Motionärsklass i roadracing!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr är det är det den mest underliga klassen i svensk roadracing. Vi har idag två rookie klasser som fungerar som nybörjarklasser. Nu skall vi ha en klass som blandar supersporthojar i 600 och 1000 cc klasserna med motorsvaga och chassiemässigt enkla hojar t.ex er 6 eller cb 500. Jag tycker den nya klassen skulle vara begränsad till hojar typ cb 500 och er 6 altrnativt rena a2 hojar med max 48 hk. Då hålls farten nere och kamperna blir jämna. Fördelen blir att man kan komma på dessa enkla hojar utan att bli omkörd enbart för att motorn har 3 - 4 ggr mer effekt.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tyvärr är det är det den mest underliga klassen i svensk roadracing. Vi har idag två rookie klasser som fungerar som nybörjarklasser. Nu skall vi ha en klass som blandar supersporthojar i 600 och 1000 cc klasserna med motorsvaga och chassiemässigt enkla hojar t.ex er 6 eller cb 500. Jag tycker den nya klassen skulle vara begränsad till hojar typ cb 500 och er 6 altrnativt rena a2 hojar med max 48 hk. Då hålls farten nere och kamperna blir jämna. Fördelen blir att man kan komma på dessa enkla hojar utan att bli omkörd enbart för att motorn har 3 - 4 ggr mer effekt.


Instegsklass, Är man för snabb så blir man utkastad, Man kanske kör 1 alt 2 race i speedster sedan går man vidare till Rookie,
Hade denna klass funnits förra säsongen så hade jag börjat tävla redan då.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbike som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

På den nivån så är det inte maskin som avgör,

Vad tror du händer om vi sätter dig på en Motogp hoj och Backlund på en 125 räcer?
Gelleråsen är ingen "högfarts" bana så någon överdriven fördel av massa effekt finns inte.

Tror toppen av SST600 killarna hade bättre varvtider än PSBK gossarna hade på åsen under bikeweek ifjol.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

För några år sen, när jag var halvny bandagsåkare, så lånade jag en KTM 690 med sådär 60+ häst mindre än min dåvarande Superduke. Jag kapade ungefär två sekunder på det, efter 1,5 pass på en okänd och lånad hoj.

Övertron på värdet av effekt mäter inga gränser numer. Det Nisse R1 vinner i utgången, förlorar han i bromsningen och kurvan för att han blir farträdd. Gör han inte det, då går det fort nog för rookie!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

Att vara en underdog är helt suveränt för självförtroendet! Mina första stapplande steg in i bandagsträsket togs på en RGV 250 1999-2000, och FIFAN vad jag hade kul i början! Varenda gång man kunde röka en 600/1000 på utsidan i Nyhem eller i depåkurvan på Gåsen så JUBLADE man i hjälmen, TJOHO!!!!!
Och om man efteråt stod och snackade varvtider och polaren med literklubba konstaterar att han är 2-3 sekunder snabbare än mig, så VISSTE ju jag att "Jo du, men jag är snabbare än du!"

Och det roligaste är ju att det vet ju föraren av literklubban också!

Så, ut och förnedra tusingar, det finns inget roligare!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

Tror inte det kommer bli ett problem då jag tvivlar på att det dyker upp någon bankittad cb500 i klassen och skulle det mot förmodan göra det har ju föraren själv gjort valet.

Är ju samma sak om någon ställer upp i rookie 1000 med en 7500cc från tidigt 80 tal, motorsport är en materialsport.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror inte det kommer bli ett problem då jag tvivlar på att det dyker upp någon bankittad cb500 i klassen och skulle det mot förmodan göra det har ju föraren själv gjort valet.

Är ju samma sak om någon ställer upp i rookie 1000 med en 7500cc från tidigt 80 tal, motorsport är en materialsport.

Jag måste ju ändå lösa om min licens om jag ska åka, tanken på att kitta en CB500 kändes jävligt lockande helt plötsligt, haha :yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tror inte det kommer bli ett problem då jag tvivlar på att det dyker upp någon bankittad cb500 i klassen och skulle det mot förmodan göra det har ju föraren själv gjort valet.

Är ju samma sak om någon ställer upp i rookie 1000 med en 7500cc från tidigt 80 tal, motorsport är en materialsport.

Det är där problemet för klassen ligger. Man har bara skapat en ny rookie 600 ,1000 klass eftersom nästan alla kommer att köra på mc som passade in i dom gamla rookie klasserna. Klassen borde endast vara öppen för hojar typ cb 500 (48hk) eller max er 6 (72 hk). Detta ger klassen en egen identitet och visar en holtyp som kommer att vara många ungdomars första kontakt med mc körningen på gata.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Utdrag ur Svemos SPECIALREGLEMENTE FÖR ROADRACING (RR) översatt till "pre-licenskurssvenska" för de som ännu inte gått licenskurs.
Specialreglementet för roadracing är en djävla massa text om några ganska viktiga och bra regler som tyvärr uppfattas av många som svåra att begripa. Det är de inte.
-------snipp

//Utdrag slut//

Jag säger bara Morris Mc! Min nya idol! Tydligt och med humor! :rofl

Menar SVEMO allvar med sin vision "ett tydligare SVEMO" borde Morris åtminstone få frågan, han verkar ha förstått kärnfrågan.

T.o.m Bibeln skrivs om med ojämna mellanrum. Heck, t.o.m SKATTEVERKET har avkrånglifierat sina texter.
Emellertid-huruvidatexter borde förpassas till 1900-talets skamvrå.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Det är där problemet för klassen ligger. Man har bara skapat en ny rookie 600 ,1000 klass eftersom nästan alla kommer att köra på mc som passade in i dom gamla rookie klasserna. Klassen borde endast vara öppen för hojar typ cb 500 (48hk) eller max er 6 (72 hk). Detta ger klassen en egen identitet och visar en holtyp som kommer att vara många ungdomars första kontakt med mc körningen på gata.


Ja men då måste man äga en viss hoj för att köra och det är inte poängen med klassen!
Utan det är att man skall kunna ta det man har och prova på ett race! Sen köpa sig en riktigt bankittad 600/1000 och köra rookie.
Att ställa upp i denna klass för att ha som mål att vinna serien är ingen merit, " ja är snabbast av dem som är sämst på roadracing" är det ända det kommer säga..

Utan du som äger en cykel som vill testa ett race eller 2 ska kunna köra till banan ta av speglar skyllt tejpa lycktor och köra ett race sen åka hem, det är tanken och det är oxå varför slicks inte är till låtet

Ni som sitter och tänker att detta är en ny rookie klass för dem som är långsammare har missat hela poängen!!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ett tips är att bege sig ut till en bana på vårkanten och kolla i depån med dom som kör i licensgruppen vad dom har gjort på sina hojar för att dom skall uppfylla reglementet, det är inte alls så krångligt som det låter när man läser reglementet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Äh.. tjafs:

- Stoppa alla slangar i en burk
- Najja sånt kan lossna (Bromsok (även bak), oljeplugg, oljefyllelock, hjulaxel bak, ev. lösa saker som GoPro, transponder etc om det inte sitter bergsäkert).
- Mula ner lite tankfoam där soppan ska va (Finns i alla racedepåer, fråga Greven eller beställ och förbered)
- Byt kylarvatten, helst till vatten med waterwetter i så slipper vattenpumpen stryk.

- Ha en okraschad hjälm, riktiga kläder, kom ihåg att andas, tanka, kom ihåg att andas, ta ett lugnt utvarv, andas, känn på trängseln i förstaböj när de sprungit förbi och viftat med flaggor i ansiktet på dig, andas, kom ihåg att första varvet inte är race och att de gula flaggorna innan startrakan betyder att folk kommer stå still där, andas, ... , andas, stirra på lampan och häng i gasen till varvstopp, nej just det, andas var det.. Hitta det perfekta startvarvet, låt resten av världen slockna tillsammans med den förbannade lampan och se till att hålla stumt mot första böj.. andas

Andas..

Race mode: on!


Så enkelt, så underbart, så värt..
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Äh.. tjafs:

- Stoppa alla slangar i en burk
- Najja sånt kan lossna (Bromsok (även bak), oljeplugg, oljefyllelock, hjulaxel bak, ev. lösa saker som GoPro, transponder etc om det inte sitter bergsäkert).
- Mula ner lite tankfoam där soppan ska va (Finns i alla racedepåer, fråga Greven eller beställ och förbered)
- Byt kylarvatten, helst till vatten med waterwetter i så slipper vattenpumpen stryk.

- Ha en okraschad hjälm, riktiga kläder, kom ihåg att andas, tanka, kom ihåg att andas, ta ett lugnt utvarv, andas, känn på trängseln i förstaböj när de sprungit förbi och viftat med flaggor i ansiktet på dig, andas, kom ihåg att första varvet inte är race och att de gula flaggorna innan startrakan betyder att folk kommer stå still där, andas, ... , andas, stirra på lampan och häng i gasen till varvstopp, nej just det, andas var det.. Hitta det perfekta startvarvet, låt resten av världen slockna tillsammans med den förbannade lampan och se till att hålla stumt mot första böj.. andas

Andas..

Race mode: on!


Så enkelt, så underbart, så värt..


Det där med att komma ihåg och andas tar några varv när man kör sitt första reace :näsblod
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det där med att komma ihåg och andas tar några varv när man kör sitt första reace :näsblod

Här startas det ytterligare cup som ska förenkla för nybörjare, och så berättar ni att man måste tänka på att andas medan man kör?! Alldeles för avancerat och nybörjarovänligt! Detta kommer aldrig fungera.


:tungan
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top