EBS
The one and only
Häng med du! Tyvärr kommer du bara se mitt !
Absolut, när jag är på varv 9 och du på varv 8.
Häng med du! Tyvärr kommer du bara se mitt !
Jag har velat fram och tillbaka sedan reglementet för Speedster kom ut och kom här om dagen fram till att jag kör Speedster på, i alla fall, Gelleråsen den 1 juni.
Är det som att jag skulle vara överlägset snabbast i Speedster så får dom gladeligen kasta ut mig.
Häng med du! Tyvärr kommer du bara se mitt !
Det känns helt klart som ni ska köra Rookie grabbar. Enda skälet till att jag skulle åka är för att köra nåt enstaka race på nåt skrot (cb500 ) jag lånat av nån eller köpt för skrotpengar. Enda skälet för Mojja är för att han längtat två år efter att få köra ifrån mig och tror att han har en chans nu. Och på nån gammal häck är man ju inte snabb hur man än gör.
Tänk på att några snabba förare i Speedster skapar samma problem i den klassen som den är tänkt att lösa de andra
Så jämför er inte med SBK, jämför er med Rookie. Går DET alldeles för fort, då är väl Fartster Kupp alldeles utmärkt, men det låter inte så.
Intressant.... Det var en eller högst två hojar som var inte skulle platsa i respektive rookieklass i den lilla ''startlistan''. Det visar att klassen bara späder på djungeln av klasser, som idag redan har svårt att fylla befintliga startfält. Skall man skapa en ny klass, då bör den åtminstone fylla ett tomrum.
Intressant.... Det var en eller högst två hojar som var inte skulle platsa i respektive rookieklass i den lilla ''startlistan''. Det visar att klassen bara späder på djungeln av klasser, som idag redan har svårt att fylla befintliga startfält. Skall man skapa en ny klass, då bör den åtminstone fylla ett tomrum.
Intressant.... Det var en eller högst två hojar som inte skulle platsa i respektive rookieklass i den lilla ''startlistan''. Det visar att klassen bara späder på djungeln av klasser, som idag redan har svårt att fylla befintliga startfält. Skall man skapa en ny klass, då bör den åtminstone fylla ett tomrum.
Min åsikt är att skapa en klass som verkligen kan fungera som en instegsklass och vettigt alternativ till dagens juniorklass för dom lite äldre ungdomarna från 15 år. I det sammanhanget bör hojarna vara begränsade till hojtyper som cb500 eller er6 m.fl.med max 48 hk. Det ger spännande race med mätbara prestationer. Det ger även en varaktig tillgång på hojar i till klassen eftersom det är en klass som styrs av körkortskrav i hela europa. Det är idag problem för luniorklassen att ingen tillverkare levererar vettiga holar som ligger runt 30 hk. Det är antingen en fyrtakts 125cc på 15 hk eller hojar på 40-48hk där bl.a cb500 eller ninja 300 återfinns. Alting styrs naturligtvis av körkortsklasser.
Problemet är väl inte att skapa klasser, utan problemet är väl att hitta nya förare. Då måste det vara så enkelt som möjligt. Självklart vore det bättre om man kunde ha det mer uppdelat i klasser men vem ska köra i dom? Det är ju inte direkt överfullt idag.
Sen kan man väl vända på ditt resonemang om den lilla listan. Om dom flesta passar in i någon av rookieklasserna så kanske klassen kommer att fungera precis som tänkt, en ingång till racing för sådana som annars inte skulle testat det? Dom flesta som kört lite med en lite modernare cykel på bana blir uppklassade efter 2 lopp. Kvar blir dom som kör ER-6 eller något annat lite långsammare för skojs skull. Sen hoppas jag också att det blir en bra lösning för juniorerna, men de kan väl redan idag hoppa in och köra t.ex ER-6?
Om det bara krävs 1,17 tider för uppklassning så borde nästan hela fältet klassas upp efter första rejset? Måste ju vara flera i fältet som vet att dom är mkt snabbare än så?
Bara de uppklassade fortsätter uppfyller klassen sitt syfte eller så krävs det en inkörningsperiod för att folk med.mer effektsvaga ska våga sig dit.
Alternativt så skaffar alla en lap timer och ser till att göra 1:20-varv...
Kul kille...
Eftersom det är typ "prova på" racing och gränsen ligger där den ligger så kommer samtliga bli uppklassade och frågan är väl om det inte finns flera som inte är riktigt redo för det efter endast ett race.
<1,17 gjorde jag med en ny 1000cc som jag var livrädd att skrota på vanlig bandag och det kommer alla med en modern sh lätt göra under race.
Lite högre gräns hade inte gjort ngt.
Tror PeteR1 skojade lite...
Det finns massvis med folk som har kört ganska många bandagar, men kör tider runt 1.20 på Åsen. Folk vill olika saker och utvecklas olika snabbt, men vill kanske köra motionsracing ändå, eller hur?
Du kanske är snabbare än mig, men vi tänker ganska lika tror jag? Skönt att testa på racing under lite lugnare former, men ganska snart hoppa upp i Rookie 1000.
Det är liksom just det att jag inte tror att du får mer än en chans förrän du måste stångas med SBK....
Har personligen kört ett antal bandagar och samtliga med en hoj jag varit rädd om samt även provat ett låtsasrace och trots samma hoj så sjönk varvtiden betänkligt.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |