Motionärsklass i roadracing!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag är väldigt sugen på samma steg 6-kurs.
Får se om jag får till det, jobbet brukar alltid ställa till det vid den här tiden på året.
Om inte annat lär vi ses på nästa års race.
Hur anmäler ni er till steg 6?
Jag kan inte för jag inte gått de andra stegen men det ska räcka om man har licens?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur anmäler ni er till steg 6?
Jag kan inte för jag inte gått de andra stegen men det ska räcka om man har licens?

Det kan ha ändrats efter att de gjorde om bokningssystemet, men tidigare gick det att boka. Maila och fråga? Har inte hört något om att de ändrat sig på den punkten iaf.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det kan ha ändrats efter att de gjorde om bokningssystemet, men tidigare gick det att boka. Maila och fråga? Har inte hört något om att de ändrat sig på den punkten iaf.

Bokningen går efter din tidigare kurshistoria och jag har ingen så då blir jag hänvisad till steg 1. Jag kan inte heller lägga in min licens för att komma runt det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Bokningen går efter din tidigare kurshistoria och jag har ingen så då blir jag hänvisad till steg 1. Jag kan inte heller lägga in min licens för att komma runt det.

Ja, men tidigare så kunde man boka steg helt godtyckligt, nu kontrollerar systemet. Om du mailar och frågar får du garanterat svar och hjälp. Har inte hört något om att licenserade förare som inte gått alla steg inte ska kunna köra steg 6 iaf.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu funkade det...
Var nästintill omöjligt att kryssa i rutan för steg 6 med platta samt är det klart störande med två olika anmälningslänkar för att hamna på samma formulär där man kan välja mellan olika kurser.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Efter att ha kört mina två första race på Bike Week och i Falkenberg i Speedster Cup kan jag delge dig lite av mina reflektioner.

Det jag var nervös för handlade mest om saker i depån - hur går en tävlingshelg till?
Skulle den egenhändigt ombyggda hojen klara besiktningen, hur bygger man det nyinköpta depåtältet, hur vet jag när jag ska köra ut inför träning/kval/race, kommer de andra garvade förarna flabba åt mig när jag står där och inte vet vad jag ska göra eller hur jag ska uppföra mig, kör jag för långsamt, kommer jag vara i vägen för snabbare förare etc etc...
Alla de här orosmomenten kom helt på skam, därför att de förarna som råkade hamna jämte mig i depån var SNÄLLA - inte nog med att de svarade på en massa nybörjarfrågor, de erbjöd sig att hjälpa till när jag hade problem med nåt. Och kom med en massa bra tips om allt som har med racing att göra. Och i regnet i Falkenberg insåg jag att det nog inte var en så bra idé att köra med gatdäck. Då blev jag erbjuden ett set beggade regndäck av en garvad förare (tack Mozz) för en rimlig summa pengar. Säljaren visste nog inte att jag själv aldrig lagt om däck på min racehoj, så i priset ingick även en lektion i omläggning och balansering...
Det kändes riktigt bra att kunna låna ut lite grejer till en medtävlare som behövde nåt jag själv hade. Jag tror att det kvittar var i depån du hamnar, vilka du har jämte dig - du kommer att få samma bemötande som jag fick.

En annan sak jag tänkt på är det här: Nånstans tidigare i den här tråden skrev jag att för mig handlar det bara om att köra och ha kul, jag bryr mig inte så mycket om varvtider.
Nu inser jag att TIDEN är allt! Efter ett pass/träning/kval är det första man gör att kolla sin varvtid. Och plötsligt börjar man tänka på fjädringsinställningar, nya däck (duger inte med gatdäck...) regndäck osv osv. Allt för att kunna sänka den allsmäktiga TIDEN. Så till nästa år kommer jag att vara lite mer förberedd och ha lite bättre material.

Tyvärr kan jag inte köra avslutningen i Linköping, hur gärna jag än vill - privatlivet står i vägen för det. Jag önskar dig lycka till i din premiär, och vet att du kommer att bli lika väl bemött i depån som jag blivit. Rikta även en tanke till dem som arrangerar och ställer upp för att du ska kunna göra det roligaste du vet. Med ödmjukhet kommer man långt, och blir förr eller senare snabb:):):)

Ragge #11, Speedster Cup

Huvudet på spiken! :tummenupp

Jag är väldigt sugen på samma steg 6-kurs.
Får se om jag får till det, jobbet brukar alltid ställa till det vid den här tiden på året.
Om inte annat lär vi ses på nästa års race.

Masa dig dit nu! Min öl är slut! :fyllisar

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Nu har jag bara läst lite på första sida i denna tråd, men min reflektion vart iallafall att man behövde ju licens för att köra i motionärsklassen innebär inte det att man ska ha kunskapen att köra ett race med andra i detta fall motionärer utan att det ska vara farligt? Man är ju även vid start medveten om att olika hojar med olika erfarna förare startar samtidigt. Och jag kan tycka att kan man kasta in 40st galna cross-motionärer i full kareta (med licens) in i en tight 180 graders böj så ska väl några killar/gubbar klara av att köra ett par varv tillsammans på en bred asfaltsbana! :D

Känner mig lite sugen på bana och kanske man ska ta tag i det snart, att tävla som motionär på sin standardhoj låter skitkul! :yoparty

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nu har jag bara läst lite på första sida i denna tråd, men min reflektion vart iallafall att man behövde ju licens för att köra i motionärsklassen innebär inte det att man ska ha kunskapen att köra ett race med andra i detta fall motionärer utan att det ska vara farligt? Man är ju även vid start medveten om att olika hojar med olika erfarna förare startar samtidigt. Och jag kan tycka att kan man kasta in 40st galna cross-motionärer i full kareta (med licens) in i en tight 180 graders böj så ska väl några killar/gubbar klara av att köra ett par varv tillsammans på en bred asfaltsbana! :D

Känner mig lite sugen på bana och kanske man ska ta tag i det snart, att tävla som motionär på sin standardhoj låter skitkul! :yoparty

De hetsiga diskussionerna om KAOS!!!-et som obönhörligen skulle bli till om man hade så stor skillnad på effekten i hojarna har dött ganska resolut efter att det på första rejset visade sig vara totalt obefogat. Därefter följde en diskussion om hur elakt det var av Hubner att köra så fort, något som ingen av de som faktiskt tävlat höll med om alls...
Nu är det rätt tyst och sakligt här, och mest glada miner och gemenskap.
Jag tycker definitivt du ska köra ett race eller fem. Skaffa en gammal sliten banhoj, så slipper du stå utan gathojen när du kraschar. :hihi

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
De hetsiga diskussionerna om KAOS!!!-et som obönhörligen skulle bli till om man hade så stor skillnad på effekten i hojarna har dött ganska resolut efter att det på första rejset visade sig vara totalt obefogat. Därefter följde en diskussion om hur elakt det var av Hubner att köra så fort, något som ingen av de som faktiskt tävlat höll med om alls...
Nu är det rätt tyst och sakligt här, och mest glada miner och gemenskap.
Jag tycker definitivt du ska köra ett race eller fem. Skaffa en gammal sliten banhoj, så slipper du stå utan gathojen när du kraschar. :hihi

Tackar för uppdateringen Ulvhamne! :) Jo det är sant att man bör ha en separat banhoj, så då måste jag skaffa både ny hoj och en licens! Bara börja spara! :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sedan återstår ju iofs alla förbrukningskostnader också... Jag vågar fan inte räkna på en budget för nästa år...

Jag har plåtkoll på vad det kostat för mig i år. Bokfört det. :crash (Det blir inte bättre av att man vet på kronan vad det kostade)
Nästa år blir det billigare, då ska jag inte köpa någon hoj eller något släp, tält, eller hur mycket verktyg som helst.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Nu är det färdigsnackat! 2015 är det jag som gör debut i Speedster Cup! Kan inte gå runt och tänka att "det hade varit kul att tävla nån gång..." Nu ska det tas tag i! Och nu när jag skrivit det här finns ju ingen återvändo :) Kommer bli en Kawasaki ZX10R från 2004 som fram till i våras gick som gathoj men som fick skruda om efter att jag tröttnade på gatan och bestämde mig för att bara köra bana.

Återkommer med lite bilder när den börjar bli klar!

/Danny #??? Speedster Cup 2015 :banana:rock

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...