Morfar rammade den stulna MC:n.............

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Hypermotard
Visst visst synd om flickan, synd om crossen osv. Själv känner jag faktiskt ingen empati för "crossföraren". Jag känner till området, människorna och tom situationen. Hoppas morfar inte mår dåligt. Jag ser det som att han förhoppningsvis tog bort en hojtjuv från gatan... Kanske min hoj som stod på tur? Den föraren som körde crossen har iaf inget människovärde i mina ögon...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En tand för en tand, ett öga för ett öga!

Hmm, liknelsen åskådliggörs väl inte i det här fallet, eller
Men lek med tanken så ser det ut som följer kanske:

1.) Cross stulen (av någon)
2.) Morfadern misshandlar grovt en människa (killen) som KÖR (vem stal?) hans barnbarns cross.
3.) Killens pappa/släkting eskalerar det ytterligare och lyckas med det som morfadern så NÄR också gjorde, nämligen tar död på morfaderns barnbarn.
... osv.

Tand för tand osv, hade väl i i detta fallet mer varit:
Cross stulen av barnbarn - morfar stjäl (vad som helst till ung. samma ekonomiska värde) från killen (under förutsättning att killen stal crossen) inte livshotande personskador!

Men vi värderar olika saker olika, så enkelt är det! Du håller inte med mig i mitt sätt att se på denna händelsen och jag håller inte med dig! Du är säkert en bra människa för det! :D

// Niklas

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har morfar en pajjad cross och SUV att laga för egna pengar nu, eller går det på försäkringsbolaget!? :va

Låter dyrt att vara dagens ordningsman.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
vilka intressanta svar man får läsa här och det är skrämmande läsning. ett föremål är mer värt än ett människoliv...tragiskt och ni som tycker morfar gjorde rätt osv osv bla bla borde tänka om. vad är nästa steg; utplåna en hel familj för att tonåringen snodde någons delicato boll? raka vägen till nazi-tyskland...

skäms på er.

Till slut blir det negativa konsekvenser utav ett brottsligt liv och det är väl bra? Effekten av att ungdomar som är intresserade av ett brottsligt liv, får inse att det har bistra konsekvenser ibland, kanske väljer en annan väg på grund av den här nyheten där en morfar som tar till sitt sätt att få tillbaka vad som tagits utan lov.

Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
"Crossföraren fick en splittrad bäckenfraktur och lårbenshuvudet ur led. En öppen fraktur i vänster knäskål och i vänster lårben. Dessutom en stor sårskada i anslutning till höger knä där det också fanns ledbandsskador. Vänster bakre bäckenled vreds ur led. Fraktur på näsbenet samt en mindre leverblödning. Mannen fördes till Sahlgrenska sjukhuset för vård."

Visst är det detta öde man står och önskar tjuven när man kommer ner till sitt tomma garage. Rätt maffiga skador som kanske inte riktigt står i propotion till brottet. Trist för alla inblandade.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Hmm. Känner absolut ingen empati för tjuven. Kan man inte skillja på ditt och mitt så får man räkna med konsekvenser. Tyvärr kommer troligtvis inte tjuven att lära sig något av detta. Kommer antagligen skylla allt på samhället som vanligt...
Samtidigt så tycker jag inte heller att det är rätt att ramma en motorcyckel med bil (även om jag skulle vilja göra det själv i detta fall). Det är dock en stor skillnad mellan tanke och handling. Kan han inte behärska sig så saknas troligtvis spärren som ska stoppa även om man är förbannad... Med det är klart tillräckligt uppjagad och arg så kan väl det mesta hände.

Kontentan: Tycker inte alls synd om tjuven, även om åtgärden var drastisk.
Har faktiskt mer sympati för Morfar som troligtvis kommer få konsekvenser för något han gjorde i en pressad situation. Även om jag tycker det var fel.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Om Hitler gasats ihjäl i en gaskammare av judar ifrån ett koncentrationsläger som hämnd? Är det synd om Hitler? Eller ska vi sätta judarna i läger igen? QUOTE]

Där är ju iaf brotten jämförbara, att sno en cross jämfört med att bli påkörd, är det jämförbart? Jämförbara skador osv?

Killen som bor utmed landsvägen och har småbarn, hur får han lov att straffa oss, mc-åkande fartsyndare, som han ser som ett hot mot sina lekande barn? För det måste väl vara ok att ta lagen i egna händer då oxå? Lite grus på vägbanan kanske med schyssta skador som följd?

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Riktigt festligt hade det blivit om det var barnbarnet som hade hittat crossen före sin morfar :rolleyes:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
"Crossföraren fick en splittrad bäckenfraktur och lårbenshuvudet ur led. En öppen fraktur i vänster knäskål och i vänster lårben. Dessutom en stor sårskada i anslutning till höger knä där det också fanns ledbandsskador. Vänster bakre bäckenled vreds ur led. Fraktur på näsbenet samt en mindre leverblödning. Mannen fördes till Sahlgrenska sjukhuset för vård."

Visst är det detta öde man står och önskar tjuven när man kommer ner till sitt tomma garage. Rätt maffiga skador som kanske inte riktigt står i propotion till brottet. Trist för alla inblandade.

Håller med, det är verkligen allvarliga skador som kommer ta åratal att rehabilitera till ens en dräglig nivå. Man är inte värd att bli invalidiserad resten av livet för att man snor en gammal cross.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Om Hitler gasats ihjäl i en gaskammare av judar ifrån ett koncentrationsläger som hämnd? Är det synd om Hitler? Eller ska vi sätta judarna i läger igen?

Till slut blir det negativa konsekvenser utav ett brottsligt liv och det är väl bra? Effekten av att ungdomar som är intresserade av ett brottsligt liv, får inse att det har bistra konsekvenser ibland, kanske väljer en annan väg på grund av den här nyheten där en morfar som tar till sitt sätt att få tillbaka vad som tagits utan lov.

Vem vann denna ronden, killen eller morfar?

// Niklas

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Att andra än utbildade människor (polis/åklagare) skall ta lagen i egna händer fungerar inte. Det finns flera exempel på det! Och det är hur enkelt som helst att "leka" vidare i de tankebanorna just i detta fallet också och till slut komma fram till en minst sagt orimlig situation.

SOM JAG SER DET FUNGERAD DET INTE NU HELLER.
kANSKE DÄRFÖR FOLK KÄNNER ATT DE MÅSTE TA TILL SÅDANA METODER.

Har för mig att jag läste om en morfar och ett hagelgevär nyligen.
Ingen kommer ,ingen kommer,men när brotslingen är i fara då j-ar blir det fart på konstaplarna.
Finns hur många exempel som helst på det.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om Hitler gasats ihjäl i en gaskammare av judar ifrån ett koncentrationsläger som hämnd? Är det synd om Hitler? Eller ska vi sätta judarna i läger igen?

Tror du allvarligt att det leder till nåt annat än ytterligare hat och planer på vedergällning?

Kopplingen till Hitler borde du rimligen skämmas lite för, hur bra och relevant är den egentligen? Skall det tillämpas kopplingar till nazityskland blir det hur illa det blir när drevet går och pöbelmentaliteten tar över. Det är bara det som kan ge en otäck människa mandat att efter eget godtycke förfölja och förinta miljoner människor: Judar, Romer, Homosexuella, oliktänkande, brottslingar man inte hade nytta av i "Rikets utbredande" etc etc...

Här sitter folk och är beredda att, utan att veta ett skvatt om personen eller dennes bakgrund, döma vederbörande till döden med morfar som bödel. För min del säjer det att det finns människor på denna sajt och i denna tråd som är ett större hot mot min säkerhet än en enskild skadad unge! Precis sånt har gjort att man bränner kvinnor på bål. Vet folk som gjort hemska saker, vaknat upp och ägnat resten av sina liv till att hjälpa andra. Hur många här kan skryta med det, inte jag. Många hade blivit utan hjälp om den här juryn hade fått bestämma. De människorna skryter i regel inte heller om vad de uträttar.

Resonemanget med att driva exitistentialistiska värderingar in absurdum, kanske legitimerar folk som får sin nattsömn pajad att pricka sporthojare på måfå med hagelbössa från sovrumsfönstret. När kolikungen väl somnat drar jag med rensat Kerker på varvstopp, skall jag bli förvånad om det efter ett par kvällar kastas ut spanska ryttare?

Konsekvenser är bra, men att tro att det leder till insikt att bli frontad av en labil gubbe, är bara naivt! Hat och vedergällning föder det. Jag gissar att merparten har nån handling i bagaget som kunde motivera en obalanserad individ till ett spontant ingripande. Vill vi ha det så som mänsklighet? Hur vet man vad som retar nån till att ta bort mej, en omkörning, köra mellan bilköerna, låter för mycket, fel hoj? Om man sätter sej till doms över en annan individ kanske man inte skall bli förvånad om man drabbas av detsamma för något som förtjänar ett omedelbart dödsstraff i ytterligare någon annans värdering.

DET ÄR BARA SAKER, hur fel det än är att sno.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
DET VAR INTE JAG SOM DROG PARELLELEN TILL NAZITYSKLAND!

Jag citerade en annan medlem och det var IRONI! Men ska ändra så det är tydligare.

DET ÄR BARA SAKER, hur fel det än är att sno.

Det där säger bara en som aldrig råkat ut för tjuvar och pack i samhället. Jisses. Eller så är du överdrivet rik.

Jag har råkat ut för en herrej-vlar massa skit på senaste då jag bor i packstaden södertälje. Min R1:a blev snodd hit och min skåpbil har det blivit inbrott i 2 gånger på 5 månders tid.

Det är inte bara saker, det är PERSONLIGT när de tar eller förstör min egendom.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj

Ingen kommer ,ingen kommer,men när brotslingen är i fara då j-ar blir det fart på konstaplarna.

Visst, håller med dig. Men det finns enorma skillnader i dessa två fall som du tar upp. I ena fallet handlar det (så vitt vi fn. vet) ENBART om materiella ting (cross). I det andra fallet fanns en hotbild mot personer (hela familjen).

Stölden av crossen är en engångsföreteeelse (så vitt vi fn. vet) för den drabbade morfadern/barnbarnet i det andra fallet hade förföljelse/våld/hot om våld pågått i åratal.

Trots detta var det inte RÄTT, tycker jag, att skjuta barn MEN förståerligt! Samma sak i detta fall, jag KAN tycka att det är förståerligt att man KAN agera som morfadern (även om jag i detta fallet INTE anser det) men jag anser inte det vara rätt! Det ÄR skillnad på att ha förståelse jämfört med att anse att 15-åringen/17-åringen resp. killen på crossen "fick vad de förtjänade" och anse att vi SKALL ha rätt att ta lagen i egna händer!

I fallet i Rödby låg/ligger för övrigt problemet inte hos polis/åklagare utan hos socialtjänst. Polis/åklagare följer de lagar/förordningar som styrs av brottsbalken. Den ställer höga krav på bevisbörda vilket OFTA kan vara svårt att nå upp till. Medan socialtjänst styrs av socialtjänstlagen som är MER tollerant och ger avsevärt större utrymme för handlingsfrihet för socialtjänsten!

Socialtjänsten hade, förmodligen (jag har av förklarliga skäl inte full insyn i ärendet men har en viss erfarenhet av vad soc. kan resp. INTE kan göra), möjlighet att agera i Rödby. Soc. tar sedan hjälp av polis att effektuera sina beslut! Dvs. det är polisen som gör grovgörat med STÖD av socialtjänstlagen och de beslut som fattas i familjenämnder etc.

Ibland är det pengar som styr varför soc. gör resp. inte gör. Ibland är det bristfällig info. och ibland är det ren och skär lathet/inkompetens! Det sistnämnda gör mig pissed off! De andra skälen har jag mer förståelse för även om jag inte gillar resultatet!

Mvh!
// Niklas

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Att andra än utbildade människor (polis/åklagare) skall ta lagen i egna händer fungerar inte. Det finns flera exempel på det! Och det är hur enkelt som helst att "leka" vidare i de tankebanorna just i detta fallet också och till slut komma fram till en minst sagt orimlig situation.

Ja, visst kom dom. Efter att han hade använt bössan. Men du kanske tycker att ambulansen ska låta dig ligga nästa gång du vurpat eftersom du faktiskt körde för fort/hade miniskylt/miniblinkers/ostrypt osv?

Tråkig historia det här. Finns ju tusen smartare sätt att göra det på.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024