Morfar rammade den stulna MC:n.............

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kort svar på Niklas (Avarage) inlägg.

Jag menade förstås inte på något sätt att det är önskvärt eller skulle bli billigare att man skadar eller dödar hojjtjuvar.

Poängen är bara att de är väldigt dyra i drift och ett snabbare stopp av deras framfart är önskvärt. Helst inte in i fängelse heller som kostar multum.

Stoppar man dem så minskar även risken att de skadar sig själva eller andra på hojjar de ofta inte behärskar när de försöker fly från polisen.

Så vad vi är inne på nu då, i diskussionen, måste ju vara "kräv körkort för att få skaffa barn" (vilket hade varit bra MEN är omöjligt att genomföra)! Eller hade du något annat sätt i åtanke?

// Niklas

Helt fel, det heter "Ögon för öga, tänder för tand"

Messerschmitt! :D

Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Förslaget från mig är väl att lägga mer resurser på polis och rättsväsende. 1-2år från brott till rättegång och poliser som inte hinner utreda småbrotten (som ofta leder till större brott) är något som kunde förbättras.

"Körkort" för skaffa barn vore ypperligt :tummenupp Om inte kanske 1-2 månads TVINGANDE utbildning till alla som ska bli föräldrar? Inte helt omöjligt att genomföra iaf. med tanke på allmän värnplikt för män funnits väldigt länge.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förslaget från mig är väl att lägga mer resurser på polis och rättsväsende. 1-2år från brott till rättegång och poliser som inte hinner utreda småbrotten (som ofta leder till större brott) är något som kunde förbättras.

Man kan till och med gå ett steg längre bakåt i kjedjan och satsa mer på skola, socialtjänst mm. för att jobba förebyggande. Polisen kommer ju tyvärr oftast in EFTERÅT!

I en idéal värld hindrar ju å andra sidan inte det ena att man också gör det andra! :tummenupp

"Körkort" för skaffa barn vore ypperligt :tummenupp Om inte kanske 1-2 månads TVINGANDE utbildning till alla som ska bli föräldrar? Inte helt omöjligt att genomföra iaf. med tanke på allmän värnplikt för män funnits väldigt länge.

Hmm, visst utbildning i all ära, det funkar om mottagren är öppen och VILL lära. Men det blir väldigt dåligt resultat om viljan hos mottagren inte finns! Tanken är dock god!

Rätten att skaffa barn har alla tyvärr har inte alla förmågan/viljan att ta ansvaret. Här måste samhället träda in, vilket det gör idag. Tyvärr finns undantag när det funkar skitkass! Det är dessa fall vi ser/hör i media!

// Niklas

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jea det va ju på tiden att han fick ett straff,
det finns några ord som vi kommer att använda oftare
Ta lagen i egna händer heter det
med sveriges klena lagar och med folks feta brottsregister finns det inga andra val, tyvärr

ganska säker på att han inte gör något olagligt de närmaste 2 månaderna.
hade han fått ett straff från domstolen hade han gjort något nytt redan dagen efter

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
1)Man kan till och med gå ett steg längre bakåt i kjedjan och satsa mer på skola, socialtjänst mm. för att jobba förebyggande. Polisen kommer ju tyvärr oftast in EFTERÅT!

2)I en idéal värld hindrar ju å andra sidan inte det ena att man också gör det andra! :tummenupp

// Niklas

1) Varför det? /morfar

2) Varför det? /morfar

Naturligtvis håller jag med dej om detta!

Varje krona spenderad på förebyggande åtgärder brukar betala sej flera ggr om, inte minst gnm minskade kostnader för samhället. Allt mänskligt lidande för alla inblandade parter som uteblir är inte heller att förglömma. Får vi dessutom en medborgare som genererar bla pengar är ju lyckan total.

Varför är det då på detta kommunerna ofta sparar? Kortsiktigt sparar man nån krona, klar över att detta kommer hoppa upp och bita oss framöver.

Varje unge som skall in på institution kostar multum. Sitter giriga, otäcka advokater utan annat intresse än att generera timmar och "hjälper" varenda en, varför skulle de vilja att de ändrar sej? Levebröd, ju. I mina ögon är de värre, för den girigheten och cynismen jag stött på där går utanpå det mesta jag stött på i den vägen. Nåt värre svinn ur statskassan är nog svårt att uppbringa, gör varenda småtjuv löjlig. Fundera över varifrån grabbarna får uppfattningen att de har rätt att hålla på som de gör.

En stackars "ensam mamma" de kunnat skrämma skitarna på sen de började kraxa med målbrottsröst, och hon vill sannerligen inte se vad hennes grabb är på väg att bli. Bortmotandet av fäder är starkt bidragande till att vi har så många normlösa "drägg" nu. Där har vi fö bara sett toppen av isberget.

Naiva socialsekreterare de kan linda kring fingret. Äldre, (om de orkat stanna i det skitjobbet med pissig lön och bara ta skit), som blivit blazé.

Stäm i bäcken! Varenda en som inte slår in på den vägen är en enorm vinst, personligt, ekonomiskt och ur ett samhällsperspektiv! Den generaliserande beskrivningen ovan är naturligtvis inte på nåt sätt applicerbar på alla, men några.

Jag tycker synd om tjejen, tror inte de har nån vidare situation eller status i de här sammanhangen. Alla behöver bekräftelse, och skaffar det på ett eller annat vis...

Mer än nåt annat saknas förebilder, tack för det svensk familjepolitik!

Last edited:

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Säga vad man vill om muslimer, men ibland har dom rätt... Av med handen bara!!! :mad:

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Jag känner ingen sympati för tjuven, men morfadern kommer högst troligt få ett helvete för det här. Dessutom så förstörde han barnbarnets cross...

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Gråta när man mister kortet eller får böter för vårdslöshet om man har wheelat på stan...

Försöka smita undan sitt straff vid eventuell fortkörning...

Finns säkert fler exempel av småbrott som en sporthojare inte är beredd att ta straffet för...

Men önska livet ur ynglingen som snodde en cross tycker många är helt ok...

Ingen på detta forum som "lånat" en trampcykel istället för att gå hem från krogen tex???

Är det hyckleri det kallas???

Tycker inte synd om tjuven men vill inte att folk ska ta lagen i egna händer och spänna rep över vägen i halshöjd för att det "kanske" var jag som körde förbi deras ungar i 200km/h dagen innan...

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Gråta när man mister kortet eller får böter för vårdslöshet om man har wheelat på stan...

Finns säkert fler exempel av småbrott som en sporthojare inte är beredd att ta straffet för...

Ingen på detta forum som "lånat" en trampcykel istället för att gå hem från krogen tex???

Jag har aldrig stulit en cykel, cross eller mc. För mig som betalat för mina saker så ser jag faktiskt skillnad på stöld och fortkörning. Stjäla för någon orsakar andra människor lidande. Fortkörning behöver inte göra det (beroende på var, när och så klart att det inte orsakar någon annan olycka). Så lämna tillbaka cyklarna nu! Fick för övrigt flera stulna under min studietid, var det kanske du? :mad:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

Eller årlig besiktning av sitt barn hos bil(barn)provningen... en vett och etikett-skola helt enkelt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Tycker inte synd om tjuven men vill inte att folk ska ta lagen i egna händer och spänna rep över vägen i halshöjd för att det "kanske" var jag som körde förbi deras ungar i 200km/h dagen innan...

Måste skratta lite! Din ändring med "repet" var väldigt likt vad jag var på väg att svara dej. Löp "linan" ut;

- Vid fortkörning förbi kameraskåp, vajer i halshöjd eller automatisk spikmatta.

- Fortkörning kostar gashanden.

- Spillolja längre fram om man drar från kontroll.

- Eller aptera helt enkelt hojen så att den självdestrueras vid hastighetsöverträdelse, ej respekterat stopplikt, körning på ett valfritt hjul....

(Fanns nån plojbild på ett kameraskåp med inbyggd kulspruta, borde väl vara i linje).

Aldrig snott en cykel eller nåt annat heller. Där ljög jag, föll för grupptryck som barn och snodde pepparkakor, fick fruktansvärt dåligt samvete. Gick sen och ville betala, förebråelserna haglade över en förkrossad 10 eller 11-åring. (Betyder inte att jag varit/är så bra på att efterleva lagen som man skulle kunna lockas att tro).

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jag har aldrig stulit en cykel, cross eller mc. För mig som betalat för mina saker så ser jag faktiskt skillnad på stöld och fortkörning. Stjäla för någon orsakar andra människor lidande. Fortkörning behöver inte göra det (beroende på var, när och så klart att det inte orsakar någon annan olycka). Så lämna tillbaka cyklarna nu! Fick för övrigt flera stulna under min studietid, var det kanske du? :mad:

Nix har inte knyckt någon själv vad jag kan minnas iaf...

Varför du tycker att forkörning är lindrigare är ju just för att det ligger i ditt intresse att tycka det...

En som kör på fyllan dagligen i sin byhåla tycker kanske att "det är väl inte så farligt jag kör ju så sakta men dom där mc-huliganerna är ju livsfarliga på vägen"...

Skulle vi på sh få bestämma så hade ju sporthojarna åkt runt i 300km/h överallt helt lagligt medans bilförare skulle få livstid om dom kör ut i en korsning och missar en mc som kommer från sidan...

Alla har sin egen lilla åsikt och därför ska rättvisa skipas av opartiska!!!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Eller årlig besiktning av sitt barn hos bil(barn)provningen... en vett och etikett-skola helt enkelt.

Inte en helt befängd idé! Iom att barnen "flyter" mellan hushåll är det inte en helt galen tanke. Båda föräldrarna ska tvingas veta lite mer och inte kunna hållas utanför som nu/alternativt tvingas ta bort skygglapparna. Men vad tror du jämställdhetsmaffian kommer att säja om detta intrång på den tadelfria ensamma mammans domäner?

Jag kan säja att jag har inte sett många med vettiga omständigheter hemma som pular med sånt! Ingen regel utan undantag, förstås.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Har svårt att försvara handlingen att köra på killen, det gjorde ju heller inte mannen ifråga. Däremot kan jag förstå att alla har en gräns för när man tar lagen i egna händer. Svag tilltro till ordningsmakten bidrar till att var och en närmar sig sin gräns. Rödebymålet är ett annat exempel även om omständigheterna där givetvis är helt andra. Det är polisens sak att stoppa brottslingar, men polisen var steget efter också i detta fall. Vem är minst motiverad? Den som flyr på ett stulet fordon, den som blivit bestulen på sitt fordon eller den som jobbar heltid med att utreda stölder?

Jag håller också med senare insändare om att det är skillnad på att köra för fort (så länge man inte utsätter andra för fara) och att stjäla. Jag har aldrig ens snattat en glasspinne, och skulle aldrig "låna" en cykel. Va fan är det för jävla attityd, va??

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln