Varför byttes namnet?Stor Debutant 1986( motsvarande Rookie 1000)
Varför byttes namnet?
Debutant låter så mycket bättre än importerad amerikanska för mig.
Jag kommer att ha en sprayflaska RAL6024 och en påse Biltema-siffror med mig i tankväskan.
Uppdatering angående Speedster Cups startnummerskyltsfärg RAL6024
Enligt Svemos reglemente ska Speedster Cup använda en grön färg med beteckningen RAL6024 som bakgrund på startnummerskylt. Och vita siffror. I rätt storlek.
En enkel lösning på detta är att köpa en sprayburk i kulören RAL6024, som för övrigt heter "Trafikgrön" vilket måste ses som ett litet metaskämt eftersom man kan förmoda att det finns fler Speedster Cup tävlingshojar som används i trafik än i de övriga klasserna. Samt en påse vita siffror från Biltema som är i rätt storlek enligt reglementet http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styling/Siffersats-108-st-82642/ för 99:90 kronor.
Sprayburken kan beställas genom grossisten Hagmans återförsäljare, t ex Mekonomen. Eller ring Hagmans växel på 0320-189 00 och fråga vilken återförsäljare som finns närmast dig. Eller kolla på Hagmans webbplats.
Hagmans artikelnummer är: 0324118 (Belton BT Trafikgrön RAL 6024).
Nu är vi i Nordvästra Skåne lite speciella när det kommer till att experimentera och blanda ihop saker själv. Lite extra "handlingskraftiga", kan man säga. Gärna i köket, ofta av ren nyfikenhet, vilket man kan få reda på mer om man följer Ängelholm i medierna just nu. Därför kan det vara på sin plats att nämna att vissa Mekonomenbutiker, till exempel den i Ängelholm med telefonnummer 0431-161 85, har egen färgblandingsutrustning. De Mekonomenbutiker som har egen färgblandningsutrustning kan blanda ihop RAL6024 och stoppa den i en sprayburk för 239 kronor. Ringer man dagen innan så att de har utrustningen igång och redo tar det en kvart.
Tar det där en gång till: Om de vet om att du kommer för att köpa en "härblandad" sprayburk RAL6024 tar det bara en kvart, kommer du oanmäld kvart i sex en fredagseftermiddag kommer det inte att gå att lösa på en kvart. Ok?
BRG, är en något mörkare kulör (även om den förekommer i flera nyanser) närmast BRG torde RAL6002 vara. Eller skogsgrön/Jägargrön på svenskaHej Morris och andra.
Nu börjar det bli lite jobbigt här tycker jag… Ska det vara så himla svårt/noggrant med bakgrundsfärg till en nummerskylt????? Jag antar att det är samma lite Britishracing green som det var på 250GP hojarna? Så gå till en reklamfirma, bjud på en bulle och få lite film i Britishracing Green, fram med saxen, KLART!!! Måla nummerskyltar… gör någon det nuförtiden? Är inte det jobbigt?
Hej Morris och andra.
Nu börjar det bli lite jobbigt här tycker jag… Ska det vara så himla svårt/noggrant med bakgrundsfärg till en nummerskylt????? Jag antar att det är samma lite Britishracing green som det var på 250GP hojarna? Så gå till en reklamfirma, bjud på en bulle och få lite film i Britishracing Green, fram med saxen, KLART!!! Måla nummerskyltar… gör någon det nuförtiden? Är inte det jobbigt?
Magnus! Förlåt! Jag retas bara! Tycker det är störtroligt att skriva på olika lösningar att lösa det som, precis som du säger, är en struntsak. Jag har en hel hög med väntande inlägg, till exempel att man kan gå in till KELO Gravyr i Ängelholm och få en bit självhäftande plastfolie i hyggligt rätt färg för 150:-.
Jag trollar (på ett så vänligt vis som jag kan) med att lämna fullständigt korrekt information. Se det som vänlig ironi med glimten i ögat. Särskilt eftersom Speedster Cup startnummerskyltsdebatten smittat Svemo-gruppen på Facebook. Som ett virus...
Vi borde inte skriva en endaste rad till om startnummerskyltar. Skulle någon, mot all förmodan, få problem vid besiktningen lär vi som det superhjälpsamma kollektivet som svensk roadracing består av nog fan kunna lösa det.
Jag lovar att inte skriva fler RAL6024 inlägg om du gör likadant. OK?
Med fredagswhiskyn i handen och ett leende på läpparna,
Morris
Magnus! Förlåt! Jag retas bara! Tycker det är störtroligt att skriva på olika lösningar att lösa det som, precis som du säger, är en struntsak. Jag har en hel hög med väntande inlägg, till exempel att man kan gå in till KELO Gravyr i Ängelholm och få en bit självhäftande plastfolie i hyggligt rätt färg för 150:-.
Jag trollar (på ett så vänligt vis som jag kan) med att lämna fullständigt korrekt information. Se det som vänlig ironi med glimten i ögat. Särskilt eftersom Speedster Cup startnummerskyltsdebatten smittat Svemo-gruppen på Facebook. Som ett virus...
Vi borde inte skriva en endaste rad till om startnummerskyltar. Skulle någon, mot all förmodan, få problem vid besiktningen lär vi som det superhjälpsamma kollektivet som svensk roadracing består av nog fan kunna lösa det.
Jag lovar att inte skriva fler RAL6024 inlägg om du gör likadant. OK?
Med fredagswhiskyn i handen och ett leende på läpparna,
Morris
BRG, är en något mörkare kulör (även om den förekommer i flera nyanser) närmast BRG torde RAL6002 vara. Eller skogsgrön/Jägargrön på svenska
RAL6024 som Svemo föreskriver är med stor sannolikhet samma kulör som bottenkulören på lite äldre trafikskyltar, typ motorvägsskylten.
Jag LOVAR härmed att personligen skälla ut den besiktningsman/kvinna/hen som inte kommer att släppa igenom en Speedsterhoj pga att det har fel nyans på den gröna bottenfärgen till tävlingsnumret! SAMT att fortsätta hojtandet på förarmötet! LOVAR! Detta kommer inte/får inte bli ett problem!!!!!!
Vet inte varför detta har blivit ett så stort samtalsämne men har man RAL6025 (vilket jag antar är en liknande färg) så blir jag förvånad om något händer, men kan även tänka mig att det ser seriösare ut om alla har iaf likande färger istället för att någon har en limegrön och någon en mörkgrön. Men det var inte därför jag började skriva detta. Frågan jag hade var ang filmen, är det någon klisterfilm man sätter på eller? Eller limmar man på den själv? Säg att man skulle komma upp i rookie (jaja skratta på ni ), hur tar man bort det?
Ha ha, och jag LOVAR att backa upp dig! ivrigt påhejandeJag LOVAR härmed att personligen skälla ut den besiktningsman/kvinna/hen som inte kommer att släppa igenom en Speedsterhoj pga att det har fel nyans på den gröna bottenfärgen till tävlingsnumret! SAMT att fortsätta hojtandet på förarmötet! LOVAR! Detta kommer inte/får inte bli ett problem!!!!!!
Jag LOVAR härmed att personligen skälla ut den besiktningsman/kvinna/hen som inte kommer att släppa igenom en Speedsterhoj pga att det har fel nyans på den gröna bottenfärgen till tävlingsnumret! SAMT att fortsätta hojtandet på förarmötet! LOVAR! Detta kommer inte/får inte bli ett problem!!!!!!
När JAG var Rookie gick man till färghandeln och köpte hyllplast; självhäftande ganska tjock plastfilm som hjälpligt kunde krängas på böjda ytor. Humera går man till en reklanfirma som har självhäftande plastfilm som med hjälp av en hårtork kan töjas ut över tex en bakkuts. Det finna massor av färger, vissa filmar hela hojen!
När JAG var Rookie gick man till färghandeln och köpte hyllplast; självhäftande ganska tjock plastfilm som hjälpligt kunde krängas på böjda ytor. Humera går man till en reklanfirma som har självhäftande plastfilm som med hjälp av en hårtork kan töjas ut över tex en bakkuts. Det finna massor av färger, vissa filmar hela hojen!
Jag förstår inte varför du inte har några av dina egna färger på din hoj:När JAG var Rookie gick man till färghandeln och köpte hyllplast; självhäftande ganska tjock plastfilm som hjälpligt kunde krängas på böjda ytor. Humera går man till en reklanfirma som har självhäftande plastfilm som med hjälp av en hårtork kan töjas ut över tex en bakkuts. Det finna massor av färger, vissa filmar hela hojen!
Jag förstår inte varför du inte har några av dina egna färger på din hoj:
View attachment 403179
View attachment 403180
Mozz - de långsammas försvarare!
En sak som jag funderar på är lite det Lullen är inne på. Speedster Cup går ju ut med att man skall kunna komma på sin gathoj och köra ett race (efter att gathojen lite snabbt byggts om till en banhoj). Men anta då att man inte har en ren banhoj och inte heller ett par extra kåpor som man tejpar fast på ryggen när man kör till banan. Hur gör man då med nummermärkningen? Lyktor går att tejpa över, nummerplåtar går att plocka bort, men RAL6024-fälten med vita siffror...?
Det vore ju lite kul om det fanns något som liknar de "Fästisar" som vi gamlingar lekte med när vi var yngre. Ett färdigt mjukt RAL6024-grönt plast-/gummiark som suger fast på rengjorda plastytor som kan klippas till och fästas vid bankörning. Det känns ju lite trist att måla sin väghoj med fält i RAL6024...
Edit:
Aha!
Hej Morris och andra.
Apropå siffror och bottenfärger som togs upp tidigare i tråden så kommer det komma ut mallar på gk siffror och färger till i år så att besiktningen berömmer lika på alla banor. Så titta inte på något som blivit gk tidigare år, titta i regelboken.
Ett tips är att gå efter regelboken och ev tilläggsregler och inte efter foruminlägg, men det är klart då skulle det inte finnas lika mycket att diskutera...
Besiktningen ska bli mer enhetlig för att slippa alla funderingar och en nyhet från i år förutom de hårdare reglerna på siffrorna och bottenfärgen är (som ni säkert redan läst i SR) att all skyddsutrustning skall besiktigas PÅ föraren.
Självhäftande blank folie Megarex, 61 cm bred 147360 55,00 4 220,00
Ordersumma: 220,00
Fraktkostnad: 79,00
Fakturaavgift: 0,00
Moms: 59,80
Rabatter: 0,00
Totalsumma: 299,00
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |