att inte "ta parti", ändå säjer du det som behöver säjas i det här, cred!

Börjar bli gamal och har själv stundtals haft en "svart/vit" inställning till liknande händelser, dvs. det hör i vissa fall till ungdomens tid! Med åren hamnar man i situationer som gör att man, om man är lyhörd, får insikt hur livet KAN vara (dvs. inte BARA så som just JAG har upplevt min uppväxt).

Vi väljer inte våra föräldrar och inte heller vår omgivning som barn. Vi föds till den! Vissa av oss föds med funktionshinder andra inte! Vissa med funktionshinder klarar sig bra, andra inte! Vissa med en riktig skituppväxt har/får den mentala styrkan att orka, andra inte!

Jag vet vad jag har med mig i bagaget (en bra lycklig uppväxt), jag vet mindre om mina vänners (dvs. inte 100%) och INGET om en främmande människa´s (ex. killen i artikeln/morfadern). Är det då rätt av mig att dömma mer än utifrån handlingen just på plats?

Förutsättningslöst, är det rätt att förorsaka en allvarlig trafikolycka? Svaret är givet! För artikeln säger ju inte att det var den allvarligt skadade killen som stulit crossen, vilket i sig inte rättfärdigar dråpförsök/grov misshandel eller hur det nu kommer att dömmas!

Samtidigt VET jag att det finns många människor som skriver på forumet här som, likt mig för flera år sedan, saknar viss livserfarenhet och bara dömmer utifrån vad DE känner/har varit med om (på gott och ont). Inget ont i det! Utan mer en naturlig utveckling av hur vi människor fungerar!

Lyssnar jag på dem och deras argument kanske de lyssnar på mina!?

Mvh!
// Niklas

Sluta göra kriminella till offer !
viva la resita´nce.. medborgargarde och a'la nödvärnsrätt FTW !

Det gör jag inte heller men däremot är de...människor precis som du och jag!

// Niklas

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept