Motionärsklass i roadracing!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har velat fram och tillbaka sedan reglementet för Speedster kom ut och kom här om dagen fram till att jag kör Speedster på, i alla fall, Gelleråsen den 1 juni.

Är det som att jag skulle vara överlägset snabbast i Speedster så får dom gladeligen kasta ut mig. :)

Häng med du! Tyvärr kommer du bara se mitt :arsele ! ;)

Det känns helt klart som ni ska köra Rookie grabbar. Enda skälet till att jag skulle åka är för att köra nåt enstaka race på nåt skrot (cb500 ;) ) jag lånat av nån eller köpt för skrotpengar. Enda skälet för Mojja är för att han längtat två år efter att få köra ifrån mig och tror att han har en chans nu. Och på nån gammal häck är man ju inte snabb hur man än gör.

Tänk på att några snabba förare i Speedster skapar samma problem i den klassen som den är tänkt att lösa de andra :krama

Så jämför er inte med SBK, jämför er med Rookie. Går DET alldeles för fort, då är väl Fartster Kupp alldeles utmärkt, men det låter inte så.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det känns helt klart som ni ska köra Rookie grabbar. Enda skälet till att jag skulle åka är för att köra nåt enstaka race på nåt skrot (cb500 ;) ) jag lånat av nån eller köpt för skrotpengar. Enda skälet för Mojja är för att han längtat två år efter att få köra ifrån mig och tror att han har en chans nu. Och på nån gammal häck är man ju inte snabb hur man än gör.

Tänk på att några snabba förare i Speedster skapar samma problem i den klassen som den är tänkt att lösa de andra :krama

Så jämför er inte med SBK, jämför er med Rookie. Går DET alldeles för fort, då är väl Fartster Kupp alldeles utmärkt, men det låter inte så.

Min plan var att köra första racet i Speedster Cup, bara för att känna på racing och hur allt fungerar när man faktiskt är där. Jag har aldrig startat i ett race tidigare. Efter det så kommer jag att gå upp till R1000 vid andra racet.

Jag håller helt och håller med dig om att för snabba förare i Speedster skapar samma problem som vi har idag och det är precis det som fått mig att vela fram och tillbaka i någon vecka nu. Hade jag struntat i det och bara varit egoist så hade jag ju självklart valt Speedster så länge jag fick köra där då jag har störst chans att stå på pallen i den klassen. Men då faller ju hela konceptet.

Jag tror att den här lösningen är den som alla tjänar på, jag får prova på i ett lugnare tempo och dom snabba grabbarna slipper nån gröngöling som inte vet vad han ska göra när det kommer 20 hojar in i första böj samtidigt. :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Intressant.... Det var en eller högst två hojar som inte skulle platsa i respektive rookieklass i den lilla ''startlistan''. Det visar att klassen bara späder på djungeln av klasser, som idag redan har svårt att fylla befintliga startfält. Skall man skapa en ny klass, då bör den åtminstone fylla ett tomrum.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Men syftet med den här klassen är väl att få folk ut på banorna och prova på Race? Om man genom att skapa en sån här klass minskar tröskeln för det är mycket vunnet. Problemen med tunna startfält och att Rookieklasserna blivit en egen klass där många ville hänga kvar för länge är ett "gammalt" problem som gjort situationen värre. Vi har problem idag inom RR och något måste göras och jag tycker detta är en bra idé, inte felfri och utan problem, men fortfarande en bra idé som bör prövas.

Själv har jag aldrig tävlat tidigare och tänkte köra 1-2 Race i Speedster och sedan testa Rookie om tiden medger det. För mig minskar detta tröskeln att prova på att tävla.

I den bästa av världar kommer det till en massa nya människor som testar Speedster, blir tvångsuppklassade till Rookie och fyller på startfälten där. Samtidigt så tvångsuppklassas dom bästa i Rookieklasserna och alla startfält fylls på.

Intressant.... Det var en eller högst två hojar som var inte skulle platsa i respektive rookieklass i den lilla ''startlistan''. Det visar att klassen bara späder på djungeln av klasser, som idag redan har svårt att fylla befintliga startfält. Skall man skapa en ny klass, då bör den åtminstone fylla ett tomrum.
 

hyland

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Östersund
Hoj
S1000rr -10
Håller med, tror oxå att det kommer fyllas på uppåt fortare än folk tror.
Själv ser jag lika mkt fram emot den anda som blir oavsett nivå eller ålder.
Men det förutsätter nog att man har en någorlunda positiv inställning själv för att kunna bli del av den:tummenupp
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Intressant.... Det var en eller högst två hojar som inte skulle platsa i respektive rookieklass i den lilla ''startlistan''. Det visar att klassen bara späder på djungeln av klasser, som idag redan har svårt att fylla befintliga startfält. Skall man skapa en ny klass, då bör den åtminstone fylla ett tomrum.

Trodde i mitt enfald att de var tiden föraren på hojen satte som klassade honom/henne till olika klasser än hur stor eller ny hojen är ?! :va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Min åsikt är att skapa en klass som verkligen kan fungera som en instegsklass och vettigt alternativ till dagens juniorklass för dom lite äldre ungdomarna från 15 år. I det sammanhanget bör hojarna vara begränsade till hojtyper som cb500 eller er6 m.fl.med max 48 hk. Det ger spännande race med mätbara prestationer. Det ger även en varaktig tillgång på hojar i till klassen eftersom det är en klass som styrs av körkortskrav i hela europa. Det är idag problem för luniorklassen att ingen tillverkare levererar vettiga holar som ligger runt 30 hk. Det är antingen en fyrtakts 125cc på 15 hk eller hojar på 40-48hk där bl.a cb500 eller ninja 300 återfinns. Alting styrs naturligtvis av körkortsklasser.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Problemet är väl inte att skapa klasser, utan problemet är väl att hitta nya förare. Då måste det vara så enkelt som möjligt. Självklart vore det bättre om man kunde ha det mer uppdelat i klasser men vem ska köra i dom? Det är ju inte direkt överfullt idag.

Sen kan man väl vända på ditt resonemang om den lilla listan. Om dom flesta passar in i någon av rookieklasserna så kanske klassen kommer att fungera precis som tänkt, en ingång till racing för sådana som annars inte skulle testat det? Dom flesta som kört lite med en lite modernare cykel på bana blir uppklassade efter 2 lopp. Kvar blir dom som kör ER-6 eller något annat lite långsammare för skojs skull. Sen hoppas jag också att det blir en bra lösning för juniorerna, men de kan väl redan idag hoppa in och köra t.ex ER-6?

Min åsikt är att skapa en klass som verkligen kan fungera som en instegsklass och vettigt alternativ till dagens juniorklass för dom lite äldre ungdomarna från 15 år. I det sammanhanget bör hojarna vara begränsade till hojtyper som cb500 eller er6 m.fl.med max 48 hk. Det ger spännande race med mätbara prestationer. Det ger även en varaktig tillgång på hojar i till klassen eftersom det är en klass som styrs av körkortskrav i hela europa. Det är idag problem för luniorklassen att ingen tillverkare levererar vettiga holar som ligger runt 30 hk. Det är antingen en fyrtakts 125cc på 15 hk eller hojar på 40-48hk där bl.a cb500 eller ninja 300 återfinns. Alting styrs naturligtvis av körkortsklasser.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är väl inte att skapa klasser, utan problemet är väl att hitta nya förare. Då måste det vara så enkelt som möjligt. Självklart vore det bättre om man kunde ha det mer uppdelat i klasser men vem ska köra i dom? Det är ju inte direkt överfullt idag.

Sen kan man väl vända på ditt resonemang om den lilla listan. Om dom flesta passar in i någon av rookieklasserna så kanske klassen kommer att fungera precis som tänkt, en ingång till racing för sådana som annars inte skulle testat det? Dom flesta som kört lite med en lite modernare cykel på bana blir uppklassade efter 2 lopp. Kvar blir dom som kör ER-6 eller något annat lite långsammare för skojs skull. Sen hoppas jag också att det blir en bra lösning för juniorerna, men de kan väl redan idag hoppa in och köra t.ex ER-6?

Jag skulle inte vilja para ihop en Ninla 300 på 40 hk med en zx 10 på 200 hk. Dels kan sådana kombinationer sluta illa även på träningar och bandagar. Sedan är det inget roligtt för varken publik eller deltagare. Det är t.om ofta deltagare på 125 std kör med gul väst på kvällsträningar och bandagar, för att förare på t.ex 1000 cc mc skall hinna och planera sin omkörning i god tid så vi undviker en påkörning. Detta är redan ett problem vid bandagar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om det bara krävs 1,17 tider för uppklassning så borde nästan hela fältet klassas upp efter första rejset? Måste ju vara flera i fältet som vet att dom är mkt snabbare än så?

Bara de uppklassade fortsätter uppfyller klassen sitt syfte eller så krävs det en inkörningsperiod för att folk med.mer effektsvaga ska våga sig dit.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
En fråga som spontant dök upp.

Om man kör Speedster med valfri 1000cc eller 600cc, blir "uppklassad" till Rookie och kör där en eller två säsonger men inser sen att man vill hålla på med billigare racing och köpa t.ex. en er6a och köra med.
Då vill man ju igen ställa upp i Speedster, får man det? Under hur lång tid är man "uppklassad"?
Iom att vi bara har två steg i licensen, A och B, så är ju alla B-förare kvalificerade för Speedster på pappret. Egentligen så borde ju Speedster vara en egen C-klass, men gissar att det inte är helt lätt att införa i befintligt reglemente.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det bara krävs 1,17 tider för uppklassning så borde nästan hela fältet klassas upp efter första rejset? Måste ju vara flera i fältet som vet att dom är mkt snabbare än så?

Bara de uppklassade fortsätter uppfyller klassen sitt syfte eller så krävs det en inkörningsperiod för att folk med.mer effektsvaga ska våga sig dit.

Alternativt så skaffar alla en lap timer och ser till att göra 1:20-varv... :rolleyes:
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alternativt så skaffar alla en lap timer och ser till att göra 1:20-varv... :rolleyes:

Kul kille...

Eftersom det är typ "prova på" racing och gränsen ligger där den ligger så kommer samtliga bli uppklassade och frågan är väl om det inte finns flera som inte är riktigt redo för det efter endast ett race.
<1,17 gjorde jag med en ny 1000cc som jag var livrädd att skrota på vanlig bandag och det kommer alla med en modern sh lätt göra under race.

Lite högre gräns hade inte gjort ngt.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Kul kille...

Eftersom det är typ "prova på" racing och gränsen ligger där den ligger så kommer samtliga bli uppklassade och frågan är väl om det inte finns flera som inte är riktigt redo för det efter endast ett race.
<1,17 gjorde jag med en ny 1000cc som jag var livrädd att skrota på vanlig bandag och det kommer alla med en modern sh lätt göra under race.

Lite högre gräns hade inte gjort ngt.

Tror PeteR1 skojade lite...:7peta

Det finns massvis med folk som har kört ganska många bandagar, men kör tider runt 1.20 på Åsen. Folk vill olika saker och utvecklas olika snabbt, men vill kanske köra motionsracing ändå, eller hur?

Du kanske är snabbare än mig, men vi tänker ganska lika tror jag? Skönt att testa på racing under lite lugnare former, men ganska snart hoppa upp i Rookie 1000.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tror PeteR1 skojade lite...:7peta

Det finns massvis med folk som har kört ganska många bandagar, men kör tider runt 1.20 på Åsen. Folk vill olika saker och utvecklas olika snabbt, men vill kanske köra motionsracing ändå, eller hur?

Du kanske är snabbare än mig, men vi tänker ganska lika tror jag? Skönt att testa på racing under lite lugnare former, men ganska snart hoppa upp i Rookie 1000.

Det är liksom just det att jag inte tror att du får mer än en chans förrän du måste stångas med SBK....

Har personligen kört ett antal bandagar och samtliga med en hoj jag varit rädd om samt även provat ett låtsasrace och trots samma hoj så sjönk varvtiden betänkligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är liksom just det att jag inte tror att du får mer än en chans förrän du måste stångas med SBK....

Har personligen kört ett antal bandagar och samtliga med en hoj jag varit rädd om samt även provat ett låtsasrace och trots samma hoj så sjönk varvtiden betänkligt.

Ja, fast om en hel hord med folk blir uppklassade till rookie så kanske hastigheten sjunker lite i den, när toppskiktet i den med skickas vidare uppåt. Jag tänkte försöka pressa ekonomin till att bli en aktervakt på något gammalt bojsänke i rookie 600 åtminstone en gång i år. ;)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ett grundproblem är ju att Rookie och SBK kör i samma heat, men det ändras förhoppningsvis till nästa år om vi får fler startande. Om Rookie körde eget heat så ligger de flesta mellan 1.10 och 1.13 på Åsen vilket känns helt ok.

Jag kör så många speedster cup race jag får/kan i år så får vi se vad det blir sen...
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Om det under sesången bli så många uppklassade i rookie 1000 att den klassen helt plötsligt har 15-20 startande.
Då måstd man väl ändå dela den klasser från sbk?
Finns någon sådan option?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top