Morfar rammade den stulna MC:n.............

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Hade tjuven inte haft komplett mc-utrustning så hade dennes skador blivit lindrigare, så därför får han skylla sig själv!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det inget konto där man kan skicka ett bidrag till morfar så han kan skaffa en bra advokat?

Ni som tröstar er med att er hoj ändå är försäkrad.
Har ni tänkt på dom som bara har trafikförsäkrat?
Eller har ni tänkt på att det är delvis pga av stölder som ni har så höga försäkringspremier som ni har?

Sen var det någon som påpekade att i USA var bilen jämförbar med ett dödligt vapen när den användes på detta sätt.

Men i USA blir man heller inte dömd om man skjuter en inbrottstjuv.... eller glömt att sanda utanför fönstret tjuven ska krypa in genom

Respekt för morfar!
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag tycker inte det var rätt.
Däremot kan jag förstå o kanske tom hade gjort samma själv. Och ångrat mig för alltid sen!
Men för att nu göra mig ovän med många här, jag kan i viss mån även förstå de som lägger grus på de småvägarna vi tycker e kul o köra igenom för o skydda sina barn. Och de kommer ångra sig för alltid den dagen nån kör av vägen o skadar sig med.

Det finns inget som man e så rädd om som sina kids. Och det finns inga gränser för vad man e bered o göra för dem. Finns ju massor av exempel på det som tex Rödby som nån nämnde osv. E ju samma där e inte rätt men säg den förälder som inte hade vait i riskzon..
Och jag tror att många med mig här e beredda att göra allt för o skydda dem, och att vi även kan råka gå över gränser o göra grejer vi kommer att få leva med länge...

Tror knappast rätt eller fel är en fråga för de personer som hamnar i en sån sits där känslorna flödar över så som de gjorde för morfar, rödby-pappa eller småbarns förläldrarna längs benarbyvägen osv...
//JN
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men vi MÅSTE sluta se mellan fingrarna. Vi ska inte bara sitta på arslet och acceptera. Bura dom bakom bom o lås och ta bort dom från samhället.

Jag kommer inte acceptera att någon annan skräpmänniska (nu pratar jag om förortsnissar som enbart ter sig till brottslighet och tycker det är ballt att vara "utanför" samhället) skiter blankt i min egenom och tar vad han vill ha när han känner för det. Det är inte rättvist på något sätt och ska inte bli accepterat.

Du är alldeles för religös. Öppna ögonen o inse att när du står och predikar brottslingen och säger "jag förstår dig, jag är med dig, du måste haft problem som barn i din familj". *SMACK* så får du på nyllet och allt du fick var en blodig näsa. Killen drar troligen därifrån med en HIGH-FIVE till sina polare och räknar stålarna de fått genom att ta din plånbok samtidigt.


Snälla söta rara, inse att vi inte kan vara så typiskt svenska och tycka synd om allt och alla som sysslar med brottslighet.

Jag är dödens trött på samhällets förfall och tror inte vi kan hålla på vad du rekommenderar eller tycker.... om att vi ska titta på människovärdet. Va f-n ska va hitta på med dom då? Ska vi klappa dom på huvet o säga "hoppsan sa, inte bra gjort". DET GÖR VI REDAN...

Bura in idioterna.

Jag säger även som jag sagt tidigare. Jag ger gärna 1000 spänn mer till staten varje månad i skatt för att vi ska bygga 10 nya fängelser och biffa upp polisen med x 10 i styrka med nya underenheter riktade på förortsfolket och brottslingar som "stör" i samhället.

Du lyckas verkligen missförstå allt jag skriver. Varför vill du förolämpa mej, försöker respektera dej? Innebär inte att jag delar dina åsikter.

Vi lever i ett förfall, men det ätr precis den mentalitet som härskar i denna tråd som ger bränsle åt förfallet. Det är attityden som måste förändras och hur skall det gå till när "the good guys" skiter ut sej på det här viset. Vi snackar om grava systemfel, stora affärsintressen på ömse sidor om lagen och om du tror att puckla på en och annan värsting kommer förändra nånting tar du gruvligt miste.(Jag vet att du snackade om ekonomiska sanktioner, men hoppas du fattar).

Hårdare tag-Ja. Men man måste angripa problemet från rätt håll. Skilj helst på försvara och förklara. Den metod du förespråkar är som att brotta ner tsunamivågen med nävarna. Predika brottslingen, roligt uttryck:) .
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Härligt med handlingskraft (rättvisa) som är direktverkande...håller med Swedies läsvärda inlägg, mer poliser på gatan så slipper morfar agera polis och domare på samma gång, morfar ska ha DIPLOM för envarsgripande!!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Till er som tycker stackars lilla tjuv som har hamnat snett, och dumma morfar;
Har ni fått något stulet?
Blev nyss av med en bil som jag slitit hårt med till tjejens födelsedag,
och en sak är säker den stackars tjuven blir nog glad om jag bara kommer med bilen.

Japp, och jag har varit i "morfars" situation vad gäller bra mycket grövre brott än stöld och trots mina känslor initialt lyckats sansa mig. Av det enkla skälet att om jag valt att handla utifrån mina känslor hade jag inte kunnat vara det stöd som jag så väl behövde vara på sikt! Så jag kan mycket väl sätta mig in i situationen "morfar" kan ha varit i! Kan du?

Vad som slår mig i denna debatten är att "morfar" tycks ha insett att han gjort fel och ÄNDÅ finns det så många här som tycker att han gjorde rätt! Inte ens "morfar" håller ju med er! :va

// Niklas
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag kommer inte acceptera att någon annan skräpmänniska (nu pratar jag om förortsnissar som enbart ter sig till brottslighet och tycker det är ballt att vara "utanför" samhället) skiter blankt i min egenom och tar vad han vill ha när han känner för det. Det är inte rättvist på något sätt och ska inte bli accepterat.

QUOTE]

Måste tillägga.

Undrar om du själv inser hur bra skrivet det där är!

Det innefattar ju massor. Testa och läs det på "mitt sätt", också...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Snälla söta rara, inse att vi inte kan vara så typiskt svenska och tycka synd om allt och alla som sysslar med brottslighet.

Snälla, lilla rara förstå vad detta handlar om. INGEN har pratat om acceptans. Självklart skall vi INTE acceptera brottslingar oavsett stöld av cross men heller inte dråpförsök/grov misshandel. "Morfar", i detta fallet, är likt den som stal fordonet också, enls. svea rikets lag, en brottsling (vilket jag är övertygad om kommer visa sig i tingsrätt & förmodligen o hovrätten).

Skilj på acceptans och FÖRSTÅELSE. Det är vitt skilda innebörd.

Jag accepterar ingen handling som är kopplad till brott enl. svensk lag. jag accepterar heller inte att någon beter sig omoralisk mot den/dem jag håller av och bryr mig om. Och jag kämpar emot ÄVEN om det är myndigheter som "sätter sig på" den lille som jag bryr mig om.

INGET av detta hindrar mig från att ha FÖRSTÅELSE för varför det kan bli fel/galet!

Jag KAN ha förståelse för brottlingar, ex. "morfar" men lik väl som jag kan ha FÖRSTÅELSE för morfar kan jag också ha det för killen/tjejen på crossen. Acceptans för de brott de begått har jag INTE!

Hänger du med?

// Niklas
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Snälla, lilla rara förstå vad detta handlar om. INGEN har pratat om acceptans. Självklart skall vi INTE acceptera brottslingar oavsett stöld av cross men heller inte dråpförsök/grov misshandel. "Morfar", i detta fallet, är likt den som stal fordonet också, enls. svea rikets lag, en brottsling (vilket jag är övertygad om kommer visa sig i tingsrätt & förmodligen o hovrätten).

Skilj på acceptans och FÖRSTÅELSE. Det är vitt skilda innebörd.

Jag accepterar ingen handling som är kopplad till brott enl. svensk lag. jag accepterar heller inte att någon beter sig omoralisk mot den/dem jag håller av och bryr mig om. Och jag kämpar emot ÄVEN om det är myndigheter som "sätter sig på" den lille som jag bryr mig om.

INGET av detta hindrar mig från att ha FÖRSTÅELSE för varför det kan bli fel/galet!

Jag KAN ha förståelse för brottlingar, ex. "morfar" men lik väl som jag kan ha FÖRSTÅELSE för morfar kan jag också ha det för killen/tjejen på crossen. Acceptans för de brott de begått har jag INTE!

Hänger du med?

// Niklas

Du accepterar det alltså inte, men du bestraffar tjuven genom att klappa han på huvet och säga "Vad dum du är, men jag förstår"?:va
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Du jag har bott i Malmö i över 10 år. Fått bilen, hojen m.m stulna, inbrott i lägenhet har också hänt. Köpte en sprillans ny Civic Type-R en gång. Hade den 2 veckor. En dag kom jag ner i garaget och då låg bilen på betongen utan hjul. Inte så jä** kul precis. Men inte f-n hade jag försökt köra över tjuven om jag hade haft möjlighet.

Ok, om du nu hade klivit in i garaget för att se tjuven/tjuvarna i full färd med att plocka dina hjul, hade du då:
A) Bett dem, vänligt men bestämt, genast upphöra med vad de höll på med.
B) Gått upp och ringt polisen som troligtvis hade anlänt efter cirkus 1 timme bara för att få höra att de avskriver såna här brott direkt.
C) Ringt polarna (om du har några) snabbt som attan och med hjälp av dem försökt behålla hjulen.

I fallet C) menar jag inte köra över och döda avskummen. Men kanske förklara, på ett språk de förstår, att de gör fel.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Du accepterar det alltså inte, men du bestraffar tjuven genom att klappa han på huvet och säga "Vad dum du är, men jag förstår"?:va

Missförstånd av ordet acceptans! Lägg till order "inte" vilket står i mitt inlägg så blir INTE resultatet samma sak som "ostraffad" (klapp på huvudet).

Svenska språket är inte alltid lätt så jag skall förtydliga innebörden i det jag skrev i förhoppning att jag därmed är tydligare!

Att INTE acceptera, i detta fallet, innebär att jag anser att de som begått brott skall lagföras enl. den gällande lagstiftningen vi har och av de myndigheter som har till uppgift att lagföra (läs, utdela straffföreläggande ex. böter, villkorligt, fängelse, skyddstillsyn osv.).

Att jag KAN ha förståelse innebär:

1.) Jag förstår hur "morfar" kunde fatta ett så dåligt beslut och att INGEN är felfri!

2.) Och jag KAN förstå att killen som körde crossen KAN ha skäl för sitt agerande som förklarar dåligt/felaktigt beslut!

INGET av agerandena "stjäla" eller dråpförsök (eller nu vad åtalspunkten/punkterna kommer bli mot "morfar" anser jag är rätt. Dvs. jag anser inte killen göra/ha gjort rätt som stjäl men heller icke morfars agerande som nog rent rättsligt kommer ses som dråpförsök eller grov misshandel eller liknande, vara rätt!

Alltså i min idealvärld lagförs killen, efter han är så rehabiliterad att han klarar ett ev. straff (det avgör ju rätten och inte jag OM och i så fall VAD) OCH "morfar" för det brott rätten finner morfar vara skyldig till!

Därmed hoppas jag att det inte skall råda något missförstånd om vad ordet acceptans menas med i detta fallet!

// Niklas
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Men förstår du att samhällets straff för ett brott som det här är i det närmaste obefintligt? Förstår du att eftersom inte samhället sköter sitt våldsmonopol så kommer andra att göra det varje sig du vill eller ej? Notera att gärningsmannen redan var dömd här (till skyddstillsyn dvs ingenting i praktiken)


Missförstånd av ordet acceptans! Lägg till order "inte" vilket står i mitt inlägg så blir INTE resultatet samma sak som "ostraffad" (klapp på huvudet).

Svenska språket är inte alltid lätt så jag skall förtydliga innebörden i det jag skrev i förhoppning att jag därmed är tydligare!

Att INTE acceptera, i detta fallet, innebär att jag anser att de som begått brott skall lagföras enl. den gällande lagstiftningen vi har och av de myndigheter som har till uppgift att lagföra (läs, utdela straffföreläggande ex. böter, villkorligt, fängelse, skyddstillsyn osv.).

Att jag KAN ha förståelse innebär:

1.) Jag förstår hur "morfar" kunde fatta ett så dåligt beslut och att INGEN är felfri!

2.) Och jag KAN förstå att killen som körde crossen KAN ha skäl för sitt agerande som förklarar dåligt/felaktigt beslut!

INGET av agerandena "stjäla" eller dråpförsök (eller nu vad åtalspunkten/punkterna kommer bli mot "morfar" anser jag är rätt. Dvs. jag anser inte killen göra/ha gjort rätt som stjäl men heller icke morfars agerande som nog rent rättsligt kommer ses som dråpförsök eller grov misshandel eller liknande, vara rätt!

Alltså i min idealvärld lagförs killen, efter han är så rehabiliterad att han klarar ett ev. straff (det avgör ju rätten och inte jag OM och i så fall VAD) OCH "morfar" för det brott rätten finner morfar vara skyldig till!

Därmed hoppas jag att det inte skall råda något missförstånd om vad ordet acceptans menas med i detta fallet!

// Niklas
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Det är ju en sak att man vill ha betydligt strängare straff, och över lag en effektivare brottsprevention, men en helt annan sak när man anser att det är helt ålrajt för en privatperson att agera både domstol och bödel och använda sig av en straffskala helt baserat på sin egen ilska och värderingar. Om det ska vara någon form av konsekvens i resonemanget så borde väl alltså alla människor få agera likadant, och därmed exempelvis dömma fortkörare till höftfraktur (exemplet tidigare i tråden), om man nu råkar anse att det är jordens värsta styggelse. Eller är det som så att denna frihet enbart gäller vissa (som råkar ha samma värderingar), isåfall är vi ute på ännu djupare vatten, vill jag ödmjukt tycka.

För övrigt kan jag mycket väl förstå varför "morfarn" agerade som han gjorde, arg och besviken så agerade han säkert i ren impuls, men jag vägrar anse att det var rätt agerat, för i samma veva så skjuter jag en del av demokratin i sank.

/perris
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag kan inte annat än känna sympati för morfar, det var inte rätt gjort men det känns inte fel...:rolleyes:
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Missförstånd av ordet acceptans! Lägg till order "inte" vilket står i mitt inlägg så blir INTE resultatet samma sak som "ostraffad" (klapp på huvudet).

Svenska språket är inte alltid lätt så jag skall förtydliga innebörden i det jag skrev i förhoppning att jag därmed är tydligare!

Att INTE acceptera, i detta fallet, innebär att jag anser att de som begått brott skall lagföras enl. den gällande lagstiftningen vi har och av de myndigheter som har till uppgift att lagföra (läs, utdela straffföreläggande ex. böter, villkorligt, fängelse, skyddstillsyn osv.).

Att jag KAN ha förståelse innebär:

1.) Jag förstår hur "morfar" kunde fatta ett så dåligt beslut och att INGEN är felfri!

2.) Och jag KAN förstå att killen som körde crossen KAN ha skäl för sitt agerande som förklarar dåligt/felaktigt beslut!

INGET av agerandena "stjäla" eller dråpförsök (eller nu vad åtalspunkten/punkterna kommer bli mot "morfar" anser jag är rätt. Dvs. jag anser inte killen göra/ha gjort rätt som stjäl men heller icke morfars agerande som nog rent rättsligt kommer ses som dråpförsök eller grov misshandel eller liknande, vara rätt!

Alltså i min idealvärld lagförs killen, efter han är så rehabiliterad att han klarar ett ev. straff (det avgör ju rätten och inte jag OM och i så fall VAD) OCH "morfar" för det brott rätten finner morfar vara skyldig till!

Därmed hoppas jag att det inte skall råda något missförstånd om vad ordet acceptans menas med i detta fallet!

// Niklas

Se där har vi inte samma uppfattning. Vad kan skälet vara?
Ville han impa på bruden?
Kan han ha missförstått och trott det var hans?
Han kanske led av tristess och djup depression pga för mycket dataspelande?
Retad i skolan, eller försök till att vara skolans värsting?
Lillebrorsan fyllde år och grabben hade glömt köpa present?

Jag sympatiserar INTE med den yngre av de två misstänkta.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Det är ju en sak att man vill ha betydligt strängare straff, och över lag en effektivare brottsprevention, men en helt annan sak när man anser att det är helt ålrajt för en privatperson att agera både domstol och bödel och använda sig av en straffskala helt baserat på sin egen ilska och värderingar. Om det ska vara någon form av konsekvens i resonemanget så borde väl alltså alla människor få agera likadant, och därmed exempelvis dömma fortkörare till höftfraktur (exemplet tidigare i tråden), om man nu råkar anse att det är jordens värsta styggelse. Eller är det som så att denna frihet enbart gäller vissa (som råkar ha samma värderingar), isåfall är vi ute på ännu djupare vatten, vill jag ödmjukt tycka.

För övrigt kan jag mycket väl förstå varför "morfarn" agerade som han gjorde, arg och besviken så agerade han säkert i ren impuls, men jag vägrar anse att det var rätt agerat, för i samma veva så skjuter jag en del av demokratin i sank.

/perris

:klappar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Average, du spinner nog för långt. Jag tror ingen här inte faktiskt förstår och har förståelse. Men som förklarat... det är inte accepterat och vi har alla våra egna önskemål för att få ge tillbaka. Mitt önskade och förvalda abbonemang är inte att predika till döva öron.

Det roliga (å vad jag skrattar.... not) är att tjuven troligen kommer få c:a 50.000 kr om inte mer i skadestånd från "morfar". Samma sak till tjejen som säkert är i chock... och värd 10.000 av morfar... suck! Så han går ju plus på det här. Nu inser jag självklart att han blev lite väl mänglad och troligen kan få men för livet vilket var lite väl mycket. Som tur var dog han inte, men jag tror killen fått en del insikt och lär tänka till ett flertal gånger innan han begår ett brott igen.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Ok, om du nu hade klivit in i garaget för att se tjuven/tjuvarna i full färd med att plocka dina hjul, hade du då:
A) Bett dem, vänligt men bestämt, genast upphöra med vad de höll på med.
B) Gått upp och ringt polisen som troligtvis hade anlänt efter cirkus 1 timme bara för att få höra att de avskriver såna här brott direkt.
C) Ringt polarna (om du har några) snabbt som attan och med hjälp av dem försökt behålla hjulen.

I fallet C) menar jag inte köra över och döda avskummen. Men kanske förklara, på ett språk de förstår, att de gör fel.

Liknande sak har hänt men det var ett fyllo som roade sig med att sparka in förardörren på min bil. Jag tryckte ner honom på marken och ringde polisen, som faktiskt kom innom ett par minuter. MEN hade jag haft typ nackspärr vid den tidpunkten så jag inte hade kunna övermanna honom hade jag verkligen inte skjutit honom om jag haft ett gevär i handen. Jag hade heller inte kört efter honom och försökt ramma honom med bilen. För f-n det är en bil vi snackar om. Vill inte riskera att få ett människoliv på mitt samvete för en sådan sak. Det är så lätt att våld eskalerar till något mycket värre än vad som var tänkt från början.
 
Last edited:

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
Bor själv på hisingen och dessa jävla crossar kör dem efter 00.00 tiden inte så roligt när hela lägenhetn skakar.

Måste flytta :mad:
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Korkad morfar..
han skulle bara sagt "jag skulle göra en u-sväng sen kom den där MC:n från ingenstans, jag hann aldrig se han det gick minst 200 knyck på slangen alltså fan va han körde"

Vipps så ännu en kastastenpåMCförareolycka alla glada :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top