Motionärsklass i roadracing!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja men då måste man äga en viss hoj för att köra och det är inte poängen med klassen!
Utan det är att man skall kunna ta det man har och prova på ett race! Sen köpa sig en riktigt bankittad 600/1000 och köra rookie.
Att ställa upp i denna klass för att ha som mål att vinna serien är ingen merit, " ja är snabbast av dem som är sämst på roadracing" är det ända det kommer säga..

Utan du som äger en cykel som vill testa ett race eller 2 ska kunna köra till banan ta av speglar skyllt tejpa lycktor och köra ett race sen åka hem, det är tanken och det är oxå varför slicks inte är till låtet

Ni som sitter och tänker att detta är en ny rookie klass för dem som är långsammare har missat hela poängen!!

Hur många tror du vill köra till tävlingen med en s1000 rr försedd med orginalkåpor och köra race för att sedan köra hem. Detär nog inte så många...


Trolgtvis kommer hojen på ett släp kittad med krashkåpor utan lampor och utrustad med nya supersportiga gatdäck som den starka 1000 kubikaren snabbt sliter ut.

Om målgruppen är ung, då kommer den inte att ha något mc körkort för hojar över 48 hk. Det gör att det blir omöjligt att köra den hojtypen på gata för dessa personer. Om man inte har råd att ta. A2 vid 18 år för att sedan köra upp vid 20 år för A, annars är det 24 år som gäller.
 
Last edited:

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Äh.. tjafs:

- Stoppa alla slangar i en burk
- Najja sånt kan lossna (Bromsok (även bak), oljeplugg, oljefyllelock, hjulaxel bak, ev. lösa saker som GoPro, transponder etc om det inte sitter bergsäkert).
- Mula ner lite tankfoam där soppan ska va (Finns i alla racedepåer, fråga Greven eller beställ och förbered)
- Byt kylarvatten, helst till vatten med waterwetter i så slipper vattenpumpen stryk.

- Ha en okraschad hjälm, riktiga kläder, kom ihåg att andas, tanka, kom ihåg att andas, ta ett lugnt utvarv, andas, känn på trängseln i förstaböj när de sprungit förbi och viftat med flaggor i ansiktet på dig, andas, kom ihåg att första varvet inte är race och att de gula flaggorna innan startrakan betyder att folk kommer stå still där, andas, ... , andas, stirra på lampan och häng i gasen till varvstopp, nej just det, andas var det.. Hitta det perfekta startvarvet, låt resten av världen slockna tillsammans med den förbannade lampan och se till att hålla stumt mot första böj.. andas

Andas..

Race mode: on!


Så enkelt, så underbart, så värt..



Hej Mojja
Är du färdig med din hoj?
Najning osv?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Att ställa upp i denna klass för att ha som mål att vinna serien är ingen merit, " ja är snabbast av dem som är sämst på roadracing" är det ända det kommer säga..

Jag tror du har fel på just den punkten. Många kommer att vara stolta över att säga att de kommit bra till i klassen.
Samma resonemang går att överföra på Rookie-klasserna. De som vinner dem är idag de snabbaste av de långsammaste. Det är likförbaskat svårt att få folk att klassa upp sig. Det är skrämmande många som hellre är bra bland B-förare, än dålig bland A-förare.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
2014 lanserar Svemo den nya Roadracingklassen Speedster Cup.

Den nya klassen Speedster Cup är i princip öppen för alla motorcyklar över en minimieffekt på bakhjulet på 35 hk. Klassen kommer att köras som supportklass på alla SM-tävlingar 2014 och som klass i några enskilda tävlingar.

Den nya instegsklassen riktar sig till licensierade förare från 16 år som vill testa köra race och göra det under lugna och trygga förhållande. Syftet med Speedster Cup är att underlätta för fler förare att komma in eller tillbaka till roadracing. Klassen ska ge förare en bra möjlighet att testa och utveckla sina färdigheter.

För unga förare kan Speedster Cup fungera som en klass mellan Junior Cup (125cc och 250cc) och Rookie Cup (600cc och 1000cc). Samtidigt ger klassen äldre förare en möjlighet att prova på racing, eller att komma tillbaka efter uppehåll. Klassen riktar sig också till de som vill köra race med motorcyklar som har mindre effekt. Regelverket för Speedster Cup kommer att hållas enkelt eftersom klassen är tänkt att vara öppen för så många förare som möjligt.

Både Ungdom-, Junior- och Seniorförare kör i samma race. Årslicens gäller. Alternativt kan Baslicens kompletterad med tillfällig licens användas. Baslicens och tillfällig licens är endast giltiga på tävlingar inom Sverige.
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong.
Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong.
Reglementet för Speedster Cup kommer att publiceras inom kort på Regler. Redan nu går det bra att välja startnummer via sin profil på Svemo-TA.
Uppdaterad: 2014-01-29 16:36Skribent: Anja Rauch
Tipsa om artikeln
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror du har fel på just den punkten. Många kommer att vara stolta över att säga att de kommit bra till i klassen.
Samma resonemang går att överföra på Rookie-klasserna. De som vinner dem är idag de snabbaste av de långsammaste. Det är likförbaskat svårt att få folk att klassa upp sig. Det är skrämmande många som hellre är bra bland B-förare, än dålig bland A-förare.

Då är det bättre att bli hårdare med uppklassningen till elit för dom snabba rookie förarna än att skapa ytterligare en rookieklass med en blandning av mc med olika effekter och köregenskaper.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Då är det bättre att bli hårdare med uppklassningen till elit för dom snabba rookie förarna än att skapa ytterligare en rookieklass med en blandning av mc med olika effekter och köregenskaper.

Top 5 i rookie blir uppklassade och är upklassade från förra året, som även är skrivet och står tydligt.......
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan bli riktigt läskigt....

Hur många tror du vill köra till tävlingen med en s1000 rr försedd med orginalkåpor och köra race för att sedan köra hem. Detär nog inte så många...


Trolgtvis kommer hojen på ett släp kittad med krashkåpor utan lampor och utrustad med nya supersportiga gatdäck som den starka 1000 kubikaren snabbt sliter ut.

Om målgruppen är ung, då kommer den inte att ha något mc körkort för hojar över 48 hk. Det gör att det blir omöjligt att köra den hojtypen på gata för dessa personer. Om man inte har råd att ta. A2 vid 18 år för att sedan köra upp vid 20 år för A, annars är det 24 år som gäller.

Fifan va bra...köra som gamling bland ynglingarna och töserna med 3-4 ggr så mycket pulver!:rolleyes:

Skämt åsido....inte någon höjdare, alls. Jag har en snudd på maxad A2:a hemma och den känns mer eller mindre som om den vore felparkerad:död jfrt med Duccen och förmodligen vilken annan större obegränsad hoj som helst...f-n fartskillnader i den skalan är varken kul...eller säkert.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då är det bättre att bli hårdare med uppklassningen till elit för dom snabba rookie förarna än att skapa ytterligare en rookieklass med en blandning av mc med olika effekter och köregenskaper.

Var inte du lite neggig till erf-sprint med för det skulle bli farligt att blanda elit1000 med nybörjare? Blev rätt bra det där sålänge det höll på. . . . .var min väg in i detta träsket, insåg snart att jag var tvungen att köra rookie600 när jag satt fast bakom långsamma, senbromsande 1000. :) Kanske ska ge denna klassen en chans först? Minns jag fel men hackade du inte lite på smc med när dom skulle dra igång sport? Kanske blandat ihop dig med någon annan där, för krångligt att söka med telen. Tror det blir bra jag, som en bandag med ett tjockt lager socker på! :D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det skulle efter debatten i tråden vara lite intressant att se vilka cyklar som kommer att köras under Speedster Cup.

Hitta dock inget efter en stunds letande!

Vet någon annan om det redan nu finns redovisat en anmälda till "Cupen" + visar vilket ekipage man tänker "tävla"/ motionera med.

Typ liknande Svemos redovisning av startnummer?

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Tavling/Fastastartnummer/
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fifan va bra...köra som gamling bland ynglingarna och töserna med 3-4 ggr så mycket pulver!:rolleyes:

Skämt åsido....inte någon höjdare, alls. Jag har en snudd på maxad A2:a hemma och den känns mer eller mindre som om den vore felparkerad:död jfrt med Duccen och förmodligen vilken annan större obegränsad hoj som helst...f-n fartskillnader i den skalan är varken kul...eller säkert.
Jag håller med till 100%..
Jag har sett konsikvenserna av fartskillnader på nära håll som funktionär och behövt agera vid torpederingar p.g.a stora fartskillnader.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ibland är eftertanke en bra start

Mmm, läser man inläggen i denna tråd så ter det sig enkelt att få svar på frågan: Varför det finns så få RR-utövare i landet.

Inte utan att jag undrar om vissa tangenttryckarna öhv-taget förstår vad man själv skriver, el läser för den delen heller…

Ny möjlighet
Utgångspunkten med t ex. nya klassen är väl främst att få fler att pröva på sporten roadracing på ett enkelt & SÄKERT sätt. Dvs. att man först går en kurs som lär dig hur & vad som är vitalt för dig , din cykel och vilka moment en racehelg innehåller mm. Konkret: - vad du behöver veta innan du ger dig ut på banan med likasinnade.

Du också?
Vad många verkar glömt är vad sin egna målsättningen må vara, eller de övriga i tänkta startfältet för den delen. Det är väl knappast för att uppfylla SVEMOs målsättning du tar del av denna klass – utan det är (förhoppningsvis) för att du redan sitter på en hoj som uppfyller baskraven för klassen och själv närt tanken att åtminstone en dag i livet få känna av rossikänslan på bana & på riktigt? Dvs hens intresse är så pass moget för sporten och förutsättningarna finns för att pröva på den under kontrollerade former. DVS. långt innan man kanske tar nästa steg uppåt & lassar in 40´ - 100´ på en leksak för en hobby/intresse som man kanske inte trivs med när allt kommer omkring. Här finns nu en mycket låg tröskel att ta sig över OM man vill ta del av roadracing, det är väl ändå OK?

Men varför skall ni krångla till det så fr-benat?!
Ta gärna en stund och försök sätta dig in i en nyfiken läsare här på SH som ser den spännande rubriken ”Motionärsklass i roadracing” – vad tror ni hen får för tankar om ”sporten”, dess utövare och förståsigpåarnas utsagor om dess allt för tidiga död innan den ens fötts? Jag menar då efter en sisådär 10 sidors ”tjafsande” och då mestadels om allt som är dåligt & dyrt med den, förutom hur krångligt det verkar vara dessutom?

Menar bara:
Var tror du själv om utfallet att den läsaren som hade nyfikenheten på rätt sida när hen började läsa tråden - finns med på startlinjen i vår?

Inte för alla,
Sen, och utan att vara alltför messtermastersmchmitt så är faktiskt inte roadracing för alla – de få utövare vi har idag är ett gott bevis på detta. I gengäld får dessa aktiva dela upplevelser som många andra skulle sälja båda njurarna, eller sin fru & barn för att vara med om - om än bara för en dag i livet.



/Eric Hulth
Som anser att det är oklokt att döda initiativ innan de ens tillåtits leva sin första dag.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det skulle efter debatten i tråden vara lite intressant att se vilka cyklar som kommer att köras under Speedster Cup.

Hitta dock inget efter en stunds letande!

Vet någon annan om det redan nu finns redovisat en anmälda till "Cupen" + visar vilket ekipage man tänker "tävla"/ motionera med.

Typ liknande Svemos redovisning av startnummer?

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Tavling/Fastastartnummer/

Jag tänkte köra något race, men måste ta licensen innan jag kan anmäla mig, men vi gör väl en informell lista då! :hihi

1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tänkte köra något race, men måste ta licensen innan jag kan anmäla mig, men vi gör väl en informell lista då! :hihi

1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8


Väldigt preliminärt.. Men slipper jag gå om licenskursen så :)

1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8
2. Agile, Linköping, Valfri lånad skrothög (Gärna en ER5a eller nåt bara för att visa att det GÅR)
 

hyland

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Östersund
Hoj
S1000rr -10
Ja de va våldsamt vad det va ängsligt å negativt å letas fel. Ta licensen, lyssna, najja å prova på, va liksom Larzon igång på -80 talet, tog bort lyset, körde å hade kul, funkade då borde funka nu. Har en känsla av att det är fler runt 50 som kommer testa detta, å det borde borga för ett visst mått av ödmjukhet iallafall.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kommer nog bli bra det här.

Men man får kanske bestämma sig för vilken information man skall gå ut med.

Läser man den feta rubriken så skall man kunna ta sin gathoj och skruva av nummerplåten och köra.

Läser man det finstilta så skall hojen najjas, köras utan glykol, ha kåpor med riktig båt, uppsamlingskärl, skum i tanken osv och då är det inte en gathoj längre.

Iofs är min egen gamla R1 så nära reglementsenlig man kan komma trots att det fortfarande är en gathoj som går genom besiktningen men de flesta har nog antingen en gathoj eller en preppad banhoj och inte en hybrid som försöker vara både och. Och har man en preppad banhoj enligt svemo reglemente så har man nog en trave mer eller mindre beggade slicks som man brukar köra med. Inte gatdäck. Eller rejsdäck som har mönster och låtsas vara gatdäck.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Väldigt preliminärt.. Men slipper jag gå om licenskursen så :)

1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8
2. Agile, Linköping, Valfri lånad skrothög (Gärna en ER5a eller nåt bara för att visa att det GÅR)
3. Sandfållan, Degerfors, Endast för att köra om Agile på yttern i depåböj :tungan


:D:arsele
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Väldigt preliminärt.. Men slipper jag gå om licenskursen så :)

1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8
2. Agile, Linköping, Valfri lånad skrothög (Gärna en ER5a eller nåt bara för att visa att det GÅR)

1. Jonas Frid, Västerås, KTM RC8
2. Agile, Linköping, Valfri lånad skrothög (Gärna en ER5a eller nåt bara för att visa att det GÅR)
3. Håkan Rudenvik , Täby ,Yamaha R6 1999
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top