Starfighter
Oansvarslös
Hade tjuven inte haft komplett mc-utrustning så hade dennes skador blivit lindrigare, så därför får han skylla sig själv!
Men vi MÅSTE sluta se mellan fingrarna. Vi ska inte bara sitta på arslet och acceptera. Bura dom bakom bom o lås och ta bort dom från samhället.
Jag kommer inte acceptera att någon annan skräpmänniska (nu pratar jag om förortsnissar som enbart ter sig till brottslighet och tycker det är ballt att vara "utanför" samhället) skiter blankt i min egenom och tar vad han vill ha när han känner för det. Det är inte rättvist på något sätt och ska inte bli accepterat.
Du är alldeles för religös. Öppna ögonen o inse att när du står och predikar brottslingen och säger "jag förstår dig, jag är med dig, du måste haft problem som barn i din familj". *SMACK* så får du på nyllet och allt du fick var en blodig näsa. Killen drar troligen därifrån med en HIGH-FIVE till sina polare och räknar stålarna de fått genom att ta din plånbok samtidigt.
Snälla söta rara, inse att vi inte kan vara så typiskt svenska och tycka synd om allt och alla som sysslar med brottslighet.
Jag är dödens trött på samhällets förfall och tror inte vi kan hålla på vad du rekommenderar eller tycker.... om att vi ska titta på människovärdet. Va f-n ska va hitta på med dom då? Ska vi klappa dom på huvet o säga "hoppsan sa, inte bra gjort". DET GÖR VI REDAN...
Bura in idioterna.
Jag säger även som jag sagt tidigare. Jag ger gärna 1000 spänn mer till staten varje månad i skatt för att vi ska bygga 10 nya fängelser och biffa upp polisen med x 10 i styrka med nya underenheter riktade på förortsfolket och brottslingar som "stör" i samhället.
Till er som tycker stackars lilla tjuv som har hamnat snett, och dumma morfar;
Har ni fått något stulet?
Blev nyss av med en bil som jag slitit hårt med till tjejens födelsedag,
och en sak är säker den stackars tjuven blir nog glad om jag bara kommer med bilen.
Jag kommer inte acceptera att någon annan skräpmänniska (nu pratar jag om förortsnissar som enbart ter sig till brottslighet och tycker det är ballt att vara "utanför" samhället) skiter blankt i min egenom och tar vad han vill ha när han känner för det. Det är inte rättvist på något sätt och ska inte bli accepterat.
QUOTE]
Måste tillägga.
Undrar om du själv inser hur bra skrivet det där är!
Det innefattar ju massor. Testa och läs det på "mitt sätt", också...
Snälla söta rara, inse att vi inte kan vara så typiskt svenska och tycka synd om allt och alla som sysslar med brottslighet.
Snälla, lilla rara förstå vad detta handlar om. INGEN har pratat om acceptans. Självklart skall vi INTE acceptera brottslingar oavsett stöld av cross men heller inte dråpförsök/grov misshandel. "Morfar", i detta fallet, är likt den som stal fordonet också, enls. svea rikets lag, en brottsling (vilket jag är övertygad om kommer visa sig i tingsrätt & förmodligen o hovrätten).
Skilj på acceptans och FÖRSTÅELSE. Det är vitt skilda innebörd.
Jag accepterar ingen handling som är kopplad till brott enl. svensk lag. jag accepterar heller inte att någon beter sig omoralisk mot den/dem jag håller av och bryr mig om. Och jag kämpar emot ÄVEN om det är myndigheter som "sätter sig på" den lille som jag bryr mig om.
INGET av detta hindrar mig från att ha FÖRSTÅELSE för varför det kan bli fel/galet!
Jag KAN ha förståelse för brottlingar, ex. "morfar" men lik väl som jag kan ha FÖRSTÅELSE för morfar kan jag också ha det för killen/tjejen på crossen. Acceptans för de brott de begått har jag INTE!
Hänger du med?
// Niklas
Du jag har bott i Malmö i över 10 år. Fått bilen, hojen m.m stulna, inbrott i lägenhet har också hänt. Köpte en sprillans ny Civic Type-R en gång. Hade den 2 veckor. En dag kom jag ner i garaget och då låg bilen på betongen utan hjul. Inte så jä** kul precis. Men inte f-n hade jag försökt köra över tjuven om jag hade haft möjlighet.
Du accepterar det alltså inte, men du bestraffar tjuven genom att klappa han på huvet och säga "Vad dum du är, men jag förstår"?
Missförstånd av ordet acceptans! Lägg till order "inte" vilket står i mitt inlägg så blir INTE resultatet samma sak som "ostraffad" (klapp på huvudet).
Svenska språket är inte alltid lätt så jag skall förtydliga innebörden i det jag skrev i förhoppning att jag därmed är tydligare!
Att INTE acceptera, i detta fallet, innebär att jag anser att de som begått brott skall lagföras enl. den gällande lagstiftningen vi har och av de myndigheter som har till uppgift att lagföra (läs, utdela straffföreläggande ex. böter, villkorligt, fängelse, skyddstillsyn osv.).
Att jag KAN ha förståelse innebär:
1.) Jag förstår hur "morfar" kunde fatta ett så dåligt beslut och att INGEN är felfri!
2.) Och jag KAN förstå att killen som körde crossen KAN ha skäl för sitt agerande som förklarar dåligt/felaktigt beslut!
INGET av agerandena "stjäla" eller dråpförsök (eller nu vad åtalspunkten/punkterna kommer bli mot "morfar" anser jag är rätt. Dvs. jag anser inte killen göra/ha gjort rätt som stjäl men heller icke morfars agerande som nog rent rättsligt kommer ses som dråpförsök eller grov misshandel eller liknande, vara rätt!
Alltså i min idealvärld lagförs killen, efter han är så rehabiliterad att han klarar ett ev. straff (det avgör ju rätten och inte jag OM och i så fall VAD) OCH "morfar" för det brott rätten finner morfar vara skyldig till!
Därmed hoppas jag att det inte skall råda något missförstånd om vad ordet acceptans menas med i detta fallet!
// Niklas
Missförstånd av ordet acceptans! Lägg till order "inte" vilket står i mitt inlägg så blir INTE resultatet samma sak som "ostraffad" (klapp på huvudet).
Svenska språket är inte alltid lätt så jag skall förtydliga innebörden i det jag skrev i förhoppning att jag därmed är tydligare!
Att INTE acceptera, i detta fallet, innebär att jag anser att de som begått brott skall lagföras enl. den gällande lagstiftningen vi har och av de myndigheter som har till uppgift att lagföra (läs, utdela straffföreläggande ex. böter, villkorligt, fängelse, skyddstillsyn osv.).
Att jag KAN ha förståelse innebär:
1.) Jag förstår hur "morfar" kunde fatta ett så dåligt beslut och att INGEN är felfri!
2.) Och jag KAN förstå att killen som körde crossen KAN ha skäl för sitt agerande som förklarar dåligt/felaktigt beslut!
INGET av agerandena "stjäla" eller dråpförsök (eller nu vad åtalspunkten/punkterna kommer bli mot "morfar" anser jag är rätt. Dvs. jag anser inte killen göra/ha gjort rätt som stjäl men heller icke morfars agerande som nog rent rättsligt kommer ses som dråpförsök eller grov misshandel eller liknande, vara rätt!
Alltså i min idealvärld lagförs killen, efter han är så rehabiliterad att han klarar ett ev. straff (det avgör ju rätten och inte jag OM och i så fall VAD) OCH "morfar" för det brott rätten finner morfar vara skyldig till!
Därmed hoppas jag att det inte skall råda något missförstånd om vad ordet acceptans menas med i detta fallet!
// Niklas
Det är ju en sak att man vill ha betydligt strängare straff, och över lag en effektivare brottsprevention, men en helt annan sak när man anser att det är helt ålrajt för en privatperson att agera både domstol och bödel och använda sig av en straffskala helt baserat på sin egen ilska och värderingar. Om det ska vara någon form av konsekvens i resonemanget så borde väl alltså alla människor få agera likadant, och därmed exempelvis dömma fortkörare till höftfraktur (exemplet tidigare i tråden), om man nu råkar anse att det är jordens värsta styggelse. Eller är det som så att denna frihet enbart gäller vissa (som råkar ha samma värderingar), isåfall är vi ute på ännu djupare vatten, vill jag ödmjukt tycka.
För övrigt kan jag mycket väl förstå varför "morfarn" agerade som han gjorde, arg och besviken så agerade han säkert i ren impuls, men jag vägrar anse att det var rätt agerat, för i samma veva så skjuter jag en del av demokratin i sank.
/perris
Ok, om du nu hade klivit in i garaget för att se tjuven/tjuvarna i full färd med att plocka dina hjul, hade du då:
A) Bett dem, vänligt men bestämt, genast upphöra med vad de höll på med.
B) Gått upp och ringt polisen som troligtvis hade anlänt efter cirkus 1 timme bara för att få höra att de avskriver såna här brott direkt.
C) Ringt polarna (om du har några) snabbt som attan och med hjälp av dem försökt behålla hjulen.
I fallet C) menar jag inte köra över och döda avskummen. Men kanske förklara, på ett språk de förstår, att de gör fel.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|