Då det varit stor skillnad i bedömningen av allt vid besiktningen så ska det underlätta att följa reglerna med tydliga RAL nr och mallar men även övriga delar så klart. De flesta regler kommer ursprungligen från FIM men vi har i SVEMO valt att lätta alla de reglerna för att det ska vara smidigare för utövarna. Vad det gäller siffror och bakgrund har Svemo valt att hålla stl 14 istället för 16 som FIM säger. Som någon nämde tidigare så är siffrorna till för att utsläppen ska ha en chans att se så de släpper ut rätt hoj i rätt klass men även för publiken då detta är en sport som väldigt mycket handlar om att skapa sig ett namn för att i förlängningen kunna få ekonomisk hjälp av sponsorer.
Det går alltid att säga -men... och hitta ursäkter till varför just min hoj inte ska behöva följa reglementet och det är dessa undantag som har skapat alla olika varianter och ger besiktningsfunktionärerna ett omöjligt uppdrag.
Tråkigt när ett forum för en ny spännande klass skall fastna på sådant som borde vara självklart, SR är till för att läsas och följas. Kom igen och boka in er på Speedstercup i stället, en billigare klass men med ännu större glädje. Är någon osäker inför första tävlingen den 1/6 så har vi träning den 18/4!
Tyvärr är det den absolut sämsta klassen att tillämpa det du skriver på... I sst 600 och superbike, där håller jag med fullständigt. Eftersom det är sm klasser.
Ur publik synpunkt är den tyvärr dålig som tävling. Den är endast show.
Det sämsta är reglementet som tillåter en bredd från ninja 300 på 39 hk till en zx 10 på 210 hk.
Det är som att jämföra en liten skoda med en ny ferrari. Det får bara racet att se löjligt ut när tusen kubikarn visar sina tcs kontollerade muskler ut på rakan för att sedan stå på näsan med sina absAssisterade hejdare vid nästa kurva. När den lilla Ninja 300 åker omkring som en liten mus.
Ninja 300 ett litet lågbudgetbygge med 39 kusar och enkelt chassie och fjädring. Med en frambroms som en limkämma.
Zx 10 ett högprestandachassie med deltabox ram där styvhet o låg vikt är ledord och fjädring som superstortig. Med en motor som ger ekipaget formelbilsprestanda på över 200 hk. Och frambromsar som två stora skruvstäd.
Naturligtvis ger det bara publiken bara ett rörigt och svårtolkat budskap. För att inte tala om sponsorerna.
En naturlig instegsklass hade istället vart en entypsklass baserad på t.ex Ninja 300 eller cb 500 r. Då hade vi fått se en rättvis kamp med tajta race i ett fartområde där dom flesta nybörjar risker kraftigt minskar. Hojarna kan lätt säljas till gatmarknaden när racepiloten tröttnat på den eftersom det är a 2 klassade modeller.
Last edited: