Motionärsklass i roadracing!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Jag hoppas som jag tror jag skrivit här redan att färgen på dekalarket jag köpte kommer duga. Jag köpte mer än jag behövde pga minimum orderbelopp på kreatima så vill någon hämta en stump hos mig så går det bra.

...

Färgnummer 3663 gräsgrön

Om du hade köpt deras Grön 3660 (som är RAL6024) hade jag gärna köpt det du har över. Nu valde du Gräsgrön 3663 istället, så jag vet inte om jag törs. Jag vill ju inte bli utskrattad när hojen underkänns på besiktningen. :(

Dopplereffekten gör ju dessutom att våglängder minskar eller ökar beroende på rörelseriktningen mot/från betraktaren, tänk om färgskillnaden mellan gräsgrön och grön förstärks när man kör riktigt fort... Fast nu kanske jag öveanalyserar? :dummer

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om du hade köpt deras Grön 3660 (som är RAL6024) hade jag gärna köpt det du har över. Nu valde du Gräsgrön 3663 istället, så jag vet inte om jag törs. Jag vill ju inte bli utskrattad när hojen underkänns på besiktningen. :(

Men då finns juh jag där och skriker!!!! Och då ordnar det sig säkert!:tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu blir mitt inlägg lite ambivalent men om man nu skall ge sig in i RR och börja tävla så är en förutsättning för framtiden att man kan läsa och förstå ett reglemente. Om man ser det från den vinkeln så tycker jag RAL-debatten är löjlig. Vill du tävla, följ reglementet och skaffa rätt sifferbotten.
MEN... om nu SVEMO vill skapa en enkel instegsklass så bör man inte ha så krångligt reglemente. Skriv nummerbotten = mörkgrön, siffror vita höjd ca: XX mm istället för att klydda till det.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Nu blir mitt inlägg lite ambivalent men om man nu skall ge sig in i RR och börja tävla så är en förutsättning för framtiden att man kan läsa och förstå ett reglemente. Om man ser det från den vinkeln så tycker jag RAL-debatten är löjlig. Vill du tävla, följ reglementet och skaffa rätt sifferbotten.
MEN... om nu SVEMO vill skapa en enkel instegsklass så bör man inte ha så krångligt reglemente. Skriv nummerbotten = mörkgrön, siffror vita höjd ca: XX mm istället för att klydda till det.

Reglementen har väl alltid varit krångliga att LÄSA, läser man reglerna för fotboll blir man säkert inte speciellt klok heller. Och när sen matchdagen kommer är det inte så himla krångligt: flest mål vinner!

Minns när jag började köra racing hur man läste och var APnervös att hoj, skinnställ och hjälm skulle klara regelverkets alla sidor!!!!! Men sedan när man väl var där så var det inte så krångligt, och jag vill tro att det inte är annorlunda nu, med den nya Speedster-klassen: ha med licensen, betala i tid, naja, skumbollar i tanken, ha vanlig koll på belägg och andra slitdelar, kör som fan! Hoppas VERKLIGEN att ingen får för sig att stå där med en färgkarta och kolla nyanser på nummerbottnar!

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Min hoj blir utskrattad oavsett... Hade givetvis beställt 3660 om den fanns att välja i shoppen :rofl

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Minns när jag började köra racing hur man läste och var APnervös att hoj, skinnställ och hjälm skulle klara regelverkets alla sidor!!!!! Men sedan när man väl var där så var det inte så krångligt, och jag vill tro att det inte är annorlunda nu, med den nya Speedster-klassen: ha med licensen, betala i tid, naja, skumbollar i tanken, ha vanlig koll på belägg och andra slitdelar, kör som fan! Hoppas VERKLIGEN att ingen får för sig att stå där med en färgkarta och kolla nyanser på nummerbottnar!

Skumbollar? Skumbollar!? Men vad tusan! Jag har ju fyllt min tank med skumkuber... :huvet

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Skumbollar? Skumbollar!? Men vad tusan! Jag har ju fyllt min tank med skumkuber... :huvet

Ojojoj, GOSSE, nu är du RÖKT!!!! Upp med kuberna, svarva dem runda och så ner igen! Gör om och gör rätt!!!!!

OBS! Detta var ett skämt! Spelade dessutom rugby i min ungdom så formen på en boll kan variera….

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Reglementen har väl alltid varit krångliga att LÄSA, läser man reglerna för fotboll blir man säkert inte speciellt klok heller. Och när sen matchdagen kommer är det inte så himla krångligt: flest mål vinner!

Jag håller med dig och hoppas du har rätt men om man nu vill ha Speedster som en instegsklass så bör man inte låta allt passera utan kommentar och tillrättavisning.
Låt Speedster bli en instegs- och läroklass. Att inte följa ett reglemente kan i slutänden leda till att man fuskat (nummerbotten är i sammanhanget blaj) och att man utsätter sina medtävlare och sig själv för fara.

Jag tycker det är skitkul att SVEMO infört en BYO klass. Målet är givetvis att fler skall tävla i de högre klasserna och inte harva i Speedster. Vem vet, med lite flyt så får vi kanske tillbaka ERF? :banana

Skumbollar... :hihi :rofl

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Med risk för att bli tjôtig, men med förhoppning om
att kunna hjälpa fler att få till rätt bottenfärg till siffrorna...

I dag la jag ett par timmar på att hitta plastfolie/dekorplast/dcfix i Göteborg i rätt kulör.
Det närmsta jag kom var en firma, KA Olsson & Gems som är experter på dekaler, plastfolie och en massa annat.
De hade inte den exakta RAL 6024, då de använder sig av en annan färgskala.
Men killen jag pratade med försäkrade att det är i stort sett samma färg - Pantone 3415.
Så nu finns alltså ytterligare ett alternativ att införskaffa rätt färg till nummerplåten.
Killen jag hade kontakt med heter Rikard Johansson.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Med risk för att bli tjôtig, men med förhoppning om
att kunna hjälpa fler att få till rätt bottenfärg till siffrorna...

I dag la jag ett par timmar på att hitta plastfolie/dekorplast/dcfix i Göteborg i rätt kulör.
Det närmsta jag kom var en firma, KA Olsson & Gems som är experter på dekaler, plastfolie och en massa annat.
De hade inte den exakta RAL 6024, då de använder sig av en annan färgskala.
Men killen jag pratade med försäkrade att det är i stort sett samma färg - Pantone 3415.
Så nu finns alltså ytterligare ett alternativ att införskaffa rätt färg till nummerplåten.
Killen jag hade kontakt med heter Rikard Johansson.

Och här kommer nästa steg i dansen...

Mannen jag pratade med använde också Pantone (PMS) för att ange färger. Med hjälp av den här konverterings-.pdf:en så kom vi fram till Pantone 348:

http://www.tortai-tech.com/upload/d...f99b=0bcsi_scan_filename=2011771611634197.pdf

Endera är Pantone-systemet så ospecifikt att det möjliggör olika siffror på samma nyanser, eller så kommer vi att stå där med allsköns olika grönnyanser på hojarna och besiktningspersonalen kommer att underkänna allihop. (Utom mig, för Mozz har lovat att ryta ifrån om de underkänner mig. ;) )

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Och här kommer nästa steg i dansen...

Mannen jag pratade med använde också Pantone (PMS) för att ange färger. Med hjälp av den här konverterings-.pdf:en så kom vi fram till Pantone 348:

http://www.tortai-tech.com/upload/d...f99b=0bcsi_scan_filename=2011771611634197.pdf

Endera är Pantone-systemet så ospecifikt att det möjliggör olika siffror på samma nyanser, eller så kommer vi att stå där med allsköns olika grönnyanser på hojarna och besiktningspersonalen kommer att underkänna allihop. (Utom mig, för Mozz har lovat att ryta ifrån om de underkänner mig. ;) )

Ujuj, Pantone 3415 var inte ens med på din konverteringslista.
Jag får väl hoppas att Mozz ryter till för alla debutanter om det behövs.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
(Utom mig, för Mozz har lovat att ryta ifrån om de underkänner mig. ;) )

Jag ryter OAVSETT om någon blir underkänd på första Speedster-racet för att skyltfärgen är fel!!!! Rosa skyltar = TJÖR!!! Det är premiär för f-n!:tummenupp

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Jag ryter OAVSETT om någon blir underkänd på första Speedster-racet för att skyltfärgen är fel!!!! Rosa skyltar = TJÖR!!! Det är premiär för f-n!:tummenupp

Bäst att du börjar ligga i hårdträning för att klara rösten på första racet -
såg på SVEMOs sida för tagna tävlingsnummer i Speedster Cup att 44 stycken nummer är bokade :tummenupp

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Jag skall nog köpa en halvmeter rosa plast och klippa till tre rosa elefanter och sätta siffrorna på. Allt för att hedra Speedster Cups skyddshelgon Mozz da Man. :hej

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Här diskuterar vi bakgrundsfärg. Men egentligen är säkerhetsutrustningen bättre att lägga pengar på istället. Såg en gocart förare på en snabare vuxengokart som körde med en nolan plasthjälm som tillverkades för 25 år sedan.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Här diskuterar vi bakgrundsfärg. Men egentligen är säkerhetsutrustningen bättre att lägga pengar på istället. Såg en gocart förare på en snabare vuxengokart som körde med en nolan plasthjälm som tillverkades för 25 år sedan.

Bra tänk! Men tveksamt exempel! Hur ofta skadar man huvudet i Gokart?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM