Hoppas morfar får skaka galler ett tag.
Till er som tycker morfar gjorde rätt och att tjuven fick skylla sig själv eftersom han bröt lagen och struntade i vad som är mitt och ditt, läs nedanstående senario.
Om ni är ute på er kör på er favoritväg i väldigt höga farter. En boende vid vägen är trött på buskörningen eftersom han har småbarn som han är rädd om. Han tar fram sin hagelbrakare och brassar av en svärm så det träffar ben och bakhjul när ni passerar vilket leder till en krasch med svåra skador.
Enligt er så är det helt ok att göra så. För samhället har ju uppenbarligen inte fått bort fortkörningen från våra vägar så individen måste själv lösa problemet. Och eftersom ni ignorerat 70 skylten och kör i 200 istället trots att ni vet att det är emot lagen får ni skylla er själva. Allt enligt er egen logik. Sen att ni blir skadade och var nära mista livet har ingen betydelse. För ni valde att ignorera lagen och som någon sa tidigare, leker man med elden kan man bränna sig. Eller öga-för-öga tand-för-tand gäller alla andra (framförallt hojtjuvar) men inte er själva.
Ett extremt exempel men samma princip.
Sporthoj – dubbelmoralens högborg.
Jag tycker inte riktigt din jämförelse stämmer riktigt. Av flera anledningar.
I artikeln är crossen stulen och en privatperson har alltså lidit skada. Om än bara ekonomisk och emotionell. I ditt exempel har ingen ännu lidit skada även om den eventuella du lägger fram är av fysisk karaktär.
Sen gör man i lagen en skillnad på stöld och fortkörning i och med att fortkörning är en förseelse och följdaktligen inte medför registrering i belastningsregistret. Stöld är ett brott och du hamnar i registret.
I det exempel tråden handlar om så tycker jag att tjuven i viss mån får skylla sig själv även om han faktiskt fick mycket mer än vad som kan anses som motiverat med tanke på brottets art och allvarlighet.
Dock tycker jag samtidigt att morfarn i exemplet kanske inte gjorde det lämpligaste av flera skäl. Dels för att det faktiskt kunde varit någon annan, oskyldig på sin cross som råkade illa ut för att han råkade se fel. Dels så är det lite väl häftigt att köra på någon med bilen. Vållande till annans död och stöld av en cross är ju i lite olika delar av brottsskalan enligt min mening.
Jag skulle personligen aldrig välja att meja ner någon med bilen för något sådant för att jag anser det vara "overkill". Samtidigt vet jag ju att en stor del av alla stölder inte klaras upp och tjuvarna åker inte dit så en liten gnutta skadeglädje kan jag inte undvika att känna.
Personligen anser jag att morfadern i det här fallet ju gjort sig skyldig till ett brott men att det finns förmildrande omständigheter. Någon form av markering att det inte är OK att meja ner folk med bilen borde utdömas.
Medborgare som tar lagen i egna händer är naturligtvis inte alls bra men eftersom man sparar in pengar på polisen så saknas resurserna för att ta tag i sådant här och tyvärr kommer en del att göra precis så här.
Jag håller med andra ord med dig i viss mån även om jag inte helhjärtat håller med om ditt resonemang.