Morfar rammade den stulna MC:n.............

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Eh? Då tycker du nog jätteannorlunda mot väldigt många här. Jag tar ner farten där det är bebyggelse men håller du alltid korrekt hastighet på alla vägar så all heder åt dig.

PS.
Jag tycker att det är bra att nån flippar ur ibland så idioter får vad de förtjänar samt att nån annan nolla kanske får en tankeställare. Tänker bl.a. på Adnan Gangster som var i farten i Landskrona för två (?) år sen. Han och polarna stal hojar och filmade och la ut på nätet när de "körde" (som flickor).

PS2.
Har fått två av två hojar stulna. Den första användes i ett postrån där de stal 2 miljoner. Polisen tog dem aldrig. Den andra är gone with the wind. Jag tycker INTE att det bara är prylar och strunt samma bara försäkringsbolaget fixar ersättning.

Personligen tycker jag det är värre med att köra runt i 200 på en 70 väg som jag hade i mitt exempel än mc-stöld.
:dummer :dummer :dummer

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det roliga (å vad jag skrattar.... not) är att tjuven troligen kommer få c:a 50.000 kr om inte mer i skadestånd.

50 tusen kanske låter kul men jag skulle inte sälja mina knän för 50 miljoner.

Men jag har börjat fundera på om man kan starta en fond som stödjer personer som denna morfar och Rödeby-pappan...

Sen ska ni inte vara så säkra på att morfar ångrar sig bara för att han säger så till press och polis. Han kanske bara har förstånd att välja sina ord.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Morfar är en gud.Det är ju nästan så att man vill starta en insamling till morfar.
Beträffadne "crossföraren" så kommer nog inget FB vilja ersätta han då han körde olovligt samt hade stulit fordonet.Däremot kanske crossen ersätts via bilens Trafikförsäkring.Eller????

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Kör hårt morfar! Tjuvar gör sig bäst som döda. Inte fan har jag lust att betala för stöldförsäkring, jag betalar polisen för att hålla buset i schack!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
50 tusen kanske låter kul men jag skulle inte sälja mina knän för 50 miljoner.

Men jag har börjat fundera på om man kan starta en fond som stödjer personer som denna morfar och Rödeby-pappan...

Sen ska ni inte vara så säkra på att morfar ångrar sig bara för att han säger så till press och polis. Han kanske bara har förstånd att välja sina ord.
A jo, självklart är det så. Jag skulle lätt betala mycket pengar för att få tillbaka min axel och min fot i vanligt skick igen. Så det var det jag menade (även om summan var fel) att det inte var bra att han fick så pass allvarliga skador. Sådant är inte att skratta över.

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
2002 års Buell
Vad ska man säga annat än att det är ett personligt moment 22.
Oavsett vilken sida av argumenten jag ställer mig känner jag ilska emot den andra sidan.
"Det är fel att crossföraren blev påsiktligt påkörd, morfarn ska inte ha beröm." Ilska(motargument): "Men vill du ha en stor del av befolkningen växer upp och tror att; vad de än gör kommer de att skyddas av ett sirapsflytande-konservativt-imperalist-samhälle där moralen är död? Där goda människors gärningar går ohörda och skattepengar går åt för att sponsra brottslingars välfärd!? Där alla beslut och lagändringar tar så lång tid att de är verkningslösa när de kommer till stadga! Där en samhällsattityd till ickevåld emot tjuven kommer att ge den internationella brottsligheten fritt fram för att plundra våra fickor tack vare ett ineffektivt brottsbekämparsystem!? Där allting ska jobbas runt dessa satans luspudlar bara för att det är moraliskt fel? Om någon tar något av mig är det väl inte rätt? Har de inte gjort sig av med rätten till att ta del av samhället då de tydligt inte vill vara en del av det och dess lagar? Den största frågan: Vem skulle sakna dom om de alla bara, försvann?"

"Det är rätt gjort av morfar! Brottslingar har bara en plats; döda eller i finkan!"
Ilska (motargument): "Våld föder våld. Har gjort det och kommer alltid att göra det. Att diskutera utifrån en synvinkel där våld ska vara en metod för fred i ett urbant samhälle är ifrån början fruklös. Vi växer upp på olika villkor och har därför rätt till att dömas i en neutral rättsal. Inte av medborgares ofta känslostyrda handlingar som inte är objektivt lagda. Visst behövs det alltid en förändring inom lag och ordning för ny brottslighet; men en sådan förändring tar tid. Det är ett otroligt komplicerad värld vi lever i idag, där det är förståligt, inte tillåtet eller accepterat att göra fel. Vi måste utgå för vår egen skull och framförallt vår framtids skull att inget människoliv är mindre värt än det andra. Där vi alltid ska fler chanser."

Åsiktsbajseri åt det grövsta, men jag vill ventilera. Båda sidorna sitter jag nu och vaggar emellan. Frågan är väl bara vad jag vill vara för person och vad som gagnar mig? Vad som får mig och sova och vara den bästa emot min familj och min karriär. För i slutändan är det, det enda de flesta av oss bryr sig om.

/Tunnan, klart slut.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Men förstår du att samhällets straff för ett brott som det här är i det närmaste obefintligt? Förstår du att eftersom inte samhället sköter sitt våldsmonopol så kommer andra att göra det varje sig du vill eller ej? Notera att gärningsmannen redan var dömd här (till skyddstillsyn dvs ingenting i praktiken)

Obsolut! Visst förstår jag att det finns tillfällen då samhället inte fungerar på ett tillfredsställande sätt. Fallet i Rödby tex.

Men skall vi då inte försöka förändra de myndigheter som falerar i stället för att ta lagen i egna händer? Dvs. bör inte MÅLSÄTTNINGEN vara att få till fungerande myndigheter?

Att det sedan finns, och alltid kommer finnas, tillfällen när man som enskild individ i en akut situation (som jag/andra UPPFATTAR som akut/farlig/strassande) och därför agerar/tvingas agera för att skydda oss själva/vår familj är något vi ALDRIG kommer kunna finna ett system som till 100% lyckas ta hand om. That´s life! Men vi behöver ju för den sakens skull inte UPPMANA till den typen av lösningar, eller?

Sedan är det, och det måste väl även du hålla med om, stor skillnad på hot om våld/våld mot person vs. stöld av egendom, eller?

// Niklas

Dark_Messenger

Guest
Psykgubbe. Vore jag tjyven skulle jag stämt honom på allt han ägde. Det vill säga om jag inte hade tjört över honom med min SUV först.

Straff i proportionalitet till brott någon?

Hur kunde gubbaset vara säker på att det var rätt person han rammade? Antar att det hela gick hyfsat snabbt. Chansade han bara och vred på ratten? :kocko

Eftersom han ljög i rätten om hur det hela gått till tyder väl på att han vet att det han gjort varit jävligt fel?

Ta ifrån gubbsvinet lappen! :mad:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Jag sympatiserar INTE med den yngre av de två misstänkta.

Du slipper! :D

Jag å andra sidan sympatiserar inte heller (läs nu HELA innebörden av min mening) med morfaderns agerande!

Du får tycka som du vill och jag som jag vill = vi blir båda nöjda och glada i slutet av dagen! :tungan

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Average, du spinner nog för långt. Jag tror ingen här inte faktiskt förstår och har förståelse. Men som förklarat... det är inte accepterat och vi har alla våra egna önskemål för att få ge tillbaka. Mitt önskade och förvalda abbonemang är inte att predika till döva öron.

Det roliga (å vad jag skrattar.... not) är att tjuven troligen kommer få c:a 50.000 kr om inte mer i skadestånd från "morfar". Samma sak till tjejen som säkert är i chock... och värd 10.000 av morfar... suck! Så han går ju plus på det här. Nu inser jag självklart att han blev lite väl mänglad och troligen kan få men för livet vilket var lite väl mycket. Som tur var dog han inte, men jag tror killen fått en del insikt och lär tänka till ett flertal gånger innan han begår ett brott igen.

Jag har skrivit det tidigare, i denna tråden, men skriver det igen! Denna typen av sätt att kommunicera på misstolkas oerhört lätt eftersom vi (människor) ofta ger utryck för våra känslor inte för hur vi de facto hade agerat! Ofta är känslor mycket mer extrema än våra handlingar, som tur är. Det gäller unga som gamla/äldre!

ATT det är på det viset och ev. brist på hur vårat skriftspråk uppfattas/kan uppfattas av andra gör att vi lät missförstår innebörden i det vi/jag/du/andra skriver!

Om någon skriver:
" Morfar gjorde rätt, killen fick vad han förtjänade, jag hade gjort lika dant!"

Är det konstigt att man reagerar?
Just den typen av kopmmetarer har förekommit vid flertal tillfällen i denna tråden.

Det hade självklart varit lika provocerande om jag/någon annan skrivit:
"Morfadern gjorde helt fel, han borde få lagens strängaste straff, killen är helt oskyldig och borde få 100 000 kr i skadestånd BARA för att han hade trasiga leksaker när han var liten!"

Mina inlägg KANSKE kan tolkas på det viset! OM så är fallet är jag naturligtvis lika skyldig till missförstånd som många andra i denna debatten. Upplys mig i så fall om det i stället för att (jag skriver inte bara till dig nu Swede) för att tolka min text som fan läser bibeln! Fråga vad jag menar om det är otydligt/svårtolkat!

Nåväl, grundvärderingarna som du/jag har verkar ju, av ditt senaste inlägg (ovan) vara väldigt lika! Och jag är övertygad, vilket jag också skrivit tidigare, att majoriteten av alla människor, inkl. oss som skriver här, skulle valt annan lösning på problemet!

End och discussion för min del! Jag TROR min syn på det hela har framkommit utan allt för mycket missförstånd! :D Om du/andra håller med mig eller ej är oviktigt, vi har alla vår egen värdering av vad som är rätt/fel/viktigt/oviktigt och det får vi andra helt enkelt acceptera!

Visst är jag enveten, pain in the as!? :D Jag blir sådan, på gott och ont, när jag "brinner" för något. Ihärdig/hyffsat uthållig! Dem jag hjälper/jobbar för tycker det är bra de som jag sätter press på (ex. vissa myndigheter) tycker det är jobbigt! :yoparty

Over and out!
// Niklas

Vad ska man säga annat än att det är ett personligt moment 22.
Oavsett vilken sida av argumenten jag ställer mig känner jag ilska emot den andra sidan.
"Det är fel att crossföraren blev påsiktligt påkörd, morfarn ska inte ha beröm." Ilska(motargument): "Men vill du ha en stor del av befolkningen växer upp och tror att; vad de än gör kommer de att skyddas av ett sirapsflytande-konservativt-imperalist-samhälle där moralen är död? Där goda människors gärningar går ohörda och skattepengar går åt för att sponsra brottslingars välfärd!? Där alla beslut och lagändringar tar så lång tid att de är verkningslösa när de kommer till stadga! Där en samhällsattityd till ickevåld emot tjuven kommer att ge den internationella brottsligheten fritt fram för att plundra våra fickor tack vare ett ineffektivt brottsbekämparsystem!? Där allting ska jobbas runt dessa satans luspudlar bara för att det är moraliskt fel? Om någon tar något av mig är det väl inte rätt? Har de inte gjort sig av med rätten till att ta del av samhället då de tydligt inte vill vara en del av det och dess lagar? Den största frågan: Vem skulle sakna dom om de alla bara, försvann?"

"Det är rätt gjort av morfar! Brottslingar har bara en plats; döda eller i finkan!"
Ilska (motargument): "Våld föder våld. Har gjort det och kommer alltid att göra det. Att diskutera utifrån en synvinkel där våld ska vara en metod för fred i ett urbant samhälle är ifrån början fruklös. Vi växer upp på olika villkor och har därför rätt till att dömas i en neutral rättsal. Inte av medborgares ofta känslostyrda handlingar som inte är objektivt lagda. Visst behövs det alltid en förändring inom lag och ordning för ny brottslighet; men en sådan förändring tar tid. Det är ett otroligt komplicerad värld vi lever i idag, där det är förståligt, inte tillåtet eller accepterat att göra fel. Vi måste utgå för vår egen skull och framförallt vår framtids skull att inget människoliv är mindre värt än det andra. Där vi alltid ska fler chanser."

Åsiktsbajseri åt det grövsta, men jag vill ventilera. Båda sidorna sitter jag nu och vaggar emellan. Frågan är väl bara vad jag vill vara för person och vad som gagnar mig? Vad som får mig och sova och vara den bästa emot min familj och min karriär. För i slutändan är det, det enda de flesta av oss bryr sig om.

/Tunnan, klart slut.

:klappar

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Ogillar skarpt att man kan köra omkring på en stulen cross, med passagerare, på allmän väg i stan och utan lagstadgad skyddsklädel och ändå kan samhället inte döma honom ens för stöld. Märkligt, uppenbart saknar grabben något. "Skyddstillsyn", vad är det? Är det ens ett straff? Inte ens en behandlingsform.
Respekten för andras egendom är verkligen låg.

Dark_Messenger

Guest
Ogillar skarpt att man kan köra omkring på en stulen cross, med passagerare, på allmän väg i stan och utan lagstadgad skyddsklädel och ändå kan samhället inte döma honom ens för stöld. Märkligt, uppenbart saknar grabben något. "Skyddstillsyn", vad är det? Är det ens ett straff? Inte ens en behandlingsform.
Respekten för andras egendom är verkligen låg.

Det ger alltså morfar rätt att invalidisera grabben genom att köra över honom med suven.

Det är väl ingen som ifrågasätter om brottet är fel eller inte. Det är straffet som inte står i proportion till brottet som är åt helvete. Tycker du man bör hugga av snattare ena handen också? Kanske bägge?

:tummenupp åt stenåldersgrottresonemang. Hejja!

njelger

Guest
Det ger alltså morfar rätt att invalidisera grabben genom att köra över honom med suven.

Det är väl ingen som ifrågasätter om brottet är fel eller inte. Det är straffet som inte står i proportion till brottet som är åt helvete. Tycker du man bör hugga av snattare ena handen också? Kanske bägge?

Men vad vore ett bra straff för en mc-tjuv då?
Är t ex skyddstillsyn ett bra straff?

End och discussion för min del!
Visst är jag enveten, pain in the as!?
Nog bättre du skriver på svenska.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Helt rätt! Om jag hade en affär skulle jag haft en lista beroende på vad dom stal. Ju dyrare ju mer skulle jag slå sönder dom. Säg att ungen snor ett paket cigg då
känns det som båda knäna på han/hon skulle ryka. Eller så skulle jag bli väktare. Finns ingen bättre känsla än att ha ihjäl någon spoling som inte har biljett på tunnelbanan. Jiiieeeehhhhaaaa. :huvet

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm

Hur f-n läser du?
I vilket del av mitt inlägg uttalar jag mig om "morfar"? Pratar jag om suvvar, överkörningar, vad? :va Vänligen upphör kategorisera mig som en våldsivrare!

Fängelse för grov stöld.
Plus ersätta ALLA kostnader för alla inblandade.
:tummenupp

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM