Moto GP - Gran Premi Cinzano de Catalunya

Vinnare Catalunya 08


  • Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ducati testade sin nya GP09 som har en ram i kolfiber vilket är den största åtminstone visuella skillnaden. Stoner testade den idag och satte sina bästa tider med den, både på racedäck och på kvaldäck.

20080906carbo_G.jpg

20080908carbo1_G.jpg

20080906stoner1_G.jpg


MotoGP

1. Stoner (Marlboro-Ducati) 1.41.533 (al 45° di 52) Q
2. Rossi (Fiat-Yamaha) 1.41.857 (al 60° di 61) Q
3. Nakano (San Carlo-Honda) 1.42.039 (al 41° di 50) Q
4. Toseland (Tech 3-Yamaha) 1.42.505 (al 55° di 62)
5. De Angelis (San Carlo-Honda) 1.42.699 (al 30° di 42) Q
6. Hayden (Repsol-Honda) 1.42.721 (al 60° di 70)
7. Guintoli (Alice-Ducati) 1.42.755 (al 56° di 57) Q
8. De Puniet (LCR-Honda) 1.42.775 (al 48° di 54)
9. Vermeulen (Rizla-Suzuki) 1.42.782 (al 92° di 93)
10. Dovizioso (Scot-Honda) 1.42.818 (al 41° di 64)
11. Edwards (Tech 3-Yamaha) 1.43.127 (al 8° di 38)
12. Elias (Alice-Ducati) 1.43.197 (al 64° di 72)
13. Pedrosa (Repsol-Honda) 1.43.552 (al 6° di 32)
14. Hopkins (Monster-Kawasaki) 1.43.630 (al 8° di 23)
15. Melandri (Marlboro-Ducati) 1.44.326 (al 43° di 60)
16. Jacque (Kawasaki) 1.44.927 (al 49° di 55)
17. Aoki (Rizla-Suzuki) 1.45.011 (al 66° di 73)
18. Nigon (HRC-Honda) 1.45.603 (al 63° di 78)
19. Canepa (Ducati) 1.46.122 (al 47° di 48)
20. Guareschi (Ducati) 1.47.201 (al 19° di 32)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ducati testade sin nya GP09 som har en ram i kolfiber vilket är den största åtminstone visuella skillnaden. Stoner testade den idag och satte sina bästa tider med den, både på racedäck och på kvaldäck.

huvva, nu får HRC och Yamaha Motor Racing plocka fram filarna igen så att de hänger med.
 

cbrkungen

cbrkungen
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
-92- Honda Fireblade
Jag är också glad för det. :)



Pedrosa for president! :D



Du måste ha missat att Pedrosa slog alla andra varv för varv utom de sista då han slog av så oavsett startposition för Rossi eller någon annan så hade de ingen chans igår. Pedrosa gjorde en Doohan! :yoparty

Snälla inte göra en sådan jämförelse, det saknades ju typ 30sek för att vara i närheten av Doohan. Pedrosa e ju inte ens på samma planet. Men han gjorde ett riktigt bra race.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tänkte först att det där måste vara en förbannat bra tid för att vara Guintoli på en ducce, men kom på att det faktiskt kan vara kvaldäck.

Eller så är det så bra han är? När han väl hittat sina inställningar som han inte hinner med att hitta på en racehelg kanske?
 

Dr.Bike

Guest
Var är Dr. Bike?
Pedrosa gick ju inte bara och vann utan han dominerade ju racet totalt.

Haha, jag är här! :hej

Har läst allt ni skrivit, och har väl inte så mycket att tillägga än att händelserna i Söndags talar för sig själva, och att jag (ännu en gång) hade tippat de tre första rätt, och i rätt ordning.
Sen ville jag väl inte sitta och strö salt i såren på dem som helst ser att Dani (även kallad Peddot) kommer tvåa eller sämre efter en viss herr Rossi.

Nä så summa summarum - just nu är serien oerhört spännande.

Några reflektioner dock:

- Kul som fasen att jag hade fel om Rossi. Det är härligt att se att nu, när "hele paketet" stämmer, så är han verkligen hungrig igen.
Frågan man ställer sig är ju: Är det en bräcklig hunger? Som grusas av minsta lilla motstånd. Kommer han då börja skylla på däck osv igen?
Just NU ser det ju dock oerhört stabilt ut.

- Lille Casey...nu en liten doldis som kämpar i skymundan av Dani, Jorge och Vale, hur kommer det gå för honom? Och hur ska det gå för Ducati?
Jag menar; hur kan en hoj som var SÅ dominant förra året vara så o-dominant i år? Det är ju bara EN förare som lyckas lotsa den till någotsånära placeringar i år. Nämligen nyss nämnde Casey.
De lär ju inte infört/tagit bort några väsentliga delar/mått osv och de förändringar som görs följs ju upp minutiöst. Hur kan en så väldokumenterad setup bara "försvinna" ut i det blå?
Från världsklass till världskass på två röda... det luktar fisk.

- Varför lossnar det aldrig på riktigt för RdP?

- Vad mer exakt gör att Nicky inte kan ratta 800?

- Varför går det så dåligt för West?

- När kommer Colin stå överst på pallen? Laguna Seca?

- Har Chris Vermeulen någon potential (kvar)?

- Kommer Kawasaki satsa ännu hårdare/drafta ännu bättre chaufförer inför 09?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Säger en del om Toselands talang i så fall.
Eller att han kört på banan i fyra dagar och har den kanske bästa hojen samt de däck som Pedrosa körde 1.42.3 med. En dag för sent att köra 1.42.5 liksom. :)
Fast han är duktig Toseland.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
- Kul som fasen att jag hade fel om Rossi. Det är härligt att se att nu, när "hele paketet" stämmer, så är han verkligen hungrig igen.
Frågan man ställer sig är ju: Är det en bräcklig hunger? Som grusas av minsta lilla motstånd. Kommer han då börja skylla på däck osv igen?
Just NU ser det ju dock oerhört stabilt ut.
Rossi har väl knappast ett bräckligt psyke? Det som hände med Michelin var ju efter två säsonger med problem och jag tror Valentino är väldigt principfast. När förtroendet är borta så är det borta och han bestämde sig för att det inte funkade. Tror inet han kommer att klaga på däcken i år, snarare att de kommer att fungera bättre och bättre för honom.

- Lille Casey...nu en liten doldis som kämpar i skymundan av Dani, Jorge och Vale, hur kommer det gå för honom? Och hur ska det gå för Ducati?
Jag menar; hur kan en hoj som var SÅ dominant förra året vara så o-dominant i år? Det är ju bara EN förare som lyckas lotsa den till någotsånära placeringar i år. Nämligen nyss nämnde Casey.
De lär ju inte infört/tagit bort några väsentliga delar/mått osv och de förändringar som görs följs ju upp minutiöst. Hur kan en så väldokumenterad setup bara "försvinna" ut i det blå?
Från världsklass till världskass på två röda... det luktar fisk.
Så jäkla mycket efter Rossi, Pedrosa och Lorenzo är han inte. Jerez och Estoril var ju bottennappen och de har sakta tuggat sig uppåt igen. Casey kommer bli ännu farligare fram över men frågan är om han har tappat för mycket till rossi/pedrosa redan?
Jag saknar dock Lorenzo mest just nu för han behövs som lite x-faktor i toppen för man vet inte var man har honom.

- Varför lossnar det aldrig på riktigt för RdP?
Han kör över sin förmåga helt enkelt. Tror han är snabbare än han är. visst är talesättet att man kan lära en snabb förare att sluta krasche etc. men det är lite för månag säsonger och lite för ofta när det gäller De Puniet. Han har ju inte bästa materialet heller.

- Vad mer exakt gör att Nicky inte kan ratta 800?
Inte tillräckligt med muskler för att sladda sig igenom/rädda en missad kurva med effekt? Han komemr från en annan skola ochinte 125/250 hålla uppe kurvhastigheten maximalt och vara mjuk med gasen som verkar passa 800 cc hojarna bättre. Hayden kör ju bättre ju mindre elektronik han använder, likt Rossi, men de verkar inte få det att funka tillräckligt bra utan TC etc.

- Varför går det så dåligt för West?
Kawasakin suger och West likaså. Han får inget fäste och han har åkt till Japan för att tillsammans med de Japanska ingenjörerna kolla vad det kan bero på. Hopkins oms kom fyra i VM i fjol har ju väldiga problem också men West är inte tillräckligt vass och enligt en del insiders har han problem att ställa in hojen själv.

- När kommer Colin stå överst på pallen? Laguna Seca?
Aldrig. :D
Tror inte han komemr att vinna men Laguna Seca, Donington och Assen är väl hans bästa chanser, Indy också men det är för många osäkra faktorer där så han har egentligen ingen fördel av att vara jänkare.

- Har Chris Vermeulen någon potential (kvar)?
Tom O Kane som är crew chief och som jag har stor respekt för, han har jobbat med en hel del vassa förare som Rainey tex. och var med och utvecklade de första dataloggningsystemen, säger att Vermeulen kan bli världsmästare. Jag tvivlar och han måste börja visa att han kan köra snabbast på torrt för att det ska ske. Toseland har störe chans att bli världsmästare än Vermeulen tror jag.

- Kommer Kawasaki satsa ännu hårdare/drafta ännu bättre chaufförer inför 09?
Det snackas om att Bartholemy har en lista med Edwards, Dovisiozo och Vermeulen som de vill signa till 2009. Efter Laguna Seca brukar mycket av de här sakerna falla på plats. Dovisiozo känns osäkert eftersom haydens manager samtalar med de flesta teamen och det är troligt att han flyttar på sig vilket öppnar för Dovi i Repsolteamet. Varför skulle Edwards byta från den betydligt vassare Yamahan till en sur Kawasaki och dessutom köra Bridgestone för första gången i sitt liv? Kvar är Vermeulen och det är ju bättre än West men...

Mina 2 ören. :)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ducati testade sin nya GP09 som har en ram i kolfiber vilket är den största åtminstone visuella skillnaden.

Läckert! Finns det någon uppenbar fördel med ram i kolfiber? Den lär väl vara lättare men man har ju min-vikten att ta hänsyn till också.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Kawasaki skulle ha snappat upp Checa i år för att utveckla hojen och sen tagit in en yngre talang att att vinna på den, Simoncelli kanske?

Fördelen med lätt material är att man kan fördela minimivikten exakt där man vill ha tyngdpunkten.
Nackdelen med kolfiber är att det flexar dåligt speciellt jmft med rörramarna Ducati kört med. För styv ram skickar runt vibrationer där man inte vill ha dem.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Läckert! Finns det någon uppenbar fördel med ram i kolfiber? Den lär väl vara lättare men man har ju min-vikten att ta hänsyn till också.

Den är ju extremt mycket styvare.

Vilket man kan ställa sig frågande till i dessa dar då alltfler tillverkare TAR BORT olika pinnar och rör i ramarna just för att MINSKA styvheten och få ett kontrollerbart flex.
Jämför gärna med ett lastbilschassie som är gjort för att gå i terräng - de kan vrida sig nära nog ett kvarts varv.
Just för att däcken alltid ska ha bästa markkontakt.

En kolfibermonococue lär vara styv som ett spett.
Känns som ett steg tillbaka.

Men vad vet väl jag, mot Ducatis tekniker?
De lär ju kompensera denna ökade styvhet med mjukare fjädring.
Somethinge's gotta give som vi säger.

Fördelen torde vara att tyngdpunkten kan flyttas ner i chassiet ytterligare.
Samt att feedbacken från framhjulet förbättras genom det urstabila styrhuvudet.
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Läckert! Finns det någon uppenbar fördel med ram i kolfiber? Den lär väl vara lättare men man har ju min-vikten att ta hänsyn till också.
Exakt, också intresserad av vad det är för fördel. Är inte insatt i detta alls, men om jag inte helt missminner mig så vill man väl ha lite flex i ramarna? Det är väl svårt att uppnå med kolfiberram?
 

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
SÅLD!
Inte illa pinkat GustavO:Bugar tänkte också försöka ge mig på utförliga svar på dr bikes frågor men måste säga att jag håller med dig till 100%. Hade inte kunnat skriva bättre själv.

Vill dock lägga till lite ang Rossi och det dr bike skrev om att "hele paketet" fungerar och att det går bra men att risken för att han "skyller ifrån sig igen" fortfarande hägrar runt hörnet.

Grabbar, Grabbar, Grabbar...o flickor:tuttar När ska ni förstå att en förare som Rossi, som redan när han började gå körde bättre än många nånsin kommer att göra (aningen överdrift men ibland måste man ta i) :nicka När en sån person säger något om t.ex. däck så kan jag lova att han vet vad han pratar om. Minsta lilla och det känns, självklart ska han påpeka det, varför inte? han har ju knappast något mer att bevisa efter alla mästerskap han tagit hem. Detta gäller inte bara Rossi, utan dessa toppförare känner sina maskiner som sin egen sko, ligger det ett gruskorn i skon, Ja då talar de om det för tillverkare, mekaniker m.m för att bli av med det lilla kornet..tror ni hajar vad jag menar.

Rossi är och förblir historisk, det faktum att han signat 2 år till för Yamaha kan bara leda till ytterliggare rekord och historiska ögonblick i moto gp historia.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top