Motionärsklass i roadracing!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
självklart kan det hända grejjer, men är man rädd för att vara 5 meter från en annan hoj på banan i 150++ så kanske inte roadracing är grejjen man ska hålla på med.
Min första byta färg på kåporna gjorde jag med ingen mindre än Peter Sköld och det enda jag tänkte då var "hoppas hoppas det går bra för den där hojen är dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyr" och efteråt hade min svarta Suzuki lite najs Ducatiröd på sig... och Peters svar när jag nervöst bad lite om ursäkt efteråt var "det var ju inte så nära, ingen krashade ens!"

Vet inte om din film är riktigt representativ för ett race, det där är bandag där flertalet inte har nåt intresse alls av att köra fortare än vad de gör idag utan vill bara fortsätta åka runt i sin takt utan att ha tillsystemmelse till tävlingsinstinkt (spelar ingen roll om det så vore steg 1238091823018209...)
se bara killen runt 1.50 som inte ens drar fullt med hojen ut på rakan liksom (oså ska man INTE åka över vita linjen:smasha , typiskt bandagar), såvitt jag ser genom hela filmen finns det inget att anmärka på direkt.
Okörningen vid 0.08 sek är väl heller inget underligt eller nära döden?

Den absolut största skillnaden som kommer vara jämfört med bandagar o liknande är att de som är där är där för att tävla och när man står där och de röda lamporna släcks, då är det RACE! inget annat, helt underbart fantastiskt RACEmode går igång.:7peta

De som inte kommer dit och varit med när lamporna släcks förstår inte tjusningen, känslan och det fantastiskt roliga i att tävla istället för bandagar.
Jag har sett flera exempel på de som gått från 1.20 som personbästa på Gelleråsen till 1.15 på FÖRSTA racet och det formligen rinner adrenalin ur öronen på dom efteråt :banana

jag har blivit varvad av Filip Backlund på race, DET var fartskillnad men inget som helst problem (själv hade jag ett hysteriskt skratt i hjälmen och undrade bara hur fn han gör):huvet


Jag är helt enig med dig Håkan, Till 100%, Dock så tror jag inte min inställning passar i speedster och till det klientel denna klass riktar sig mot. Race what you got. Kör din hoj till banan och där ifrån.

Men i R-600 är jag redo att dumpa min hoj på spolplattan om det vill sig så illa. Jag är även redo att finansiera en ny racehoj för att fortsätta säsongen om kroppen skulle visa sig vara hel efter en redig krasch.

Dock så ser jag stora bekymmer om jag skulle ställa upp i speedster med folk som kör 1.20. Antingen skulle jag få bromsa min framfart rejält eller så skulle jag köra någon av banan.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
....Klocka ord....(oså ska man INTE åka över vita linjen:smasha , typiskt bandagar),
........

Det är något jag reflekterat över, nästan på varje varv på en bandag ser man någon bryta "vita linjen". Vid något enstaka tillfälle kommer arrangören ihåg att upp det på förarmötet.
I klippet är det tydligen licensierade förare, vilket gör företeelsen än konstigare.
Den vita linjen är en betongmur som varken får eller kan korsas! Förutom i starten av ett race!:fakta
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är något jag reflekterat över, nästan på varje varv på en bandag ser man någon bryta "vita linjen". Vid något enstaka tillfälle kommer arrangören ihåg att upp det på förarmötet.
I klippet är det tydligen licensierade förare, vilket gör företeelsen än konstigare.
Den vita linjen är en betongmur som varken får eller kan korsas! Förutom i starten av ett race!:fakta

Gelleråsen på rullen, linjen gäller bara bilar.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är något jag reflekterat över, nästan på varje varv på en bandag ser man någon bryta "vita linjen". Vid något enstaka tillfälle kommer arrangören ihåg att upp det på förarmötet.
I klippet är det tydligen licensierade förare, vilket gör företeelsen än konstigare.
Den vita linjen är en betongmur som varken får eller kan korsas! Förutom i starten av ett race!:fakta

Jag har ett svagt minne av att Gelleråsens utfart från depån målades om och fick en extra linje ut mot banan eller nåt till 2013.

Och att man skulle hålla sig innanför den inre linjen när man körde ut med hojen och att det var OK att korsa den yttre när man kom på rakan då den yttre linjen annars skar av spåret om man kom längs med vänsterkanten.

Gällde då SMC kursdagar där deltagare som vill ta det lite lugnare ofta håller sig längs vänsterkanten för att släppa förbi kön bakom, man vill inte ha en massa spårbyten i slutet av rakan då som kan ställa till det för de som kör om och har fokus på vad som helst förutom vita streck i asfalten.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Får väl skylla på att de inte fanns så värst långt ut i banan när jag va där sist :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag är helt enig med dig Håkan, Till 100%, Dock så tror jag inte min inställning passar i speedster och till det klientel denna klass riktar sig mot. Race what you got. Kör din hoj till banan och där ifrån.

Men i R-600 är jag redo att dumpa min hoj på spolplattan om det vill sig så illa. Jag är även redo att finansiera en ny racehoj för att fortsätta säsongen om kroppen skulle visa sig vara hel efter en redig krasch.

Dock så ser jag stora bekymmer om jag skulle ställa upp i speedster med folk som kör 1.20. Antingen skulle jag få bromsa min framfart rejält eller så skulle jag köra någon av banan.

Men då hör du ju hemma i r600/1000 istället, easypeasy :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Just det..

Är det någon/några som tänkt köra med CBR600RR 03-06 så har jag fortfarande en hel del godis till dem i garaget. Flera set extra fälgar, kåpset (i behov av lite smink) och nån låda småplock som airducts etc...

Har också däck värdiga Rookie kvar för den som är intresserad (som är Speedster-reglementsenliga).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej, det är inte bara du, och alla som har en hjärna borde fatta.


Har varit på flera bandagar där tempot har legat mellan 1.17-1.18 för "tuffa killarna på tusen" till över 2min på vanliga hojar typ er6 på gelleråsen.
När man påpekat detta för "tuffa killarna på tusen" så tycker dom det är kul att köra om så de trivs i gruppen och vill inte byta till snabbare grupp.....

Vad blir skillnaden här vill du påstå?

Blir det sämre för alla startar samtidigt och delas upp över banan i sin tempogrupp?
Blir det sämre för det ev. blir varvningar mot slutet?
Blir det sämre för att alla faktiskt är införstådda med att det är race?

Det som enligt mig skulle kunna bli problem är träningar/kval men det kommer förhoppningsvis poängteras på förarmötet så extra försiktighet tas där.
Racen, efter förstaböj är passerad, kommer skillnaden inte betyda lika mycket.

Sen, detta är race och inte en bandag/smc-kurs, plast Kommer skrapas.....har man svårt med det är det inget man ska hålla på med.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har varit på flera bandagar där tempot har legat mellan 1.17-1.18 för "tuffa killarna på tusen" till över 2min på vanliga hojar typ er6 på gelleråsen.
När man påpekat detta för "tuffa killarna på tusen" så tycker dom det är kul att köra om så de trivs i gruppen och vill inte byta till snabbare grupp.....

Vad blir skillnaden här vill du påstå?

Blir det sämre för alla startar samtidigt och delas upp över banan i sin tempogrupp?
Blir det sämre för det ev. blir varvningar mot slutet?
Blir det sämre för att alla faktiskt är införstådda med att det är race?

Det som enligt mig skulle kunna bli problem är träningar/kval men det kommer förhoppningsvis poängteras på förarmötet så extra försiktighet tas där.
Racen, efter förstaböj är passerad, kommer skillnaden inte betyda lika mycket.

Sen, detta är race och inte en bandag/smc-kurs, plast Kommer skrapas.....har man svårt med det är det inget man ska hålla på med.

Att köra med, om jag förstår dig rätt, upp till 40 s i skillnad på varvtid i samma heat, skulle det vara fiffigt?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top