Motionärsklass i roadracing!

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
450 är nog i klenaste laget, om man ska köra mot moderna sporthojar också. Jag körde 1.16 med min 690 motard, men tyckte att den var på tok för klen för att ha kul i samverkan med sporthojar.

Ja 450'n kanske är i klenaste laget....fast det är ju roligare och köra med klenare hoj och gasa satan...än och vara rädd för att flyttas upp till R1000 om man skulle råka åka fort...har varken tid el råd och satsa fullt ut. Vill bara ha kul för en rimlig peng :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja 450'n kanske är i klenaste laget....fast det är ju roligare och köra med klenare hoj och gasa satan...än och vara rädd för att flyttas upp till R1000 om man skulle råka åka fort...har varken tid el råd och satsa fullt ut. Vill bara ha kul för en rimlig peng :tummenupp

Nu är det ju så att man har precis lika kul i rookie utan att satsa fullt! Race for the race! :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Smartreklam på lamberget, vid vianor, just nu-tryckarn i stan och finns en som jag inte minns namnet på på gräsdalen, tror första höger efter plantagen så ligger det på vänster sida. finns fler. . . . :)

Stort tack! :Bugar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
KTM 690-Cup kör tider enda ner till 1.12. En riktigt snabb förare kan nog säkert köra under 1.20 på en 450.

En medioker förare kör 1.20 utan problem. Jag har gjort 1.23 på en BMW scarver med gatdäck och då har den typ samma effekt som 450n, väger nästan dubbelt så mycket, har komfortanpassad ej justerbar fjädring och värdelös markfrigång. Och jag är på inget sätt en snabb förare.

Tiderna är inte problemet på en 450 i den här klassen däremot är det nog trist att inte kunna kubbas med någon som har liknande varvtider. Man blir bara ifrånåkt på rakan och tar in som fan när det böjer, aldrig att man kan ta rygg och ligga och bevaka och försöka hugga.
Fast å andra sidan har det absolut sin charm att vara underdog på bana.:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
jag var ju också inne på det här med att köra effektsvag och usel hoj för att få ner tempot nog att inte platsa i Rookie.

Efter lite övervägande är det nog rätt dumt. Att köra jämna tider med nån på en 600a eller literklubba runt 1.16 eller så på en avsevärt tröttare hoj skapar MASSA konstiga situationer med sådär 6 omkörningar per varv under många varv innan det åt något håll skapats en lucka stor nog att hålla undan. Dessa omkörningar bilr då också med hiskeliga fartskillnader, både på rakor och i böj.

1.16 på en KTM 690 så har man sådär 160 på rakan, S1000RR på 1.16 ger säkert 240 på rakan. När dessa två får det trångt i trösen :gnissla

Det funkar kalas så länge folk är på samma, relativt låga nivå och inte trycker ut hornen genom hjälmen. Men att hyfsat snabba förare sätter sig på långsamma hojar (folk som utan vidare egentligen platsar i Rookie) kan sätta de rättmätiga Speedster-förarna i tighta situationer som de kanske inte riktigt reder ut.

Det där med "goda marginaler" är ju ett tämligen flytande begrepp.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Tackar för råd och tips angående raceprep av hojen.
Nu gick jag den enkla (dyra...) vägen ändå,
och beställde kåpset, borrade skruvar och lite annat som behövs.

Så nåt eller några race i Speedster Cup blir det med all säkerhet i år.
 

Kjellar

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Ort
Motala
Hoj
Aprilia Tuono-06 och en Mille räser
När man läser den här tråden verkar det som Speedster Cup redan gör en insatts för svensk roadracing. Många som tänker prova och även några som insett att de kan köra Rookie och inte göra bort sig där heller. Kul tycker jag :) detta kan bli riktigt bra.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
När man läser den här tråden verkar det som Speedster Cup redan gör en insatts för svensk roadracing. Många som tänker prova och även några som insett att de kan köra Rookie och inte göra bort sig där heller. Kul tycker jag :) detta kan bli riktigt bra.

Det vore väl riktigt spännande om alla som kör minst två Speedster Cup-lopp kör inom 110% av respektive Rookie-klass. Snacka om att Rookie-klasserna skulle fyllas på fort... :brynad
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tackar för råd och tips angående raceprep av hojen.
Nu gick jag den enkla (dyra...) vägen ändå,
och beställde kåpset, borrade skruvar och lite annat som behövs.

Så nåt eller några race i Speedster Cup blir det med all säkerhet i år.

Ahh va vi ska fightas och ha kul! :hihi Mixat med depåsnack och lite kvällsbira! :fyllisar
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
1.16 på en KTM 690 så har man sådär 160 på rakan, S1000RR på 1.16 ger säkert 240 på rakan. När dessa två får det trångt i trösen :gnissla

Det funkar kalas så länge folk är på samma, relativt låga nivå och inte trycker ut hornen genom hjälmen. Men att hyfsat snabba förare sätter sig på långsamma hojar (folk som utan vidare egentligen platsar i Rookie) kan sätta de rättmätiga Speedster-förarna i tighta situationer som de kanske inte riktigt reder ut.

Det där med "goda marginaler" är ju ett tämligen flytande begrepp.

eftersom jag kört rätt mkt 690 (SM -07) på tävlingar, bandagar, träningar osånt kan jag ju säga att det är inget som helst problem med fartskillnaderna.

Eftersom de flesta 600/1000 bromsar så hiiimla tidigt så håller man fullt till 75meter ungefär innan man bromsar lite o svänger i trösen.
Ta mantorp park rakan, ofta omkörd på rakan för att sen köra om folk i uppförsbacken efter Mjölby...

jag tror man ser mer problem från tangentbordet än vad det är i praktiken, o jag körde som bäst 1.15.8 på KGA, 1.04,7 på Sviesta och 1.07 nånting på Knudan, 1.32,2 på GR, vilket inte är några fantomtider på den hojen.

har inte haft några direkt nära incidenter alls nånstans någonsin med att det kändes konstigt eller liknande med hastighetsskillnader eller liknande... och väldigt ofta körde jag i "racegrupp" på bandagarna, det var många som skrattade lite skoj på morgonen åt att dra fram en 60HK stark springare tillsammans med 200HK springare som lite senare fick se sig ifrånåkta :tungan
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
eftersom jag kört rätt mkt 690 (SM -07) på tävlingar, bandagar, träningar osånt kan jag ju säga att det är inget som helst problem med fartskillnaderna.

Eftersom de flesta 600/1000 bromsar så hiiimla tidigt så håller man fullt till 75meter ungefär innan man bromsar lite o svänger i trösen.
Ta mantorp park rakan, ofta omkörd på rakan för att sen köra om folk i uppförsbacken efter Mjölby...

jag tror man ser mer problem från tangentbordet än vad det är i praktiken, o jag körde som bäst 1.15.8 på KGA, 1.04,7 på Sviesta och 1.07 nånting på Knudan, 1.32,2 på GR, vilket inte är några fantomtider på den hojen.

har inte haft några direkt nära incidenter alls nånstans någonsin med att det kändes konstigt eller liknande med hastighetsskillnader eller liknande... och väldigt ofta körde jag i "racegrupp" på bandagarna, det var många som skrattade lite skoj på morgonen åt att dra fram en 60HK stark springare tillsammans med 200HK springare som lite senare fick se sig ifrånåkta :tungan

Nu finns det folk som är goda för 1.10-1.12 tider som är sugna på att ställa upp i speedster, Jag personligen tror det kan bli knasigt om det ställer upp A-förare som kör 1.15 på en 690 då.

Men visst jag kan ha fel, Och folk som kör 1.10-1.12 har inget i speedster att göra men trots detta verkar det finnas piloter som kör dessa tider och har tankar på att ställa upp i speedster. Bifogar en video på ett par varv på åsen med extrema fartskillnader, Checka speciellt min inbromsning inför tröset och flytta fram den 50 meter då jag inte hade tvekat att "knuffas" lite vid ett race..

http://www.youtube.com/watch?v=yZUBipbA7os&feature=c4-overview&list=UUwMAJh-FaAK9nw1bjXyi5XA
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nu finns det folk som är goda för 1.10-1.12 tider som är sugna på att ställa upp i speedster, Jag personligen tror det kan bli knasigt om det ställer upp A-förare som kör 1.15 på en 690 då.

Men visst jag kan ha fel, Och folk som kör 1.10-1.12 har inget i speedster att göra men trots detta verkar det finnas piloter som kör dessa tider och har tankar på att ställa upp i speedster. Bifogar en video på ett par varv på åsen med extrema fartskillnader, Checka speciellt min inbromsning inför tröset och flytta fram den 50 meter då jag inte hade tvekat att "knuffas" lite vid ett race..

http://www.youtube.com/watch?v=yZUBipbA7os&feature=c4-overview&list=UUwMAJh-FaAK9nw1bjXyi5XA


självklart kan det hända grejjer, men är man rädd för att vara 5 meter från en annan hoj på banan i 150++ så kanske inte roadracing är grejjen man ska hålla på med.
Min första byta färg på kåporna gjorde jag med ingen mindre än Peter Sköld och det enda jag tänkte då var "hoppas hoppas det går bra för den där hojen är dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyr" och efteråt hade min svarta Suzuki lite najs Ducatiröd på sig... och Peters svar när jag nervöst bad lite om ursäkt efteråt var "det var ju inte så nära, ingen krashade ens!"

Vet inte om din film är riktigt representativ för ett race, det där är bandag där flertalet inte har nåt intresse alls av att köra fortare än vad de gör idag utan vill bara fortsätta åka runt i sin takt utan att ha tillsystemmelse till tävlingsinstinkt (spelar ingen roll om det så vore steg 1238091823018209...)
se bara killen runt 1.50 som inte ens drar fullt med hojen ut på rakan liksom (oså ska man INTE åka över vita linjen:smasha , typiskt bandagar), såvitt jag ser genom hela filmen finns det inget att anmärka på direkt.
Okörningen vid 0.08 sek är väl heller inget underligt eller nära döden?

Den absolut största skillnaden som kommer vara jämfört med bandagar o liknande är att de som är där är där för att tävla och när man står där och de röda lamporna släcks, då är det RACE! inget annat, helt underbart fantastiskt RACEmode går igång.:7peta

De som inte kommer dit och varit med när lamporna släcks förstår inte tjusningen, känslan och det fantastiskt roliga i att tävla istället för bandagar.
Jag har sett flera exempel på de som gått från 1.20 som personbästa på Gelleråsen till 1.15 på FÖRSTA racet och det formligen rinner adrenalin ur öronen på dom efteråt :banana

jag har blivit varvad av Filip Backlund på race, DET var fartskillnad men inget som helst problem (själv hade jag ett hysteriskt skratt i hjälmen och undrade bara hur fn han gör):huvet
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top