Morfar rammade den stulna MC:n.............

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Du har aldrig blivit av med en hoj, eller hur? Själv bor jag precis som du beskriver med folk som inte håller 50 utanför min kåk. Borde jag gå ut & skjuta efter dem? Naturligtvis inte, jag visste innan jag flyttade till kåken att det är en del trafik där som inte alltid kör efter lagens regelverk. Om man nu ponerar att jag ser en inbrottstjuv sticka iväg med min XT (busan lär jag aldrig hinna ifatt), sätter jag då efter honom med ett baseballträ? Naturligtvis gör jag det & får jag chansen lär jag även använda det. Din parallell är kanske teoretisk hållbar men stå där med en stulen hoj och försök vara rationell. Grattis om du lyckas!

Du jag har bott i Malmö i över 10 år. Fått bilen, hojen m.m stulna, inbrott i lägenhet har också hänt. Köpte en sprillans ny Civic Type-R en gång. Hade den 2 veckor. En dag kom jag ner i garaget och då låg bilen på betongen utan hjul. Inte så jä** kul precis. Men inte f-n hade jag försökt köra över tjuven om jag hade haft möjlighet.

Det handlar inte om att agera Judge Dredd utan att folk skall ha civilkurage! Alla tycker olika. Och jag tycker vi sätter punkt här.

Där håller jag med dig. Civilkurage är det ont om i detta land tyvärr. Men ramma en hoj med bil är inte civilkurage utan dårskap, <=observera att det är ett , och ingen .
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Helt rätt.
Detta beteende kan endast korrigeras genom daltande och undanfallenhet. Helst på en segelbåt i medelhavet.

Alltid kul med lite sakkunskap i diskussionen!

Hur många på glid får segla till medelhavet? Men det är ju ett fint sätt för nån nolltaxerare att få sin kulturbevarande segelhobby subventionerad. Många lycksökare i "rehabsammanhang" är riktiga brottslingar och klientelet är handelsvara. Men en fullfjädrad kapitalist är väl ursäktad på SH även om han täljer sina lovor på trasighet.

Min uppfattning är att de största bovarna idag ryms och finns inom lagens råmärken. Nu kommer väl nån att hojta rättshaverist, bring it on!

Där jag jobbade var det mer "rastgård" en stund om dan över det hela.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Du jag har bott i Malmö i över 10 år. Fått bilen, hojen m.m stulna, inbrott i lägenhet har också hänt. Köpte en sprillans ny Civic Type-R en gång. Hade den 2 veckor. En dag kom jag ner i garaget och då låg bilen på betongen utan hjul. Inte så jä** kul precis. Men inte f-n hade jag försökt köra över tjuven om jag hade haft möjlighet.



Där håller jag med dig. Civilkurage är det ont om i detta land tyvärr. Men ramma en hoj med bil är inte civilkurage utan dårskap, <=observera att det är ett , och ingen .


:tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Och det leder till..........?

Varför snor/förstör han?

Om du visste hur få, när de är unga, som faktiskt förstår att de gör ett ingrepp i nån annan människas liv, ekonomi, tillvaro och framtida nattsömn. Det är helt overkligt för dem att en människa har gjort avkall på saker , gnetat, jobbat extra och efter tid kunnat skaffa sej det här. En del har inga som helst proportioner på pengars värde och empatin är död. De kanske aldrig har fått uppleva ngn heller.

Allt det där går som regel att åtgärda. Hämnd kommer bara öka förekomsten av grövre metoder, ökad användning av vapen etc. Ser du mönstret. Polis kan då inte ingripa av hänsyn till egen säkerhet osv.

Frågan är vad vi diskuterar. Affärsmässig, bolagiserad kriminell stöldverksamhet eller en normlös fjant som går att styra upp?

Den sista meningen förstår jag inte ens. Kan du omformulera den? Hoppas du inte tar illa upp!

Morfar är farligast!
Men snälla vi kan ju inte gråta för en snyfthistoria som tjuven drar till som ursäkt för att han är samhällets avfall och sysslar med brottslig verksamhet...! Det enda som kan få personen att sluta är få han/hon att inse att det får konsekvenser och att det finns bättre vägar i livet.

Och personligen skulle jag njuta jättemycket av att få ge tillbaka på de idioter som hackat sönder min skåpbil, eller snott min hoj. Jag vill inte som morfar lemlesta personen, men skapa lite härliga ekonomiska besvär och problem som gör att han kan inse att det inte är "inte så farligt" med det han gör.
 

njelger

Guest
I USA räknas det som "Assault with a Deadly Weapon" så helt snett är det inte. För f-n gubber frontar medvetet med en kille på en cross. Kan det bli mycket farligare än så.

Att din jämförelse mellan olika brott är relevant, pucko.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Men snälla vi kan ju inte gråta för en snyfthistoria som tjuven drar till som ursäkt för att han är samhällets avfall och sysslar med brottslig verksamhet...! Det enda som kan få personen att sluta är få han/hon att inse att det får konsekvenser och att det finns bättre vägar i livet.

Och personligen skulle jag njuta jättemycket av att få ge tillbaka på de idioter som hackat sönder min skåpbil, eller snott min hoj. Jag vill inte som morfar lemlesta personen, men skapa lite härliga ekonomiska besvär och problem som gör att han kan inse att det inte är "inte så farligt" med det han gör.

:klappar
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
synd på crossen:D :D

visst var det synd att killen blev svårt skadad... nu kommer han kosta oss massa i vård-kostnader...

SVERIGE e ett sjukt land där man tycker synd om en tjuv.... go grandfather!!!

ni hade nog inte tyckt lika synd om honom om det varit eran hoj som han kom på...
 

njelger

Guest
fint sätt för nån nolltaxerare att få sin kulturbevarande segelhobby subventionerad,
fullfjädrad kapitalist är väl ursäktad på SH även om han täljer sina lovor på trasighet,de största bovarna idag ryms och finns inom lagens råmärken.

På Kuba är de brutalaste mördarna hjältar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Roligast hittills är folk som "sätter punkt"

Sök som moderator så kan din dröm uppfyllas:D
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Kan förstå morfar om han tagit tjuven på bar gärning.Men gubben borde väl hinna sansa sej när dom är ute o letar efter crossen.Tycker det vore okej o spöa tjuven lite lagom men inte o riskera livet på honom.Men det är ju bara min dumma åsikt:va
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Du jag har bott i Malmö i över 10 år. Fått bilen, hojen m.m stulna, inbrott i lägenhet har också hänt. Köpte en sprillans ny Civic Type-R en gång. Hade den 2 veckor. En dag kom jag ner i garaget och då låg bilen på betongen utan hjul. Inte så jä** kul precis. Men inte f-n hade jag försökt köra över tjuven om jag hade haft möjlighet.

men hur fan e du skapt!!

bara kötta ,mosa och veva när folk inte fattar skillnaden på ditt o mitt!!!

Där håller jag med dig. Civilkurage är det ont om i detta land tyvärr. Men ramma en hoj med bil är inte civilkurage utan dårskap, <=observera att det är ett , och ingen .

vad ska man göra då? hellre stoppar jag tjuven och wreckar hojen lite än att han kommer undan
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Att man först bryter sig in i garaget, snor två fordon, tyder på att den killen saknar empati för den som blev utasatt för hans brott. Hans straff (Morfar) kanske får honom att respektera andra i framtiden. Eller åtminstonde va djävligt rädd för att begå nya brott.
Bra jobbat farfar!
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
vad ska man göra då? hellre stoppar jag tjuven och wreckar hojen lite än att han kommer undan


Så att "tjuven" döms till skyddstillsyn!!
Och du själv kvaddat barnbarnets cross och din SUV och lär få ett betydligt "dyrare" straff än crossföraren?

"Crossföraren nekade till stölden men har dömts, i en annan rättegång, till skyddstillsyn med särskild föreskift för olovligt brukande av crossen."
Kopierat ur GT
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Att man först bryter sig in i garaget, snor två fordon, tyder på att den killen saknar empati för den som blev utasatt för hans brott. Hans straff (Morfar) kanske får honom att respektera andra i framtiden. Eller åtminstonde va djävligt rädd för att begå nya brott.
Bra jobbat farfar!
Håller me, de här var nog den bästa läxan tjuven kunde få. Hade polisen tagit honom så hade han fått 1500 i böter (nemen böter iaf) och sen hade han fått gå fri och vad lär man sig då? Jo fritt fram att begå fler brott. Jag skrattar åt tjuven.:D

Själv hade jag aldrig varit sugen att köra min MC igen om den hade blivit stulen av någon.:huvet
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Att din jämförelse mellan olika brott är relevant, pucko.

Men kom igen nu badboll och tänk efter lite. Jämförelsen är högst relevant. Det är 2 typer av brott. Vem ska avgöra graden av allvarlighet på dessa brott, du eller jag? Knappast. Som tur är gör lagen och lagutövarna det till oss.
Personligen tycker jag det är värre med att köra runt i 200 på en 70 väg som jag hade i mitt exempel än mc-stöld.
:dummer :dummer :dummer
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men snälla vi kan ju inte gråta för en snyfthistoria som tjuven drar till som ursäkt för att han är samhällets avfall och sysslar med brottslig verksamhet...! Det enda som kan få personen att sluta är få han/hon att inse att det får konsekvenser och att det finns bättre vägar i livet.

Och personligen skulle jag njuta jättemycket av att få ge tillbaka på de idioter som hackat sönder min skåpbil, eller snott min hoj. Jag vill inte som morfar lemlesta personen, men skapa lite härliga ekonomiska besvär och problem som gör att han kan inse att det inte är "inte så farligt" med det han gör.

Vi kan attackera symptomen med full kraft för att mätta den enskildes behov av hämnd eller upprättelse eller vad det nu är, men vad ger det? Det kommer enbart att generera mer våld och grövre metoder. Vem gråter för en snyfthistoria? Din insiktslöshet förvånar mej! Jag inser dock att här har jag ingen chans att nå igenom, när man läser vad somliga BARN utsätts för som formar dem undrar man i vilken del av världen vi lever och förundras över att somliga faktiskt reser sej.

Att tycka synd om är kränkande, det gäller att upprätta människan! Felet är väl att vi värderar materiella ting lite väl högt här.

Inte för en cross kanske, men betänk att många är "skickebud" åt betydligt tyngre kriminella. Kassa föräldrar, bristande uppmärksamhet och så nån kriminell figur som "vårdar sej" om en unge på drift. Ett fint litet missbruk och en ekonomisk beroendeställning så har du en lojal medarbetare. Flera nedbrutna av övergrepp du kanske inte förstår vidden av. Inte sällan finns det också nån diagnos med i bilden som gör att det blir ytterligare svårigheter att se vidden av sitt handlande. Bortser man från grundläggande orsaker till beteende så håller ju de snabba domarna. Är det så illa ställt med synen på människovärde på detta forum, kanske hela samhället? Då är vi i deep shit!

Du kan straffa en, göra livet surt för en, han kanske inte bryr sej längre eller riktigt fattar varför du hatar. Företeelsen kvarstår, kommer nya hela tiden, folk som vill hämnas, kommer nya, hämnd, cirkeln sluten.

Finns nog inte mycket som skrämmer mej mer än masspsykos och flockbeteende!

På Kuba är de brutalaste mördarna hjältar.

Ingen aning, men så kan det nog vara. Aldrig är väl människan så raffinerad som när det gäller grymhet?!
 
Last edited:

M a r c u s

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ducati 900ss
Till er som tycker stackars lilla tjuv som har hamnat snett, och dumma morfar;
Har ni fått något stulet?
Blev nyss av med en bil som jag slitit hårt med till tjejens födelsedag,
och en sak är säker den stackars tjuven blir nog glad om jag bara kommer med bilen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi kan attackera symptomen med full kraft för att mätta den enskildes behov av hämnd eller upprättelse eller vad det nu är, men vad ger det? Det kommer enbart att generera mer våld och grövre metoder. Vem gråter för en snyfthistoria? Din insiktslöshet förvånar mej! Jag inser dock att här har jag ingen chans att nå igenom, när man läser vad somliga BARN utsätts för som formar dem undrar man i vilken del av världen vi lever och förundras över att somliga faktiskt reser sej.

Att tycka synd om är kränkande, det gäller att upprätta människan! Felet är väl att vi värderar materiella ting lite väl högt här.

Inte för en cross kanske, men betänk att många är "skickebud" åt betydligt tyngre kriminella. Kassa föräldrar, bristande uppmärksamhet och så nån kriminell figur som "vårdar sej" om en unge på drift. Ett fint litet missbruk och en ekonomisk beroendeställning så har du en lojal medarbetare. Flera nedbrutna av övergrepp du kanske inte förstår vidden av. Inte sällan finns det också nån diagnos med i bilden som gör att det blir ytterligare svårigheter att se vidden av sitt handlande. Bortser man från grundläggande orsaker till beteende så håller ju de snabba domarna. Är det så illa ställt med synen på människovärde på detta forum, kanske hela samhället? Då är vi i deep shit!

Du kan straffa en, göra livet surt för en, han kanske inte bryr sej längre eller riktigt fattar varför du hatar. Företeelsen kvarstår, kommer nya hela tiden, folk som vill hämnas, kommer nya, hämnd, cirkeln sluten.

Finns nog inte mycket som skrämmer mej mer än masspsykos och flockbeteende!



Ingen aning, men så kan det nog vara. Aldrig är väl människan så raffinerad som när det gäller grymhet?!

Men vi MÅSTE sluta se mellan fingrarna. Vi ska inte bara sitta på arslet och acceptera. Bura dom bakom bom o lås och ta bort dom från samhället.

Jag kommer inte acceptera att någon annan skräpmänniska (nu pratar jag om förortsnissar som enbart ter sig till brottslighet och tycker det är ballt att vara "utanför" samhället) skiter blankt i min egenom och tar vad han vill ha när han känner för det. Det är inte rättvist på något sätt och ska inte bli accepterat.

Du är alldeles för religös. Öppna ögonen o inse att när du står och predikar brottslingen och säger "jag förstår dig, jag är med dig, du måste haft problem som barn i din familj". *SMACK* så får du på nyllet och allt du fick var en blodig näsa. Killen drar troligen därifrån med en HIGH-FIVE till sina polare och räknar stålarna de fått genom att ta din plånbok samtidigt.

Snälla söta rara, inse att vi inte kan vara så typiskt svenska och tycka synd om allt och alla som sysslar med brottslighet.

Jag är dödens trött på samhällets förfall och tror inte vi kan hålla på vad du rekommenderar eller tycker.... om att vi ska titta på människovärdet. Va f-n ska va hitta på med dom då? Ska vi klappa dom på huvet o säga "hoppsan sa, inte bra gjort". DET GÖR VI REDAN...

Bura in idioterna.

Jag säger även som jag sagt tidigare. Jag ger gärna 1000 spänn mer till staten varje månad i skatt för att vi ska bygga 10 nya fängelser och biffa upp polisen med x 10 i styrka med nya underenheter riktade på förortsfolket och brottslingar som "stör" i samhället.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top