Motardmuppar

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Man märker på svaren vilka som blev valda sist på gympan i skolan :hihi

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Uhh vad jag älskar motard :D
Dock saktar/varvar jag alltid ner när jag ser små barn, hundar etc.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag tycker att man ska förbjuda intercom-system och GPS för motorcyklar. Dom som har sånt skit på hojen tappar ju fokus på körningen och är därför en mycket större fara i trafiken. Kanske till och med en större fara än den motardåkare som kör 6-7km på bakhjulet med all koncentration på körningen, eller?

Vidare anser jag att alla hojar över 200kg ska förbjudas eftersom deras vikt gör dom ohanterliga och helt klart mycket farligare att framföra i trafik än en motard som inte väger ens i närheten av så mycket. Dessutom brukar bromsarna på så tunga hojar vara extremt dåliga, trafikfarliga med andra ord.

Sen kan man ju fundera på hur körskickligheten skiljer sig mellan dom olika motorcykeltyperna? Jag skulle nog våga sätta några kronor på att den genomsnittliga motardföraren är bra mycket bättre på att reda upp en krissituation jämfört med, låt oss säga den genomsnittliga BMW eller HD-motorcykelföraren.

Men inte fan lägger jag upp en tråd där jag klagar på alla återfallsknuttar på BMW, HD och andra blysänken. Vill dom köra runt med intercom, gps och kassa bromsar så får dom väll göra det. Att dom sedan välter ner i diken i 70km/h och bryta lårbenshalsen eller får panik och kör rakt in i en bromsande bil är ju trist, men det är en risk dom är medvetna om och därför deras egna val.
Om en motardförare slår runt framåt eller bakåt när han leker med hojen så är det också trist, men en risk man tar när man kör så.

Att sedan en motardförare drar mer uppmärksamhet till sig än en gubbe på BMW som vinglar runt är ju en sak, men inte fan ska man behöva sluta med det man älskar bara för att några tråkiga svenssons tycker det? Isf ska man ju sluta åka hoj helt, för alltid retar det någon. Customs bullrar för mycket och körs bara av HA-ligister, offroadare kör sönder naturen, sporthojar kör för fort, motarder bara leker i trafiken, touringhojar är fula osv....

Om du menar på att motarder skulle vara mer frekventa i anmälda olyckor och därför orsaka högre premier osv så tvivlar jag starkt på det. Med en motard kör du väldigt sällan över 120 km/h och åker du omkull så kostar det inte många kronor att laga hojen.

Med tanke på hur snabba försäkringsbolagen är på att ta betalt så skulle premien för motarder vara mycket högre om dom ofta var med i allvarliga olyckor med personskador som följd.

Så sluta gnäll och stick ut o åk på din BMW, jag lovar att jag inte ska starta en tråd som heter BMW-muppar :pannkyss

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag tycker att man ska förbjuda intercom-system och GPS för motorcyklar. Dom som har sånt skit på hojen tappar ju fokus på körningen och är därför en mycket större fara i trafiken. Kanske till och med en större fara än den motardåkare som kör 6-7km på bakhjulet med all koncentration på körningen, eller?

Vidare anser jag att alla hojar över 200kg ska förbjudas eftersom deras vikt gör dom ohanterliga och helt klart mycket farligare att framföra i trafik än en motard som inte väger ens i närheten av så mycket. Dessutom brukar bromsarna på så tunga hojar vara extremt dåliga, trafikfarliga med andra ord.

Sen kan man ju fundera på hur körskickligheten skiljer sig mellan dom olika motorcykeltyperna? Jag skulle nog våga sätta några kronor på att den genomsnittliga motardföraren är bra mycket bättre på att reda upp en krissituation jämfört med, låt oss säga den genomsnittliga BMW eller HD-motorcykelföraren.

Hela det här inlägget saknar verklighetsanknytning. Genomsnittlige motardföraren? Vadå vilken kurs går man för att bli en genomsnittlig motardförare eftersom man sedan blir så duktig? Nä det där med körskicklighet är helt individuellt även på motarder.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det lustiga är ju att när vi var "unga" gjorde vi allt för att INTE väcka uppmärksamhet och anstöt. Vi ansåg (helt korkat med dagens klimat) att "flyga under radarn" var det bästa OM MAN VILLE FORTSÄTTA MED DET MAN HÅLLER PÅ MED OCH TYCKER ÄR KUL och att i princip all uppmärksamhet från allmänheten var av ondo.
Ska bli kul att läsa dagens ungdoms deklarationer.

"Jag har jobbat en massa svart på kiosken i hamnen hos XXXXXX-XXXX. IN YOUR FACE!!"

Håller med. Att "verka men inte synas" är det smartaste i långa loppet.
Mvh
J

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tror att du missuppfattat mig. Det jag menar är inte att en hojtyp eller MC-förartyp är bättre än någon annan. Det jag säger (vilket flera redan har förstått) är att i en tid där debatten går het kring motorcyklars vara eller inte vara så är det inte lämpligt att använda trafikerade gator som lekplats.

Jag ifrågasätter inte din kompetens som MC-förare, däremot bör du mfl fundera lite över var och när du busar.

Jag kan ha alldeles förträffligt kul med min 230-kilos BMW, men jag väljer mina tillfällen.

Stromberget

Keep it burning (Rock n Roll)
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Röd
Vilket drag det vart i tråden så jag hakar på!
Alla ser bara SVART eller VITT det är löjligt att se "förståsig påare" skriva hur vi sätter folks liv på spel genom att "stunta" (bakhjulsåka, burna etc etc) i trafiken..

Alla vi/dom som gör sånna här grejer vet riskerna/konsekvenserna och vi har mer innan för panbenet än många tror. Trotts att snacket på forumet lyder "NU DRAR VI EN BOOMMBAR REPA!!!" så är inställningen i "stridens hetta" lugn och folket är bara ute efter en liten adrenalinkick och en rolig åk tur.

Och att säga att den lilla droppen förgiftar hela havet pga såna här grejer är ju oxå ganska mycket skit snack..
Tex ser man en kamphund tugga på en liten flicka tänker inte folk "AARRGGHHHH avliva alla hundar och kastrera deras ägare.."

Vi sätter knappast folks liv i fara! och vi pissar fan inte på motorcyklismen för att vi har en mer aktiv körstil.

Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
hehe. Dom här trådarna kommer hela tiden igen och med dom alla korkade svar. Det ena efter det andra.

4. Tro sjävla fan det är farligt att köra i 200 oxå. Vad ahr det med saken att göra? Är det nån som sagt att det är ok att ligga och rejsa i 200 mellan andra trafikanter till skilnad från att göra motardstunts mellan andra trafikanter

Era 15 sekunder i rampljuset.

Visdomens källa har talat! Det är väl bra att folk får säga vad dem tycker!

Det är relevant om du läser tråden, då försäkringspremier disskuterades och vad som driver priserna uppåt...

15 minuter i rampljuset heter det :arsele

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Varför just ett påhopp på oss motardförare?

Hade varit vettigare att bara använda rubriken "Muppar", nu verkar det bara som att vi som kör motard är värre än alla andra. Vilket jag verkligen betvivlar.
Denna tråd känns helt ärligt rätt onödig, skulle inte vara några problem att starta en sån här varje dag det är soligt om folk som kör hd, sporthoj, motard, touring offroad, 125:a osv.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Varför just ett påhopp på oss motardförare?

Hade varit vettigare att bara använda rubriken "Muppar", nu verkar det bara som att vi som kör motard är värre än alla andra. Vilket jag verkligen betvivlar.
Denna tråd känns helt ärligt rätt onödig, skulle inte vara några problem att starta en sån här varje dag det är soligt om folk som kör hd, sporthoj, motard, touring offroad, 125:a osv.

Jo för att han såg 4 motarder som betedde i hans ögon väldigt illa = motardmuppar. Skulle det ha varit glidare så blir det glidarmuppar alt sporthojar = sporthojsmuppar osv. Motarder är uppenbarligen är en utsatt grupp som är verkar ha för kul men men vissa tycker om att köra 300+ också vilket knappast har med motarder att göra!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hela det här inlägget saknar verklighetsanknytning. Genomsnittlige motardföraren? Vadå vilken kurs går man för att bli en genomsnittlig motardförare eftersom man sedan blir så duktig? Nä det där med körskicklighet är helt individuellt även på motarder.

Givetvis är körskickligheten helt individuell, men det ändrar inte det faktum att den som "leker" och lär sig sina och hojens gränser är en säkrare förare i en krissituation än nån som aldrig använt sina bromsar fullt ut och inte vet hur hojen beter sig när den stressas mer än normalt.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jo för att han såg 4 motarder som betedde i hans ögon väldigt illa = motardmuppar. Skulle det ha varit glidare så blir det glidarmuppar alt sporthojar = sporthojsmuppar osv. Motarder är uppenbarligen är en utsatt grupp som är verkar ha för kul men men vissa tycker om att köra 300+ också vilket knappast har med motarder att göra!

Då sätter jag mig och väntar på trådar om resten av hojmodellernas muppar :corn

Annars så lär nog dessa "motardmuppar" knappast vara dom första hojåkare han sett som lattjar lite på allmänna vägar och förmodligen inte dom värsta heller...

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tänkte bara flika in i debatten med att säga att bakhjulsåka e jävligt 2005.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tänkte bara flika in i debatten med att säga att bakhjulsåka e jävligt 2005.

Japp nu är det inne med ha de flashigaste skinnstället och den kraftfullaste hojen som finns men ändå hålla båda hjulen i backen! :D

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Jag upptäckte idag att man svinar fan så mycket mer på en motard än en sporthoj, iaf jag. Det är lite mer OuTlAW.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag upptäckte idag att man svinar fan så mycket mer på en motard än en sporthoj, iaf jag. Det är lite mer OuTlAW.

Nja till viss del kan även jag känna så men det känns roligare att dra upp den på bakan ifrån ca 40km/h istället för att behöva närmare 100km/h med en sporthoj!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024