Average, du spinner nog för långt. Jag tror ingen här inte faktiskt förstår och har förståelse. Men som förklarat... det är inte accepterat och vi har alla våra egna önskemål för att få ge tillbaka. Mitt önskade och förvalda abbonemang är inte att predika till döva öron.
Det roliga (å vad jag skrattar.... not) är att tjuven troligen kommer få c:a 50.000 kr om inte mer i skadestånd från "morfar". Samma sak till tjejen som säkert är i chock... och värd 10.000 av morfar... suck! Så han går ju plus på det här. Nu inser jag självklart att han blev lite väl mänglad och troligen kan få men för livet vilket var lite väl mycket. Som tur var dog han inte, men jag tror killen fått en del insikt och lär tänka till ett flertal gånger innan han begår ett brott igen.
Jag har skrivit det tidigare, i denna tråden, men skriver det igen! Denna typen av sätt att kommunicera på misstolkas oerhört lätt eftersom vi (människor) ofta ger utryck för våra känslor inte för hur vi de facto hade agerat! Ofta är känslor mycket mer extrema än våra handlingar, som tur är. Det gäller unga som gamla/äldre!
ATT det är på det viset och ev. brist på hur vårat skriftspråk uppfattas/kan uppfattas av andra gör att vi lät missförstår innebörden i det vi/jag/du/andra skriver!
Om någon skriver:
" Morfar gjorde rätt, killen fick vad han förtjänade, jag hade gjort lika dant!"
Är det konstigt att man reagerar?
Just den typen av kopmmetarer har förekommit vid flertal tillfällen i denna tråden.
Det hade självklart varit lika provocerande om jag/någon annan skrivit:
"Morfadern gjorde helt fel, han borde få lagens strängaste straff, killen är helt oskyldig och borde få 100 000 kr i skadestånd BARA för att han hade trasiga leksaker när han var liten!"
Mina inlägg KANSKE kan tolkas på det viset! OM så är fallet är jag naturligtvis lika skyldig till missförstånd som många andra i denna debatten. Upplys mig i så fall om det i stället för att (jag skriver inte bara till dig nu Swede) för att tolka min text som fan läser bibeln! Fråga vad jag menar om det är otydligt/svårtolkat!
Nåväl, grundvärderingarna som du/jag har verkar ju, av ditt senaste inlägg (ovan) vara väldigt lika! Och jag är övertygad, vilket jag också skrivit tidigare, att majoriteten av alla människor, inkl. oss som skriver här, skulle valt annan lösning på problemet!
End och discussion för min del! Jag TROR min syn på det hela har framkommit utan allt för mycket missförstånd!
Om du/andra håller med mig eller ej är oviktigt, vi har alla vår egen värdering av vad som är rätt/fel/viktigt/oviktigt och det får vi andra helt enkelt acceptera!
Visst är jag enveten, pain in the as!?
Jag blir sådan, på gott och ont, när jag "brinner" för något. Ihärdig/hyffsat uthållig! Dem jag hjälper/jobbar för tycker det är bra de som jag sätter press på (ex. vissa myndigheter) tycker det är jobbigt!
Over and out!
// Niklas
Vad ska man säga annat än att det är ett personligt moment 22.
Oavsett vilken sida av argumenten jag ställer mig känner jag ilska emot den andra sidan.
"Det är fel att crossföraren blev påsiktligt påkörd, morfarn ska inte ha beröm." Ilska(motargument): "Men vill du ha en stor del av befolkningen växer upp och tror att; vad de än gör kommer de att skyddas av ett sirapsflytande-konservativt-imperalist-samhälle där moralen är död? Där goda människors gärningar går ohörda och skattepengar går åt för att sponsra brottslingars välfärd!? Där alla beslut och lagändringar tar så lång tid att de är verkningslösa när de kommer till stadga! Där en samhällsattityd till ickevåld emot tjuven kommer att ge den internationella brottsligheten fritt fram för att plundra våra fickor tack vare ett ineffektivt brottsbekämparsystem!? Där allting ska jobbas runt dessa satans luspudlar bara för att det är moraliskt fel? Om någon tar något av mig är det väl inte rätt? Har de inte gjort sig av med rätten till att ta del av samhället då de tydligt inte vill vara en del av det och dess lagar? Den största frågan: Vem skulle sakna dom om de alla bara, försvann?"
"Det är rätt gjort av morfar! Brottslingar har bara en plats; döda eller i finkan!"
Ilska (motargument): "Våld föder våld. Har gjort det och kommer alltid att göra det. Att diskutera utifrån en synvinkel där våld ska vara en metod för fred i ett urbant samhälle är ifrån början fruklös. Vi växer upp på olika villkor och har därför rätt till att dömas i en neutral rättsal. Inte av medborgares ofta känslostyrda handlingar som inte är objektivt lagda. Visst behövs det alltid en förändring inom lag och ordning för ny brottslighet; men en sådan förändring tar tid. Det är ett otroligt komplicerad värld vi lever i idag, där det är förståligt, inte tillåtet eller accepterat att göra fel. Vi måste utgå för vår egen skull och framförallt vår framtids skull att inget människoliv är mindre värt än det andra. Där vi alltid ska fler chanser."
Åsiktsbajseri åt det grövsta, men jag vill ventilera. Båda sidorna sitter jag nu och vaggar emellan. Frågan är väl bara vad jag vill vara för person och vad som gagnar mig? Vad som får mig och sova och vara den bästa emot min familj och min karriär. För i slutändan är det, det enda de flesta av oss bryr sig om.
/Tunnan, klart slut.