Morfar rammade den stulna MC:n.............

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Jag har inte heller särskilt mycket till övers för pubbeungar och okynnesbrott som bara genererar rapp på fingrarna, MEN

Göteborg är inte en liten håla, det finns en liten men icke försumbar risk att nån oskyldig kommit susande med en likadan hoj, eller lika nog för att ta miste när den kommer i möte i hög fart...

Och visst får han sin hämnd men alla förlorar.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Varför du tycker att forkörning är lindrigare är ju just för att det ligger i ditt intresse att tycka det...
Nej, skillnaden ligger i att om jag håller 100 på 90 vägen hemma så har ingen annan lidit skada. När saker stjäls så får den drabbade välja att klara sig utan, köpa nytt eller betala självrisk lite beroende på situation.

Jag inser att det bara gäller fram t.o.m. fortköraren förosakar en olycka.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har en liten grej jag brukar säga när jag blir bestulen.

Jag vill VETA vem det är som gjorde inbrottet i min bil eller tagit egendom från mig... sedan så ska jag i all framtid förstöra alla hans egendomar han äger som han själv betalat för.

Då kanske en lowlife till tjuv får lite insikt att vad han gör inte är så "lite" och så "pojkspoling" och "oskyldig" som dom gråter om. Det är faktiskt att ofta på sätt och vis att förstöra och försämra någon annans liv avsevärt och skapa problem som kan sträcka sig vidlångt in i framtiden.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Eller aptera helt enkelt hojen så att den självdestrueras vid hastighetsöverträdelse, ej respekterat stopplikt, körning på ett valfritt hjul....


Är det inte i England man kan få sätta in en gps mot halverad försäkringspremie?
Vid eventuell olycka kan de då kolla exakt hur man körde, vilken hastighet man höll vid tillfället osv. (Dvs, var det ditt fel åker du dit.)
Har hört rykten om att Vägverket spanar lite på det alternativet.
Jag hade lätt gått med på det. Köra fort kan man ju göra ändå, bara man inte krockar. :tungan
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Hoppas morfar får skaka galler ett tag.

Till er som tycker morfar gjorde rätt och att tjuven fick skylla sig själv eftersom han bröt lagen och struntade i vad som är mitt och ditt, läs nedanstående senario.
Om ni är ute på er kör på er favoritväg i väldigt höga farter. En boende vid vägen är trött på buskörningen eftersom han har småbarn som han är rädd om. Han tar fram sin hagelbrakare och brassar av en svärm så det träffar ben och bakhjul när ni passerar vilket leder till en krasch med svåra skador.
Enligt er så är det helt ok att göra så. För samhället har ju uppenbarligen inte fått bort fortkörningen från våra vägar så individen måste själv lösa problemet. Och eftersom ni ignorerat 70 skylten och kör i 200 istället trots att ni vet att det är emot lagen får ni skylla er själva. Allt enligt er egen logik. Sen att ni blir skadade och var nära mista livet har ingen betydelse. För ni valde att ignorera lagen och som någon sa tidigare, leker man med elden kan man bränna sig. Eller öga-för-öga tand-för-tand gäller alla andra (framförallt hojtjuvar) men inte er själva.
Ett extremt exempel men samma princip.

Sporthoj – dubbelmoralens högborg.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag har läst ca 2 sidor av tråden men jag orkar inte träla mig igenom alla långa inlägg om rätt och fel. Jag tycker att morfar gjorde rätt som gjorde vad han gjorde.

Varför skall man sitta i sin bil och se sin egendom som man bestulits på segla förbi en i traffiken utan att kunna göra ett skit (han hade aldrig fått tag på killen genom att jaga honom eller försöka förfölja honom).

Däremot gjorde han fel i att ljuga om vad han hade gjort när han första blev tillfrågad.
Hoppas ärligt talat att han slipper åtal..(kanske stog i artikeln att han blivit åtalad..skummade bara igenom den).
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Funderar på hur försäkringsläget egentligen kommer att regleras, "Morfar" borde ju ha en trafikförsäkring som då täcker skadorna på egendom(crossen) och människor(tjuven) då "olyckan" orsakades av honom samtidigt som en eventuell vagnskadeförsäkring borde täcka skadorna på bilen så från barnbarnets perspektiv är det nog så att Morfar är hjälten som fixade tillbaka crossen och då har Morfar nått sitt mål:tummenupp

Tjuven får "betala" lite mer än han tänkte från början och samma lär Morfar få göra men det är då ändå Morfar som vinner mest respekt för att han handlade utan att tänka (som tjuvarna brukar göra)och det är väl det som räknas i de tjuv-kretsar det är frågan om så de kanske undviker att göra samma sak igen:D

Att man även bör fundera över hur smart Morfar egentligen var när han svängde över för att fronta en cross känns ju relevant, killen kunde ju lika gärna dött direkt vid kollisionen och det finns ju ändå en gräns för när ändamålet helgar medlen
 
Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Hoppas morfar får skaka galler ett tag.

Till er som tycker morfar gjorde rätt och att tjuven fick skylla sig själv eftersom han bröt lagen och struntade i vad som är mitt och ditt, läs nedanstående senario.
Om ni är ute på er kör på er favoritväg i väldigt höga farter. En boende vid vägen är trött på buskörningen eftersom han har småbarn som han är rädd om. Han tar fram sin hagelbrakare och brassar av en svärm så det träffar ben och bakhjul när ni passerar vilket leder till en krasch med svåra skador.
Enligt er så är det helt ok att göra så. För samhället har ju uppenbarligen inte fått bort fortkörningen från våra vägar så individen måste själv lösa problemet. Och eftersom ni ignorerat 70 skylten och kör i 200 istället trots att ni vet att det är emot lagen får ni skylla er själva. Allt enligt er egen logik. Sen att ni blir skadade och var nära mista livet har ingen betydelse. För ni valde att ignorera lagen och som någon sa tidigare, leker man med elden kan man bränna sig. Eller öga-för-öga tand-för-tand gäller alla andra (framförallt hojtjuvar) men inte er själva.
Ett extremt exempel men samma princip.

Sporthoj – dubbelmoralens högborg.


Vad har fortkörning med stöld att göra?:confused:
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Löste det problemet?

Fyfan va bra gjort! Bästa jag läst på länge!!! :tummenupp :Bugar :klappar :klappar

Om alla gjorde såhär så hade nog inte så många vågat sig på att sno andras saker! Helt rätt att den patetiska lilla råttan skadades. Ju mer desto bättre.
Man ska inte sno saker, lagen räcker inte till för att styra upp detta. Inte polisens resurser heller.
Då får man ta saken i egna händer. Jag hoppas innerst inne att alla börjar följa morfars exempel.

Rör mig inte ur fläcken när någon skadas, gärna svårt, när han/hon/dem snor våra ägodelar.

:klappar
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Vad har fortkörning med stöld att göra?:confused:

Som många skriver i denna tråd, bryter man mot lagen får man skylla sig själv. Stöld och fortkörning är 2 olika sätt att bryta mot lagen.
Att medvetet välja att frontalkrocka med en cross när man sitter i bil borde inte inte bedömas mildare än att skjuta efter crosskillen med gevär.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har en liten grej jag brukar säga när jag blir bestulen.

Jag vill VETA vem det är som gjorde inbrottet i min bil eller tagit egendom från mig... sedan så ska jag i all framtid förstöra alla hans egendomar han äger som han själv betalat för.

Då kanske en lowlife till tjuv får lite insikt att vad han gör inte är så "lite" och så "pojkspoling" och "oskyldig" som dom gråter om. Det är faktiskt att ofta på sätt och vis att förstöra och försämra någon annans liv avsevärt och skapa problem som kan sträcka sig vidlångt in i framtiden.

Och det leder till..........?

Varför snor/förstör han?

Om du visste hur få, när de är unga, som faktiskt förstår att de gör ett ingrepp i nån annan människas liv, ekonomi, tillvaro och framtida nattsömn. Det är helt overkligt för dem att en människa har gjort avkall på saker , gnetat, jobbat extra och efter tid kunnat skaffa sej det här. En del har inga som helst proportioner på pengars värde och empatin är död. De kanske aldrig har fått uppleva ngn heller.

Allt det där går som regel att åtgärda. Hämnd kommer bara öka förekomsten av grövre metoder, ökad användning av vapen etc. Ser du mönstret. Polis kan då inte ingripa av hänsyn till egen säkerhet osv.

Frågan är vad vi diskuterar. Affärsmässig, bolagiserad kriminell stöldverksamhet eller en normlös fjant som går att styra upp?

Den sista meningen förstår jag inte ens. Kan du omformulera den? Hoppas du inte tar illa upp!

Morfar är farligast!
 

njelger

Guest
Som många skriver i denna tråd, bryter man mot lagen får man skylla sig själv. Stöld och fortkörning är 2 olika sätt att bryta mot lagen.
Att medvetet välja att frontalkrocka med en cross när man sitter i bil borde inte inte bedömas mildare än att skjuta efter crosskillen med gevär.

Med utgångspunkt i din PERSONLIGA värdegrund. Den är inte generell på något vis.
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Som många skriver i denna tråd, bryter man mot lagen får man skylla sig själv. Stöld och fortkörning är 2 olika sätt att bryta mot lagen.
Att medvetet välja att frontalkrocka med en cross när man sitter i bil borde inte inte bedömas mildare än att skjuta efter crosskillen med gevär.

Eller att slakta en snattare med machéte?
Skärp dig.
 

njelger

Guest
Om du visste hur få, när de är unga, som faktiskt förstår att de gör ett ingrepp i nån annan människas liv, ekonomi, tillvaro och framtida nattsömn. Det är helt overkligt för dem att en människa har gjort avkall på saker , gnetat, jobbat extra och efter tid kunnat skaffa sej det här. En del har inga som helst proportioner på pengars värde och empatin är död. De kanske aldrig har fått uppleva ngn heller.

Helt rätt.
Detta beteende kan endast korrigeras genom daltande och undanfallenhet. Helst på en segelbåt i medelhavet.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
den som glor på min hoj, kommer jag leta upp, hacka i tusen bitar och sen ge till ett gäng byrackor.

för jag vet att ni kommer sno min hoj...nångång...bara så ni vet...
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Med utgångspunkt i din PERSONLIGA värdegrund. Den är inte generell på något vis.

I USA räknas det som "Assault with a Deadly Weapon" så helt snett är det inte. För f-n gubber frontar medvetet med en kille på en cross. Kan det bli mycket farligare än så.

Eller att slakta en snattare med machéte?
Skärp dig.

Du har verkligen inte fattat. Det är just det man inte ska göra. Man ska låta lagen ta hand om det och inte agera polis åklagade och domstol själv. Oavsett hur slappt samhället kan vara. Hur f-n skulle samhället se ut om det var ok att alla agerade "judge dread" själva.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Som många skriver i denna tråd, bryter man mot lagen får man skylla sig själv. Stöld och fortkörning är 2 olika sätt att bryta mot lagen.
Att medvetet välja att frontalkrocka med en cross när man sitter i bil borde inte inte bedömas mildare än att skjuta efter crosskillen med gevär.

Du har aldrig blivit av med en hoj, eller hur? Själv bor jag precis som du beskriver med folk som inte håller 50 utanför min kåk. Borde jag gå ut & skjuta efter dem? Naturligtvis inte, jag visste innan jag flyttade till kåken att det är en del trafik där som inte alltid kör efter lagens regelverk. Om man nu ponerar att jag ser en inbrottstjuv sticka iväg med min XT (busan lär jag aldrig hinna ifatt), sätter jag då efter honom med ett baseballträ? Naturligtvis gör jag det & får jag chansen lär jag även använda det. Din parallell är kanske teoretisk hållbar men stå där med en stulen hoj och försök vara rationell. Grattis om du lyckas!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hoppas morfar får skaka galler ett tag.

Till er som tycker morfar gjorde rätt och att tjuven fick skylla sig själv eftersom han bröt lagen och struntade i vad som är mitt och ditt, läs nedanstående senario.
Om ni är ute på er kör på er favoritväg i väldigt höga farter. En boende vid vägen är trött på buskörningen eftersom han har småbarn som han är rädd om. Han tar fram sin hagelbrakare och brassar av en svärm så det träffar ben och bakhjul när ni passerar vilket leder till en krasch med svåra skador.
Enligt er så är det helt ok att göra så. För samhället har ju uppenbarligen inte fått bort fortkörningen från våra vägar så individen måste själv lösa problemet. Och eftersom ni ignorerat 70 skylten och kör i 200 istället trots att ni vet att det är emot lagen får ni skylla er själva. Allt enligt er egen logik. Sen att ni blir skadade och var nära mista livet har ingen betydelse. För ni valde att ignorera lagen och som någon sa tidigare, leker man med elden kan man bränna sig. Eller öga-för-öga tand-för-tand gäller alla andra (framförallt hojtjuvar) men inte er själva.
Ett extremt exempel men samma princip.

Sporthoj – dubbelmoralens högborg.

Jag tycker inte riktigt din jämförelse stämmer riktigt. Av flera anledningar.
I artikeln är crossen stulen och en privatperson har alltså lidit skada. Om än bara ekonomisk och emotionell. I ditt exempel har ingen ännu lidit skada även om den eventuella du lägger fram är av fysisk karaktär.
Sen gör man i lagen en skillnad på stöld och fortkörning i och med att fortkörning är en förseelse och följdaktligen inte medför registrering i belastningsregistret. Stöld är ett brott och du hamnar i registret.

I det exempel tråden handlar om så tycker jag att tjuven i viss mån får skylla sig själv även om han faktiskt fick mycket mer än vad som kan anses som motiverat med tanke på brottets art och allvarlighet.
Dock tycker jag samtidigt att morfarn i exemplet kanske inte gjorde det lämpligaste av flera skäl. Dels för att det faktiskt kunde varit någon annan, oskyldig på sin cross som råkade illa ut för att han råkade se fel. Dels så är det lite väl häftigt att köra på någon med bilen. Vållande till annans död och stöld av en cross är ju i lite olika delar av brottsskalan enligt min mening.

Jag skulle personligen aldrig välja att meja ner någon med bilen för något sådant för att jag anser det vara "overkill". Samtidigt vet jag ju att en stor del av alla stölder inte klaras upp och tjuvarna åker inte dit så en liten gnutta skadeglädje kan jag inte undvika att känna.

Personligen anser jag att morfadern i det här fallet ju gjort sig skyldig till ett brott men att det finns förmildrande omständigheter. Någon form av markering att det inte är OK att meja ner folk med bilen borde utdömas.

Medborgare som tar lagen i egna händer är naturligtvis inte alls bra men eftersom man sparar in pengar på polisen så saknas resurserna för att ta tag i sådant här och tyvärr kommer en del att göra precis så här.

Jag håller med andra ord med dig i viss mån även om jag inte helhjärtat håller med om ditt resonemang.
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
I USA räknas det som "Assault with a Deadly Weapon" så helt snett är det inte. För f-n gubber frontar medvetet med en kille på en cross. Kan det bli mycket farligare än så.



Du har verkligen inte fattat. Det är just det man inte ska göra. Man ska låta lagen ta hand om det och inte agera polis åklagade och domstol själv. Oavsett hur slappt samhället kan vara. Hur f-n skulle samhället se ut om det var ok att alla agerade "judge dread" själva.

Det handlar inte om att agera Judge Dredd utan att folk skall ha civilkurage! Alla tycker olika. Och jag tycker vi sätter punkt här.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Stölden av crossen är en engångsföreteeelse (så vitt vi fn. vet)
Mvh!
// Niklas

Nja, det kanske har påpekats tidigare i tråden men om man läser de sista raderna i artikeln så står följande:

"Crossföraren nekade till stölden men har dömts, i en annan rättegång, till skyddstillsyn med särskild föreskift för olovligt brukande av crossen."

För övrigt håller jag med ditt övriga resonemang, så det var ingen pekpinne, :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top