Motardsporten behöver er nu. Vad tycker ni andra?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Som rubriken lyder, jag vill ha era synpunkter på hur man kan göra så att dom som ännu inte har gjort det, provar på att köra supermoto på bana och förhoppningsvis även provar på att tävla.

En cup nästa år inne i städerna eller ute på stora parkeringar i köpcenter på tillfälliga banor?? Med hårda ljudkrav. Skulle ni komma då?

Är det för omständigt eller för dyrt?

Ordet är fritt...... .

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Jodå
Jag är riktigt sugen på att prova på! Finns det nån motardbana här nere i den södra delen (bor i blekinge)?

Elbling

Nybörjare igen
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
Hacke hackspett
Har också blivit grymt sugen den senaste tiden. Det som håller mig tillbaka mest är väl racehojarnas jobbiga krav på service. Har inte världens bekvämaste garage att meka i om man säger så. En drz400 cup eller liknande?

Ett enkelt schema över träningsmöjligheter vore också bra. Alltså ett där man samlar alla banor i sverige, med tider och kostnader och krav m.m.
Kanske finns, men jag har inte hittat.
Nån som vet om det börjats köra på botkyrkabanan?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kanske samla ihop lite motardfälgar o låna ut till dem som faktiskt har en cross ståendes i garaget hemma.

Mera läger av den typen vi haft i Örebro i år där man verkligen också framhäver att det är mycket nybörjare på banan så de nya inte skräms av att de ska vara sämst på banan.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Sjukt sugen på att testa.
Men är väll litesådär med info om när var hur.

Har fåtrför mej att det bara är rejsåkare som åker bana med motard.
Är det inte krav på uppsamlingskärl och barkbusters osv?

Hobbybanåkning har ju potenial att bli stort annars, bra mycket billigare än att betal 1000kr för en bandag med sporthoj och sen minst lika mycket på däck och bensin.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hobbyåkning

Jag tror att satsa på att ragga amatörer för att få lite mer folksport över det. Jag har nyss köpt en Husa 650 som återfall efter många års uppehåll. Än så länge går det långsamt, med två hjul i backen och inte på tvären - men viljan att lära sig är stor. Tyvärr är det dåligt med träningar i denna del (Borås 12 mil bort är säkert ok jämfört med roadracing men inte OK som tvåbarnsfar med seriöst jobb). Jag tror också att en cup som kommer närmare publik (köpcentrum, stora parkeringar) ökar intresset hos allmännheten. När jag talar med vänner som inte kör hoj vet ingen ens vad en motard är, efter att visat lite klipp på tuben ser de flesta intresserade ut.

Sammanfattning:
- Satsa på bredd så växer även eliten
- Ta tävlingar dit folk normalt är
- Fler "lärare" och tränare till amatörer. Jag lärde mig mer om att köra hoj på en dag på Anderstorp med Bike-events än vad jag gjorde på en sommar på gatan...

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
jag skulle vilja gå "motard kurs" ungefär som smcs knix körningar på gocartbanorna.
fast motard anpassad körstil.

nu kör jag sporthojs körstilen på motard. känns helt fel i vissa kurvor.

[YOUTUBE-ID]uOr-H9Q4Kfs[/YOUTUBE-ID]

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
jag skulle vilja gå "motard kurs" ungefär som smcs knix körningar på gocartbanorna.
fast motard anpassad körstil.

nu kör jag sporthojs körstilen på motard. känns helt fel i vissa kurvor.

Fast du kvalar du in i supermono genom att inte sätta ner foten! :D

Jag tror helt enkelt att folk är för rädda för att bli förnedrade på bana men på allmän väg kan de köra satan. Gocartban ägarna är inte sugna på att få asfalten uppriven av icke skyddade fotpinnar mm. Att försöka få in en egen grupp enbart för motard på en av SMC broms & kurv kursen känns tight då de brukar vara fullbokade med vanliga hojar men skulle vara en ide. Jag känner mig gammal nu men skulle jag få för mig att köpa en motard igen så skulle jag inrikta mig på att försöka köra bana för i trafik har det börjat bli riktigt farligt. Anmäla sig till den lägsta klassen i Supermoto SM bara för att prova på & ha kul dock kanske inte helt opitmalt för en gatmotard. Tror många gatmotard åkare skulle vara intresserade men när det kommer till kritan så nja det går inte att jämföra med att gasa ur på Gotland ring mm.

Köra på en parkeringsplats känns inte så dyrt, band för att markera & lite däck samt tillkommer är isåfall en stående ambulans om det är tävling som gäller. Nackdelen med t,ex supermoto SM är att på banorna så är det svårt att kunna gå runt banan. Både Lunda & Eskilstuna begränsar de mest sevärda delarna av banan såsom gruspartiet.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ett "stadsrace" har ju alltid lockat helt sjukt!

Stadsrace banan i Gbg/Frihamnen vore ju perfekt för oss å gasa av oss lite på t.ex dagen efter Stcc!

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag ville alltid köra bana när jag hade mina motarder. Det som gjorde att jag aldrig provade var alla regler med najning av alla delar och uppsamlingskärl hit och dit.

Kanske inga som helst problem för den kunnige, men det var det som gjorde att jag aldrig kom ut på bana.. Orkade helt enkelt inte pilla med allt för att få prova på bana.

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Jag skulle absolut testa sporten på riktigt om det fanns en motardbana någonstans i närheten. Det verkar ju helt klart roligt!! :tummenupp

Problemet är väll att man bor i norrland. Jag har ingen riktig lust att kasta upp en hoj på släp och köra genom halva riket för bankörning tyvärr.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag ville alltid köra bana när jag hade mina motarder. Det som gjorde att jag aldrig provade var alla regler med najning av alla delar och uppsamlingskärl hit och dit.

Kanske inga som helst problem för den kunnige, men det var det som gjorde att jag aldrig kom ut på bana.. Orkade helt enkelt inte pilla med allt för att få prova på bana.

Är najjning och uppsamlingskärl en begränsning för fler så ställer jag upp och fixar detta i depån innan race....

Lite låstråd genom oljeplugg och bromsgrejer är fixat på en kvart och uppsamlingskärl fixar redbullflickorna....

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Back to basic, sportsman klass kanske med stora hjul, inget transponderkrav, parkeringar, typ, .....

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Jag tror på att inför nästa år införa en ny klass.
Vi kan kalla den Street.
Körs samtidigt med SM tävlingarna.

Denna klass ska vara tänkt att locka alla gatåkare som är lite nyfikna på att prova att tävla under enklare former utan att krångla till det.

"Kom Och Kör"
Ta din gamla 660 eller DRZ SMC XR eller vad du har....

En låg anmälningsavgift ca 200:- vore nog lagom.
Gatdäck dvs inga slicks.
Vi stänger av grusslingan då gruset skrämmer många och kör bara asvalt delen.

Krav på hjälm ryggskydd och heltäckande skinnställ och stövlar.

Vad det gäller najning och uppsamlingskärl så är det inte så krångligt som vissa har fått för sig.
Vi supermotoåkare är hjälpsamma så det löser vi på plats.

Så i princip är det bara att anmäla sig och tävla.

Och har man bara provat race en gång så är man fast och vill bara ha mer och mer :yoparty

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Håller med många just enkelheten skulle nog få fler att köra.
eller iallafall testa på de hela:tummenupp

en "street-klass" enkel utan transponder och krusiduller.

De vore ju perfekt med lite parkeringsrace då kanske de dyker upp lite publik.
Vore ju skapligt grymt å få köra ungefär samma slinga som när dom kör skidor i Stockholm:yoparty

/F

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Najningar osv. Det är inget problem, det är inget krav på någon bana för att få träna. Även om vissa anser att det lämpligt. Men som sagt, inget krav.
Dock är uppsamlingskärl det. En petflaska och två buntband senare va det klart.

OM man trotts detta tycker det verkar krångligt finns det inte en enda bana du kan åka till utan att få hjälp på plats med detta. Vi supermoto åkare är ett glatt o välkomnande gäng o det finns alltid någon som har tid att hjälpa till bara man kollar runt lite. Låna verktyg är aldrig några problem heller.

Barkbusters måste väl nästan ses som obligatoriskt även på gata? Jag tycker iaf man kör så inspirerat där att det är skäl nog att ha. Finns ju alltfrån Biltema från några hundra till dom bästa på marknaden för 1400:-.

Ban info med träningstider osv kommer att komma upp på Supermotosweden.se med tiden. Men den som allting annat drivs på fritiden av eldsjälar och tyvärr har är baninfo en utav dom sakerna som inte hunnits med. Ska nog se att det blir bättre tills nästa säsong. Övrig kretik till den sidan är även den välkommen, men det kan kanske hållas till tråden som handlar om sidan o inte här?

Märkes eller modell-specifika klasser tror jag inte på i sverige. Kanske isf bara som en "klass i klassen" och med iniativ från en tillverkare, annars så ser jag inga fördelar med det.
Men en ren "gatklass" har varit på tal tidigare, kanske då bara köra på asfalt, förbud mot användning av däckvärmare och kanske bara tillåta gatgodkända däck osv. Allt för att hålla nere kostnaden. Men, som några redan är inne på så tror jag inte man lyckas locka ut dom med denna typen av hojar. Iaf inte än!
Men, kanske bara erbjuda träningstid för gathojar på ungefär samma premisser i samband med tävlingar. Kanske inte under SM's tävlingsdagar. Men dagen innan är det ju som regel träning även inför SM och i samband med andra icke publika arr. finns det ju ofta möjligheter att klämma in. Det kanske är mer intressant?

Även grundkurser är ju väldigt lätta att få till om bara intresset finns. Med basikkunskaper om körställning och spårval t.ex. Något jag gärna ställer upp på om folk är intresserade

Som en liten parantes så är ju "parkeringsplattsrace" hur roliga som helst o albsolut något att sträva efter att få till fler av. Men att dom skulle vara enklare att arrangera skulle jag vilja säga är direkt fel om man jämnför med en permanent anläggning.

Det är nog därför att dom blivit lite mer ovanliga på senare år när det faktiskt finns motardbanor, vilket inte va fallet för bara ca 5 år sedan

Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton

Det var faktiskt samma för mig. Därför har jag hållt mig till där jag är uppväxt - motocrossbanan. En miljömatta och sen är det klart.

Tror att jag hade sugit riktigt hårt på motard för övrigt...

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
själv så har jag i stort sett helt tappat suget för att köra motard på gata,och jag kommer därför ta licensentill våren, ser som ingen vitts med gatåkat. grusåkat är kul men att ha en racemoppe för att svina i stan känns övervintrat för min egen personligadel . inkörsporten för mig har varit att piska 640:in på storbana. men nu säljs den och jag fixar racemoppe istället.

har inga konkreta besked men inom skaraborgsområdet så jobbar vi på saken vad gäller träningar för supermoto på gocartbana. och det ligger nära kan jag säga. våran förhoppning är att dels folk skall kunna hitta gnistan till att vilja ta sig in i motardsporten och använda racemopparna till det man borde ha dom till =)

jag kommer återkomma i ärendet framöver =)

• Gilla
Reaktioner: MaG

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
själv så har jag i stort sett helt tappat suget för att köra motard på gata,och jag kommer därför ta licensentill våren, ser som ingen vitts med gatåkat. grusåkat är kul men att ha en racemoppe för att svina i stan känns övervintrat för min egen personligadel . inkörsporten för mig har varit att piska 640:in på storbana. men nu säljs den och jag fixar racemoppe istället.

har inga konkreta besked men inom skaraborgsområdet så jobbar vi på saken vad gäller träningar för supermoto på gocartbana. och det ligger nära kan jag säga. våran förhoppning är att dels folk skall kunna hitta gnistan till att vilja ta sig in i motardsporten och använda racemopparna till det man borde ha dom till =)

jag kommer återkomma i ärendet framöver =)

Bra jobbat! :tummenupp ...o lycka till!

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Bra att ni kommer med era synpunkter. Jag tar dom till mig. Fortsätt fundera och fråga era kompisar som kör på gatan vad dom tycker.

Stadsrace ska jag under hösten undersöka närmare.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln